Vinkkejä köyhän ruoanlaittoon!
Kipeästi tarvitaan nyt vinkkejä, miten pärjätä mahdollisimman vähällä rahalla ruoan suhteen. Mitä te teette? Makaroonia, tonnikalaa, kaurapuuroa, mitä?
Kommentit (56)
1. neuvo: Laske annoksen hinta. Silloin huomaat, että tonnikala ei todellakaan ole köyhän ruokaa! Ehkä jossakin tonnikalakiusauksessa riittää yksi euron purkki, mutta ei paljon kalliimmaksi tule ostaa yksi päiväysalennuksessa oleva pihvi ja tehdä siitä merimiespihviä. Perunoiksi tietenkin niitä 50 snt/kilo, itse kuorittuna ja paloiteltuna.
2. neuvo: Älä laita ruokaa hukkaan. Osta vain sellaista, jota aivan varmasti syöt, eikä sinun kannata ostaa säästämisen toivossa isoja eriä, jos niistä osa jää syömättä. Käytä myös tähteet ja jos sama ruoka maistu useampana päivänä peräkkäin, tuunaa ne toiseen muotoon. Esimerkiksi perunamuusista tulee toiselle aterialle monenlaista: sosekeittoa, laatikkoa, rieskaa.
3. Johan tässä on näitä mainittukin: käytä sesonkituotteita, eli niitä mitä milloinkin halvalla saa. Ei mitään kotimaista tomaattia silloin, jos ne maksavat 4 euroa kilo, eikä kalliita hedelmiä vaan sellaisia, jotka maksavat 1 euroa/kilo.
Konkreettinen resepti:
1 pkt pekonia (esim Lidlissä 0,99 €)
1 pienehkö (alle 2 kg) kaalinpää (alle euron kilo
1/2 pkt aurajuustoa (joka sekään ei ole välttämätön)
Pyörittele ensin pekonit kuumassa padassa, perään kaali ja aurajuustoa, anna muhia pitkään. Aivan sairaan hyvää, just söin. Toki voi laittaa mukaan myös esim. porkkanaa, lanttua, valkosipulia, riisiä... Mitä sattuu olemaan
Vierailija kirjoitti:
Käy Liidissä. Minun sentitarkan ruokapäiväkirjani mukaan päivän ruuat maksavat n. 4 euroa. Jos olisi tarpeen puristaa, 3 euroa riittäisi hyvin, ja mausta tinkien söisin terveellisesti vielä kahdellakin ;-)
Monelleko hengelle? Jos lasketaan se 3 euroa päivässä, viikon ruuat olisivat noin 20 ja kuukauden ruuat melkein satasen.
Oikeasti kannattaa jo miettiä muita vaihtoehtoja kuin ruuassa säästäminen, jos on jatkuvasti on alle 100 euroa/ henkilö kuukaudessa varaa käyttää ruokaan. Kyllä se kuukauden tai kaksikin menee, jos on vähänkään varastoa, mutta ei pitempään.
Mitä täällä nyt jeesustellaan, aphan sanoi että laskuja tonnin edestä ja lisäksi ulosotto vie palkasta. Peukut ap:lle että hoitaa laskunsa vaikka tekee tiukkaa!
Mulla ei enää muita vinkkejä ole, täällä on todella hyviä jo tullut mutta mitenkäs leipäjono? Sulla jää niin vähän ruokaan että minä harkitsisin sitä. Diakonialtakin olen kuullut että apua voisi saada. 30 euroa kuukaudessa ruokaan on kyllä todella vähän eli häpeilemättä vaan leipäjonoon!
Selvitä siwan/valintatalon sulkemisaika ja katso ensin miten muut dyykkaavat.
Sitten mukaan joukkoon tummaan.
LIDL onkin seuraava askel matkalla ammattilaiseksi. Saatat saada liitelistä 20kg toffeeta, siitä saa energiaa koko kesäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaan täällä taas kytätään. Antajaa ap:lle vain tähän tilanteeseen vinkkejä ja lopettakaa se utelu, ihan sama mitä on käynyt kunhan vain saisi rahat riittämään ruokaan kuukaudeksi! Haluatte täällä vain jauhaa ja arvostella ihmistä vaikka joskus tällainen todella tiukka aika voi tulla etenkin kun kaikilla ei mitään hyväpalkkaista työtä ole. Let it be. Suosittelisin vielä pari kertaa käymään ihan leipäjonossa tai muussa ruoka-avussa jota on kyllä useilla kunnilla tarjolla, kysy diakonilta!
No höpö höpö. Jos tilanne on noin huonoksi päässyt niin kyllä siitä pitää antaa asianomaiselle ajattelun aihetta. Minä tunnen köyhiä osa-aikaisessa työssäkäyviä ja yhdenkään tilanne ei ole se, että ruokaan olisi 5euroa/viikko! Suomessa ei jätetä tyhjän päälle tuollaisessa tilanteessa.
Kenen pitää antaa ajattelun aihetta? Jonkun av mamman kuka ei tunne minua eikä tiedä tilanteesta sen enempää? Kuinka monta kertaa asianomainen "ansaitsee" jonkun läksytyksen ja torumisen? Ihan tuntemattomiltakin? Oikeastiko kuvittelet, että asiaa ei ole jo käsitelty jaskktä aivan kamalat tuntemukset? Kyllä on.
Kiitos taas vinkeistä, toivottavasti niistä on muillekin apua! Oman alueen leipäjonoon aion hakeutua, vaikkakin se tuntuu ristiriitaiselta työpaikan omaavana. Tukiverkkoa ei ole, ei perhettä eikä kavereita. Asun Koivukylässä, sitä joku kysyi.
Hyvä ap, yksi tärkeä juttu:
Olet saanut paljon vinkkejä linssien käyttöön. Oikein hyvä, ne ovat halpoja ja proteiiniakin on. Kun alat tehdä niistä ruokaa, ne pitää huuhdella hyvin. Kaada punaiset linssit kattilaan, laske vettä ja ota vispilä. Vispaile linssejä vedessä, näet, miten vesi samenee. Vaihda vettä muutamaan kertaan. Nyt ovat linssit valmiita esim. keittoa varten. kuullota sipulia rasvassa kattilassa kunnes pehmenneet, lisää linssit ja tomaattimurska, vettäkin. Suolaa, mausteita. Keittele hiljaisella lämmöllä n. Puoli tuntia.
Vihreistä linsseistä tulee hyvää näin. Huuhtele linssit. Kuullota sipulit. Ota uunivuoka ja kaada sinne linssit, sipuli ja tomaattimurska. Mausta. Laita vähän vettä ja rasvaa. Uuniin n.tunniksi.
Kanamunat ovat halpoja ja sinulle ehdottoman tärkeitä proteiinin vuoksi, etenkin kun sanoit, että heikottaa.
Voisit kyllä käydä seurakunnan diakonin vastaanotolla, saisit apua tähän tilapäiseen ongelmaasi.
Soijarouhe on edullista. Löydät kyllä ohjeita googletellen sekä soijarouheesta että linsseista.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap, yksi tärkeä juttu:
Olet saanut paljon vinkkejä linssien käyttöön. Oikein hyvä, ne ovat halpoja ja proteiiniakin on. Kun alat tehdä niistä ruokaa, ne pitää huuhdella hyvin. Kaada punaiset linssit kattilaan, laske vettä ja ota vispilä. Vispaile linssejä vedessä, näet, miten vesi samenee. Vaihda vettä muutamaan kertaan. Nyt ovat linssit valmiita esim. keittoa varten. kuullota sipulia rasvassa kattilassa kunnes pehmenneet, lisää linssit ja tomaattimurska, vettäkin. Suolaa, mausteita. Keittele hiljaisella lämmöllä n. Puoli tuntia.
Vihreistä linsseistä tulee hyvää näin. Huuhtele linssit. Kuullota sipulit. Ota uunivuoka ja kaada sinne linssit, sipuli ja tomaattimurska. Mausta. Laita vähän vettä ja rasvaa. Uuniin n.tunniksi.
Kanamunat ovat halpoja ja sinulle ehdottoman tärkeitä proteiinin vuoksi, etenkin kun sanoit, että heikottaa.
Voisit kyllä käydä seurakunnan diakonin vastaanotolla, saisit apua tähän tilapäiseen ongelmaasi.
Soijarouhe on edullista. Löydät kyllä ohjeita googletellen sekä soijarouheesta että linsseista.
Mä olen aina huuhdellut linssit siivilässä juoksevan veden alla.
Se joka kysyi, asuu Espoossa. Jos intoa riittää tulla tänne asti ikkunan pesuun, niin onnistuu kyllä. Mutta luulen, että ikkunan pesupaikkoja löytyy lähempääkin. Esim Rekolassa on paljon vanhempia omakotitaloja, joiden asukkaat eivät enää hommasta selviä. Vanhemmat ihmiset voivat tarvita myös siivous tai kaupassakäyntiapua. Katsoppa Rekolasta joku lähikauppa. Koivukylästä luulisi niitä tyhjiä pulloja / tölkkejä myös löytyvän.
Vierailija kirjoitti:
Tee viikon ruokalista, jonka suunnittelet niin ettei yhtään ruokaa mene hukkaan ja samalla saat laskettua viikon ruokaostosten hinnat. Hyviä ruokaohjeita onkin jo tullut.
Tee ruokalistastasi kuitenkin sen verran suurpiirteinen, että siinä on varaa hyödyntää tarjoukset. Jos huomenna saa eurolla paketin jauhelihaa, ostat sitä huomenna etkä vasta perjantaina, kun alkuperäisessä suunnitelmassasi sellainen ruoka oli vasta viikonloppuna.
Kanankoivet ovat kalliita, mutta saathan sinä kolmen koiven paketista monta ateriaa, kun kaavit ensin lihat muihin ruokiin ja teet vielä luista hyvä keiton.Sama pätee kokonaisena ostettuun kalaan.
Puurot, munakkaat, kinkkuruuat, makkarat. banaani ja kerma.
Lisäksi sokeria ja jauhoja sekä voita/rasvaa. Veteen leipoen tulee sämpylät, letut, pannarit yms ja aina hieman pihistäen kallista ainesosaa.
Lisäksi ostaisin pussillisen maissinjyviä niin siitä saa ihan hirveästi poppareita ja niitä kun kiskoo veden kanssa niin hyvin pysyy nälkä pois ja auttaa myös herkkuhimoon.
Monet halvat ruoat eivät sovi, jos kärsii IBS:stä.
http://www.hs.fi/ruoka/a1459737674106
"Sipuli ja palkokasvit turvottavat vatsaa – ilmavaivoja aiheuttavat myös hedelmät ja marjat"
Surullista että jollain on laittaa leivän päälle vaan jotain porkkananviipaleita...
Vierailija kirjoitti:
Surullista että jollain on laittaa leivän päälle vaan jotain porkkananviipaleita...
Jep ja jotkut haluaa leikata sosiaalitukia jotka on muutoinkin jo pienet.. samaan aikaan nordea jeesaa rikkait asiakkaita piilottamaan rahansa ulkomaisiin tytäryhtiöihin
No höpö höpö. Jos tilanne on noin huonoksi päässyt niin kyllä siitä pitää antaa asianomaiselle ajattelun aihetta. Minä tunnen köyhiä osa-aikaisessa työssäkäyviä ja yhdenkään tilanne ei ole se, että ruokaan olisi 5euroa/viikko! Suomessa ei jätetä tyhjän päälle tuollaisessa tilanteessa.