Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missäpäin Suomea sanotaan vatta, kun tarkoitetaan vatsaa?

Vierailija
05.04.2016 |

??

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen myös sanonut vatta/vatta kipiä ja Kainuussa asustelen o.o

Vierailija
22/66 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tällaiset vauvamaiset sanat on ihan hirveitä.

Vatta, teeppari, äityli, paituli, vauveli, pipi jne. jne.

Ja sitten kun niitä vielä käyttää aikuinen raavas mies. Hrrr

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vattasta meilläkin aina puhuttiin. Vatsa oli kirjakieltä eikä meillä todellakaan sellaista. Vatta on vatta ja mettä on mettä. Ts-versioita käyttivät/käyttävät vain hienostelijat. Tosin harvoin meillä puhuttiin vatasta, enimmäkseen se oli maha: onk su mahas kippi? Rauman seudulta olen kotoisin.

Vierailija
24/66 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkanmaalla on tuttu sana. Sydän-hämeessä myös siiinä Pirkanmaan kulmalla.

Minun lapseni puhuvat nykyisen asuinpaikkani murretta. Täytyy sanoa, et nuoruudessani en tiennyt, että jotkut ja etenkin että jotkut nuoret ihmiset voisivat puhua niin. Melko leveää savoa. Käymme joskus Helsingissä tuttujeni luona, ja arvelen, että osa tutuistani nielaisevat kerran kuullessaan lasteni puhuvan.

Samoin osa iäkkäämistä sukulaisistani eivät ymmärrä lasteni puhetta kovin hyvin, kun lasten puhe ei yleisestikään ole erityisen selkeästi artikuloitua ja minun lapsillani on käytössä sanoja, joita sukulaiseni eivät ole tottuneet kuulemaan ('myö syyvvään kalloo', vaikka eivät kannibalisteja olekaan)

Vierailija
25/66 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatta ei sovi tuohon sinun listaasi, koska se on murteiden vääntymä sanasta vatsa. Muut ovat lapsellisten keksimää lastenkieltä, sillä erotuksella, että paituli on lyhyt yöpaita ihan virallisessakin suomen kielessä.

Vierailija
26/66 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin täällä Oulun seudulla

Ap. on Oulun seudulta :D Ja ikänsä täällä asunut. Jotenkin särähti korvaan, kun kuulin jonkun sanovan "vatta kipeä". Ei mun lähipiirissä kukaan sano vatta! Kamala sana.

Ei mun lähipiirissä kukaan sano kipeä. Kipiä se on :-) Vatta kipiä.

-oululainen

Me puhutaan ihan vaan mahasta. Maha on kipiä. :)

ap.

No joo toki, mutta jos käytetään sanaa vatsa, oululainen sanoo sen vatta.

Niin kuin jo sanoin, niin ei mun lähipiirissä kukaan niin sano ja liki 40v täällä asunut. Siksi se kuulosti niin oudolta, kun kuulin jonkun tuntemattoman sanovan, että sillä on vatta kipeä.

Jos joku käyttää vatsa-sanaa, niin se sanotaan vain sellaisessa virallisessa tai vieraammassa seurassa tms. ja silloin se on aina vatsa. Muuten maha.

Mutta enhän mä tietenkään tunne kaikkia oululaisia ja lähikuntia :) Mutta ei tuo yhtään kyllä sovi omaan suuhun, kun en ole sitä ikinä kuullut kenenkään käyttävän.

Vierailija
27/66 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo tuli sanottua, vatta on ihan sama sana kuin vatsa, mutta eri murteissa tietyt äänteet ja äänneyhtymät edustuvat erilaisina. Esim. ts-yhtymä voi edustua näin: mettä: mettän, mettä: metän, mehtä: mehtän, mehtä: mehän, messä: messän, messä: mesän, meZZä: meZZÄn (jossa Z on soinniton dentaalispirantti, eli sama äänne kuin th sanassa there), metsä: metsän.

Vierailija
28/66 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo tuli sanottua, vatta on ihan sama sana kuin vatsa, mutta eri murteissa tietyt äänteet ja äänneyhtymät edustuvat erilaisina. Esim. ts-yhtymä voi edustua näin: mettä: mettän, mettä: metän, mehtä: mehtän, mehtä: mehän, messä: messän, messä: mesän, meZZä: meZZÄn (jossa Z on soinniton dentaalispirantti, eli sama äänne kuin th sanassa there), metsä: metsän.

Ei se vie sitä pois, että kuulostaa hirveältä.

Vierailija
29/66 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapualla. Savossa kukaan ei käyttänyt tuota vatsa-muotoa, vaan se oli aina maha.

Vierailija
30/66 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos valitsee ärsyyntyä toisten murrepiirteistä, niin varmasti kuulostaa, mutta puhu edes asioista niiden oikeilla nimillä.

Vierailija
31/66 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on yleiskielen ts-yhtymän murrevastineesta (eikä murresanasta "vatta").

mettä : mettän

Tyypillinen hämäläismurteissa; vallitsevana myös etelä- ja pohjoispohjalaisissa sekä peräpohjalaisissa  murteissa. 

mettä : metän

Lounainen alue: lounaismurteet valtaosin; Länsi-Uudenmaan Pusula, Pyhäjärvi, Vihti; Turun ylämaa Säkylää, Oripäätä, Pöytyää, Koskea myöten.

Itäinen alue: Virolahdelta Luumäen ja Lemin kautta Savitaipaleelle, Suomenniemelle ja Mäntyharjuun.

Pohjoinen alue: Utajärvi, Säräisniemi (= nyk. Vaala), Ylikiiminki.

http://oppimateriaalit.internetix.fi/fi/avoimet/8kieletkirjallisuus/aid…

Vierailija
32/66 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turguses. Ainaski mä ole kuullu nii. Ja taidan iteki sanoo semmottis.

Vierailija
33/66 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä Varsinais-Suomessa olen kuullut koko ikäni puhuttavan vattasta. Itse en käytä kyseistä sanaa :)

Vierailija
34/66 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. on Oulun seudulta :D Ja ikänsä täällä asunut. Jotenkin särähti korvaan, kun kuulin jonkun sanovan "vatta kipeä". Ei mun lähipiirissä kukaan sano vatta! Kamala sana.

Mummini oli Etelä-Hämeestä ja sanoi vatta.

Mutta eihän vatta ole yhtään sen särähtävämpi tai kamalampi sana kuin itte (= itse). Jossain päin sanotan itte, jossakin itse, ihte tai ite. Miten Oulussa päin sanotaan itse? Olen ihan umpi-stadilainen, mutta minusta Oulun puheenparsi on yksi Suomen kauneimpia. 

(Sitäpaitsi mun mielestä vatta on aika suloinen sana, tuo mieleen tietyn muodon ja lämmön.)

Vierailija
35/66 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos valitsee ärsyyntyä toisten murrepiirteistä, niin varmasti kuulostaa, mutta puhu edes asioista niiden oikeilla nimillä.

Ärsyyntyä? Äläpäs vetele niitä omia johtopäätöksiä niin kovasti. Kaksi vastausta olet jo vastannut vetäen omat päätelmäsi ja ohi mennyt molemmilla kerroilla, joten jos vain keskittyisit siihen tekstiin ilman päätelmien tekoa?

Nuo sanat on kamalan kuuloisia. 

Se on eri asia kuin se, että nuo sanat ärsyttää mua.

Vierailija
36/66 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on yleiskielen ts-yhtymän murrevastineesta (eikä murresanasta "vatta").

http://oppimateriaalit.internetix.fi/fi/avoimet/8kieletkirjallisuus/aid…

Tuli väärä linkki. Tässä oikea: http://oppimateriaalit.internetix.fi/fi/avoimet/8kieletkirjallisuus/aid…

Vierailija
37/66 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päijät-Hämeessä sanotaan maha täynnä, maha kipeä

Vierailija
38/66 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummini oli Etelä-Hämeestä ja sanoi vatta.

Mutta eihän vatta ole yhtään sen särähtävämpi tai kamalampi sana kuin itte (= itse). Jossain päin sanotan itte, jossakin itse, ihte tai ite. Miten Oulussa päin sanotaan itse? Olen ihan umpi-stadilainen, mutta minusta Oulun puheenparsi on yksi Suomen kauneimpia. 

(Sitäpaitsi mun mielestä vatta on aika suloinen sana, tuo mieleen tietyn muodon ja lämmön.)

Oulussa on ite.

Vierailija
39/66 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyyntyä? Äläpäs vetele niitä omia johtopäätöksiä niin kovasti. Kaksi vastausta olet jo vastannut vetäen omat päätelmäsi ja ohi mennyt molemmilla kerroilla, joten jos vain keskittyisit siihen tekstiin ilman päätelmien tekoa?

Nuo sanat on kamalan kuuloisia. 

Se on eri asia kuin se, että nuo sanat ärsyttää mua.

Edelleen, vatta ei ole erillinen sana, vaan murremuoto sanasta vatsa. Eivät ne ole kamalan kuuloisia, ne ovat sinun mielestäsi kamalan kuuloisia. Teeppari ei eroa uikkari mitenkään muuten kuin siten, että edellinen ärsyttää monia, jälkimmäinen ei. Sanat itsessään eivät ole kamalia, kamaluus on kuulijan korvassa.

Vierailija
40/66 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulu/Rovaniemi ja lähiseudut ainakin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan