Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täytyykö lapsista kaivata taukoa?

Tyytyväinen äiti
05.04.2016 |

Joka tuutista kuulee nykyään vouhotusta aiheesta Oma Aika jota jokaisen pitäisi ilmeisesti kaivata kuin kuuta taivaalta. Ei ole ihminen eikä mikään jos ei odota viikottaista aikataulutettua taukohetkeään kuin lottovoittoa. Ja vähintään kerran kuussa pitää saada mennä aikuisten menoissa yön yli.

Onko täällä muita joiden ajatusmaailma on melko päinvastainen? Alan jo kuvitella onko päässäni vikaa kun en kaipaa em. asioista ainuttakaan. Minulle parasta aikaa on olla ja touhuta lasteni ja mieheni kanssa ja teemme aikalailla kaiken yhdessä. Aikuisten aikaa saa ihan sopivasti lasten nukahdettua 20:00, silloin ehtii myös lueskella ja touhuta omiaan, mitä nyt milloinkin mieli tekee. En siis ole vain "pelkkä äiti" vaan minulla on edelleen omia mielenkiinnon kohteitani joita pidän yllä kuten ennenkin. Tunnen vain itseni ihan ulkopuoliseksi kun kuulen muiden vastaavassa elämäntilanteessa juttuja omista menoista, joita joillain on melkein joka päivä.

Taustatiedoksi, olen kotiäitinä ja lapseni ovat 3- ja 1-vuotiaat. Isä töissä, liittyy arkena seuraamme klo 15:00 lähtien joten hienosti ehditään touhuta arkenakin vaikka mitä.

Kommentit (108)

Vierailija
1/108 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse, mutta aika suuri osa kuitenkin kaipaa. Toivottavasti ymmärrät senkin :)

Vierailija
2/108 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kaipaisin, terveellä tavalla. Tosin et sitä voikaan ymmärtää :) terkuin totaaliyh 24/7.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/108 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Se, että sinä et omaa aikaa kaipaa, ei tarkoita sitä etteikö joku muu voisi kaivata. Ihmisten sietokyky ja elämäntilanteet on niin kovin erilaisia.

Kun isoimmat lapset syntyivät, olin nuori ja kaipasin kovastikin välillä omaa aikaa. Onneksi lasten isä hoiti lapsia ja isovanhemmat, kun lähdimme miehen kanssa tuulettumaan. Nyt kun nuorimmainen aloittaa kohta koulun, en ole kaivannut juurikaan omaa aikaa. Olen toki aika paljon vanhempikin, kun isojen ollessa pieniä. Oma aika ei ole enää oleellista, eikä elämä niin hektistä.

Tilanteita on monia. Se kannattaa muistaa.

4/108 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kirjoitettu.

Arjessa väsyvät usein ne, jotka luulevat voivansa saada kaikki. Loistavan uran ja kuitenkin myös sen perheen ja omaa aikaa. Ahnehditaan siis liikaa, ja sitten ihmetellään, kun väsytään.

Jaksaminen on pitkälti kiinni siitä, miten asiansa järjestää. Monet valittavat väsymystä, ja sitten kun kysyy esim. nukkumaanmenoajoista, käy ilmi, että koneella roikutaan yömyöhään ja yöunet jää tosi vähiin. Ja sitten halutaan sitä "omaa aikaa" vaikka ei se väsymys sillä lähde, vaan se lähtee ihan sillä, että nukkuu riittävästi. Liikunta ja terveet ruokatottumukset ovat myös tärkeitä asioita jaksamisen kannalta. Ylipainoiset ihmiset ovat lähes aina  kroonisesti väsyneitä.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
5/108 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastausten perusteella sanoisin, että olet vähemmistöä. Se ei tee sinusta kuitenkaan viallista, melkeipä päinvastoin.

Vierailija
6/108 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sullahan näyttää toi perheonni olevan harvinaisen auvoista ja tasapainoista. On niin monenlaisia elämäntilanteita. Kuin myös toisilla on työelämä- johon on panostettava että tulee toimeen, tai sitten työ on osa identiteettiä. Mulla on aina ollut suuri tarve omalle ajalle. En kaipaa bilettämistä ollenkaan, vaan sitä että saan liikkua omassa rytmissäni- lasten kanssa semmoista ei ole olemassakaan-että saan levätä kunnolla, lukea, ajatella. En koe olevani vain perheen palveluksessa oleva työmyyrä, vaan jotakin muutakin. Lisäksi olen yksinhuoltaja, joten tavallisessa arjessa kuormitun huomattavasti enemmän kuin sinä, ap, koska mun pitää itse hoitaa lapset, tehdä kotityöt ja myös tienata lähes kaikki rahat. Ilman omaa aikaa en jaksaisi mitenkään. Lisäksi minulla on sairaus, joka pahenee stressistä ja väsymyksestä.  Ai niin, ja lisäksi seurustelen. Tarvitsen omaa aikaa ihan siihen aikuistenoikeaan elämään,kun se mies ei asu meillä.

Nauti sä siitä että voit elää kuten haluat ja koska sulla on niin, on varmati varaa  tosiaan olla suvaitsevainen erilaisia elämäntilanteita kohtaan :)

Vierailija
7/108 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan aapeeta. Perheaika on parasta 😊 Mutta niillä jolla on ongelmia niin on hyväkin päästä lepäilemään. Harmi vaan että ryyppäämällä ei tule oikeen levättyä 😐

Vierailija
8/108 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se, että haluaa aikaa itselleen, tarkoittaisi sitä, että on ongelmia? 

Vierailija
9/108 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno homma. Sinulla on nyt ainakin yksi hyvää vanhemmuutta edistävä piirre puolellasi. Kyky olla läsnä lapselle on ehkäpä tärkein kyky. Jos oman ajan tarve on voimakas, kannattaa vakavasti harkita lapsettomuutta. Ei pitäisi uskotella, että kaikkien luonne sopii vanhemmuuteen yhtä hyvin, kun kaikki tietävät, ettei se ole totta.

Vierailija
10/108 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Hyvin kirjoitettu.

Arjessa väsyvät usein ne, jotka luulevat voivansa saada kaikki. Loistavan uran ja kuitenkin myös sen perheen ja omaa aikaa. Ahnehditaan siis liikaa, ja sitten ihmetellään, kun väsytään.

Jaksaminen on pitkälti kiinni siitä, miten asiansa järjestää. Monet valittavat väsymystä, ja sitten kun kysyy esim. nukkumaanmenoajoista, käy ilmi, että koneella roikutaan yömyöhään ja yöunet jää tosi vähiin. Ja sitten halutaan sitä "omaa aikaa" vaikka ei se väsymys sillä lähde, vaan se lähtee ihan sillä, että nukkuu riittävästi. Liikunta ja terveet ruokatottumukset ovat myös tärkeitä asioita jaksamisen kannalta. Ylipainoiset ihmiset ovat lähes aina  kroonisesti väsyneitä.

Minusta melkein päinvastoin. Jos kävisi töissä, saisi jotenkin huilattua päätä lapsiperhearjesta. Itse kaipaan lapsista vapaata koska olen heidän kanssaan niin paljon nyt työttömänä. Aikaisemmin kun opiskelin, kävin töissä ja lapsi oli pieni, en kaivannut mitään omaa aikaa ja tunsin olevani täynnä tarmoa.

Vierailija
11/108 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno homma. Sinulla on nyt ainakin yksi hyvää vanhemmuutta edistävä piirre puolellasi. Kyky olla läsnä lapselle on ehkäpä tärkein kyky. Jos oman ajan tarve on voimakas, kannattaa vakavasti harkita lapsettomuutta. Ei pitäisi uskotella, että kaikkien luonne sopii vanhemmuuteen yhtä hyvin, kun kaikki tietävät, ettei se ole totta.

Ei se että äitikin tarvitsee omaa aikaa ole mikään merkki huonosta vanhemmuudesta tai sopimattomuudesta äidiksi. Se kertoo vaan meidän kulttuurista, että äidit tuomitaan tästä oman ajan kaipuusta, jopa noin ettei saisi alkaa äidiksi ollenkaan.

Vierailija
12/108 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se että äitikin tarvitsee omaa aikaa ole mikään merkki huonosta vanhemmuudesta tai sopimattomuudesta äidiksi. Se kertoo vaan meidän kulttuurista, että äidit tuomitaan tästä oman ajan kaipuusta, jopa noin ettei saisi alkaa äidiksi ollenkaan.

Selvennetään nyt vielä: Se, että tarvitsee paljon ja usein omaa aikaa, tekee kyllä ihmisestä jossain määrin sopimattoman äidiksi (tai isäksi). Se, että joutuu usein tilanteeseen, jossa ei voi olla lapselle läsnä, on huonoa vanhemmuutta.

Vierailija
13/108 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvennetään nyt vielä: Se, että tarvitsee paljon ja usein omaa aikaa, tekee kyllä ihmisestä jossain määrin sopimattoman äidiksi (tai isäksi). Se, että joutuu usein tilanteeseen, jossa ei voi olla lapselle läsnä, on huonoa vanhemmuutta.

No kiva, että on sekin nyt tässä määritelty. Muistakaahan nyt kaikki oman ajan tarvitsijat oikein hävetä! 

Vierailija
14/108 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kaivannut taukoa. Olen aina ollut sitä mieltä, että mun lapsilla ei ole ollut uhmaa eikä teiniangstia, mutta koska niitä kuulemma pitää olla, niin olen tullut siihen tulokseen, että vanhemmuus on asennekysymys. t: neljän äiti

Vierailija
15/108 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kiva, että on sekin nyt tässä määritelty. Muistakaahan nyt kaikki oman ajan tarvitsijat oikein hävetä! 

Sävyerojen tarkka tulkitseminen tekstistä taitaa olla sinulle vaikeaa, vai sanoinko mielestäsi tuossa jotakin, mikä ei ole totta?

Vierailija
16/108 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen lähinnä sitä, miksi jo parikuukautisen äidille ollaan oikein tyrkyttämässä omaa aikaa.

Vierailija
17/108 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla on aika mustavalkoista ajattelua, vedetään asiat sitten oikein äärimmilleen loukkaantuneina.

Tuskin ap tarkoitti asialla loukata.

Olen kanssasi ap samaa mieltä. 

Mutta en sano, että toimisimme oikein kaikkia kohtaan, myös itseämme.

Mutta, jos se tuntuu oikealta, se aika paljolti myös on oikein, keille mitenkin:)

Vierailija
18/108 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen lähinnä sitä, miksi jo parikuukautisen äidille ollaan oikein tyrkyttämässä omaa aikaa.

Ehkä siksi, että monesta kaksi kuukautta ilman yhtään vapaata, omissa oloissa vietettyä päivää on hyvin epämiellyttävä ajatus.

Vierailija
19/108 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sävyerojen tarkka tulkitseminen tekstistä taitaa olla sinulle vaikeaa, vai sanoinko mielestäsi tuossa jotakin, mikä ei ole totta?

Ei ole ollenkaan vaikeaa. Sävysi oli yksiselitteisen tuomitseva. Useimmat ihmiset, jotka sitä omaa aikaa lapsista kaipaavat, saavat sitä esim. töissä. Eikä se, ettei ole koko ajan läsnä lapsille, tarkoita sitä, että on huono vanhempi. Mä esim. olen opettanut lapset aika pienestä leikkimään itsekseen. Musta se on hyvä juttu. He touhaavat omiaan, mutta mun luo toki voi tulla kysymään neuvoa ym. Sitten pyhitän sellaisia hetkiä, jotka olen pelkästään lasten kanssa. Toimii hyvin. Paitsi se tietenkin mättää, että olen sinun mukaasi huono vanhempi.

Vierailija
20/108 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain kivasti omaa aikaa käymällä jumpassa tai lenkillä. Piristi parikuukautisen äitiä mukavasti!