Missäpäin Suomea sanotaan vatta, kun tarkoitetaan vatsaa?
Kommentit (66)
Mummi puhui vattasta. Kaakkois-Suomessa.
Rovaniemen seudulla ainakin. Vatsa on hienostelua ;)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin täällä Oulun seudulla
Ap. on Oulun seudulta :D Ja ikänsä täällä asunut. Jotenkin särähti korvaan, kun kuulin jonkun sanovan "vatta kipeä". Ei mun lähipiirissä kukaan sano vatta! Kamala sana.
Joo minustakin kamala sana, ainakin mun mummo täällä Kotkassa sanoo vatta
Vierailija kirjoitti:
Keski-Suomessa se on vahta.
Itse en ole koko ikäni Keski-Suomessa asuneena koskaan kuullut kenenkään sanovan vahta, mutta aloituspostauksen vattaa kyllä kuulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. on Oulun seudulta :D Ja ikänsä täällä asunut. Jotenkin särähti korvaan, kun kuulin jonkun sanovan "vatta kipeä". Ei mun lähipiirissä kukaan sano vatta! Kamala sana.
Ei mun lähipiirissä kukaan sano kipeä. Kipiä se on :-) Vatta kipiä.
-oululainen
Serkkuni ja mummoni Valkeakoskelta/Toijalasta puhuvat vattasta. Ihan hirveä sana :D Samoin pyörän tarakka on ritsa, lapsenakin aina myötähäpesin silmät päästäni kun siellä maalla serkkujeni luona kävin ja joku kysyi että "tuutko ritsalla kun sulle ei oo pyörää?" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-Suomessa se on vahta.
Itse en ole koko ikäni Keski-Suomessa asuneena koskaan kuullut kenenkään sanovan vahta, mutta aloituspostauksen vattaa kyllä kuulee.
En ole muuten kuullut minäkään ja itsekin käytän ihan vaan mahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-oululainen
Me puhutaan ihan vaan mahasta. Maha on kipiä. :)
ap.
Vatta täynnä. t: ent. tyrvääläinen
En oo koskaan kuullutkaan. Helsingissä koko ikäni asunut. Samoin mummot ja papat...
Vierailija kirjoitti:
Serkkuni ja mummoni Valkeakoskelta/Toijalasta puhuvat vattasta. Ihan hirveä sana :D Samoin pyörän tarakka on ritsa, lapsenakin aina myötähäpesin silmät päästäni kun siellä maalla serkkujeni luona kävin ja joku kysyi että "tuutko ritsalla kun sulle ei oo pyörää?" :D
Toivottavasti nyt aikuisena olet jo ehtinyt sen verran sivistyä, että tiedostat eri murteiden olemassaolon.
-
Ja vatta on ihan sama sana kuin vatsa. Siinä vain yleiskielen ts-yhtymää edustuu tt:nä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena ollaan tuollaisia .D Aikuisena ymmärretään arvostaa kielemme murteita ja pitää niitä rikkautena ja arvokkaana kulttuuriperimänä :)
Valitettavasti tuntuu, että helsinkiläisiltä aikuisltakin puuttuu arvostus Suomen rikasta murreperinnettä kohtaan kokonaan. Sääli.
Musta on aina yhtä erikoista, että ihmiset ei yhtään tunne murteita. Äitini ja isäni ovat molemmat eri puolilta Suomea kotoisin ja sukua asui ihan eri puolilla, joten jo lapsena oli ihan luonnollista, että eri paikkakunnilla ihmiset puhuva eri tavoilla. Ei tarvinnut myötähävetä eikä aikuisenakaan tätä asiaa ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-oululainen
Me puhutaan ihan vaan mahasta. Maha on kipiä. :)
ap.
No joo toki, mutta jos käytetään sanaa vatsa, oululainen sanoo sen vatta.
Ainakin Hämeessä.