Kysy Vartijalta/Järjestyksenvalvojalta
Luin tuossa täältä ketjun joka koski aika laajassa skaalassa ammattitovereitani. Ketju oli täynnä väärää tietoa meidän oikeuksista ja työnkuvasta muutenkin. Ja väärillä tiedoilla keskustelevien käyttäjien keskusteluun löi vettä myllyyn vain väärää tietoa levittävät trollit ja provokaattorit.
Ajattelin että teen nyt tämmöisen info/kyselyketjun koskien vartijan ja järjestyksenvalvojan työtä ja siihen liittyviä asioita.
Pohjalle kannattaa lukea seuraavat lait
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020282
Ylläolevasta linkistä avautuu tällä hetkellä voimassaoleva laki joka säätelee yksityisiä turvallisuuspalveluita tarjoavia yrityksien ja sen työntekijöitden velvollisuuksia ja oikeuksia, eli kansan kielessä antaa oikeudet vartioimisliikkeille ja vartijoille. Tämä laki kumotaan uudella vastaavalla lailla 1.1.2017. Tässä ketjussa keskustelemme silti vartijan työstä tämän hetkisen lain valossa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990533
Ylläolevasta linkistä avautuu tällä hetkellä voimassa oleva laki järjestyksenvalvojista ja heidän oikeuksista ja velvollisuuksista.
Kysykää rohkeasti mitä tahdotte tietää. Pyydän että trollit ja provot jättää postaamatta tähän lankaan, niin saadaan kaikille faktat perille faktoina.
Itse olen toiminut turvallisuusalalla erinäisissä tehtävissä vuodesta 2009.
Kommentit (81)
Keskustelu ei kauaa elänyt... Jollain vielä kysyttävää?
Mikä saa teidät epäilemään että joku näpistää/varastaa, onko se sellainen päämäärättömänä haahuilu?välillä meinaan tuntuu, että jos meen johonkin liikkeeseen niin sinne tulee vartija.. ehkä tähän vaikuttaa se kun minulla on lievää sosiaaalisten tilanteiden pelkoa - en varmaan käyttäydy kaupassa samanlailla kuin muut :/
Ei kysyttävää. Aika turhakkeen näköistä jengiä te vartijat ...ei pahalla mut nuoria tyttöjä, hessu hopo vartalolla varustettuja nuoria miehiä tai itse kaljamahaisia ukkoja...et jos oikea tilanne tulee niin eipä teistä paljon apua ole.
Meilläpäin ainakin kun vartijalle sanoo häiriköivistä teineistä, ei sillä ole mitään auktoriteettia niihin.
Miten ammattimaiset vartijat ja jv:t jaksatte niitä työtovereitanne, jotka oikein nauttivat toisten kyykyttämisestä ja jopa provosoivat "asiakkaita" tappeluun? Itse näen töissäni aika paljon vartijoita ja järkkäreitä. Suurin osa on ihan asiallisia ja rauhoittavat tilanteet vain läsnäolollaan ja puhumisella. Sitten on pari mulkvistia, jotka oikein yrittävät suututtaa humalaisia, että pääsisivät matsaamaan ja näyttämään taitojaan painissa. Todella rankkaa katseltavaa ja ärsyttää oikein, kun on nähnyt, miten asialliset työntekijät hoitavat paikallisen juopon/narkin ihan puheella muualle.
Vierailija kirjoitti:
mikä on parasta vartijan työssä?
WT naisten ihailevat katseet, kun on haalari päällä.
Don Danny kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks oot niin kuuma? ;)
Johtuisko siitä että tykkäät miehistä jotka käyttävät "uniformuja"? :'D
Se sun "uniformu" on ihan yhtä "uniformu", kuin roskakuskin haalarit.
maiken kirjoitti:
Mikä saa teidät epäilemään että joku näpistää/varastaa, onko se sellainen päämäärättömänä haahuilu?välillä meinaan tuntuu, että jos meen johonkin liikkeeseen niin sinne tulee vartija..
Minä olen jättänyt asioinnin muutamissa liikkeissä juurikin sen takia, että niissä vartija lähtee seuraamaan aivan täysin turhaan. Vien mielelläni rahani viereiseen liikkeeseen jossa minua ei epäillä varkaaksi.
maiken kirjoitti:
Mikä saa teidät epäilemään että joku näpistää/varastaa, onko se sellainen päämäärättömänä haahuilu?välillä meinaan tuntuu, että jos meen johonkin liikkeeseen niin sinne tulee vartija.. ehkä tähän vaikuttaa se kun minulla on lievää sosiaaalisten tilanteiden pelkoa - en varmaan käyttäydy kaupassa samanlailla kuin muut :/
Jokaisen vartijan silmä oppii toimimaan omalla tavallaan havaitakseen mahdollisen näpistäjän, ammattislangilla näppärin. Itse sen on huomannut että esim jos kauppaan tulee henkilö ja se painattaa suoraan jollekkin hyllylle, pälyilee hetken ympärilleen ja pistää summan mutikassa tuotteen(tuotteita) koriin/ottaa mukaansa.
Mahdollisuus on että henkilö on hakemassa tutun tuotteen kiireessä. Tai sitten näpistystarkoituksessa. Miksi muuten sitä koko ajan varmistelisi taustaansa ja vain nappaisi "tuosta nuo hanskat noin vain ja tuo pipo ja sitten sovituskoppiin"?
Ymmärrän huolesi, koska yleensä se mikä kiinnittää vartijan huomion on juuri "normaalista" poikkeava käytös. Mutta jos et mitään ole ajatellut näpistellä niin huoli pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei kysyttävää. Aika turhakkeen näköistä jengiä te vartijat ...ei pahalla mut nuoria tyttöjä, hessu hopo vartalolla varustettuja nuoria miehiä tai itse kaljamahaisia ukkoja...et jos oikea tilanne tulee niin eipä teistä paljon apua ole.
Meilläpäin ainakin kun vartijalle sanoo häiriköivistä teineistä, ei sillä ole mitään auktoriteettia niihin.
Olen saman ikävän kasvun alalla huomannut. Varsinkin isoilla firmoilla. Kuka tahansa jolla on vartijakortti, otetaan töihin. Raaka todellisuus silti on se että ei sillä kortilla mitään auktoriteettia saada jos se taskussa roikkuu.
Meidän pienessä firmassa on kyvykkäitä tekijöitä aikalailla kaikki, ja kun on pieni paikkakunta, niin sana kiirii äkkiä kenen vartijan kanssa kannattaa alkaa kiukuta ja kenen ei.
Meilläkin toki taas harjoittelijana ollut useita nuoria miehiä ja naisia, joista heti kättelyssä saa juuri sen kuvan että miksi edes yrittävät alalle. Joko se luontainen karisma huutaa poissa oloaan, tai sit tullaan tekeen hommaa niin takki auki että kaveri ei tule saamaan muuta kuin turpaansa.
Alan koulutusvaatimuksia tulisi lisätä ja fyysinen ja psyykkinen soveltuvuuskoe ei myöskään olisi pahitteeksi.
Alan suurin kompastuskivi on lyhyt koulutus ja siihen nähden hyvä palkkayötöistä, joita on helppo tehdä esimerkiksi opiskelun ohella, vaikka ala ei muuten kiinnostaisi piiriuakaan. Joko näihin hommiin panostaa koko päällä ja molemmin käsin, tai sit pysyy poissa.
Vierailija kirjoitti:
Miten ammattimaiset vartijat ja jv:t jaksatte niitä työtovereitanne, jotka oikein nauttivat toisten kyykyttämisestä ja jopa provosoivat "asiakkaita" tappeluun? Itse näen töissäni aika paljon vartijoita ja järkkäreitä. Suurin osa on ihan asiallisia ja rauhoittavat tilanteet vain läsnäolollaan ja puhumisella. Sitten on pari mulkvistia, jotka oikein yrittävät suututtaa humalaisia, että pääsisivät matsaamaan ja näyttämään taitojaan painissa. Todella rankkaa katseltavaa ja ärsyttää oikein, kun on nähnyt, miten asialliset työntekijät hoitavat paikallisen juopon/narkin ihan puheella muualle.
Sellaiset työ"kaverit" suoraan sanottuna vituttaa. Vaikka olis toista kymmentä hyvää vartijaa firmas, niin firma leimautuu sun surkeimman mukaan. Semmoset kaverit yleensä saa sit vähiten tunteja ja semmosille kohteille missä ei ihmisten kans tarvii olla tekemisissä. Ja vaan löytyy tarpeeksi syytä niin lentävät takaisin kortistoon. Ammatin maine on muuten miinuksella niin tämmösiä oman elämänsä steven seagaleita ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Don Danny kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks oot niin kuuma? ;)
Johtuisko siitä että tykkäät miehistä jotka käyttävät "uniformuja"? :'D
Se sun "uniformu" on ihan yhtä "uniformu", kuin roskakuskin haalarit.
Onneks en oo Securitaksella niin meillä ei haalareissa heiluta :D En itsekkään pidä mustia reisitaskuhousuja ja kauluspaitaa uniformuna mutta silti niistä joku kiihottuu. Mutta mikäs minä olen tuomitsemaan.
Mitäs tuumaat jos paketoin sut ihan huvin vuoksi lattialle jonain iltana kun on tylsää ;-) Pysyviä vammoja välttäen.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tuumaat jos paketoin sut ihan huvin vuoksi lattialle jonain iltana kun on tylsää ;-) Pysyviä vammoja välttäen.
Vois olla ihan piristävää vaihtelua joskus tulla itsekkin niputetuksi. Sovitaan sopivaa ajankohtaa kun tavataan ensi kerran ;-)
Kysymyksiä myymäläetsivistä:
Onko myymäläetsivät vartijoita ja/tai järjestyksenvalvojia?
Jos myymäläetsivä näkee näpistyksen, riittääkö hänen havaintonsa, vai pitääkö olla "univormullisen" vartijan havainto omin silmin tai kameran kautta, että näpistelijän saa pysäyttää?
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksiä myymäläetsivistä:
Onko myymäläetsivät vartijoita ja/tai järjestyksenvalvojia?
Jos myymäläetsivä näkee näpistyksen, riittääkö hänen havaintonsa, vai pitääkö olla "univormullisen" vartijan havainto omin silmin tai kameran kautta, että näpistelijän saa pysäyttää?
Myymäläetsivä on vartija joka suorittaa vartioimisliikkeen vastaavan hoitajan päätöksellä asiakkaan tilaamaa rikoksenpaljastamistehtävää ilman vartijan asua.
ähtökohtaisesti vartijan tulee aina olla työtehtävissään pukeutuneena vartijan asuun (eli vaatetus jossa firman nimi ja vartija-väktare teksti rinnassa, ulkovaatteessa selässä vartija ja/tai väktare) Vartioimisliikkeen vastaava hoitaja voi kuitenkin antaa kohdekohtaisen luvan käyttää muuta vaatetusta.
Myymäläetsivänä toimivalla vartijalla on lain mukaan oikeus ottaa näpistäjä kiinni, ja käyttää tarpeen vaatiessa voimakeinoja. Mutta yleensä kiinniotto jätetään vartijan asussa vartijan työtä tekevälle työparille, ettei myymäläetsivän "peiterooli" tavallisena asiakkaana paljastu.
Paljon työkavereillasi menee sustaa, decaa ja treniä vuodessa reidestä sisään ja mitkä ovat penkkitulokset?
Keskustelu oli pakko klikata auki ihan vain mielenkiinnosta vaikka ei löydykkään kysyttävää. Hattua nostan huumorintajulle jota viljelet, jatka samaa rataa!
T. Myös vartija
Kun oot ollut vapaalla jossain ostoksilla, niin onko sua koskaan vartijat lähteneet seuraamaan? Ootko sanonut niille mitään, jos ovat olleet esim. samasta firmasta kuin sinä?
Mua huvitti kerran, kun olin yhdessä tavaratalossa ja saman firman poika lähti kulkemaan perässä. Ja seurasi siis ihan oikeasti, kun tuli perässä muutaman kerroksen ja kirjaosastolla minne olin menossa, jäi vielä tarkkailemaan. Harmitti, ettei sattunut olemaan id mukana... :-)
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu oli pakko klikata auki ihan vain mielenkiinnosta vaikka ei löydykkään kysyttävää. Hattua nostan huumorintajulle jota viljelet, jatka samaa rataa!
T. Myös vartija
Sen on tässä työssä oppinut että jos on pelkästään mulkku niin susta ei tykkää työkaverit eikä asiakkaat. Kun edes vähän osaa nauraa itselleen niin paljon vähemmän saa puukosta tai joutuu muutenkaan hikoilemaan.
Ei todellakaan ole! Älä vaan sano että kaveri maksoi! Toki maksamaan saattaa joutua jotain jos poke tekee lyöntihommista oikeusjutun. Tuossa tilanteessa ainoa mitä poke voi tehdä on antaa ns. porttikielto, eli aikaisemman käytöksen takia evätä pääsyyn, ja poistaa alueelta. Ja jos poistaminen ei auta, niin suorittaa kiinni otto.