Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko nykyisin tärkeää, että esikoinen on poika?

Vierailija
03.04.2016 |

Tuli mieleen HS:n artikkelista, jossa Jari Sinkkonen kertoi hämmästyneensä, kun esikoisvauva osoittautuikin tytöksi. Eli hän oli ollut varma, että poika sieltä tulee.

Olen jo itse aikuisten poikien äiti ja heidän syntyessään poikia arvostettiin esikoisena, mutta viimeistään kolmas olisi pitänyt olla tyttö.

Miten nykyisin, kun omat lapseni alkavat tulla vanhemmiksi: tuntuuko/tuntuiko teistä, nuoret äidit, että esikoisen pitäisi olla poika? Voiko joku täysin rehellisesti sanoa, että asialla ei ole nykyisin merkitystä, edes isälle?

En kaipaa nyt tähän mitään "pääasia että se on terve" -juttuja tai että jokainen rakastaa lastaan, on se kumpi tahansa. Nuo ovat itsestäänselvyyksiä. Kiinnostaa vain, miten nykyisin ajatellaan :)

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä taitaa olla edelleen väliä. Itse taidan tällä hetkellä odottaa tyttöä. Rakenneultrassa arvioitiin sukupuoli näin. Itse olen todella onnellinen tulevasta tytöstä, mutta minusta vähän tuntuu, että mies on jotenkin pettynyt, vaikkei sano sitä suoraan. Kyselee vain, että onko vielä mahdollista, että ultrassa olisi erehdytty ja sieltä vielä poika tulisi. Onhan sekin mahdollista. Eihän siellä ultrassa 100% varmuutta tule. Mies sanoi vielä, että isovanhemmat kyllä odottaisivat ensimmäisen olevan ennemmin poika. Vähän tulee huono mieli tuosta, koska itselleni sukupuolella ei ole merkitystä.

Vierailija
2/66 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tästä enää edes AV:llä saa ketjua aikaan???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itselleni tai miehelle ollut mitään väliä kumpi tulee, mutta ainakin vanhempi sukupolvi tuntui arvostavan sitä, että se esikoinen oli poika.

Iäkäs naapurin pariskunta tuli katsomaan vauvaa ja ensimmäiseksi kuuli, että kyllä on hienoa että on saatu poika taloon. Pariskunnalla itsellään on neljä poikaa ja rouva kertoi, että hänen miehelleen oli niin tärkeää, että esikoinen on poika.

Vierailija
4/66 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väliä. Olen kolmekymppinen tuleva äiti. Toivon poikaa, samoin oma isäni, jolla on vain tyttöjä.

Vierailija
5/66 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnettävä on, että petyin, kun tyttö syntyi ekana. Vaikka sen jälkeen tuli kolme poikaa, olisin toivonut esikoisen olevan poika, isoveli suojelemaan nuorempia. Mies ei ollut millänsäkään.

Vierailija
6/66 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatiloille voi olla tärkeämpää, yleensä jatkaja on poika. Ei tietenkään aina. 

Itse haluaisin ensin pojan, koska minusta oli niin hienoa että oli isoveljiä. He opettivat kaikenlaista ja muun muassa siksi olen hyvä tietokoneiden kanssa.  

Vierailija
7/66 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli tyttö ja on isänsä sekä koko suvun silmäterä. Toivon, että seuraavatkin lapset ovat tyttöjä. Tilastollisesti tytöt menestyvät paremmim koulussa ja tutkimusten mukaan ovat läheisempiä oman perheensä kanssa vielä aikuisenakin. Olen erittäin onnellinen tytöstä ♡ Lisäksi äidin ja tyttären välillä on aivan erityinen suhde.

Vierailija
8/66 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä taitaa olla edelleen väliä. Itse taidan tällä hetkellä odottaa tyttöä. Rakenneultrassa arvioitiin sukupuoli näin. Itse olen todella onnellinen tulevasta tytöstä, mutta minusta vähän tuntuu, että mies on jotenkin pettynyt, vaikkei sano sitä suoraan. Kyselee vain, että onko vielä mahdollista, että ultrassa olisi erehdytty ja sieltä vielä poika tulisi. Onhan sekin mahdollista. Eihän siellä ultrassa 100% varmuutta tule. Mies sanoi vielä, että isovanhemmat kyllä odottaisivat ensimmäisen olevan ennemmin poika. Vähän tulee huono mieli tuosta, koska itselleni sukupuolella ei ole merkitystä.

Miehen suku taitaa olla aika tyhmää. Ei vissiin biologian oppi ole mennyt perille päähän.

Vierailija
9/66 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsen isoisälle taisi ainoastaan olla tärkeää, että esikoinen olisi poika. Puhui odotusaikanani vain tulevasta pojanpojastaan. Tyttö syntyi, ja hyvin rakas ja tärkeä on isoisällekin.

Vierailija
10/66 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sekä minä että mieheni toivoimme nimenomaan tyttöä! Tätä ei tietysti ääneen sanottu muille. Saimmekin tytön ja hänen jälkeensä vielä toisen. Tyttäret ovat isänsä silmäteriä, eikä mies ole koskaan puhunut että haluaisi poikaa.

Vierailija
11/66 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä väliä mutta jos on kaikki lapset ovat samaa sukupuolta niin se on noloa!!

Vierailija
12/66 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi tyttöä. Niin ihania elämän sulostuttajia. En ole koskaan kaivannut muuta eikä miehenikään. Miehen isä sanoi kerran: Olisi se ollut kiva, kun teillä olisi poikakin. Totesin, että harmi ettei sinulla ole tyttäriä. Asiasta ei keskusteltu sen jälkeen.

Vierailija
13/66 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väliä. Ei ollut mitään väliä esikoisen sukupuolella ainakaan 10 vuotta sitten, kun sain lapseni. En itse edes ajatellut sukupuolta, koska ajattelin vain jotain yleisvauvaa ja toivoin että on terve. Mulla on 2 tyttöä.

Vierailija
14/66 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole väliä. Ei ollut mitään väliä esikoisen sukupuolella ainakaan 10 vuotta sitten, kun sain lapseni. En itse edes ajatellut sukupuolta, koska ajattelin vain jotain yleisvauvaa ja toivoin että on terve. Mulla on 2 tyttöä.

Miehenikään ei puhunut mitään lasten sukupuoleen liittyvää aikaisemmin. Tytöt ovat keskenään tosi erilaisia ja mielellään tehneet kaikenlaista isänsä kanssa. Nyt, kun tytöt ovat hyvin tietoisia omasta sukupuolestaan ja mielenkiinnot on sen mukaisia, on mies alkanut pohtia että olisi kiva, jos olisi myös poika ja saisi hänestä kaverin samansuuntaisiin kiinnostuksenkohteisiin. Hän kokee välillä jäävänsä ulkopuoliseksi kolmen naispuolisen jutuista.

Vierailija
15/66 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut kyllä mitään väliä. Toisen lapsen kohdallakaan ei ollut mitään väliä, mutta mies toivoi toista poikaa yhteiskuntapoliittisista syistä. Miehet valitettavasti nykyäänkin on se paremmin menestyvä sukupuoli epätasa-arvon takia, lisäksi miestä huolestuttaa turvallisuusasiat tulevaisuuden Suomessa: saako tyttö kasvaa ilman seksuaalista häirintää ym. No, toinenkin on poika joten hänen ei tarvitse näitä murehtia. Kyllä minäkin näitä asioita naisena mietin varsinkin kun naisvaltaisella alalla olen töissä pienellä palkalla ja suurella vastuulla.

Vierailija
16/66 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä väliä mutta jos on kaikki lapset ovat samaa sukupuolta niin se on noloa!!

Miksi se olisi noloa?

Vierailija
17/66 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei oo.

Vierailija
18/66 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettoman open anonyymi mielipide. Pojilla on yleisesti niin paljon enemmän käytöshäiriöitä ja ongelmia, että tytöt kyllä rulettaa.

Vierailija
19/66 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ole huomannut, että olisi jotenkin tiettyä kantaa. Omassa lähipiirissä osa on sanonut toivoneensa tyttö, osa taas poikaa (ja tottakai jokainen ollut onnellinen lapsesta ylipäätään, tulipa sit kumpi tahansa). Tosi moni on myös sanonut, ettei ole toivonut/osannut toivoa erityisesti kumpaakaan, osa ei ole edes kysynyt sukupuolta ultrassa vaan on säästänyt yllätyksen synnärille.

Vierailija
20/66 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas pelkäsin pettyväni jos vauva olisi poika koska olen aina toivonut tyttöjä. Minulla oli myös pelko, että entä jos minusta tulee kolmen pojan äiti. Kun rakenneultrassa kerrottiin vauvan olevan poika en olisi voinut olla iloisempi! Nyt raskauden aikana ajatukseni ovat muuttuneet niin, että ei ole väliä vaikka kaikki lapseni olisivat poikia vaikka olisi todella hienoa päästä kasvattamaan molempia sukupuolia :)