Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni opettaja kirjoitti sähköpostiin "keskiviikko-aamuna"

Vierailija
03.04.2016 |

Asiayhteys: "Elina myöhästyi koulusta keskiviikko-aamuna." Opettaja on luokanvalvoja ja opettaa lisäksi suomen kieltä.

Laittaisitko palautetta vai antaisitko olla?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun yläasteella nauroimme, kun kaveri sai äidinkielenopettajalta kirjallisen huomautuksen epäsopimattomasta käytöksestä...

Vierailija
22/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea sanoa, mutta mä en pääsisi tuon keskiviikko-aamun yli. Kun ei sitä voi selittää huolimattomuudella, vaan on nähty vaivaa väärän muodon eteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Kirjoitus-virheitä;) aika moka.

Vierailija
24/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillani oli opettaja, joka laittoi jatkuvasti paperisia tiedotteita seuraavien viikkojen ohjelmasta (siis ennen Wilmaa). Ne olivat täynnä virheitä. Olin kauhuissani ja toivoin, että lapset eivät ainakaan niitä lukisi (ja näin taisi käydäkin...) Ajan myötä huomasin, että opettaja oli aivan ylivertainen muissa suhteissa: rento, mutta vaativa ja lapsia tukeva, kasvatukseen sydämellä suhtautuva mies. Annoin hänelle anteeksi ja muistan vieläkin lämmöllä. 

Vierailija
25/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvittaessa sitten vaikka ISK:sta joku lähdeviite mukaan.

Eivätpä ole omatkaan suomentaitosi kummoisella tolalla, jos tosissasi ajattelit Isoa suomen kielioppia lähteeksi oikeinkirjoitukselle. ISK on deskriptiivinen, ei normatiivinen kielioppi, eli se ei anna oikeinkirjoitusohjeita.

Vierailija
26/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokos keskustelit lapsesi kanssa myöhästymisestä?

Vierailija
27/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä huomauttaisin lähinnä sen takia, ettei vaan opeta lapsille samaa virhettä ajatuksissaan. Se jää helposti lapsille päähän, eikä siinä auta oikean kirjoitusasun opettelu myöhemmin.

Vierailija
28/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehtorille valitus, tai jos ei auta niin koulutoimenjohtajalle.

Vierailija
29/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En laittaisi palautetta muuten kuin kirjoittamalla tuon muodon oikein vastauksessani. Sietämätöntä, että edes opettajat eivät enää hallitse oikeinkirjoitusta.

Saattaa olla ope pistänyt pistin esim iPadista, joka suoltaa omia tekstejään...eikä ole huomannut.

Mulle käy monesti niin. Ja monesti luen sellaisia viestejä...mistä näkee, että kone tökkii....

Kyllä se ope tietää sen oikeinkirjoituksen.älä huoli. Tiedätkö sä muuten ite?

Vierailija
30/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhea sanoa, mutta mä en pääsisi tuon keskiviikko-aamun yli. Kun ei sitä voi selittää huolimattomuudella, vaan on nähty vaivaa väärän muodon eteen.

Yksi uneton yö vai jopa kaksi? Viikko?

Byääääääääääääääääh.

Kyllä sulla ressiä pukkaa pukkaa pukkaa....ja jos ei muuten, niin sä kyllä keksit.

Vierailija
31/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä huomauttaisin lähinnä sen takia, ettei vaan opeta lapsille samaa virhettä ajatuksissaan. Se jää helposti lapsille päähän, eikä siinä auta oikean kirjoitusasun opettelu myöhemmin.

Ja mikset sä itse kerro lapsellesi miten se kirjoitetaan? Häh.

Onko vain opettajalla oikeus opettaa? Älä väheksy omaa panostasi.

Sur kei ta yrityksiä nostaa omaa nenää....ole ryhdikäs äläkä nulju.

Vierailija
32/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monen opettajan viesteissä on tosi paljon kirjoitusvirheitä. Varsinkin esikoisen ammattikoulun viestien taso on mykistävä. Niin on kyllä opetuksen tasokin☹️

Vierailija
33/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen opettaja ja lähetän päivässä jopa kymmeniä Wilma- ja sähköpostiviestejä. Usein huomaan jälkikäteen, että johonkin viestiin on tullut vahingossa virhe, mutta en ryhdy pyytämään virheitäni anteeksi. Minulla on useampi sellainen kollega, jotka nysväävät yhden viestin vaikka kuinka pitkään, koska varmistavat ja huolehtivat, ettei taatusti tule yhtään virhettä. Minä käytän ajan ennemmin johonkin muuhun. Jos jättää hommat tekemättä sen vuoksi, että pelkää virheitä, niin ei tee koskaan mitään. Olen aina luottanut siihen, että vastaanottajalle on tärkeämpää saada informaatio kuin virheetön teksti ja vastaanottaja osaa kysyä tarkennusta, jos ei ymmärrä tekstin sisältöä. Jos ryhtyy korjaamaan jonkun tekstistä yhdyssanavirhettä, ei keskity viestin sisältöön ja osoittaa toiminnallaan sivistyksen puutetta.

Virheetöntä tekstiä pystyy kyllä tuottamaan sen kielioppia ja etenkin yhdyssanoja tarkemmin miettimättä - jos sen osaa. Kaikki opettajat(kaan) eivät näköjään osaa.

Vierailija
34/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oliko ap ihan tosissaan? :D Kyllä minäkin YLÄASTEELLA huomasin äikänopella kerran yhden yhdyssanavirheen. Ei tullut mieleenkään lähteä ulisemaan tai pätemään, vaikka ihan kakara olinkin.

.

Ei olisi tarvinnut ulista eikä päteä. Kysyminen olisi riittänyt. "Opettaja, eikös ennenkuin tulisi kirjoittaa erikseen?"

Tuo "keskiviikko-aamu" ei ole mielestäni kirjoitusvirhe, vaan iso kieliopillinen MOKA, joka ei tuntuisi kuitenkaan mokalta, jos sen olisi tehnyt joku muu kuin suomen kielen opettaja. Yhtä paha kämmi olisi kirjoittaa ylä-aste tai 12-vuotta. Pitäisi pystyä tekemään niin kuin opettaa. AP

Vierailija
35/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja AP jatkaa vielä. Yhtä paljon ärsyttää, kun toimittajat tekevät typeriä virheitä, jotka he sitten laittavat kiireen piikkiin. Kirjoitetaan esim. Fuji -vuori, Fuji- vuori tai Fuji - vuori, kun pitäisi olla Fuji-vuori. Tai vaihtoehtoisesti vaikkapa heittomerkin tilalla käytetty akuutti tai gravis, esimerkiksi McDonald´s tai McDonald`s, kun pitäisi lukea McDonald's.

Myös väärän pituiset yhdysmerkit ärsyttävät. Miten joku palkkaa saava kirjoittamisen ammattilainen voi kirjoittaa esim. Nissan Sunny –henkilöautosta, kun oikea kirjoitusasu on Nissan Sunny -henkilöauto?

Joo joo, nipoti-nipo ja sillein, mutta jos minä ärsyynnyn maallikkona kielemme raiskaamisesta, niin en edes halua kuvitella, miten paljon kielenhuollon ammattilaisia ärsyttää lukea vaikkapa iltapäivälehtien juttuja.

Vierailija
36/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli opettajan viestin sisältö ap?

Kannattaisiko tehdä jotain sen eteen ettet ensi viikolla saa uutta viestiä mahdollisin kirjoitusvirheineen ( perjantai-aamuna...)

Vierailija
37/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oliko ap ihan tosissaan? :D Kyllä minäkin YLÄASTEELLA huomasin äikänopella kerran yhden yhdyssanavirheen. Ei tullut mieleenkään lähteä ulisemaan tai pätemään, vaikka ihan kakara olinkin.

.

Ei olisi tarvinnut ulista eikä päteä. Kysyminen olisi riittänyt. "Opettaja, eikös ennenkuin tulisi kirjoittaa erikseen?"

Tuo "keskiviikko-aamu" ei ole mielestäni kirjoitusvirhe, vaan iso kieliopillinen MOKA, joka ei tuntuisi kuitenkaan mokalta, jos sen olisi tehnyt joku muu kuin suomen kielen opettaja. Yhtä paha kämmi olisi kirjoittaa ylä-aste tai 12-vuotta. Pitäisi pystyä tekemään niin kuin opettaa. AP[/

Ai siis minun kolmen vieraan kielen opettajana pitäisi pystyä puhumaan täysin virheetöntä kieltä aina täydellisesti? Kuule, oletko tosiaan noin tyhmä? Nauretaan täällä ihan tosissaan sinulle. Ajatteletko tosiaan, että opettajan pitää ollatäydellinen väsyneenä, kiireessä, flunssan kourissa ja tuottaa aina virheetöntä kieltä? Olet säälittävä.

Terv iPadilla usein kirjoitittava ope, jolla ainakin usein laite kirjoittaa sanat väärin, ja kuntien 10h päivässä töitä, niin ei kuule jaksa tippaakaan kiinnostaa, mikäli joskus tulee virhe -joko vahingossa tai aivojen ollessa niin väsynyt teidän mukuloiden opettamisesta! Kehtaatkin olla taas yksi esimerkki naisista, jotka palstoilla ovat aina haukkumassa opettajia. Tervetuloa vain tekemään tätä työtä, sinä varmasti osaat myös opettaa kolmea vierasta kieltä virheettömästi? Näin oletinkin.

Vierailija
38/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huomaatko, tuli taas virheitä iPadilla kirjoittaessa - voi kauheaa!

Hauki nyt sitä henkeäsi ja naura siellä.

Vierailija
39/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Tuo "keskiviikko-aamu" ei ole mielestäni kirjoitusvirhe, vaan iso kieliopillinen MOKA, joka ei tuntuisi kuitenkaan mokalta, jos sen olisi tehnyt joku muu kuin suomen kielen opettaja. Yhtä paha kämmi olisi kirjoittaa ylä-aste tai 12-vuotta. Pitäisi pystyä tekemään niin kuin opettaa. AP[/

Ai siis minun kolmen vieraan kielen opettajana pitäisi pystyä puhumaan täysin virheetöntä kieltä aina täydellisesti? Kuule, oletko tosiaan noin tyhmä? Nauretaan täällä ihan tosissaan sinulle. Ajatteletko tosiaan, että opettajan pitää ollatäydellinen väsyneenä, kiireessä, flunssan kourissa ja tuottaa aina virheetöntä kieltä? Olet säälittävä.

Terv iPadilla usein kirjoitittava ope, jolla ainakin usein laite kirjoittaa sanat väärin, ja kuntien 10h päivässä töitä, niin ei kuule jaksa tippaakaan kiinnostaa, mikäli joskus tulee virhe -joko vahingossa tai aivojen ollessa niin väsynyt teidän mukuloiden opettamisesta! Kehtaatkin olla taas yksi esimerkki naisista, jotka palstoilla ovat aina haukkumassa opettajia. Tervetuloa vain tekemään tätä työtä, sinä varmasti osaat myös opettaa kolmea vierasta kieltä virheettömästi? Näin oletinkin.

Arvelinkin jo aiemmasta viestistäsi numero 18, että koet itsekin epävarmuutta valitsemastasi urasta. Pahoittelut, ettet koe hallitsevasi työtäsi. Vielähän ehdit vaihtaa, eikö vain?

t. ei aiempi vastaaja.

Vierailija
40/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai siis minun kolmen vieraan kielen opettajana pitäisi pystyä puhumaan täysin virheetöntä kieltä aina täydellisesti? Kuule, oletko tosiaan noin tyhmä? Nauretaan täällä ihan tosissaan sinulle. 

.

Anna mennä, naura pois, jos se helpottaa. Minä nauran opettajille, jotka eivät itsekään osaa tehdä kunnolla asiaa, jonka opettamisesta saavat palkkaa. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi