Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy Vartijalta/Järjestyksenvalvojalta

05.04.2016 |

Luin tuossa täältä ketjun joka koski aika laajassa skaalassa ammattitovereitani. Ketju oli täynnä väärää tietoa meidän oikeuksista ja työnkuvasta muutenkin. Ja väärillä tiedoilla keskustelevien käyttäjien keskusteluun löi vettä myllyyn vain väärää tietoa levittävät trollit ja provokaattorit.

Ajattelin että teen nyt tämmöisen info/kyselyketjun koskien vartijan ja järjestyksenvalvojan työtä ja siihen liittyviä asioita.

Pohjalle kannattaa lukea seuraavat lait

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020282

Ylläolevasta linkistä avautuu tällä hetkellä voimassaoleva laki joka säätelee yksityisiä turvallisuuspalveluita tarjoavia yrityksien ja sen työntekijöitden velvollisuuksia ja oikeuksia, eli kansan kielessä antaa oikeudet vartioimisliikkeille ja vartijoille. Tämä laki kumotaan uudella vastaavalla lailla 1.1.2017. Tässä ketjussa keskustelemme silti vartijan työstä tämän hetkisen lain valossa.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990533

Ylläolevasta linkistä avautuu tällä hetkellä voimassa oleva laki järjestyksenvalvojista ja heidän oikeuksista ja velvollisuuksista.

Kysykää rohkeasti mitä tahdotte tietää. Pyydän että trollit ja provot jättää postaamatta tähän lankaan, niin saadaan kaikille faktat perille faktoina.

Itse olen toiminut turvallisuusalalla erinäisissä tehtävissä vuodesta 2009.

Kommentit (81)

1/81 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkittäisitkö sen keskustelun täältä, jossa oli paljon väärää tietoa? Mitä juttuja erityisesti haluaisit ko keskustelusta korjata?

2/81 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

IISAKKISUURI kirjoitti:

OLITKO PORI JAZZEILLA JV:NÄ? MIKSI NE KAIKKI ON NIIN LYHYITÄ JA HINTELIÄ, OLOSKO NAPOLEON-SYNDROOMA?

-IISAK SONNI

Caps lock parkaa :'D

Mutta siis, en ollut Jazzeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehän myös pitkälti turvaatte munkin duunin, että kiitos ja anteeksi, syvä niiaus.

Vierailija
4/81 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

IISAKKISUURI kirjoitti:

DON DANNY JÄTTI VASTAAMATTA, MIKS JÄRJESTYKSENVALVOJAT ON AINA VANHOJA TAI LYHYITÄ?

-IISAK SONNI

Höpsis ja töppöset.  

Mullakin on järkkärikortti ja olen lyhyt ja lihava. En niinkään  keskimittainen tai sopusuhtainen.

Vierailija
5/81 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytään nyt heti alkuun tämä niin ei tarvitse kenekään olla enää jatkossa vitsikäs:

Haitko poliisikouluun? Etkö päässyt, kun rupesit vartijaksi?

Ja sitten ihan vakavissaan kysymys, eli onko silkkimuna vartijoista ihan tyypillinen lempinimi vai onko se vain täällä paikallisessa käytössä?

Vierailija
6/81 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sonnille tiedoksi: Paikallisessa hotelli-ravintolassa oli iltaisin järjestyksenvalvojana heiveröisen oloinen n 50v mies. Moni ulkopaikkakuntalainen yritti onneaan rähisemällä hänen kanssaan, eikä sen jääkaapin kokoisen kanssa.

Iso virhe.

Paikkakuntalaiset tiesivät kyllä että ko herra sattui olemaan paikallinen judo-opettaja, ja mustan vyön haltija, eivätkä rähisseet hänellekään (paitsi änkyräkännissä) :)

7/81 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysytään nyt heti alkuun tämä niin ei tarvitse kenekään olla enää jatkossa vitsikäs:

Haitko poliisikouluun? Etkö päässyt, kun rupesit vartijaksi?

Ja sitten ihan vakavissaan kysymys, eli onko silkkimuna vartijoista ihan tyypillinen lempinimi vai onko se vain täällä paikallisessa käytössä?

En hakenut poliisiksi, jäisi varmasti kiinni kuntopisteistä ja ruotsinkielen taidoista :D

Silkkimuna lienee paikallinen lempinimi, tai ainakaan itselläni ei ole koskaan tullut vastaan.

Vierailija
8/81 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on parasta vartijan työssä?

9/81 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mikä on parasta vartijan työssä?

Tässä työssä itseäni kiehtoo työn haastavuus ja monimuotoisuus. Työssä on hienoa kun saa tehdä asiat itse, jolloin toki myös vastuu möhlimisestä on vain itsellään. Vastuuntuntoinen on oltava ehdottoman pienissäkin asioissa.

Esimerkki viimeyöltä, olin piirivartioinnissa työharjoittelijan oppaana. Tarkistelimme erään teollisuusfirman tuotantohallin ulko-ovien lukitusta. Erään nosto-oven kulkuovi ei ollut lukossa, niin harjoittelija käänsi oven lukkoon ja sulki oven. Jouduin korjaamaan tilannetta että jos vain lukitsee oven, niin entä jos sisällä on joku? Silloin meidän poistuttua mahdollisesti sisällä ollut henkilö voi tempaista nosteovet auki, ajaa pakettiautolla sisään ja nostella peräkontin täyteen rahan arvoista tavaraa. Onneksi tällä kertaa tiloista löytyi ainoastaan kaupungilta tuttu puliukko joka oli mennyt auki jäänestä ovesta sisälle sadetta pitämään.

Työssäni tapahtuviin väkivaltatilanteisiin minulla on tietynlainen viha/rakkaussuhde. On toisaalta jännää joskus haastaa itseään ja omaa suorituskykyä pienessä painissa. Mutta enemmän tilainteissa on niitä ikäviä puolia; oman, asiakkaan ja sivullisen vahingoittumisen vaara se suurin. Muutenkin tuntuu ikävältä että joskus joutuu aikuisten ihmisten kanssa menemään niin pitkälle että sanallinen ohjeistaminen ei auta vaan se häirikkö tarvii kirjaimellisesti kantaa ulos kaupasta koska hänen mielestään on OK huuta 15 kesäiselle kassaharjoittelijalle vanhentuneen alekupongin esittämisen jälkeen että "yritätkö sinä saatanan pikku huora kusettaa minulta rahoja perkele" Näinkin on siis käynyt.

Tykkään paljon työssä tapahtuvista ihmiskontakteista, kun työn lomassa saa höpötellö huolettomia monien eri alan tekijöiden kanssa. On kassaneitiä, pankkivirkailijaa, palomiestä, hoitajaa, poliisia, rekkakuskia, raksamiestä, taksaria, opettajia, kenkäsuutaria, naapurin mummoa, nuorisoa, talkkareita ja vaikka ketä muita.

Työ antaa paljon kun siihen asennoituu rennosti mutta jämäkästi. Mulkun maineen tässä työssä saa äärimmäisen helposti - jo pelkkien ennakkoasenteiden vuoksi - ja se ei meinaa lähteä kulumallakaan. Pitää olla nöyrä mutta ketään ei nöyristellä. Asiakaspalveluammatti.

Vierailija
10/81 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on näillä järjestyksenvalvojilla jotka on baareissa vs. näillä jotka on kauppakeskuksissa? Entä festareilla tai huoltoasemilla?

11/81 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämätön kirjoitti:

Mitä eroa on näillä järjestyksenvalvojilla jotka on baareissa vs. näillä jotka on kauppakeskuksissa? Entä festareilla tai huoltoasemilla?

Nykyisellään Suomen laki tuntee kaksi erimallin järjestyksenvalvojaa. Ensinnä on ihan perus järjestyksenvalvoja(JV) ja toisena Järjestyslain alainen järjestyksenvalvoja(JLJV).

Näistä ensimmäisen työtehtävät ja oikeudet perustuvat omaan lakiinsa, Laki järjestyksenvalvojista. Tämän lain alaisuudessa toimiva JV saa toimia ravintoloissa, pikaruokaloissa ja baareissa (eli ravitsemusliikkeissä), yleisötapahtumissa(festarit,konsertit,elokuvanäytökset...) ja yleiset kokoukset. Kaikki JVtä koskevat pykälät löytyvät tuosta yllä mainitusta laista.

Järjestyslain nojalla voi asettaa JV yleisille paikoille kuten huoltoasemat, bussiasemat, juna-asemat, lentokenttä, julkiset liikennöintivälineet(metro, juna, laiva...) sairaala, sossunkonttori, valtion konttorit(Kela, työkkäri yms.) ja kauppakeskukset(yleiset alueet, keskuksen kaupat kuuluvat vartijoille) JLJVn oikeudet tulevat samasta laista perus JVn kanssa, ilman oikeutta säilöönottoon, pääsyn estämiseen tai poistamiseen jos henkilö jättää noudattamatta järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi välttämättömän käskyn. Eli poistetaan vasta kun vahinko jo sattunut. Tyhmää mutta näin sanoo laki. Voimankäyttövälineet ja työvaatteet samat kuin vartijalla, mutta vaatteissa vain tekstit "järjestyksenvalvoja-ordningsvakt". Jotta voi toimia JLJVnä tulee henkilöllö olla voimassa oleva järjestyksenvalvojakortti SEKÄ vartijakortti. Hänen pitää myös olla vartioimisliikkeen palveluksessa jonka kautta työtehtävä JLJVnä annetaan.

12/81 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänkö tapahtumaraportit edelleen käsin? Osaatko unissasi kertoa vastaavan hoitajasi? Mikä on mielipiteesi ns. harmaista alueista valvonta-alueillasi?

t. vartijoiden kanssa paljon juttua heittänyt (n. 100v sitten)

Vierailija
13/81 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaako itseltäsi tai joltain tuntemaltasi kollegalta pinna hankalien asiakkaiden kanssa, vai kykenettekö pysymään tilanteen yläpuolella riippumatta siitä mitä tapahtuu, ja toimimaan asiallisesti (=ammattitaitoa).

Julkisuudessa usein arvostellaan vartoiliikkeen työntekijöitä ylilyönneistä.

Vierailija
14/81 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs muka teet kun epäilet minun varastaneen vaikka en ole varastanut, eikä minua huvita rupatella kanssasi. Tavataanko oikeudessa ja arvaa kumpi on syytettynä. T. lakimies

Vierailija
15/81 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa toki on toimia, kuten vartija ohjeistaa ja tilanteesta pääsee siten helpoimmalla, mutta minua kiinnostaisi miten asia oikeasti on varsinkin, kun sitä ruodittiin paljon toisessa ketjussa. Saako kaupassa vartija tulla vaatimaan näyttämään laukun sisällön ilman, että mikään hälytin on alkanut soimaan? Millä perusteella vartija voi pitää asiakasta kaupassa tai tutkia laukun? Riittääkö, että epäilee, että on näpistänyt jotain vai täytyykö pystyä nimeämään mitä on näpistänyt? Täytyykö siitä olla videokuvaa? Voiko asiakas kieltäytyä näyttämästä laukkunsa sisältöä, jos tietää, ettei ole näpistänyt mitään? Kutsutaanko tällöin poliisit selvittämään asiaa? Jos selviääkin, että asiakas ei ole tehnyt mitään, niin koituuko siitä vartijalle jotain? Jos hälytin alkaa soimaan, mutta asiakas tietää, että se on väärä hälytys, niin voiko hän kävellä vain kaupasta ulos, tuleeko tästä jotain seuraamuksia? Kiitos kun vastailet.

Vierailija
16/81 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hälyttimen soiminen ei velvoita asiakasta yhtään mihinkään ;-)

17/81 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs muka teet kun epäilet minun varastaneen vaikka en ole varastanut, eikä minua huvita rupatella kanssasi. Tavataanko oikeudessa ja arvaa kumpi on syytettynä. T. lakimies

Jos vartijalla on omasta mielestään pätevää syytä epäillä, hän voi tehdä kiinnioton ja soittaa poliisit. Jos olisit oikea lakimies, tietäisit, että omasta pussistasi joutuisit maksamaan kulut oikeudessa. 

Vierailija
18/81 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks oot niin kuuma? ;)

Vierailija
19/81 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vartijalla on omasta mielestään pätevää syytä epäillä, hän voi tehdä kiinnioton ja soittaa poliisit. Jos olisit oikea lakimies, tietäisit, että omasta pussistasi joutuisit maksamaan kulut oikeudessa. 

Minä en ole lakimies mutta tiedän että toistelet yleistä väärinkäsitystä ;-)

Vierailija
20/81 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta pätevää syytähän ei voi olla jos ei ole varastanut. Mutu ei riitä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi