Raskaus pelottaa. Vahinko sattui. Miten tehdä päätös?
Arvasin, että jotain on pielessä kun vaaleanpunaista vuotoa tuli hieman ja ruokahalu katosi yhtäkkiä aivan kokonaan. Tein testin ja plussaahan se sitten näytti.. Viikkoja on kasassa hyvin vähän, varmaan rv 4-6 luulisin, ei ehkä kyllä edes tuota kuutta viikkoakaan ole. Olen 23-vuotias, ja periaatteessa haluaisin pitää lapsen, mutta toisaalta taas tekisi kyllä mieli elää vapaata elämää vielä pitkään ja hankkia lapsia vasta myöhemmin, jos niitä sillon suodaan. Tämä on hirveä tilanne.
Kommentit (48)
Ite marssisin je-pillerii ostoksille
Oletko vakituisessa parisuhteessa? Jos olet, miten mies suhtautuu asiaan? Opiskeletko, onko sinulla työpaikka vai oletko työtön? Minkälaisia tukiverkkoja sinulla on (vanhemmat, sisarukset, ystävät, sukulaiset) auttamaan, jos päätät pitää lapsen?
Mieti noita ja päätä sitten. Tsemppiä!
Minä sain 21-vuotiaana lapsen, alussa oli hyvin samanlaiset fiilikset kuin sinulla. Päädyin sitten pitämään lapsen ja nyt yhdessä pienenä perheenä matkustellaan ja minä harrastan fitnessiä ja käyn töissä. Ei ole lapsi todellakaan menoa estänyt ainakaan meillä. Samalla tavalla se elämä jatkuu lapsenkin jälkeen, toki vauvavuosi on aikalailla lapsessa kiinni olemista, mutta sen jälkeen sitten. :)
Sehän menee niin että lapsi tulee teidän elämään eikä toisinpäin. Te ette mene sen lapsen elämään vaan hän tulee teidän elämään :)
Tee toki itse päätös. Kyllä aborttikin on ok, mikäli se tuntuu sinusta paremmalta vaihtoehdolta. Ystäväni teki juuri talvella abortin.
Vierailija kirjoitti:
Ai rv 4-6 ottaisit je-pillerin? voi apua.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän hyötyä tuosta olisi?
Laita lapsi huvittelun edelle. Ja kyllä sitä huviakin saa kohtuudella järjestettyä, kunhan vaan vaivaa näkee jäkaljaa hommaa apua lastenhoitoon
Tulin rohkaisemaan aborttiin, mutta tuo lauseesi ''periaatteessa haluaisin pitää lapsen'' on nyt aika oleellinen lause... tuo fiilis täytyy saada pois ennen aborttia... jos se ei lähde pois niin kannattaa ehkä pitää lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko vakituisessa parisuhteessa? Jos olet, miten mies suhtautuu asiaan? Opiskeletko, onko sinulla työpaikka vai oletko työtön? Minkälaisia tukiverkkoja sinulla on (vanhemmat, sisarukset, ystävät, sukulaiset) auttamaan, jos päätät pitää lapsen?
Mieti noita ja päätä sitten. Tsemppiä!
6 vuotta seurustelua takana. Mies tukee päätöstäni oli se sitten mitä oli.. uskon kuitenkin, että hän olettaa minun päätyvän aborttiin? en tiedä. Opiskelen ja teen osa-aikaisesti töitä. Tukiverkkoina varmaan olisivat omat vanhemmat ja miehen vanhemmat, sisarukset ja pari läheistä ystävää. Olen silti TODELLA EPÄVARMA lapsen pitämisestä, tämä on kamalan vaikeaa. Voiko tälläistä asiaa mennä puimaan jollekin ammattilaiselle?
-ap
Jos olet vähänkään epävarma, niin älä tee aborttia. Harva katuu lastaan, mutta moni katuu aborttia
10 jatkaa. Voit mennä neuvolaan puimaan asiaa, niin ystävänikin teki. Eivät he ota kantaa kumpaakaan suuntaan, mutta saatpahan puhua
Mene ihmeessä jonnekin keskustelemaan asiasta. Kerro myös vanhemmillesi tai ystävillesi, mikäli he eivät ole aborttivastaisia ihmisiä. Varmaan jostain läheisestä saat mukavasti keskusteluapua. :)
Tsemppiä!
Tilanteesi sinänsä kuulostaa ihan hyvältä.. kyllähän tuohon lapsi sopisi. Voisit käydä äitiyslomallakin välillä siellä osa-aikatöissä, etenkin jos ne painottuvat iltaan niin miehesi on sitten silloin lapsen kanssa? Ja ilmeisesti tukiverkotkin ovat hyvät ja opiskeletkin eli ammattikin jossaivaiheessa tulossa?
MUTTA kyllä aborttikin on hyvä vaihtoehto. Jos olet kovin epävarma lapsesta, niin eipä se aborttikaan huono vaihtoehto ole. Itse tiedän monia abortintekijöitä, kaikille se abortti oli vain helpotus eivätkä kadu yhtään.
Viimeistään saatuasi vauvan syliin olet onnellinen ettet tehnyt aborttia. Ajattele pientä suloista vastasyntynyttä, pikkuriikkiset sormet ja varpaat. Hellyyttävä pieni johon tuntee suurta rakkautta. Ja se vauvan tuoksu. Tiesitkö muuten että kohta vatsassasi olevan sydän alkaa sykkiä?
Itse tulin raskaaksi 24v, tosin tarkoituksella. Ihan sopiva ikä minusta saada esikoinen. Itse en ole kuin harvoissa tapauksissa abortin kannalla ja tuo aapeen tapaus ei kuulu niihin. Takana kuitenkin 6v parisuhde ja poikaystävä luvannut tukea päätöstä. Epävarmuus kuuluu kuitenkin joka raskauteen, suunniteltuunkin. Ja jos abortti päätös tuntuu vaikealta, siitä voi olla todella vaikea päästä yli, jos siihen päätyy.
Hei!
Kaiken voi saada, perheen ja työn ja opinnot. Kyllä sekin on mahdollista. Ja vain perheellä on loppujen lopuksi väliä. Et tule lasta katumaan.
Jos pohjimmainen fiilis on (näin päättelin aloitustekstistä) se, että haluat pitää lapsen niin tee se. Itsekin sain lapsen 21-vuotiaana. Lapsi on nyt 2-vuotiaana jo melko helppo eikä mikään este esim. matkustelulle. Opiskelen amk:ssa eikä sekään ole lainkaan hankalaa, motivaatio opiskeluun on parempi kuin ennen lasta. Kerro rohkeasti raskaudesta lähimmäisillesi niin saat tukea heti alusta asti. Neuvolassakin voi käydä juttelemassa. Kaikki järjestyy kyllä jos niin haluat. Elämä ei lopu lapsen saantiin eikä 21-vuotias ole liian nuori äidiksi :)
Meillä kävi 22-vuotiaina niin, että oltiin molemmat tosi epävarmoja kokoajan. Kuitenkin kun päätös lapsen pitämisestä tehtiin, niin oltiin molemmat äärettömän onnellisia. Eli meidän kohdalla menin niin, ettei vaan jotenkin ''uskallettu'' päättää että lapsi pidetään.. tuntu pelottavalta tehdä se suuri päätös vaikka molemmat sitä selvästi halusivatkin.
En suosittele. Raskaus ja synnytys on kamalaa, kaikki on kamalaa. Pysy ihmeessä lapsettomana!
Vierailija kirjoitti:
Taitaapi olla pikkiriikkisen myöhäistä tässä tapauksessa.
Kannatan aborttia, olet vielä niin nuori.