Missäpäin Suomea sanotaan vatta, kun tarkoitetaan vatsaa?
Kommentit (66)
Hassua tää kieli. Yritin miettiä noita ts-sanoja, enkä niin montaa keksinyt. On kutsu, vitsi, pitsi, kelpaako pitsa?, ei ne kaikki väänny tt:ksi murteissakaan. Sen sijaan slangissa on runsaasti ts-väännöksiä, kuten Lintsi, Kantsu, rotsi (vanhemmassa muodossaan drotsi), klitsu, Kaltsu, satsi ja jos vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tällaiset vauvamaiset sanat on ihan hirveitä.
Vatta, teeppari, äityli, paituli, vauveli, pipi jne. jne.
Ja sitten kun niitä vielä käyttää aikuinen raavas mies. Hrrr
Kuten jo tuli sanottua, vatta on ihan sama sana kuin vatsa, mutta eri murteissa tietyt äänteet ja äänneyhtymät edustuvat erilaisina. Esim. ts-yhtymä voi edustua näin: mettä: mettän, mettä: metän, mehtä: mehtän, mehtä: mehän, messä: messän, messä: mesän, meZZä: meZZÄn (jossa Z on soinniton dentaalispirantti, eli sama äänne kuin th sanassa there), metsä: metsän.
Ei se vie sitä pois, että kuulostaa hirveältä.
No jos valitsee ärsyyntyä toisten murrepiirteistä, niin varmasti kuulostaa, mutta puhu edes asioista niiden oikeilla nimillä.
Ärsyyntyä? Äläpäs vetele niitä omia johtopäätöksiä niin kovasti. Kaksi vastausta olet jo vastannut vetäen omat päätelmäsi ja ohi mennyt molemmilla kerroilla, joten jos vain keskittyisit siihen tekstiin ilman päätelmien tekoa?
Nuo sanat on kamalan kuuloisia.
Se on eri asia kuin se, että nuo sanat ärsyttää mua.
Edelleen, vatta ei ole erillinen sana, vaan murremuoto sanasta vatsa. Eivät ne ole kamalan kuuloisia, ne ovat sinun mielestäsi kamalan kuuloisia. Teeppari ei eroa uikkari mitenkään muuten kuin siten, että edellinen ärsyttää monia, jälkimmäinen ei. Sanat itsessään eivät ole kamalia, kamaluus on kuulijan korvassa.
Kuten myön broisku ja bansku. Eka ärsyttää, toinen ei läheskään niin monia.
Vierailija kirjoitti:
Mummi puhui vattasta. Kaakkois-Suomessa.
Etelä-Karjalassa:
Kun olin pieni, sattoi olla vatta kipiä.
Lahessa sanotaan vadda vadda vadda.
Vanhalla torilla oli juoppo joka uhkasi lyödä minua vatsaan.
mie tirvase siu koht vaddaa, muutekin laittoi väliin duoda duoda nuinni. Hämäläisillä on ihme sanat ja juoppoa kansaa.
Savossa se olis oikeastaan maha. Joskus ehkä vatta, mut tuskin koskaan vatsa. Siis puhekielessä.
Vatta -sanan alkuperä paikantuu Sääksmäelle. "Mulla on pohjaton vatta...nymmulla on vatta pruikulilla...nymmää lähren kyllä Wiatnamiin...". Vatta -sanan luoja on nakkikiskanpitäjä, suuri kulinaristi ja talostieteilijä jonka meriitteihin kuuluu myös kekkaloida alastonkuvissa saunan lauteilla. Yksi tämän ajan suurimpia influenssereita, ikävä kyllä.
ihan missäpäin vaan, yleinen sana
Onhan metsäkin useissa murteissa mettä. Tai mehtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin täällä Oulun seudulla
Ap. on Oulun seudulta :D Ja ikänsä täällä asunut. Jotenkin särähti korvaan, kun kuulin jonkun sanovan "vatta kipeä". Ei mun lähipiirissä kukaan sano vatta! Kamala sana.
Ei mun lähipiirissä kukaan sano kipeä. Kipiä se on :-) Vatta kipiä.
-oululainen
Vanha ketju. Oulussa sanotaan maha kipiä. Hienot ihimiset sannoo vatta.
- palijasjalkanen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin täällä Oulun seudulla
Ap. on Oulun seudulta :D Ja ikänsä täällä asunut. Jotenkin särähti korvaan, kun kuulin jonkun sanovan "vatta kipeä". Ei mun lähipiirissä kukaan sano vatta! Kamala sana.
Ei mun lähipiirissä kukaan sano kipeä. Kipiä se on :-) Vatta kipiä.
-oululainen
Vanha ketju. Oulussa sanotaan maha kipiä. Hienot ihimiset sannoo vatta.
- palijasjalkanen
Jäi a pois eli palijasjalakanen
Vierailija kirjoitti:
ihan missäpäin vaan, yleinen sana
Joo, vattasta puhuttiin meilläkin, kun puhuttiin vatsasta. Rauman läheltä olen kotoisin, vanhemmat 30 kilometriä pohjoisemmasta, Luvialta.
Juuri näin!
Hämeessä vatsa on vatta, metsä on mettä jne
Vierailija kirjoitti:
Serkkuni ja mummoni Valkeakoskelta/Toijalasta puhuvat vattasta. Ihan hirveä sana :D Samoin pyörän tarakka on ritsa, lapsenakin aina myötähäpesin silmät päästäni kun siellä maalla serkkujeni luona kävin ja joku kysyi että "tuutko ritsalla kun sulle ei oo pyörää?" :D
Ritsi, pohojammaalla joppari...
Vierailija kirjoitti:
Pirkanmaalla on tuttu sana. Sydän-hämeessä myös siiinä Pirkanmaan kulmalla.
Minun lapseni puhuvat nykyisen asuinpaikkani murretta. Täytyy sanoa, et nuoruudessani en tiennyt, että jotkut ja etenkin että jotkut nuoret ihmiset voisivat puhua niin. Melko leveää savoa. Käymme joskus Helsingissä tuttujeni luona, ja arvelen, että osa tutuistani nielaisevat kerran kuullessaan lasteni puhuvan.
Samoin osa iäkkäämistä sukulaisistani eivät ymmärrä lasteni puhetta kovin hyvin, kun lasten puhe ei yleisestikään ole erityisen selkeästi artikuloitua ja minun lapsillani on käytössä sanoja, joita sukulaiseni eivät ole tottuneet kuulemaan ('myö syyvvään kalloo', vaikka eivät kannibalisteja olekaan)
Hauholla on Häränvattantiekin.
Maha tai vatta kipee Päijät-Hämeessä.