Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä köyhän ruoanlaittoon!

Vierailija
03.04.2016 |

Kipeästi tarvitaan nyt vinkkejä, miten pärjätä mahdollisimman vähällä rahalla ruoan suhteen. Mitä te teette? Makaroonia, tonnikalaa, kaurapuuroa, mitä?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ja vielä omienkin lasten (köyhässä) lapsuudessa yksi herkkuruoka oli lohi-riisilaatikko. Lohihan on kallista mutta vieläkin taitaa löytyä edullista purkkilohta (tai miksei voisi tehdä tonnikalastakin, 1 purkki riittää).  Riisi keitetään kalaliemessä lähes kypsäksi, siihen sekoitetaan lohi ja kuivattua tilliä (tuore on liian kallista) ja mausteita. Jos haluaa voi laittaa munamaidon kuten makaronilaatikossa, meillä ei niin tehty. Paistetaan uunissa ehkä 30-45 min n 175 asteessa.

Kausiruokien puolesta olen minäkin, esim jos vaikka teet uunijuureksia broilerinkoipien kanssa - tee niitä niin paljon että saat seuraavalle päivälle jämistä upean sosekeiton! Myskikurpitsa maksaa ehkä 2-3 euroa, paahdetaan, siihen sipulia ja valkosipulia, soseutetaan ja taas on herkullinen keitto valmis. Pinnalle em kurpitsan paahdettuja siemeniä ja vaikka raejuustoa jos pelkkä keitto ei riitä.

Vierailija
22/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajaksi ap, tuon 30 euroa pitäisi riittää?

Voisitko hankkia lisätuloja esim. pestä ikkunoita / hoitaa lapsia? Lapsia hoitaessa saattaa saada syödä myös ruokaa, jota lspsille tarjoas. Ja kerääthän ksikki oullot / tölkit. Esim itse olen toissa päivänä viimekdi kauppasn kävellessäni poiminut matkalta yhden pullon.

Kohta maasta rupeaa nousemaan myös ilmaista ruokaa. Nokkosia keittoon ja lettuihin, voikukan lehtiä salaattiin. Jos on mitään mahdollisuus kasvattaa itse esim ikkunalaudalla tai parvekkeella, niin purkkeihin yrttejä ja ruohosipulia, salaatin lehtiä. Näistä saa nopeasti syötävää / makua ruokiin.

No seuraavaan palkkapäivään, eli kuukauden pitäisi riittää. Olen päivätyössä 8-16, kotona 17 jälkeen. Mielelläni hoitaisin vaikka lapsia tai pesisin ikkunoita, siivoaisin jonkun kotona, mitä vaan, mutta miten löytää tuollaista hommaa? Ja juurikin illoiksi. Kotoota olen myynyt jo aivan kaiken mahdollisen, josta sai aina vähän lisää ruokarahaa. Huonekaluja, tekstiilejä, astioita, kaiken. Nyt on vähän paha enää myydä mitään, kun ei vain ole. Älkää tuomitko, mutta noin tonni laskuja on aivan pakko maksaa siitä ensi palkasta, josta jo uo vie suuren osan. Olen jotenkin pärjäillyt, pitöö nyt vaan vetää muutama kk mahdollisimman niukasti, että pääsen takas normitilaan (joka sekin jo niukka).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etniset kaupat. Hinnat on vaan pieni osa suomalaisten kaupoista.

Vierailija
24/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesipaasto kerta viikkoon

Lidl

Vierailija
25/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ongelma on tilapäinen niin pankista saisi ehkä luottoa tiliin. Jos taas krooninen niin tasapainota mieluummin ensin tulot ja menot kuin rupeat elämään velalla. Älä ota pikavippiä. Ne on ehkä helpompi saada kuin pankkilaina ja ehkä halvempikin mutta pankki vaikka ahne onkin noudattaa jotain periaatteita.

Vierailija
26/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala: kaurapuuroa ja mustikoita. Kaurahiutaleet tarjouksesta 0,5€/1kg, mustikat ilmaiseksi poimittu

Lounas: Linssikeitto

Päivällinen: kikhernepihvi itsetehdyn pita-leivän välissä

Iltapala: pari näkkäriä ja teetä

Vierailija
27/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katson tänään kuivaruokakaapin ja pakastimen ja pyrin käyttämään kaiken, mitä siellä on, kaupasta hankin vain pienen lisän ylläoleviin.

Vierailija
28/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattilettuja, perunamuusia ja puolukkahilloa. Nuudeleita ja pakastevihanneksia. Kaurapuuroa ja hunajaa. Leivo itse isot satsit sämpylöitä pakastimeen. Sosekeitto, kaalikeitto, risotto. Edullisia ja hyviä, näillä itse kitkuttelin oposkeluaikoina. Kasvisruoka ylipäätään halvempaa. Kay Lidlissä ja seuraa alennuksia.

Vierailija
29/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupala: kaurapuuroa ja mustikoita. Kaurahiutaleet tarjouksesta 0,5€/1kg, mustikat ilmaiseksi poimittu

Lounas: Linssikeitto

Päivällinen: kikhernepihvi itsetehdyn pita-leivän välissä

Iltapala: pari näkkäriä ja teetä

Ja nälkä olkoon seuranasi :)

Vierailija
30/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee viikon ruokalista, jonka suunnittelet niin ettei yhtään ruokaa mene hukkaan ja samalla saat laskettua viikon ruokaostosten hinnat. Hyviä ruokaohjeita onkin jo tullut.

Vierailija
31/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupalaksi ennemmin veteen keitetty puuro, kuin leipää päällisineen tms.

Juuri näin. Leipää sinällään voi löytää halvalla, mutta leivänpäällisiin voi mennä turhaan rahaa. Tai no, jos ostaa halvan kilon juuston, sen hinta lienee edullinen. 

Vierailija
32/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaisista/oransseista tulee ihanaa kasvissosekeittoa, suosikkini on linssi-bataatti-kookosmaito. Halvempi vaihtoehto porkkana-kookos/kerma, sekin hyvää. Mausteena voi kokeilla esim. Currya, garam masalaa maun mukaan. Ruskeista linsseistä syntyy intialainen mausteinen pata, jos se makumaailma uppoaa. Googleta esim. Dal makhani.

Kikherneistä, härkäpavuista yms tulee herkullisia kasvispihvejä, pyöryköitä ja falafeleja. Osta iso erä kuivattuna (kilohinnaltaan edullisempi kuin tölkissä olevat), liota, keitä ja pakasta minigrippusseissa. Taannoin oli hyvä perusresepti pihveihin:

http://www.iltasanomat.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000001137819.html

Samoin keitetyistä pavuista tulee ihanaa leivänpäällystahnaa, esim. hummusta, jolla saa lisää makua ja hyvää proteiinia. Keitettyjä papuja voi heittää esim. Tomaattikeitton joukkoon tuomaan lisää makua ja proteiinia. Makua voi pyöristää esim kookosmaidolla, joka on ainakin Lidlissä halpaa.

Soija ei kaikkien vatsalle sovi, mutta jos sopii niin soijarouheesta makaronilaatikko tai bolognesekastike, vaaleat soijakuutiot maustumaan esim. Inkivääri-soija-chilikastikkeeseen ja sitten kasvisten joukkoon wokkiin (esim. Kiinan/valkokaalia, porkkanaa, paprikaa). Hernerouhetta voi käyttää soijarouheen tavoin.

Jotkut sanovat, että pavut/herneet eivät sovi vatsalle, se on kyllä harmi koska muuten ovat niin edullinen ja hyvä proteiinin ja kuidun lähde. Toisaalta kun itse aloin kasvissyöjäksi noin 10 vuotta sitten, alkuun tuli vähän mahaoireita (ilmavaivoja) pavuista ja linsseistä. Kuitenkin kun pikku hiljaa lisäsin niitä ruokavaliooni, niin ilma/mahavaivatkin katosivat. Nyt syön tosi paljon papuja eikä mitään ongelmia, päinvastoin.

Vierailija
33/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ohjetta voi muunnella: http://www.valio.fi/reseptit/vihrea-linssikeitto/

Mutta muutoin maukas. Vihreät linssit kannattaa ostaa etnisestä kaupasta monen kilon pussi. 

Rahkasta saat täyttävää ja halpaa välipalaa, esim. Lidlin rahka 0,8 euroa. (Purkista tulee kaksi annosta.) Ananasmurskan (0,55e K-menu) ja banaanin (0,35e) kanssa yhteensä 1,3e ja esim. ruokaisa välipala tai iltapala (omasta mielestäni siis täyttävämpi annos kuin kaupasta ostettu valmisrahka (0,9-1,00e).

Vierailija
34/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna 2kg 1,2e

Kanamuna 12kpl 1,09

Sillipurkki 1,99

Noita ostin viimeksi köyhäillessä, söin vajaan viikon siis keitettyjä perunoita, muutama sillipala ja keitettyä kananmunaa.

Munakkaat myös halpoja ja täyttäviä.

Vierailija
35/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikö ap on palkkasi, entä asumismenot? Mitä laskuja on kertynyt noin paljon?

Vierailija
36/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lsita kauppaan lappu, että voit tehdä noita kotihommia. Samoin paikallisilla facebook-kirppiksillä kannattaa ilmoitella. Ja muuten, jos kehtaat, niin dyykkaaminen voisi myös auttaa. Onko paikkakunnalladi leipäjonoa.

20 euroa kuukaudeksi on aivan liian vähän.

Vaikka söisi pelkkää puuroa. Summa on alle euron päivässä.

Itse ostaisin porkkanaa, perunaa, margariinia, jauhoja, halvinta makkaraa, kanamunaa, kuivahiivaa, herneitä

Noista tulisi sämpylöitä, kasvissosekeitoa, makkarakeittoa, makkarakastiketta. Uunijuureksia. Muussia ja makkaraa. Kanamunia keittäisin lisukkeeksi, paistaisin sämpylän päälle. Tekisin kokkelia. Hernekeittoa.

Missähän päin asut? Mulla esim ikkunat kaipaavat pesua.

Vierailija
37/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy Liidissä. Minun sentitarkan ruokapäiväkirjani mukaan päivän ruuat maksavat n. 4 euroa. Jos olisi tarpeen puristaa, 3 euroa riittäisi hyvin, ja mausta tinkien söisin terveellisesti vielä kahdellakin ;-)

Vierailija
38/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, muakin kyllä hämmentää, että mikä on ap:n palkka, ja erityisesti, että jos asunto on oma niin mihin se raha oikein menee? 

Jos tilanne oikeesti on noin heikko, että kuussa jää 20e rahaa ruokaan niin kyllä silloin saa jo tukia.  Tuollahan on täysi mahdottomuus elää.

Ootko itte hölmöillyt ja kerryttänyt joitakin pikavippejä vai häh? En vaan ymmärrä.

Vierailija
39/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos kyseessä on väliaikainen yhden kuukauden kestävä tilanne niin eikö ole mitään tukiverkkoa? Itse ainakin ystävänä toivoisin, että jos jollakin läheiselläni on huono rahatilanne niin se kertoisi siitä minulle. Rahaa ei minullakaan ole liiaksi, mutta hyvin voisin kutsua itseni kylään ja viedä samalla ruokakassin mukanani. Mukavaahan se olisi ystävän kanssa kokata vaikka makaroonilaatikkoa ja siitä jäisi sitten vielä ystävälle muutamaksi päiväksi päivälliset. Ja ehkäpä siellä pussissa olisi jotakin pientä ylimääräistäkin.

Uskoisin myös, että ympärilläni on tukiverkko, josta voisin itsekin saada vatsantäytettä jos tarve tulisi. 

Vierailija
40/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaan täällä taas kytätään. Antajaa ap:lle vain tähän tilanteeseen vinkkejä ja lopettakaa se utelu, ihan sama mitä on käynyt kunhan vain saisi rahat riittämään ruokaan kuukaudeksi! Haluatte täällä vain jauhaa ja arvostella ihmistä vaikka joskus tällainen todella tiukka aika voi tulla etenkin kun kaikilla ei mitään hyväpalkkaista työtä ole. Let it be. Suosittelisin vielä pari kertaa käymään ihan leipäjonossa tai muussa ruoka-avussa jota on kyllä useilla kunnilla tarjolla, kysy diakonilta!