Toistuvat hiivatulehdukset...
Mitäköhän tässä pitäisi tehdä kun tammikuussa kävin gynellä toistuvien hiivatulehdusten takia. Silloin kun siellä kävin luulin ettei ollut tulehdusta päällä mutta oli minulla. Sain lääkeen jota söin kerran viikossa koko tammikuun ajan. Helmikuun lopussa tuli taas hiiva ja nyt on taas hiiva päällä. Pelkään että toimiiko minulle enää apteekin reseptitömmät lääkkeet vai jääkö hiiva silti päälle? Olen myös huomannut että nämä viimeisimmät hiivatulehdukset tulevat aina menkkojen jälkeen.
Syön e-pillereitä, syönyt niitä jo nelisen vuotta. Luulen että ne vaikuttavat näihin kierteisiin. Gyne viimeeksi sanoi jos kierteet palaavat ni tulisin käymään uudestaan (suositteli hormonikierukkaa mutta itse en haluaisi kierukkaa). Aloititn juuri herkku- /sokerilakon, saa nähdä onko sillä mitään merkitystä tähän.
Olen niin kyllästynyt tähän, olen 22-vuotias ja en jaksaisi ainaisia hiivakierteitä. Vie seksihalut ja vaikuttaa parisuhteeseenkin jo pian...
Vertaistukea ja vinkkejä mitä voisin tehdä?
Kommentit (6)
Ruokavalio voi vaikuttaa! Valkoinen vehnä ja sokeri pois, tai minimiin.
Ystävälläni oli homeasunnossa jatkuvasti hiiva. Muutto pois auttoi! Olisiki teillä samaa ongelmaa?
Lopeta sokerin syönti, muu ei auta.
Tamponit teki mulla hiivaa, vaikka varmasti vaihdoin riittävän usein - jos käytät, niin kokeilepa, auttaako tuohon aina kuukautisten jälkeen tulevaan hiivaan! Samoin aloin käyttämään gefilus-tuotteita päivittäin ja sillä vaikutusta sekä tuohon, että mahan hiiva-oireiluun!
Mulla auttoi kun jätin pillerit pois. Myös hormonikierukka aiheutti oireit, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi kortsu.. Mielummin kuitenkin se kun jatkuva kutina.
Eikös ne e-pillerit saata juurikin aiheuttaa hiivaa. Toinen on, että oot tartuttanut miehesi, jolla hiiva on oireeton, mutta saat sen aina häneltä uudestaan jolloin lääkkeetkään ei pidemmän päälle toimi.
Sokerien lisäksi vaalea vilja pois.
Kannattaa kokeilla myös alapäälle tarkoitettuja maitohappobakteereita, joita saa sekä emättimeen laitettavis että suun kautta otettavia. Noita ei tosin saa samalla kellonlyömällä ottaa hiivalääkkeiden kanssa.
Mulla oli kerran ihan kamala hiivatulehduskierre, joka lähti vasta kolmannella reseptilääkkeellä pois.