Miksi niin moni on nykyään vegaaneja?
Tarkoitan siis ihan maailmanlaajuisesti, ettei pelkästään suomessa, mutta suomessakin moni on nykyään vegaani. Mitä hienoa siinä on, ku pitkän päälle ei se edes ole niin terveellistä, altistaa erilaisille taudeille yms.
En mäkään toki siitä tykkää, et syödään lihaa, on han se hyvää ja näin, mut jos ihmiset ei ois koskaan ruvennu syömään lihaa, ni meidän elimistö vois osata tuottaa jtn lihasta saatavia vitamiineja itestään, eikä tarvis syödä lihaa. Mut en mä sille mitään voi.
Kommentit (37)
en tunne yhtään vegaania, mutta tunnen monta jotka eivät syö punaista lihaa, kanaa tai kalaa
"Vegaanit joutuu syömään purkista ravintoa, koska eivät saa sitä syömästään ruuasta. Sairasta touhua."
Sinun syömäsi eläimet syövät vitamiininsa purkista. Katsopa rehujen ainesosaset, sinne lisätään vitamiinit jotta sinä saisit ne lihastasi. En ymmärrä miksi on sairaampaa syödä vitamiinit suoraan itse kuin että ne syötetään ensin eläimelle joka saastuttaa planeettaa ja sitten syödään eläin. Ja siltikin sekaanitkin joutuvat syömään lisävitamiineja.
Taloudessamme asuu sekaani ja vegaani eli minä. Ihan on lääkäri määrännyt sekaanille b12-, d-vitamiineja ja kalsiumia. Lisäksi syö magnesiumia. Hänellä on todettu alhaiset arvot. Minä syön myös noita samoja, alhaisia arvoja ei ole todettu.
Liharuoka aiheuttaa elintasosairauksia, ihmiselimistö ei kestä näin hurjaa eläinproteiini- ja eläinrasvamäärää: diabetes, reuma, syövät, kaihi, osteoporoosi tuloksena jne.
Nykyisin on helppoa olla vegaani. Jos kaupan hyllyssä on tarjolla vegaanijuusto ja sekaanijuusto, miksipä ei valita vegaanista? Tulee parempi mielikin ja parempi terveys ja vireys.
"Ei toi oo totta, ei nykyään yhä useampi ole vegaani! Se on tosi harvinaista, useimmat aikuiset ainakaan maalla ei voi käsittää kasvissyöntiä saatika täyttä vegaaniutta. Itse olen lakto-vegaani, ja oon tosi friikki ja pilkan kohde ympäristössäni, jossa harrastetaan kalastusta ja metsästystä. Sen tiedän, että punkkarien ja yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa tää on suht yleistä, mutta ei kyllä muualla. Vai onko? Kertokaa, jos tiedätte, MISSÄ näitä vegaaneja voisi tavata."
Melkein 30 vuotta olen vegeillyt ja kyllä ihan kaupan hyllyillä huomaa että vegaaniruoka on lisääntynyt. Helsingissä ja ihan pikkukaupungeissakin. Asun myös maalla ja kyllä täälläkin on hyllyissä runsaasti vegaanituotteita jotka ihan näyttävät menevän kaupaksikin. Yhden vegaanin tiedän. Monet kavereistani ovat kiinnostuneita maistelemaan vegaaniruokia ja muutenkin kiinnostuneita. Olen sen ikäinen jo ja vegeilyyni on totuttu että ei kyllä enää pilkata, enkä sellaista kuuntelisikaan. Monet kyllä metsästää juurikin. Facebookissa on paikallisia vegaaniryhmiä esim. vegaaninen kuopio, kainuu tms. sieltä varmaan löydät vertaistukea.
"Olen vähentänyt lihan syöntiä, mutta täysi vegaani musta ei ikinä tule. En pysty luopumaan kaikista ihanista herkuista joiden tekoon on käytetty maitoa."
Minä kyllä vegaanina löydän ja kokkaan kyllä ihan liikaa herkkuja, ei kyllä jää mitään vaille, liikaa pääsee herkuttelemaan ja kilot vaanii. Vegaanina on myös löytänyt ihania uusia makuja joihin perussekaani ei varmaan törmää.
Vierailija kirjoitti:
"Vegaanit joutuu syömään purkista ravintoa, koska eivät saa sitä syömästään ruuasta. Sairasta touhua."
Sinun syömäsi eläimet syövät vitamiininsa purkista. Katsopa rehujen ainesosaset, sinne lisätään vitamiinit jotta sinä saisit ne lihastasi. En ymmärrä miksi on sairaampaa syödä vitamiinit suoraan itse kuin että ne syötetään ensin eläimelle joka saastuttaa planeettaa ja sitten syödään eläin. Ja siltikin sekaanitkin joutuvat syömään lisävitamiineja.
Taloudessamme asuu sekaani ja vegaani eli minä. Ihan on lääkäri määrännyt sekaanille b12-, d-vitamiineja ja kalsiumia. Lisäksi syö magnesiumia. Hänellä on todettu alhaiset arvot. Minä syön myös noita samoja, alhaisia arvoja ei ole todettu.
Liharuoka aiheuttaa elintasosairauksia, ihmiselimistö ei kestä näin hurjaa eläinproteiini- ja eläinrasvamäärää: diabetes, reuma, syövät, kaihi, osteoporoosi tuloksena jne.
Nykyisin on helppoa olla vegaani. Jos kaupan hyllyssä on tarjolla vegaanijuusto ja sekaanijuusto, miksipä ei valita vegaanista? Tulee parempi mielikin ja parempi terveys ja vireys.
"Ei toi oo totta, ei nykyään yhä useampi ole vegaani! Se on tosi harvinaista, useimmat aikuiset ainakaan maalla ei voi käsittää kasvissyöntiä saatika täyttä vegaaniutta. Itse olen lakto-vegaani, ja oon tosi friikki ja pilkan kohde ympäristössäni, jossa harrastetaan kalastusta ja metsästystä. Sen tiedän, että punkkarien ja yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa tää on suht yleistä, mutta ei kyllä muualla. Vai onko? Kertokaa, jos tiedätte, MISSÄ näitä vegaaneja voisi tavata."
Melkein 30 vuotta olen vegeillyt ja kyllä ihan kaupan hyllyillä huomaa että vegaaniruoka on lisääntynyt. Helsingissä ja ihan pikkukaupungeissakin. Asun myös maalla ja kyllä täälläkin on hyllyissä runsaasti vegaanituotteita jotka ihan näyttävät menevän kaupaksikin. Yhden vegaanin tiedän. Monet kavereistani ovat kiinnostuneita maistelemaan vegaaniruokia ja muutenkin kiinnostuneita. Olen sen ikäinen jo ja vegeilyyni on totuttu että ei kyllä enää pilkata, enkä sellaista kuuntelisikaan. Monet kyllä metsästää juurikin. Facebookissa on paikallisia vegaaniryhmiä esim. vegaaninen kuopio, kainuu tms. sieltä varmaan löydät vertaistukea.
"Olen vähentänyt lihan syöntiä, mutta täysi vegaani musta ei ikinä tule. En pysty luopumaan kaikista ihanista herkuista joiden tekoon on käytetty maitoa."
Minä kyllä vegaanina löydän ja kokkaan kyllä ihan liikaa herkkuja, ei kyllä jää mitään vaille, liikaa pääsee herkuttelemaan ja kilot vaanii. Vegaanina on myös löytänyt ihania uusia makuja joihin perussekaani ei varmaan törmää.
Höpöhöpö sun juttujas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö sun juttujas
Millähän perusteella? Koska sinä nyt oot päättänyt ettei asiat ole näin? Koita nyt vähän argumentoida, ettet ihan täysin nolaa itseäsi.
Ilmeisesti yhä useampi ajattelee muutakin kuin sitä omaa persettään ja sitä että on pakko saada syödä kaikkia ihania maitoherkkuja.
Kuitenkin vegaaneja on vain muutama prosentti väestöstä, eli aloittajan ei tarvitse pelätä jäävänsä mitenkään vähemmistöksi itsekkyytensä kanssa :)
Vierailija kirjoitti:
Olen vähentänyt lihan syöntiä, mutta täysi vegaani musta ei ikinä tule. En pysty luopumaan kaikista ihanista herkuista joiden tekoon on käytetty maitoa.
Sun makunautintosi on toki tärkeämpi kuin eläinrääkkäys tai ympäristö. Jos nyt kuitenkaan herkuttelultasi ehdit, niin vegaanisia versioita eri herkuista on vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska
1. Ihminen pärjää kasvisravinnolla
2. Eläinten hyväksikäyttöä ihmisen tarpeisiin pidetään nykyään epäeettisenä
3. Eläinperäisen ruoan tuotanto on epäekologista
Kannattaa ajatella asia niin, ettei koiran, kissan, sian ja kanan välillä ole eroa. Haluaako nuori eläin kuolla? Miksi sinulla on oikeus päättää sen puolesta?
Voit myös miettiä, miksi sinulla on oikeus luonnonvaroihin ja maapalloon, mutta tulevilla ihmisillä ei ole? Lapsenlapsenlapsesi joutuvat nykymenolla elämään keskellä luonnonkatastrofeja. Kilo juustoa vastaa 90 km autoilun päästöjä. Autoilu on joskus välttämätöntä, juuston syöminen ei ikinä.
1. Ihminen ei pärjää kasvisravinnolla. Vegaanitkin sen myöntävät syödessään osan ravinnosta apteekin pillereillä.
1. Ihminen pärjää kasvisravinnolla, koska apteekin pillerit. Vegaanit sentään myöntävät käyttävänsä ravintolisiä.
2. Se maitoosi ja suolaasi lisätty jodi on aivan sama lisäravinne siellä maidossa ja suolassa kuin se olisi pillerimuodossa. Eli jos vegaani juo riittävästi b12-vitamiinilla rikastettua soijamaitoa, pärjää hän sinun logiikkasi mukaan kasvisruuallaan.
3. Jos ravintolisän käyttäminen on merkki kehnosta ruokavaliosta, palataanpa 100 vuotta taaksepäin aikaan, jolloin ei takuulla ollut mitään vegaaneja, synteettisiä kemikaaleja pelloilla,10 vitamiinilla terästettyjä mangomehuja, ylihygienisyyttä tai muitakaan "luonnottomuuksia": Aliravitsemus, nälänhätä, anemia, ergotismi,pellagra, keripukki, riisitauti, kolera, salmonella, struuma näin alkuun. Ihan arkipäiväisiä tauteja ja kuolinsyitä = eikö ihminen siis pärjää sekaruokavaliollakaan?
Ne lehmät ja kaikenlainen karja jolle syötetään niitä rehuja missä on kaiken maailman vitamiineja tarvitsee niitä myös itse, ei niitä niille vaan srn takia syötetä, että ihmiset sais niistä saaduista tuotteista vitamiineja.
Ja saanen kysyä mistä vegaanit (ainakin jotkut) saavat sitten lihasta saadun K-vitamiinin, jos syö kasvisravinnon lisäksi vain B12-vitamiinia?
Vierailija kirjoitti:
Ne lehmät ja kaikenlainen karja jolle syötetään niitä rehuja missä on kaiken maailman vitamiineja tarvitsee niitä myös itse, ei niitä niille vaan srn takia syötetä, että ihmiset sais niistä saaduista tuotteista vitamiineja.
Ja saanen kysyä mistä vegaanit (ainakin jotkut) saavat sitten lihasta saadun K-vitamiinin, jos syö kasvisravinnon lisäksi vain B12-vitamiinia?
Vastaus finelin sivulta:
Ravintotekijä: K-vitamiini
K-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka on välttämätön veren hyytymistekijöiden muodostumiselle. Hyviä lähteitä ovat parsakaali, lehtikaali, pinaatti ja muut vihreät lehtikasvikset sekä kasviöljyt ja maksa. Kasviksissa K-vitamiini esiintyy fyllokinonina ja lihassa menakinonina. Ihmisen suolistobakteerit pystyvät tuottamaan menakinonia. Vitamiinin puutos on harvinaista.
Eli enpä tarvitse lihaa K-vitamiininkaan takia.
Miksi niin moni on nykyään vegaaneja?
No kuka mistäkin syystä...
Se on ainakin tänä päivänä helppo olla vege tai vegaani. Hyviä perusruoka-aineita löytyy melkein joka kaupasta ja ravintolassa syöminenkin onnistuu suht hyvin. Eivätkä ihmiset myöskään enää niin ihmettele noita ruokavalioita. Tuntuu mielelle ja kropalle ihan mukavalta tuo lihan pois jättäminen.
Minun vastaukseni otsikon kysymykseen: Vastareaktiona eläinten tehotuotantoon.
Isoisäni oli eläessään eläinrakas ihminen. Häntä järkytti jo vuosia sitten julkitulleet ensimmäiset sikatilavideot. Eläinten pito ei tainnut näyttää enää samalta kuin hänen nuoruudessaan. Tähän oli helppo vedota, kun ukki kysyi joskus surkeana (pariin eri otteeseen, kun muisti ei ollut parhaimmillaan): "Miksi sinä et syö lihaa?" Ymmärsi kyllä sitten.
Muuten sama ukki kehui valmistujaisissani vegaanisia kroketteja, että "hyviä lihapullia". (: Emme korjanneet erehdystä...
Tossa aikaisemmin joku vegaani ihmetteli, missä olis muita vegaaneja, niin ainakin punk-piireissä monet tosiaan ovat, omista kavereista isompi osa on vegaaneja kuin sekaravinnon syöjiä. Itse olen ollut vegaani teinistä asti, oli näissä musiikkipiireisä ihan yleistä jo silloin.
Ikään kuin pelkkä sekaravinnon syöminen olisi tae terveellisestä ja luonnollisesta ruokavaliosta! Kyllä kuulkaa perus sekaanin huoleton mac'n cheese -ruokavalio jättää paljon vitamiinipurkin varaa, mutta viis siitä, kunhan saa syynätä ja arvostella vegaanien vitamiinipuutoksia. Todella kulunut klisee.
Itse olen vegaani toistakymmentä vuotta, enkä voi uskoa, miten ihanan helpoksi se on nykyään tehty. Alun perin rupesin tähän pelkistä eettisistä syistä, kun koin todella tekopyhäksi lelliä kotona yhtä eläintä ja syödä ravintolassa toista. Myöhemmin mukaan tuli voimakas ekologinen vaikutin. Toivoisin, että ihan jokainen voisi edes vähentää lihankulutusta, se olisi meidän kaikkien elollisten yhteinen etu tällä maapallolla.
Vier
</p>
<p>1. Ihminen ei pärjää kasvisravinnolla. Vegaanitkin sen myöntävät syödessään osan ravinnosta apteekin pillereillä.[/quote kirjoitti:ketä kiinnostaa? Valitset joko pillerit tai lihan kumpi mahtaa olla parempi vaihtoehto? .. urpo.
Vierailija kirjoitti:
Vier
</p>
<p>1. Ihminen ei pärjää kasvisravinnolla. Vegaanitkin sen myöntävät syödessään osan ravinnosta apteekin pillereillä.[/quote kirjoitti:ketä kiinnostaa? Valitset joko pillerit tai lihan kumpi mahtaa olla parempi vaihtoehto? .. urpo.
Tietenkin liha. ....urpo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vier
</p>
Tietenkin liha. ....urpo
Lihan syöminen on huonompi vaihtoehto eettisesti. Jos saman saa pillereillä niin lihan syöntiin ei ole tarvetta.. Idiootti. ''eläimet kärsivät tehotuotantotiloilla vain ihmisten makutottumuksien takia.''
http://www.animalia.fi/animalia-toimii/kasvissy%C3%B6nti/miksi-kasvissy…
Jokainen Suomessa asuva tarvitsee talvisin D-vitamiinilisää. B12-vitamiini tulisi muuten kasvisravinnosta, mutta me ollaan pilattu meidän maaperä ja hyvät bakteerit siitä. Tän takia siis lihakarjallekin syötetään B12 purkista.