Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HUS: Neljä kätilöä väärinkäytti ilokaasua työpaikalla

Vierailija
04.04.2016 |

Neljä Kätilöopiston sairaalan kätilöä on väärinkäyttänyt ilokaasua, kertoo HUS.
HUS kertoo tiedotteessaan, että on tullut ilmi neljän kätilön käyttäneen ilokaasua työpaikalla. HUS:in mukaan asiaa ryhdyttiin selvittämään välittömästi epäilyjen herättyä.

Työntekijät on vapautettu työvelvoitteestaan. Lopulliset päätökset työsuhteen jatkamisesta tehdään lähiaikoina. HUS on informoinut Valviraa asiasta. Asian selvittelyt jatkuvat

- Olen syvästi järkyttynyt ja pettynyt näiden työntekijöiden toimintaan. Synnytyksiä hoitavan henkilökunnan vastuulla on niin synnyttävän äidin kuin vastasyntyneenkin terveys. Kyse on vaativasta ja vastuullisesta työstä. Tällaista toimintaa ei voi millään tavoin hyväksyttävällä tavalla perustella. Luottamus näihin työntekijöihin on mennyt, toteaa toimialajohtaja Seppo Heinonen HYKS Naistentaudeilta ja synnytyksiltä HUS:in tiedotteessa.

Ilokaasua eli typpioksiduulia käytetään synnytyssairaaloissa synnytyskipujen lievityksessä. Ilokaasun kipua lievittävä vaikutus alkaa nopeasti, alle puolessa minuutissa. Ilokaasulla on myös päihdyttävä vaikutus, johon liittyy hyvänolon tunne, lyhytkestoinen sekavuus ja inspiroituminen. Kaasu poistuu elimistöstä nopeasti annostelun loputtua.

Kommentit (151)

Vierailija
101/151 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilokaasun imppaaminen työvuoron aikana ilmentää käsittämätöntä harkintakyvyn puutetta ja sitä, että ammattietiikkaa ei ole sisäistetty.

Väistämättä herää kysymys, missä muissa tilanteissa sallitun ja ei-sallitun raja on hämärtynyt.

Toimin itse esimiehenä, enkä luottaisi alaiseen joka napsisi hänelle kuulumattomia lääkkeitä - olivatpa ne vaarattomia särkylääkkeitä, huumaavia lääkkeitä tai jotain siltä väliltä.

Nuohan on täysin eri kertaluokan asioita, ilokaasu ja lääkkeet. Ilokaasu  aiheuttaa hetkellisen keveän pöhnän, ja se haihtuu elimistöstä lähes välittömästi kun sen hengittämisen lopettaa. Paljon parempi, jos ilokaasua olisi tarjolla synnyttäessä enemmän - nythän on monissa paikoissa lopetettu se kokonaan - ja hyvä olisi  myös jos synnyttäjää osaa sen käytössä neuvoa. 

Vierailija
102/151 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen että tämmöisiä hussin mokia on ollut paljon ennenkin, nyt vain ne tuodaan julkisuuteen. Varoittaviksi esimerkeiksikö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/151 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vain hyvä, jos kätilöt itse tietää, miten ilokaasu vaikuttaa. Eiväthän he osaa neuvoa asiakkaitakaan siinä, miten ilokaasusta saa tehot irti, ellei siitä ole mitään kokemusta. Höyryt lähtevät päästä tosi nopeasti. Kukaan potilas ei ollut vaarassa. Enemmän potilaat ovat vaarassa ylipitkien kahvituntien aikana. Joku yliniuho kollega ilmeisesti käräytti. 

Ja miksei samantien kokeile muita vähän voimakkaampia? Olisihan se tärkeää, että kätilö tietää kuinka epiduraali vaikuttaa kun alapäätä ronkitaan ja venytetään repeämispisteeseen saakka. Morfiinilla voisivat kättärillä viettää kurssijuhlat ja pikkujoulut.

Reipasta liioittelua taas kerran. Jos et hoitajana tiedä, mikä ero on ilokaasulla ja huumaavilla lääkeaineilla, joihin voi muodostua riippuvuus, kannattaa pysyä poissa sairaalan hommista. Samoin jos kiellät vaikkapa kuolemassa olevalta syöpäpotilaalta toimivan kivunlievityksen perustellen, että kun siihen voi tulla riippuvuus.

Vierailija
104/151 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin miksi terveydenhuollossa tuollaisen kanssa on nollatoleranssi. 

Vierailija
105/151 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se neulahoitsu saattoi aiheuttaa pahempaa vahinkoa. 

Mun moraali on varmaan ihan pielessä kun mua vaan huvittaa toi ilokaasujuttu. Ilokaasua kokeilleena tiedän, että sitä pitää varmaan vetää tosi antautumuksella ja pitkän aikaa ennen kuin siitä mitään iloa on. Tuskin niillä hoitsuilla semmoseen kuitenkaan oli aikaa.

Vierailija
106/151 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä nyt tehdään varoittava esimerkki kun sattuivat jäämään kiinni. Kiitos työkaverin joka käräytti. Neljältä ihmiseltä meni työ ja eivät varmasti saa alalta enää töitä..

Olisi tähän varmaan toisella tapaakin voinut hoitaa.

Olen joutunut kerran käräyttämään hoitoalalla työntekijän, joka oli päihtyneenä työpaikalla. Kyse oli kiireisestä päivystyspolista. Kyllä, hän sai sen vuoksi potkut. Kuinka olisit halunnut, että olisin hoitanut tilanteen? Osa työtovereistani oli samaa mieltä, että tein väärin puuttuessani tilanteeseen, että esimiehen puheille ei olisi saanut mennä. Heidän mielestään kyse ei ollut niin vakavasta jutusta ja työntekijän tilaa olisi pitänyt minunkin katsoa sormien läpi. Koska en näin tehnyt ja jupakalla oli ikävät seuraukset, osa porukasta ei enää tapahtumien jälkeen suhtautunut minuun kovin ystävällisesti ja jouduin lopulta vaihtamaan työyksikköä (omasta tahdostani, meni vaikeaksi duunin teko siinä ilmapiirissä). Ei, minustakaan ei tuntunut mukavalta, että työtoverini menetti työpaikkansa, mutta terveydenhuollossa on nollatoleranssi syystä. Joskus vieläkin mietin, miltä näistä kollegoistani (tai sinusta), joiden mielestä tein käräytykselläni väärin, tuntuisi, jos vaikka omaa lasta olisi hoitamassa päihtynyt henkilö kriittisessä tilanteessa. Tai millaista ristiä päihtynyt itse joutuisi loppuelämänsä kantamaan, jos jotakin sattuisi. Työsuojeluvaltuutettu aikoinaan lohdutti minua, että tein lopulta oikein kaikkien kannalta - tosin en usko, että tietty porukka ymmärtää sitä edes tänäkään päivänä. Hyvä, että tästä aiheesta nyt puhutaan.

Vierailija
107/151 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytin synnytyksessä 5h ajan ilokaasua sillä monen yrittämisen jälkeen epiduraalia lääkärit eivät saaneet oikeaan paikkaan jolloin ainoa apu oli ilokaasu. Ja kyllä se auttoikin! Olin aivan pihalla kuin lumiukko ja muistan välillä olleeni metsässä :D Mies myös kertoi jälkikäteen että yritin useasti hamuilla jotain käsilläni. Ilmeisesti keräsin marjoja.

Terveisin 5kk pojan äiti

Ihan samanlaisia kokemuksia. Olin aivan pihalla impatessani ilokaasua.

Kätilön on oltava koko ajan skarppina, koska tilanne saattaa muuttua radikaalisti muutamassa sekunnissa. Kuten esimerkiksi itselleni kävi viimeisimmässä synnytyksessä. Vauvan sydänäänet romahtivat yhtäkkiä ja siinä ei ollut aikaa ihmetellä (saati odotella että kätilön pää selviää).  Kätilö oli muuten tuolloin taukotilassa (tai missä sitten odottavatkaan että alkaa ponnistusvaihe jne.). Ei sitä koko työvuoroa kuitenkaan siinä synnyttäjän vieressä istuskella.

Vierailija
108/151 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on työaika ja päihde.

Ei mitään puolusteltavaa. Äitien ja lasten terveys on vaarassa sairaan henkilökunnan vuoksi. Itse ihmettelin potilaana selkäydinpuudutus-keisarinleikkauksessa lääkärin ja muun henkilöstön naurun hohotusta, kiva, että henkilökunnalla on hauskaa, mutta minusta se tuntui kammottavalta, olinhan täysin heidän armoillaan.

Vierailija
109/151 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooh nooh, tytöt on tyttöjä. Kerrankos sitä sattuu. Virheitä tekevät kaikki. Antaa pölyn laskeutua. Pari sanaa pomolta - ja eikun yhtä kokemusta rikkaampana tytöt senkun porskuttaa. Ei tuommoisesta pidä potkuja antaa. Kautta aikojen sairaaloissa on piilotelty juoppoja lääkäreitä. Hoitajille on vissiin eri kriteerit. Varmaan siksi, että ovat pääasiassa naisia.

Vierailija
110/151 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin ilokaasua kun synnytin, mutta en huomannut sillä olevan mitään vaikutusta. Se ei lievittänyt kipua, vaan sen avulla vaan tuli hengitettyä kätilön määräämällä rytmillä. Mitä nuo kätilöt kokivat ottaessaa ilokaasua? Onko sillä aineella muka jotain vaikutusta johinkin ihmisiin, jos ei kerta minuun?

Todennäköisesti sulla oli liian pieni pitoisuus.

Tai peräti annettu pelkkää happea :D Kätilö säätänyt happihanan vaan auki.

Näin kävi ekassa synnytyksessäni, ja tokaa harkitsin pitkään sen vuoksi. Eli kamalat kipukouristelut, joiden takia en pysynyt edes paikalla epiduraalin laittoa varten. Kätilö antoi ilokaasua. Sanoin ettei tunnu missään, moneen kertaan. Kätilö vaan sanoi, että tuntuu, tuntuu. Kunnes tajusi, että pelkkää ilmaa sieltä tuli.

Tokassa synnytyksessä odotettiin taas viime hetkellä tulevaa epiduraalia. Kivut kovat ja kätilö tarjosi ilokaasua. Sanoi, että on hänestä "ihan paras laillinen huume". Eli kyllä hänkin selkeästi oli joskus ilokaasua kokeillut. Voi olla, että omissa synnytyksissään, tosin hän oli äitini ikäpolvea, jolloin ilmeisesti sitä kaasua ei ollut kovin yleisesti käytössä.

Vierailija
111/151 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytin synnytyksessä 5h ajan ilokaasua sillä monen yrittämisen jälkeen epiduraalia lääkärit eivät saaneet oikeaan paikkaan jolloin ainoa apu oli ilokaasu. Ja kyllä se auttoikin! Olin aivan pihalla kuin lumiukko ja muistan välillä olleeni metsässä :D Mies myös kertoi jälkikäteen että yritin useasti hamuilla jotain käsilläni. Ilmeisesti keräsin marjoja.

Terveisin 5kk pojan äiti

Ihan samanlaisia kokemuksia. Olin aivan pihalla impatessani ilokaasua.

Kätilön on oltava koko ajan skarppina, koska tilanne saattaa muuttua radikaalisti muutamassa sekunnissa. Kuten esimerkiksi itselleni kävi viimeisimmässä synnytyksessä. Vauvan sydänäänet romahtivat yhtäkkiä ja siinä ei ollut aikaa ihmetellä (saati odotella että kätilön pää selviää).  Kätilö oli muuten tuolloin taukotilassa (tai missä sitten odottavatkaan että alkaa ponnistusvaihe jne.). Ei sitä koko työvuoroa kuitenkaan siinä synnyttäjän vieressä istuskella.

Vaikutus perustuu juuri siihen, että on ihan pihalla. Minulla oli kovat kivut ja epiduraalia jouduttiin odottamaan. Kun lääkäri tuli, kysyi hän mieheltäni, että puhunko ollenkaan suomea. Kun olin puhunut kaasupäissäni ihan siansaksaa, eikä hän saanut minuun minkäänlaista kontaktia.

Vierailija
112/151 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nooh nooh, tytöt on tyttöjä. Kerrankos sitä sattuu. Virheitä tekevät kaikki. Antaa pölyn laskeutua. Pari sanaa pomolta - ja eikun yhtä kokemusta rikkaampana tytöt senkun porskuttaa. Ei tuommoisesta pidä potkuja antaa. Kautta aikojen sairaaloissa on piilotelty juoppoja lääkäreitä. Hoitajille on vissiin eri kriteerit. Varmaan siksi, että ovat pääasiassa naisia.

Virheitä? Tajuatko sinä uusavuton idiootti lainkaan, mikä on virhe?

Jos 4 kätilöä imppaa ilokaasua työvuorossa ollessaan, se ei ole virhe, vaan tahallinen teko, ja siitä on kannettava tietysti vastuu. Terveydenhoidossa työntekijöiden on oltava täysin päihteettömiä. Mihinkään lipsumiseen ei totisesti ole varaa, tai potilaat ovat hyvin äkkiä hengenvaarassa.

Vierailija
113/151 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kateellinen työkaveri mennyt kaipaamaan. Naurettavaa.

Vierailija
114/151 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin tämän olisi voinut hoitaa osaston sisällä kaikessa hiljaisuudessa. Kuka tästä hyötyy, että koko Suomen kansa taas saa syyn loan heittoon kaikkia suomalaisia hoitajia kohtaan? Hoitotyö on kyllä raskasta, nyt saa jokainen hoitaja kantaa niskoillaan tätä muutaman hoitajan älyväläystä?

Vierailija
115/151 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa harkittuani olen tullut siihen tulokseen, että paljon melua tyhjästä. Mitään ei tapahtunut eikä kukaan ollut vaarassa. Kirjallinen varoitus esim. olisi ollut riittävä rangaistus. Onhan se itseasiassa ihan asiallista hoitajan joskus itsekin sitä ilokaasua kokeilla, että tietää mitä on äipille tyrkyttämässä. Etenkin kun se aine on vaaraton ja haihtuu nopeasti. 

Tästä tuli niin hirveä haloo kun kyseessä on naiset. Ja hoitajat. Jos kyseessä olisi ollut miespuoliset kandit niin kaikkia olisi vaan naurattanut ja asia olisi painettu villasella. Ei mene yhtään tasa-arvoisesti nyt.

Vierailija
116/151 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kätilö käyttää kannabista omalla ajallaan lomilla vaikka, niin mikähän ongelma? Vihalle löydetään aina syitä ja halutaan ihminen hirteen.

Vierailija
117/151 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmisiä vaivaa kun aina pitää saada pää sekaisin aineista.

Vierailija
118/151 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa harkittuani olen tullut siihen tulokseen, että paljon melua tyhjästä. Mitään ei tapahtunut eikä kukaan ollut vaarassa. Kirjallinen varoitus esim. olisi ollut riittävä rangaistus. Onhan se itseasiassa ihan asiallista hoitajan joskus itsekin sitä ilokaasua kokeilla, että tietää mitä on äipille tyrkyttämässä. Etenkin kun se aine on vaaraton ja haihtuu nopeasti. 

Tästä tuli niin hirveä haloo kun kyseessä on naiset. Ja hoitajat. Jos kyseessä olisi ollut miespuoliset kandit niin kaikkia olisi vaan naurattanut ja asia olisi painettu villasella. Ei mene yhtään tasa-arvoisesti nyt.

Jos kyseessä on kukaan hoitotyössä ja potilaista vastuussa oleva, on tuo törkeä teko. Meidän alalla lentää suoraan pihalle, palkanmaksu päättyy siihen. Yksityinen, eikä kukaan edes ole vaarassa kuin jos laitteita käytetään väärin.

Jos jättää ilmoittamatta ilmiselvän tietämän tapauksen ja jotain sattuu, silloin on itsekin vastuussa, kun vahinkoja sattuu. Vakuutusyhtiöt eivät korvaa mitään päihtyneenä tehtyjä virheitä ja poråtilastyössä vakuutusten luulisi muutenkin olevan toisarvoisia. Vakuutusvahingot peritään syyllisiltä ja se joka ei ole ilmoittanut on osasyyllinen.

Vierailija
119/151 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmisiä vaivaa kun aina pitää saada pää sekaisin aineista.

Ei ilokaasusta mene pää sekaisin.

Tietäisit kyllä jos olisit kokeillut.

Vierailija
120/151 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kätilö käyttää kannabista omalla ajallaan lomilla vaikka, niin mikähän ongelma? Vihalle löydetään aina syitä ja halutaan ihminen hirteen.

Tämä asia tulee pian muuttumaan siten ettei yksityisen ihmisen kannabiksen käyttöön tulla puuttumaan, jos se ei tapahdu työaikana.

UNGASS tulee 

ja pian ihmisoikeudet sen myötä.

Erilaiset turvatyöpaikat jotka perustuvat vihan ja valheiden lietsonnalle menettävät pohjansa ja sitä myötä monien huumevalistajien on vihdoin etsittävä itselleen oikeita työpaikkoja valheiden ja kannabisvihan levittämisen sijaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi