Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hoitaja ihmettelee: MIKSI vanhemmat eivät ota lastensa sairastumista vakavasti?

Vierailija
05.04.2016 |

jos soitamme ja sanomme, että tyttärenne oksentelee ja on tulikuuma en todellakaan ilahdu siitä että saavut hakemaan vasta kolmen tunnin päästä tai
jos soitan, että pojallasi on vesirokko olet sitä mieltä, että voihan se olla hikinäppylöitäkin ja "tarkkaillaan tilannetta"

tajuatko yhtään, miten kurjaa kipeällä lapsella siellä tarhassa on ? :(

KAIKKIEN ENITEN KUITENKIN IHMETTELEN SITÄ, ETTÄ TUOT SEN KUUMEISEN/UUPUNEEN " KERRAN YÖLLÄ OKSENTANEEN "-LAPSESI POKKANA TARHAAN JA KEHTAAT OLLA YLLÄTTYNYT KUN SOITAMME TUNNIN PÄÄSTÄ HAKEMAAN POIS. ymmärrän kyllä, että lapsilla vuotaa usein nenä ja se ei ole syy pitää kotona, mutta jos lapsesi on nuhan ohella veltto ja kuuma niin pääset helpommalla kun alat vaan suosiolla soitella pomolta vapaata! sillä me kyllä soitamme sinut hakemaan, tykkäät tai et.

Kommentit (530)

Vierailija
241/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska kun täällä todetaan että on oikeus lähteä töistä heti kun saa tiedon lapsen sairastumisesta. Jos minä olen kuljettamassa vaikka elvytettyä potilasta sairaalaan, voinko jättää potilaan sedatoituna ja hengittämättömänä putki kurkussa makaamaan bussipysäkille vai pitääköhän minun ihan oikeasti kuljettaa tämä ihminen sairaalaan vaikka lapseni olisi kipeä?

Joo, kyllä minun pitää kuljettaa. Ja vaikka minulla sattuisi silloin olemaan kyydissä mummo jolla on vti eikä pärjää kotona, minun pitää ihan oikeasti kuljettaa hänetkin ensin sairaalaan. 

Et voi.  Juuri siksi sinun täytyykin vaihtaa työtä, ellei puolisollasi ole työ, josta pääsee lähtemään. Niin minäkin olen tehnyt.

Paitsi ettei tarvitse; meidän päiväkodille tämä on ihan ok, kyllä he tietävät rajoitteemme, ja osaavat toimia sen mukaan.  

Vierailija
242/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska kun täällä todetaan että on oikeus lähteä töistä heti kun saa tiedon lapsen sairastumisesta. Jos minä olen kuljettamassa vaikka elvytettyä potilasta sairaalaan, voinko jättää potilaan sedatoituna ja hengittämättömänä putki kurkussa makaamaan bussipysäkille vai pitääköhän minun ihan oikeasti kuljettaa tämä ihminen sairaalaan vaikka lapseni olisi kipeä?

Joo, kyllä minun pitää kuljettaa. Ja vaikka minulla sattuisi silloin olemaan kyydissä mummo jolla on vti eikä pärjää kotona, minun pitää ihan oikeasti kuljettaa hänetkin ensin sairaalaan. 

Et voi.  Juuri siksi sinun täytyykin vaihtaa työtä, ellei puolisollasi ole työ, josta pääsee lähtemään. Niin minäkin olen tehnyt.

Paitsi ettei tarvitse; meidän päiväkodille tämä on ihan ok, kyllä he tietävät rajoitteemme, ja osaavat toimia sen mukaan.  

Miksi sitten yleensä kommentoit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuskasi totta kai, mutta joillakin meistä oikeasti kestää se kolme tuntia päästä pois töistä. Ei kaikkia hanskoja voi noin vain pudottaa tiskiin. Itse kökötän oikeudessa ja mies leikkaussalissa. Niistä ei kesken niin vain lähdetäkään.

Mutta muuten kyllä olen samaa mieltä kanssasi.

Teillä on varaa palkata hoitaja kotiin.

Kaikiksi arkipäiviksi siltä varalta että päiväkodista soitetaan yllättäen? Melko tyyristä toi lasten hankkiminen.

Eikös ketju koskenut jo edellisyönä kipeiksi tulleita lapsia?

Vierailija
244/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttu... sen pari kertaa kun mulle lapsen tarhausaikana sairastuneesta soitettiin, niin aina vakuuttivat pärjäävänsä ja lepäilevänsä siihen asti että ehtii hakemaan :)

Niin se metsä taitaa vastata kuin sinne huudetaan.

No meillä ei nyt kuitenkaan mennyt kuin reilu tunti: ekana soitto miehelle kumpi lähtee ( kertaakaan ei sairaus osunut asiakaspalaveripäivälle), työt ja tavarat kasaan, pomon kanssa vaihtamaan pari sanaa, läppäri reppuun (minä, ei mies) ja matkaan 3 varttia. 

Vierailija
245/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuskasi totta kai, mutta joillakin meistä oikeasti kestää se kolme tuntia päästä pois töistä. Ei kaikkia hanskoja voi noin vain pudottaa tiskiin. Itse kökötän oikeudessa ja mies leikkaussalissa. Niistä ei kesken niin vain lähdetäkään.

Mutta muuten kyllä olen samaa mieltä kanssasi.

Tällaisia tilanteita varten päiväkodissa pyydetään ilmoittamaan ne varahakijat ja heidän yhteystietonsa.

Kaikilla nuo varahakijatkaan ei ole mitään kotona päivystäviä mummoja. Meillä esimerkiksi on kaveripariskunta, koska omat vanhempamme asuvat yli 1000 km päässä. Varahakijat käy myös töissä, enkä ole ollenkaan varma että saavat kavereiden lasten hakemiseen vapaata kesken päivän. Ovat siellä lähinnä sen takia jos meiltä menee henki.

Meidän vrahakija oli kuopuksen kaverin vanhemmat. He ottivat kuopuksen pihalleen leikkimään sieltä päikystä jos haku viivästyi. Työssä päivisin.

Teen tuota itsekkin kavereiden lapsille, mutta se on kuitenkin eri asia lähteä töistä kesken päivän hakemaan kaverin lapsia hoidosta. Toki töiden jälkeen jelpitään puolin ja toisin.

Vierailija
246/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten päiväkoti mukautti ne tekemisensä mm flunssa-aaltojen mukaan... Eli ei joka päivä tartte mennä sata lasissa ja miljoonaa metsäretkeä. Meidän lapsella oli ulkoilukielto ja hän meni naapuriryhmän satutuokioon sillä aikaa kun muut ulkoili.

Flunssa-aallon aikaan puoli ryhmää on puolikuntoisia. Silloin voi lueskella ja leivoskella enemmän.

Vierailija
247/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joooo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiin kirjoitti:

Hoitajilla ei ole lääketieteellistä koulutusta ollenkaan. Miten sitä sitten voisi aliavioida? Kukaan täällä ei ole sanonut ettei hae sairastunutta lasta - miljoonaan kertaan on vain todettu että se ei onnistu aina viidessä minuutissa.

Luojan kiitos minun lapseni eivät olleet ap:n kaltaisen kusipään hoteissa! Meillä oli hyvät hoitajat.

Eihän siellä toki lääkäri ole. Jos lääkäri olisikin töissä päiväkodissa, hän osaisi katsoa voiko siellä sairas lapsi olla. Mutta oikeasti siihen ei tarvita lääkäriä. Jos lapsi on selvästi kipeä eikä jaksa olla muiden mukana ryhmässä, hän ei ole päiväkotikuntoinen. Kysehän ei ollut viidestä minuutista vaan tunneista. Olen itsekin ollut päiväkodissa töissä ja tiedän tilanteet siellä. Nykyisin toinen meistä vanhemmista on työssä, josta ei voi aina lähteä äkkiä. Siispä toisen on oltava sellaisessa työssä, josta pystyy lähtemään. Vaikka se työ ei ole ihan koulutuksen mukaista ja palkkakin on pienempi kuin se olisi muualla. Mutta, kun lapsia hankkii, täytyy tehdä kompromisseja , niin että lasten hyvinvointi on etusijalla.

Kyse oli minuuteista. Joku vatipää tekemässä lasu-ilmoitusta jos vanhemman tulo kestää yli tunnin.

Edelleen: ei ole sellaista käsitettä kuin "selväsi kipeä" jne. Se on vain kouluttamattoman ihmisen summittainen arvio. Joka voi pettää. Osaamattomuutta tai vaikka siksi ettei viitsi.

Ei viitsi juuri sitä tiettyä lasta hoitaa? Näkeehän se päiväkodissa missä kunnossa lapsi on.

Vierailija
248/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joooo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiin kirjoitti:

Hoitajilla ei ole lääketieteellistä koulutusta ollenkaan. Miten sitä sitten voisi aliavioida? Kukaan täällä ei ole sanonut ettei hae sairastunutta lasta - miljoonaan kertaan on vain todettu että se ei onnistu aina viidessä minuutissa.

Luojan kiitos minun lapseni eivät olleet ap:n kaltaisen kusipään hoteissa! Meillä oli hyvät hoitajat.

Eihän siellä toki lääkäri ole. Jos lääkäri olisikin töissä päiväkodissa, hän osaisi katsoa voiko siellä sairas lapsi olla. Mutta oikeasti siihen ei tarvita lääkäriä. Jos lapsi on selvästi kipeä eikä jaksa olla muiden mukana ryhmässä, hän ei ole päiväkotikuntoinen. Kysehän ei ollut viidestä minuutista vaan tunneista. Olen itsekin ollut päiväkodissa töissä ja tiedän tilanteet siellä. Nykyisin toinen meistä vanhemmista on työssä, josta ei voi aina lähteä äkkiä. Siispä toisen on oltava sellaisessa työssä, josta pystyy lähtemään. Vaikka se työ ei ole ihan koulutuksen mukaista ja palkkakin on pienempi kuin se olisi muualla. Mutta, kun lapsia hankkii, täytyy tehdä kompromisseja , niin että lasten hyvinvointi on etusijalla.

Kyse oli minuuteista. Joku vatipää tekemässä lasu-ilmoitusta jos vanhemman tulo kestää yli tunnin.

Edelleen: ei ole sellaista käsitettä kuin "selväsi kipeä" jne. Se on vain kouluttamattoman ihmisen summittainen arvio. Joka voi pettää. Osaamattomuutta tai vaikka siksi ettei viitsi.

Ei viitsi juuri sitä tiettyä lasta hoitaa? Näkeehän se päiväkodissa missä kunnossa lapsi on.

Toisaalta, jos vanhemmatkin summittaisesti päättelevät, että kyllä Maija voi olla päiväkodissa, vaikka on kuumeinen eikä oikeen jaksa edes istua, niin....Jos nimittäin on niin, että vanhemmat eivät ole lääkäreitä.

Vierailija
249/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten yleensä kommentoit?

Koska täällä väitettiin aiemmin että lain mukaan on oikeus lähteä heti. Etkö ymmärrä lukemaasi? Kommentoin siihen että en todellakaan voi lähteä heti. En väittänyt että tämä on minulle ongelma. 

ap:lle tuntuu olevan ongelma, ei muille

Vierailija
250/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järki ohoi! kirjoitti:

Meidän lasten päiväkoti mukautti ne tekemisensä mm flunssa-aaltojen mukaan... Eli ei joka päivä tartte mennä sata lasissa ja miljoonaa metsäretkeä. Meidän lapsella oli ulkoilukielto ja hän meni naapuriryhmän satutuokioon sillä aikaa kun muut ulkoili.

Flunssa-aallon aikaan puoli ryhmää on puolikuntoisia. Silloin voi lueskella ja leivoskella enemmän.

Leivoskella flunssaisena? Toki siellä päiväkodissa voi räkätaudissa olla jos jaksaa, mutta kuumeisena ei.

Vierailija
251/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viitsi juuri sitä tiettyä lasta hoitaa? Näkeehän se päiväkodissa missä kunnossa lapsi on.[/quote]

Kiva saada ryhmää pienemmäksi tai ei viitsi yhtään mukauttaa omaa toimintaa lasten mukaan - tyyliin järjestääkin jotain askartelua sen sijaan että mennään pihalle hoitsurinkiin seisomaan kolmeksi tunniksi ja pannaan kaikki lapset likoomaan lätäkköön.

Vierailija
252/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä on ongelma kaikissa päiväkodeissa uskoakseni. Ainakin kaikissa niissä, joissa itse olen ollut. Suurin osa vanhemmista kyllä tulee niin pian kuin pystyy. Mutta aina on näitä, jotka tuovatkin lapsen sairaana hoitoon. 

Vierailija
253/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järki ohoi! kirjoitti:

Leivoskella flunssaisena? Toki siellä päiväkodissa voi räkätaudissa olla jos jaksaa, mutta kuumeisena ei.

Kirjoitin että "flunssakautena" eli ajanjaksona jolloin siellä ryhmässä on paljon flunssasta toipuneita mutta vielä normia väsyneempiä lapsia. Näin meidän päiväkoti toimi, ei ollut mikään ongelma.

Mutta toki, jos on ammattitaidoton niin sitten on.

Vierailija
254/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kirjoitti:

Kiva saada ryhmää pienemmäksi tai ei viitsi yhtään mukauttaa omaa toimintaa lasten mukaan - tyyliin järjestääkin jotain askartelua sen sijaan että mennään pihalle hoitsurinkiin seisomaan kolmeksi tunniksi ja pannaan kaikki lapset likoomaan lätäkköön.

Kolmea tuntia ei missä päiväkodissa olla ulkona. Helpompaahan se olisi jättää kuravaatteiden pukeminen kahdellekymmennelle lapselle ja jäädä sisälle. Mutta, kun ei yhden sairaan lapsen mukaan voi koko ryhmän toimintaa muuttaa. Niillä terveillä lapsilla on oikeus päästä ulos. Jos sinulla on noin vääristynyt kuva päiväkodin henkilökunnasta, olisi varmaan paras, että hoitaisit lapsesi kotona.

Vierailija
255/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järki ohoi! kirjoitti:

Kirjoitin että "flunssakautena" eli ajanjaksona jolloin siellä ryhmässä on paljon flunssasta toipuneita mutta vielä normia väsyneempiä lapsia. Näin meidän päiväkoti toimi, ei ollut mikään ongelma.

Mutta toki, jos on ammattitaidoton niin sitten on.

Mitähän sinä yrität selittää. Tietenkin päiväkodissa voi olla toipilaana, kun ei kuitenkaan enää ole sairas. Se on eri asia kuin viedä sairas lapsi hoitoon tai vetkutella pois hakemisen kanssa. Aika tylsä ja lapsellinen veto tuo ammattitaidottomuus.

Vierailija
256/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kirjoitti:

Kolmea tuntia ei missä päiväkodissa olla ulkona. Helpompaahan se olisi jättää kuravaatteiden pukeminen kahdellekymmennelle lapselle ja jäädä sisälle. Mutta, kun ei yhden sairaan lapsen mukaan voi koko ryhmän toimintaa muuttaa. Niillä terveillä lapsilla on oikeus päästä ulos. Jos sinulla on noin vääristynyt kuva päiväkodin henkilökunnasta, olisi varmaan paras, että hoitaisit lapsesi kotona.

Sinä lienet joku pätemisintoinen lähäri. Kirjoitin flunssakaudesta, jolloin iso osa siitä ryhmästä on puolikuntoisia. Silloin voi vallan hyvin mukauttaa sitä toimintaa. Jos haluaa. Niin meidän lasten päiväkodissa aina on tehty - on puuhattu rauhallisia kun on toipilaita porukassa. Menty retkelle kun on jaksettu paremmin.

VAIHDA ALAA. OLET TÄYSIN YHTEISTYÖ- JA HARKINTAKYVYTÖN.

Vierailija
257/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jOOO kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kirjoitti:

Sinä lienet joku pätemisintoinen lähäri. Kirjoitin flunssakaudesta, jolloin iso osa siitä ryhmästä on puolikuntoisia. Silloin voi vallan hyvin mukauttaa sitä toimintaa. Jos haluaa. Niin meidän lasten päiväkodissa aina on tehty - on puuhattu rauhallisia kun on toipilaita porukassa. Menty retkelle kun on jaksettu paremmin.

VAIHDA ALAA. OLET TÄYSIN YHTEISTYÖ- JA HARKINTAKYVYTÖN.

Mistä päättelit, että olen töissä päiväkodissa? En minä ole.

Vierailija
258/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä äitiysneuvolassa. Minulle ei tuota mitään tuskaa laittaa päivän asiakkaille tekstivistiä, että sorry, ajat peruttu, kyselkää uutta aikaa ensi kuuksi. Varmasti raskaana olevia harmittaa, kun ovat tulleet paikalle ja joudun sanomaan, että minun lapseni vuotava nenä menee nyt hänen raskautensa edelle. Sijaista ei noin vain hankita, joten asiakkaathan siinä kärsivät. Pahimmillaan asiakkaan käyntiaika on peruuntunut 3 kertaa siksi, että päiväkodissa on tehty omia diagnooseja.

No montako lasta / äitiä olisi ollut hengenvaarassa jos vaikka olisit perunut ajat? Hohhoijjaa!! Olen pahoillani siitä, että sinulla on noin paljon sairasteleva lapsi.

Ei ne äidit ole hengenvaarassa, niiltä vain jää neuvolakäynti väliin. Ehkä juuri se, jolla piti kuunnella ekaa kertaa sydänääniä. Neuvon, että menevät yksityiselle, koska minun lasteni terveys on tärkeämpi kuin heidän sikiönsä liikkeet. Nykyisinhän neuvolaan tulee sekä isä että äiti, usein isä ottanut palkatonta vapaata töistä päästäkseen mukaan ja sitten ilmoitan, että harmi, mutta ei vastaanottoa. Ei se ole minulta pois, usein saan kivan palkallisen vapaan ihan terveen lapsen kanssa kotona, joten oikeasti nautin tästä nykysysteemistä. Lapsen kanssa on kiva olla kotona ja saada koko ajalta palkkaa, vaikka ei tee töitä.

Voi hitto ku oot korvaamaton :D No seuraavalla kerralla ne sydänäänet ei sit kuuluneetkaan koska vanhemmat stressaantuivat sun nikoliisan sairastumisesta ja vauva kuoli kohtuun. 9 kk on niin lyhyt aika,että siinä ku sairastelet niin monet vanhemmat jää neukkulandiaa vaille ihan kokonaan. Mitenhän ennen pärjättiin?? Hmmm... Jään ihan miettimään

En minä ole korvaamaton! Mutta jos lähden hoitamaan päiväkodin mielestä sairastunutta, mutta todellisuudessa tervettä lasta, niin siltä päivältä voi hyvinkin 6 perhettä jäädä vaille sovittua neuvolakäyntiä ja into pinkeänä odotettua sydänäänten kuuntelua. Ei se minulta pois ole, olen kuullut sitä jumputusta monta kertaa, mutta jostain syystä esikoista odottaville se on olevinaan iso juttu. Kyllä he ymmärtävät, että päiväkodin hoitajien diagnoosit menee ilman muuta heidän neuvolakäyntinsä edelle! Tai siis jostain syystä ne ei ymmärrä vaan valittaa, että palvelu ei pelaa. Ne asiakkaat ei tajua, että päiväkodin arki ei saa muuttua siksi, että jonkun terveydenhoitajan lapsi on vähän nuhainen siitepölykauden alkaessa.

Vierailija
259/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsia hankkii täytyy järjestää elämä uudella tavalla. Toisen vanhemman työn täytyy olla sellainen, että pystyy sairaan lapsen hakemaan hoidosta. Niin meidän perheessä on tehty. Ja kyllä vaan sen pystyy järjestämään. Päiväkodissa ei hoideta sairaita lapsia. Päiväkodin henkilökunta määrittelee milloin lapsi ei siellä voi olla. Lääkäri ei voi sitä päätöstä tehdä.

Mutta lääkäri tekee päätöksen siitä, onko lapsi sairas eli voiko vanhempi jäädä palkallisesti 9kotiin hoitamaan sairasta lasta. Jos lapsi ei ole sairas, mutta päiväkoti ei ota lasta vastaan, voi vanhempi vaatia kuntaa maksamaan palkan niiltä päiviltä, jolloin on pakko jäädä kotiin päiväkodin kieltäytyessä lasta hoitamasta. Olen kerran joutunut vaatimaan kunnalta korvaus ja kas, sen jälkeen ei ole meille soiteltu sairaasta lapsesta kertaakaan. Kunnan kun on tarjottava lapselle päivähoitopaikka ja kun sopimus paikasta on tehty, ei päiväkoti voi terveeltä lapselta hoitoa evätä.

Kyllä minä jäisin palkattomastikin sairasta lasta hoitamaan, vaikka pieni palkkainen olenkin. Monessa paikassa saa peräti kolme päivää olla ilman todistusta järjestämässä lapselle hoitajaa.

Koskee vain sairasta lasta. Terve lapsi pitää ottaa päiväkotiin, siellä ei ole ketään, jolla olisi oikeus tehdä omia diagnoosejaan. Pelkkä väsymys ei tarkoita, että lapsi olisi sairas.

Vierailija
260/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsia hankkii täytyy järjestää elämä uudella tavalla. Toisen vanhemman työn täytyy olla sellainen, että pystyy sairaan lapsen hakemaan hoidosta. Niin meidän perheessä on tehty. Ja kyllä vaan sen pystyy järjestämään. Päiväkodissa ei hoideta sairaita lapsia. Päiväkodin henkilökunta määrittelee milloin lapsi ei siellä voi olla. Lääkäri ei voi sitä päätöstä tehdä.

Mutta lääkäri tekee päätöksen siitä, onko lapsi sairas eli voiko vanhempi jäädä palkallisesti 9kotiin hoitamaan sairasta lasta. Jos lapsi ei ole sairas, mutta päiväkoti ei ota lasta vastaan, voi vanhempi vaatia kuntaa maksamaan palkan niiltä päiviltä, jolloin on pakko jäädä kotiin päiväkodin kieltäytyessä lasta hoitamasta. Olen kerran joutunut vaatimaan kunnalta korvaus ja kas, sen jälkeen ei ole meille soiteltu sairaasta lapsesta kertaakaan. Kunnan kun on tarjottava lapselle päivähoitopaikka ja kun sopimus paikasta on tehty, ei päiväkoti voi terveeltä lapselta hoitoa evätä.

Päiväkodissa kyllä osataan erottaa väsymys ja sairaus toisistaan.

Kyllä minä jäisin palkattomastikin sairasta lasta hoitamaan, vaikka pieni palkkainen olenkin. Monessa paikassa saa peräti kolme päivää olla ilman todistusta järjestämässä lapselle hoitajaa.

Koskee vain sairasta lasta. Terve lapsi pitää ottaa päiväkotiin, siellä ei ole ketään, jolla olisi oikeus tehdä omia diagnoosejaan. Pelkkä väsymys ei tarkoita, että lapsi olisi sairas.