Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kysymyksiä yöjunassa / makuuvaunussa matkustamisesta

Vierailija
03.04.2016 |

Edellisestä yömatkastani makuuvaunussa on kulunut ainakin 20 v ja sen jälkeen lienevät muuttuneet niin vaunut kuin VR:n toimintatavat. Eli:

-Kuuleeko makuuhytissä junan kuulutuksia esim. asemille saavuttaessa?
-Tuleeko makuuhyttiin joku merkki siitä että juna saapuu määränpäähän, vai pitääkö heräämisestä huolehtia ihan itse esim. omalla herätyskellolla?
-Saako makuuhytin ovea lukittua sisältäpäin? Pääseekö konduktööri silti sisään? Tuleeko hän hyttiin tarkistamaan lipun?
-Ovatko nykyiset makuuvaunut mukavia ja rauhallisia? Kuuluuko käytävältä tai viereisistä hyteistä helposti muiden äänet, entäs junan omat kolinat?

Kiitos vastauksista!

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten on ikävä makuuvaunuja. Ennen pääsi Kuopiosta Helsinkiin aamuseitsemäksi ja sai nukkua yön matkalla. Se lopetettiin. Ei ole näkynyt tilalle luvattuja lepovaunuja. Joskus pääsi samoin myös Joensuusta Helsinkiin. Kyllä nyt matka kestää kun saa päivän penkissä istua.

Vierailija
22/23 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkäisin Rovaniemen reissulla kun oli ihan oma wc suihkun kera. Yöllä koitin olla vetämättä wc:tä. Itse en liioin kiinnittänyt huomiota naapurihytistä kuuluvan vessanvetoon tai mihinkään muihin ääniin. Ensimmäisenä yönä junan liikkeet vaikeuttivat unen saamista mutta paluumatkalla sain ihan hyvin. Eniten mua häiritsi se sininen valo mikä on siinä lattianrajassa ainakin niissä uusissa makuuvaunuissa. Paluumatkalla laitoin matkalaukun eteen ja totesin että eipähän häikäise enää.

Puolentoista viikon kuluttua olen lähdössä Kolariin ja tällä kertaa matka taittuu mennen tullen sellaisessa vanhemman mallisessa sinisessä makuuvaunussa. Täytyy illalla juoda mahdollisimman vähän ettei yöllä tarvitse lähteä etsimään vessaa vielä yöasu päällä. Onneksi noista makuuhyteistä löytyy sentään pesuallas jonka avulla voi ainakin kasvot ja kainalot pestä. Odotan kovasti että pääsen käymään vessassa josta voi sanoa että toimii kuin junan vessa eli niin sanottu paskaa kiskoille-malli, jota pidetään huomattavasti luotettavampana kuin nykyaikaisia sähköisiä säiliöillä varustettuja junan vessoja. Näissä sinisissä makuuvaunuissa ei ole kuin partakoneen lataamiseen tarkoitettu pistorasia, jossa voi periaatteessa ladata puhelinta. Ainakin monet väittävät että se toimii. Tosin mua jännittää että onko se niin huono pistorasia että saanko edes ladatuksi luuria vai onko lataus niin hidasta että saa jättää puhelimen koko yöksi latautumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom! Myös näissä uudemmissa 2000 jotain tulleissa vaunuissa äänieristys täysin surkea, ehkä jopa huonompi kuin vanhoissa makuuvaunun hyteissä. Sukulaisselani ei ollut hyttiin sisältyvä vessa/suihku käytössä koko matkan aikana eikä tästä oltu kerrottu mitään. Itselläni tuli vaan jääkylmää vettä suihkussa koko reissun ajan- eikä tietenkään tästä viasta oltu kerrottu etukäteen mitään. Huomasin äsken kun meinasin aamusuihkussa käydä kun tästä ns "lisämukavuudesta" kerran on maksettu, ei tarvinnut mennä. Vr: lle terkkuja haistakaa ##ttu!!!