Miten kieltäytyä kohteliaasti päästämästä lasta mummun kanssa ulkomaille?
Mummu tahtoisi viedä lapsia (yksi kerrallaan) ulkomaille, mutta erinäisistä syistä emme ole lapsia päästämässä mukaan. Oikeita syitä emme voi sanoa, mutta jotenkin pitäisi pystyä ystävällisesti perustelemaan, miksi lapset eivät voi lähteä. Nyt vaan pitäisi vielä keksiä niitä hyviä perusteluja!
Onko jollakin ollut samanlainen tilanne, miten olette sen ratkaisseet? Mieluiten niin, että anoppi ei loukkaannu verisesti.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Ei se oikea syy mikään salaisuus ole, en vain tahdo sanoa niitä päin naamaa anopille.
Kyseessä ei ole mikään vanhus vielä, hänellä ei ole mitään säännöllisiä lääkityksiä meidän tietääksemme.
Lapset ovat alakoululaisia.
Välit ovat hyvät ja asialliset, mutta olemme aina hälytysvalmiudessa (asumme aika lähekkäin) kun lapset ovat kyläilemässä.
Valitettavasti kumpikaan vanhemmista ei voi lähteä reissuille mukaan, ja mummu ei ota mukaan kuin yhden lapsen kerrallaan.
ap
Siis oliko syy nyt harpun ryypiskely vai trollasiko joku sen viestin?
Alkoholistin lapsena sanoisin, että ihan kuule kerrot eukolle sen oikean syyn mikset päästä lapsia ulkomaille hänen kanssaan. Itse en tosin päästäisi edes kyläilemään, itse tuli nähtyä sen verran örvellystä lapsuudessa, että omaa lasta en sellaiselle todellakaan altista.
Ja tuo juoposta puhunut ei ollut ap, tässä tapauksessa kyse ei ole alkoholista!
ap
Sanotte vain, että ette päästä ulkomaille, kyse on kuitenkin varmaan vähintään viikosta.. Haluavatko lapset edes lähteä hänen kanssaan? Voihan sen sanoa noin ettei henkilöidy häneen vaan ettei onnistu ylipäänsä perheen ulkopuolisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo juoposta puhunut ei ollut ap, tässä tapauksessa kyse ei ole alkoholista!
ap
Mistä sitten?
Tämän pitäisi olla keskustelupalsta...
Vaikeapa sitten on mitään sanoa jos kerran ongelman ydin on suurempikin salaisuus.
Me kun ei tiedetä, kiusaako sinua esim. mummun pilvenpolttelu, vai se että hänellä on vääränväriset verhot ikkunoissaan. Näin nyt esimerkkinä...
Onnistunutta rollaamista, olisit edes keksinyt jonkun syyn 😉
Pahoittelut, en tajunnut, että tähän ei voi vastata jos ei saa yksityiskohtaista selostusta mummun vioista... Vai onko taustalla halu saada käännettyä koko juttu minua vastaan ja päästä haukkumaan minua kontrollifriikiksi ripustautujaksi?
Ongelma ei ole päihteet, eikä myöskään mikään vähäinen juttu. Vähän samansuuntainen tapaus kuin tuo edelle mummulan mökkireissuista kertonut. Ongelma on mummun käytös ja hänen käsityksensä siitä, mitä lapset voivat tehdä ja mitä ei ja mikä on vaarallista ja mikä ei. Mieheni on lapsuudessaan reissannut anopin kanssa, eikä hän päästä omia lapsiaan äitinsä matkaan. Se kertoo varmaan tarpeeksi. Lapset eivät olisi matkalla turvassa, koska mummu ei ole kykenevä/halukas pitämään heistä riittävästi huolta. Tämän hän on osoittanut käytännössä paitsi miehen lapsuudessa, myös meidän lastemme kanssa ollessaan. Kotimaassa pääsemme hetkessä apuun kun lapset soittavat, mutta ulkomailla se ei onnistu ja siksi sinne lähdetään vain sellaisen aikuisen kanssa, joka 100% varmuudella pystyy lapset kunnialla hoitamaan tilanteessa kuin tilanteessa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelut, en tajunnut, että tähän ei voi vastata jos ei saa yksityiskohtaista selostusta mummun vioista... Vai onko taustalla halu saada käännettyä koko juttu minua vastaan ja päästä haukkumaan minua kontrollifriikiksi ripustautujaksi?
Ongelma ei ole päihteet, eikä myöskään mikään vähäinen juttu. Vähän samansuuntainen tapaus kuin tuo edelle mummulan mökkireissuista kertonut. Ongelma on mummun käytös ja hänen käsityksensä siitä, mitä lapset voivat tehdä ja mitä ei ja mikä on vaarallista ja mikä ei. Mieheni on lapsuudessaan reissannut anopin kanssa, eikä hän päästä omia lapsiaan äitinsä matkaan. Se kertoo varmaan tarpeeksi. Lapset eivät olisi matkalla turvassa, koska mummu ei ole kykenevä/halukas pitämään heistä riittävästi huolta. Tämän hän on osoittanut käytännössä paitsi miehen lapsuudessa, myös meidän lastemme kanssa ollessaan. Kotimaassa pääsemme hetkessä apuun kun lapset soittavat, mutta ulkomailla se ei onnistu ja siksi sinne lähdetään vain sellaisen aikuisen kanssa, joka 100% varmuudella pystyy lapset kunnialla hoitamaan tilanteessa kuin tilanteessa.
ap
Miehesi on kuitenkin hengissä ja yhtenä kappaleena.
Jos sulla on oikea syy, sano se. Turha sitä täällä vatvoa.
Haluatko ratkaista ongelman vai jauhaa paskaa?
Sano vain, että kiitos tarjouksesta, mutta lapsesi ovat sen verran nuoria ettet halua päästää heitä ulkomaille ilman sinua tai miestäsi.
Ei tuossa auta kuin odottaa, että lapset ovat vanhempia. Tosin en tiedä onko siitä iästäkään apua, jos ei ole matkustuskokemusta. Voit päästää lapset sitten, kun uskot, että he pärjäävät ulkomailla ilman mummiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miehesi on kuitenkin hengissä ja yhtenä kappaleena.
Jos sulla on oikea syy, sano se. Turha sitä täällä vatvoa.Haluatko ratkaista ongelman vai jauhaa paskaa?
Mistä sinä tiedät, onko ap:n mies yhtenä kappaleena..?
Vierailija kirjoitti:
ap
En aiemm in ole kommentoinut tähän mutta syy miksi halutaan viat tietää on se että voitas yrittää auttaa keksimään miten kieltäytyä kohteliaasti. On kuitenkin eroja siinä että jos mummu on alkoholisti tai välinpitämätön muutenvaan kuin se että kun itse ei pääse reissuun nii ei lapsetkaan saa päässä.
Vierailija kirjoitti:
ap
Auts, mä olen kyllä matkustanut kahdestaan lapsen kanssa, ja 100% varmuutta ei koskaan voi taata. Sitähän voi kuolla kupsahtaa vaikka aneurysmaan seisovilta jaloiltaan ( kuten kahdelle tutulle on käynyt).
Vierailija kirjoitti:
ap
En päästäisi edes kyläilemään jos on pelkoa siitä, ettei lapsesta huolehdita.
Noh, voin kai jotain esimerkkejä täällä antaa (osaa hieman muokattu tunnistamisen vaikeuttamiseksi):
- Mummu vei lapset ostoksille, kyllästyi odottamaan ja jätti lapset keskenään kauppakeskukseen vieraaseen kaupunkiin. (Lapset eivät olleet tuolloin olleet vielä kertaakaan yksin muualla kuin kodin lähikaupassa, eikä mummu kysynyt meiltä vanhemmilta mitään.) Lapset onneksi löysivät takaisin mummulaan ja heillä oli puhelin mukana.
- Mummu olisi päästänyt kaksi heikon uimataidon omaavaa lasta keskenään uimaan syvään ja lujaa virtaavaan veteen.
- Mummu on tarjonnut lapselle särkylääkkeeksi omaa reseptilääkettään, onneksi isoveli huomasi asian ja esti pikkuveljeä ottamasta ja soitti meille.
- Mummu olisi päästänyt taaperon yksin vieraalle ihmiselle kylään (kysymättä vanhemmilta), koska tämä vaikutti mukavalta.
- Mummu on päästänyt lapset leikkimään vilkkaalle parkkipaikalle, koska ei jaksanut kuunnella kinastelua autossa.
- Miehen iho on palanut lapsena joka kesä todella pahasti, koska anoppi ei koe tarpeelliseksi aurinkosuojaa vaan hänestä rusketus on hyvä ja tavoiteltava asia. Tästä on seurannut terveysongelmia aikuisena. Mies on myös ollut uimataidottomana yksin uimassa, kun anoppi oli ottamassa aurinkoa tai puuhailemassa omiaan. Miehen lapsuus on muutenkin ollut monelta osin hyvin erikoinen ja turvaton.
Ja miljoona muuta syytä. Mummu on ihana ja rakas ihminen, mutta on ihme että hän on saanut pidettyä miehen hengissä aikuiseksi saakka. Emme tahdo katkaista välejä, mutta ymmärrätte varmaan, miksi emme voi jättää lapsia hänen kanssaan ilman, että olemme itse auttamisvalmiudessa jos jotain tapahtuu?
ap
Tunnistan tuon mummo tyypin! (mm. oma äitini)
Jos haluat hoitaa tuon hienovaraisesti ja diplomaattisesti niin ole hankala ja vasten tahtoinen koko matkasta ja tee tämä erittäin selväksi aina kun matkasta keskustellaan.
Välttele keskustelua koko matkasta ja sano myös lapsille ettei muummon hupiretki tule tapahtumaan.
Ja jos kaikesta huolimatta reissuun lähdetään aseta reunaehdoksi toinen "täysijärkinen" valvoja mukaan.
Muuta apua en osaa antaa
Vierailija kirjoitti:
Noh, voin kai jotain esimerkkejä täällä antaa (osaa hieman muokattu tunnistamisen vaikeuttamiseksi):
- Mummu vei lapset ostoksille, kyllästyi odottamaan ja jätti lapset keskenään kauppakeskukseen vieraaseen kaupunkiin. (Lapset eivät olleet tuolloin olleet vielä kertaakaan yksin muualla kuin kodin lähikaupassa, eikä mummu kysynyt meiltä vanhemmilta mitään.) Lapset onneksi löysivät takaisin mummulaan ja heillä oli puhelin mukana.
- Mummu olisi päästänyt kaksi heikon uimataidon omaavaa lasta keskenään uimaan syvään ja lujaa virtaavaan veteen.
- Mummu on tarjonnut lapselle särkylääkkeeksi omaa reseptilääkettään, onneksi isoveli huomasi asian ja esti pikkuveljeä ottamasta ja soitti meille.
- Mummu olisi päästänyt taaperon yksin vieraalle ihmiselle kylään (kysymättä vanhemmilta), koska tämä vaikutti mukavalta.
- Mummu on päästänyt lapset leikkimään vilkkaalle parkkipaikalle, koska ei jaksanut kuunnella kinastelua autossa.
- Miehen iho on palanut lapsena joka kesä todella pahasti, koska anoppi ei koe tarpeelliseksi aurinkosuojaa vaan hänestä rusketus on hyvä ja tavoiteltava asia. Tästä on seurannut terveysongelmia aikuisena. Mies on myös ollut uimataidottomana yksin uimassa, kun anoppi oli ottamassa aurinkoa tai puuhailemassa omiaan. Miehen lapsuus on muutenkin ollut monelta osin hyvin erikoinen ja turvaton.
Ja miljoona muuta syytä. Mummu on ihana ja rakas ihminen, mutta on ihme että hän on saanut pidettyä miehen hengissä aikuiseksi saakka. Emme tahdo katkaista välejä, mutta ymmärrätte varmaan, miksi emme voi jättää lapsia hänen kanssaan ilman, että olemme itse auttamisvalmiudessa jos jotain tapahtuu?
ap
Ei helvetti...
Ap kiltti, älä enää päästä lapsia hänen valvontaansa. Mietin, jos joku tekisi noin omalle pojalleni ja hitto että olisi muuten helvetti irti kun saisin asiasta kuulla..
Terrorismin pelko on hyvä. Sanot vaan, että ulkomaille, ei edes Tukholmaan tai Tallinnaan et päästä, koska isis voi iskeä milloin vain.
Käyttäisin hyväkseni tämän hetkistä epävarmaa tilannetta. Sanoisin että kaukomatkat ei sovi koska liian kallista, liian pitkä lento tms, ja Eurooppaan ette tällä hetkellä uskalla kun tilanne on vähän epävakaa. Voitte sanoa että katsotaan kun tilanne rauhoittuu (menee varmasti muutama vuosi).
Jos et perheenjäsenelle pysty sanomaan suoraan asioita, kelle sitten?
En anna lapsia mukaasi, koska juot.
Jos joskus lopetat juomisen kokonaan, voimme palata asiaan.
Moni hyssyttelee perheensä juomisia niin paljon, ettei muutosta koskaan tule.