Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bronkoskopia eli keuhkoputkien tähystys

Vierailija
06.04.2016 |

Huomenna edessä tuo Bronkoskopia ja ihan hirveä pelko päällä. Mulle on tehty gastroskopia ja siitä jo jäänyt traumoja. En saanut esilääkitystä ja muutenkin kaikki meni pieleen siinä.
Onko teillä kokemuksia Bronkoskopiasta ja kuinka helposti/ vaikeasti saa kevyt narkoosin?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkoosista en tiedä, mutta mulle suihkutettiin jotain puuduttavaa banaanin makuista sprayta nieluun. Sitten vaan pötköttämään, laitettiin joku muovinen hässäkkä hampaiden väliin ja siinä muovissa oli reikä, josta ujuttivat skoopin keuhkoihin. Vähän yskitti, mutta pitää yrittää olla yskimättä. Lähinnä kutitti lopputoimituksen ajan. Ei mitään tukehtumisen tunnetta tms. Ihan helppo juttu, muutama tunti piti sen jälkeen vielä jostain syystä olla sairaalassa.

Vierailija
2/40 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei olisi tuohon toimenpiteeseen ilman nukutusta.

Hoitajana olen ollut mukana niissä ja joillakin se yskiminen on niin kauheaa, että itselläkin alkaa pahaa tekemään. Ja kokevat muutenkin epämiellytävänä. Täällä ei anneta muuta kuin puudutus, joka ei kaikilla vaikuta yhtä hyvin.

Tosin mulla on struuma, ehkä se lisää tätä inhon tunnetta tuota toimenpidettä kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Ap. Mulle kun kerrottiin jo etukäteen että se puudutusaine saattaa aiheuttaa tukehtumisen tunteen. Joka siis menee ohitse. Mulla on todella voimakas oksennus refleksi . Gastroskopian aikana oksensin kahdesti sen skoopin alkuvaiheessa pois. Mulla koko ajan tuli limaa suuhun ja tuntui etten voi hengittää. Lääkäri huusi kuin hullu ja sitten tuli hoitajat pitämään kiinni päästä,käsistä ja jaloista. En edes rimpuillut,mutta pitivät lujasti kiinni.

Ja kuulemma tuo Bronkoskopia on vielä kamalampaa kuin gastroskopia. Tiedän että se on mulle tarpeellinen tutkimus,koska mulle jostain syystä kertyy limaa niin paljon että on vaikea hengittää kun yskin niin paljon.

Vierailija
4/40 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kahdesti. Ennen ekaa kertaa pelkäsin ihan järjettömästi, edellisenä yönä en todellakaan nukkunut, kun vain itkin hysteerisesti ja tärisin. Mulla on myös todella herkkä oksennusrefleksi ja ajattelin, että tulen vain oksentamaan koko toimituksen ajan. Lisäksi olin kuullut puudutteesta, että se saattaa aiheuttaa nielussa hämäävää kurkun turpoamisen tunnetta, pelkäsin sitäkin aivan kauheasti. Ennen toimenpidettä saa halutessaan vähän rauhoittavaa lääkettä, suosittelen sitä. Itse toimenpiteessä maataan sängyllä. Nieluun siis suihkutetaan puuduteainetta, mutta ei siitä mitään tukehtumisen tunnetta tule, eikä mitään muitakaan tuntemuksia. Sitten keuhkoihin viedään se skooppi, mutta se ei tunnu yhtään missään. Pitää vain maata paikoillaan ja pitää suu auki, mutta yhtään mitään tuntemuksia ei tässä vaiheessa siis ole, voi vain lepäillä ja miettiä omia asioitaan. Toinen bronkoskopia sujui helposti ja ilman jännitystä.

Toisin sanoen voit olla ihan huoleti, jännitys on turhaa. Mitään kipuja / tukehtumisen tunnetta / oksentamista tms. ei ole tiedossa.  Toimenpide on myös nopeasti ohi. Tsemppiä! :)

Vierailija
5/40 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtii se ekan kerran kymmenisen vuotta sitten. Nieluun suihkutettiin puudutusainetta ja putki laitettiin suusta keuhkoihin. Huuhtelunäyte ei ollut mukava, kun yskitti, ja silloin oli nenä ja nielu täynnä vettä. Illalla nousi kuume.

Viime vuonna tehtiin toisen kerran ja se oli kuin toiselta planeetalta. Minulle laitettiin tippa ja sitä kautta sain rauhoittavaa lääkettä. Putki laitettiin nenän kautta ja se oli tosi helppo. Nenä ja nielu puudutettiin myös. Lääkäri sanoi, että jotkut ovat jopa nukahtaneet. Itse en muista muuta kuin sen, kun kurkunpään kohdalla vähän yökäytti. Puudutusaineet oli kehittyneet kovasti, sillä nyt puudutus lakkasi alle puolen tunnin.

Viimeisin tähystys oli tosi helppo ja mukava. Sanoinkin lääkärille, että hän saa tehdä sen vaikka joka vuosi. Aiemman kokemuksen jälkeen olin, että tämä sai olla kerran elämässä -kokemus.

Vierailija
6/40 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla positiivisia kokemuksia. Onnistuin lukemaan monta kauhu kertomusta pieleen menneistä toimenpiteistä.

En varmaan pysty nukkumaan ollenkaan ensi yönä. Kärsin muutenkin unettomuudesta. Koko päivän olen ollut jo lievästi sanottuna paniikissa. Täytyy koittaa miettiä että kaikki menee hyvin eikä pelätä pahinta. Kiitokset kommenteista!!

Vierailija
7/40 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tutkimuksesta on jo lähes 20 vuotta. Silloin annettiin kahta erilaista puudutetta nieluun. Toinen oli sellainen, mitä imuteltiin itse hyvä tovi ja toinen joku nopeampi, mistä en muista kunnolla.

Minua ei yskittänyt, lopetin vaan hengittämisen. Hoitaja joutui siitä sitten pariin kertaan muistuttamaan. Sitten tuli vähän yökkäysrefleksiä putkesta, mutta ei pahasti. 

Onhan se sellainen juttu, että mielummin jättäisi väliin, mutta kyllä siitä selviää!

Vierailija
8/40 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tutkimuksesta on jo lähes 20 vuotta. Silloin annettiin kahta erilaista puudutetta nieluun. Toinen oli sellainen, mitä imuteltiin itse hyvä tovi ja toinen joku nopeampi, mistä en muista kunnolla.

Minua ei yskittänyt, lopetin vaan hengittämisen. Hoitaja joutui siitä sitten pariin kertaan muistuttamaan. Sitten tuli vähän yökkäysrefleksiä putkesta, mutta ei pahasti. 

Onhan se sellainen juttu, että mielummin jättäisi väliin, mutta kyllä siitä selviää!

Ap tässä. Apua kuinka se pääsee käymään että ei hengitä. Relaxoituuko siitä puudutusaineesta vai miksi lopetit hengittämisen?

Vierailija
9/40 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Apua kuinka se pääsee käymään että ei hengitä. Relaxoituuko siitä puudutusaineesta vai miksi lopetit hengittämisen?

En ole tuo, keneltä asiaa kysyit, vaan vastaaja nro 4. Ajattelin vain sanoa, että 20 vuodessa tekniikka ja lääkkeet on kyllä kehittyneet paljonkin. Et sä lopeta hengittämistä tms. Sen puudutusaineen funktio on siis juuri se, ettei sitä skooppia tuntisi, kun se laitetaan nieluun, mutta ei se puudute hengittämistä lakkauta. Ole ihan rauhassa ja koita saada nukuttua yöllä. Tule huomenna kertomaan, kuinka meni! Olen varma, että osoittautuu yllättävän iisiksi toimenpiteeksi ja kaikki pelko on ollut ihan turhaa.

Vierailija
10/40 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ketjussa uusi.

Mulle tehtiin 10 v sitten. Ne neuvoi nostamaan sormea, jos yskittää, niin laittavat lisää puudutetta. Luulen siis, että sitä puudutetta sai suihkautettua siitä kärjestä tarpeen mukaan siihen paikkaan, missä sebpäö on (ja kutiaa)

Mieshoitsu oli vierellä ylimääräisenä (siis sikäli ylimääräisenä, ettei sillä ollu työn aikana omaa hommaa) ja piti mua kädestä koko ajan kiinni.

Semmonen ongelma oli, että ne sano jotain ja mä en saanu selvää, mitä ne sanoi. Kannattaa sopia merkkki sille, että en kuullut.

Vierailija
11/40 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi masentaa sinua tuon kuumottavan tutkimuksen alla, mutta valitettavasti omat kokemukseni toimenpiteestä eivät ole kovin hyvät.

Sain esilääkityksen, mikä auttoi pahimpaan jännitykseen. Sain myös puudutteen kahteen vaiheeseen: ns. höyryhengitettynä ennen tutkimusta ja toimenpiteen alussa/aikana. Mielestäni puudutus ei auttanut mitään, mutta mulla on ollut ollut puutumisongelmaa aiemminkin hammaslääkärillä.

Toimenpide oli aivan hirveä!! Se ei yökkäyttänyt lainkaan, mutta tukehtumisen tunne oli todella voimakas. Muistan kuinka vedet valui silmistä kun yskitti niin kovasti. Mutta yskiähän ei saanut... Hoitaja hoki läpi toimenpiteen "Älä yski, pidätä nyt sitä yskää!". Huh, miten pystyt pidättämään yskää kun keuhkoissa rassaa skooppi edestakaisin??

BAL-huuhtelu olikin aivan omaa luokkaansa. Voit ehkä kuvitella miltä tuntuu, kun keuhkoihin suihkitaan vettä ja yskiä ei saa. Lääkäri luetteli kokoajan, " viisi huuhtelua enää tähän keuhkolohkoon, nyt neljä, kolme" jne.

Koepalojen otto puolestaan ei sattunut yhtään. Tuntui vaan epämiellyttävältä, kuten papa joskus.

Menisinkö uudestaan bronkoskopiaan? Vain humautuksen tai todella tainnuttavien esilääkkeiden auttamana. Tutkimus jätti niin pahat traumat, että jätin menemättä mulle avoimella lähetteellä ohjelmoituun gastroskopiaan. (Joo, Tiedän, tyhmää.)

Toivon, että tutkimus menee sulla helpommin! Se on aivan totta, että useilla tutkimus menee ihan hyvin, kuten tässäkin keskustelussa on nähty. Tsemppiä hurjasti! Hei ja onhan sulla esilääkitys? Se auttaa pahimpaan jännitykseen :)

Vierailija
12/40 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se joka lopetti hengittämisen. En lopettanut sitä mitenkään vaarallisesti vaan ihan vaistonvaraisena toimintona. Kun kerran keuhkoissa on jotain ylimääräistä, sitä vaan ikään kuin vaistonvaraisesti jähmettyi ja pystyin kyllä hengittämään käskystä, vaikka se soti omaa pääkoppaa vastaan. 

Vierailija
13/40 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuo huuhtelusysteemi on ja miksi se tehtiin?

Vierailija
14/40 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuo huuhtelusysteemi on ja miksi se tehtiin?

Siinä huuhtelussa ruikitaan skoopista vettä (keittosuolaliuosta?) keuhkoihin ja imetään se samantien takaisin skooppiin. Tällä näytteellä voidaan tarkastella esim solumäärä, joitain tulehduksia, sieniä jne. Kun ne siis jäävät siihen huuhtelunesteeseen.

Vierailija
15/40 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty kaikki nuo eli gastroskopia, bronkoscopia ja paksu- ja ohutsuolen tähystys. Keuhkojen tähystys 3-4 kertaa, ensimmäinen kerta Työterveyslaitoksella oli hirveä. Keuhkoissa oli tulehdus, eikä puudutettu kuin kurkunpää, ja näytepaloja otettiin ja huuhtelunäyte, yskin koko puoli tuntia vedet silmissä, ääni meni täysin. Muut kerrat on tehty keskussairaalassa, ja annettu puudutusainetta hengityksen mukana etukäteen, ja lisää kurkunpäähän ja tarvittaessa skopian aikana, ei tuntuneet miltään.

Pahin oli tuo eka bronkoscopia, vatsan- ja suolistontähystys ei ollut yhtään hankalaa. Joten kehottaisin olemaan ihan rauhallisesti, hyvin se todennäköisesti menee.

Vierailija
16/40 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

a.Hengissä selvitty. Olin tämän päivän eka. Mulla ei huuhdeltu keuhkoja. Onneksi! Puudutus tuntui kamalta. Tuli eka sellainen tunne ettei pysty hengittämään. Mulla tuli ihan hirveitä oksennus refleksejä puudutuksen aikana. Ja yskänpuuskia kun menivät keuhkoputkiin. Ottivat kolme koepalaa. Nyt yskin verta ja limaa. Muuten näytti hyvältä,mutta keuhkoputken takaosa on liian pehmeä ja menee makuullaan ollessa ja yskiessä sekä sisäänhengityksen aikana lyttyyn. Synnynnäinen rakenteellinen vika. Koepalojen vastaus tulee kuukauden päästä. Mä olin kuulemma viimeinen potilas joka sai ollenkaan esilääkitystä. Laittoivat suoneen rauhoittavaa,mutta en kyllä huomannut mitään vaikutusta. Lääkäri oli tosi rauhallinen ja yksi hoitaja piti kädestä kiinni ja rauhoitteli ja kehui että hyvin menee. Päijät - Hämeen keskussairaalassa on tehty päätös että ei enää kukaan saa rauhoittavia. Joku tutkimus kuulemma on tehty että rauhoittavat hidastavat toipumista ja joskus aiheuttavat ongelmia. Saan jonkun uuden astmalääkken jonka pitäisi vähentää yskimistä.

Vierailija
17/40 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpahan vaan persiistä tuollainen päätös, ettei rauhoittavia saa. Mieluummin rauhoittavat lääkkeet ja hitaampi toipuminen toimenpiteestä, kuin paniikki ja pelko.

Vierailija
18/40 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mieltä! Ja se mitä sain suoneen joku m -kirjaimella alkava lääke...en tuntenut mitään vaikutusta. Ilmeisesti tosi pieni annostus. Säälittää ne kaikki muut jotka tänään eivät enää saa lääkitystä. Pahinta oli se kun oksetti niin paljon että koko kroppa kouristeli. Onneksi se on nyt ohi .Olen todella helpottunut! Ap

Vierailija
19/40 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpahan vaan persiistä tuollainen päätös, ettei rauhoittavia saa. Mieluummin rauhoittavat lääkkeet ja hitaampi toipuminen toimenpiteestä, kuin paniikki ja pelko.

Jep, varsinkin kun kyseessä on toimenpide josta rauhoittavien kanssakaan toipumisessa ei käytännössä koskaan ole ongelmia... No, yksityiset saavat taas uusia asiakkaita, kun pelkopotilaat ei uskalla mennä julkiselle, kun ei saa edes rauhoittavia...

Vierailija
20/40 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi ihmeessä on päätetty, että esilääkitystä ei enää anneta??!! Kuluerä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi