Kertokaa hauskimpia esimerkkejä uusavuttomista ihmisistä
Toisen ketjun innoittamana aloitin tällaisen. Eli kertokaapas hauskimmat tapaukset kun olette törmänneet ns uusavuttomiin tai muutoin tyhmiin ihmisiin. Mä kerron aluksi yhden tarinan. Olin aikoinaan Tiimarissa loppuunmyynnissä kun lopettivat sen ketjun kokonaan. Siellä oli yhtäaikaa noin 20-25-vuotias tyttö/nainen joka keräili koriinsa kaikenlaista. Sitten hän soitti jollekin, oletan että äidilleen, että täällä olisi alennuksessa tällaisia juttuja mitä sinä ostat aina (en muista mitä). Keskustelu meni suurinpiirtein näin: Ai minkä kokoisia...no tällaisia pieniä...no millä minä ne mittaisin, ei mulla ole mittaa mukana...jaa viivotin, mistäs minä sellaisen löydän....no minä yritän etsiä...no nyt mulla on tässä viivotin, mitä mun pitäis mitata...no se on siinä ykkösen ja kakkosen välissä, riippuu siitä laintanko toisen pään siihen nollaan vai viivottimen päähän....tai eiku ootas nyt, eikös se toinen pää pidä olla ykkösen kohdalla...vai nollassa, sano nyt kun en mä muista...jaa mitä maksaa...en mä tiedä mutta tässä on -50% eikös se oo silloin aika halpa...alkuperäinen hinta...mistäs mä sen tietäisin...
Nainen vaikutti muutoin ihan normaalilta, siis ei ollut mikään vammainen. Ajattelin mielessäni että voi voi...
Kommentit (642)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katseltiin maailmankarttaa, kaveri osoitti Intiaa ja kysyi että onkos tämä se Madagaskar?
Mun tuttu, noin 35v, näytti Sri Lankaa siinä Intian vieressä ja väitti että se on Australia. ;-)
Luulin lapsena aika pitkään, että kyseisen valtion nimi on Sir Lanka. Ajattelin, että se on nimetty jonkun Lanka-nimisen mukaan :D
Vierailija kirjoitti:
Tyyppi juo vesipullon tyhjäksi ja ostaa uuden, vaikka vieressä olisi hana, josta voisi täyttää sen raikkaalla vedellä ilmaiseksi.
Ehkä hänellä on vain liikaa rahaa? :D
Mä jaksan aina ihmetellä, ketkä Suomessa ostaa jatkuvasti pullovettä tai ihan niitä isoja kanistereita, joissa on tavallista vettä sisällä? Janooni ostan mieluummin vaikka maustettua vissyä ja sitten täytän sen pullon hanavedellä jatkossa. Mökille menoa varten otan valmiiksi tyhjän kanisterin ja täytän sen joko kotona hanavedellä tai sitten otan kaupan seinästä, joissa aika monesti on se vesihana ihan mökkiläisiä ym. varten. Voisin ostaa sellaisen kaupan veden vain silloin, jos multa puuttuis se kanisteri alunperin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse. Muutin 19-vuotiaana pois kotoa. Kotona äiti oli opettanut, että rintsikat pitää pestä käsin. En sitten laiskuuttani jaksanut niitä kovinkaan usein pestä. Sitten kaverini kertoi jossain yhteydessä, että laittaa vaan pesupussiin ja neljänkympin ohjelmalla. Kyllä valaistuin ja elämä helpottui!
Nyt tunnen itseni tyhmäksi.. Mitä pitäisi tapahtua jos ei pese rintsikoita pesupussissa? Olen pessyt jo 15 vuoden ajan ilman pesupussia ja hyvin ovat puhdistuneet..
Kaarituki voi irrota ja rikkoa pesukoneen.
Ja vakuutusyhtiö ei korvaa, koska omaa tyhmyyttä pestä ilman pesupussia.
Nim. Kokemusta on.
Ei pesupussikaan välttämättä auta. Minulla on alusvaatepyykissä kaksi pesupussia päällekkäin, koska pussien vetoketjut joskus aukeavat kesken pesuohjelman. Kahdesta pussista huolimatta sivulta täytettävässä pesukoneessani kaarituki onnistui jumittumaan rummun ja oven kumitiivisteen väliin niin lujasti ja omituisesti, että se leikkasi kumitiivisteen reunasta melkein koko ympyrän matkalta noin sentin suikaleen irti. Pyykki oli palavan kumin hajuista ja pienen kumiroskan peitossa. Koneen toimintaan kumihuulen pienentymisellä ei ollut vaikutusta, joten kone on vielä vuosien jälkeen toiminnassa. Olen tuon jälkeen vahtinut pyykinpesua huomattavasti tarkemmin.
Mun pesupusseissa on ainakin se vetoketjun pää ommeltu niin sinne kankaan "alle", että kun vetoketju on kiinni, se lukko, "veto-osa , vai mikä sen nimi on, mistä pidetään kiinni kun vetoketju suljetaan niin kuitenkin, se osa jää sinne kankaan alle, sisälle. Eihän se pesupussi siitä mihinkään aukea.
Pesupussitkin vanhenevat ja löystyvät, ja aina tulee se ensimmäinen kerta, kun vetoketju ei enää pysy läpän alla lukkoasennossaan ja liukuu auki. Tai on toinenkin vaihtoehto: jotkin sertomenninkäiset ovat käyneet pesukoneessani aukomassa pesupussin niinä muutamana kertana, kun sukat tai pöksyt ovat löytyneet irrallaan muun pyykin seasta ja pussi on ollut yksin ja auki.
Nro 327
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse. Muutin 19-vuotiaana pois kotoa. Kotona äiti oli opettanut, että rintsikat pitää pestä käsin. En sitten laiskuuttani jaksanut niitä kovinkaan usein pestä. Sitten kaverini kertoi jossain yhteydessä, että laittaa vaan pesupussiin ja neljänkympin ohjelmalla. Kyllä valaistuin ja elämä helpottui!
Nyt tunnen itseni tyhmäksi.. Mitä pitäisi tapahtua jos ei pese rintsikoita pesupussissa? Olen pessyt jo 15 vuoden ajan ilman pesupussia ja hyvin ovat puhdistuneet..
Kaarituki voi irrota ja rikkoa pesukoneen.
Ja vakuutusyhtiö ei korvaa, koska omaa tyhmyyttä pestä ilman pesupussia.
Nim. Kokemusta on.
Ei pesupussikaan välttämättä auta. Minulla on alusvaatepyykissä kaksi pesupussia päällekkäin, koska pussien vetoketjut joskus aukeavat kesken pesuohjelman. Kahdesta pussista huolimatta sivulta täytettävässä pesukoneessani kaarituki onnistui jumittumaan rummun ja oven kumitiivisteen väliin niin lujasti ja omituisesti, että se leikkasi kumitiivisteen reunasta melkein koko ympyrän matkalta noin sentin suikaleen irti. Pyykki oli palavan kumin hajuista ja pienen kumiroskan peitossa. Koneen toimintaan kumihuulen pienentymisellä ei ollut vaikutusta, joten kone on vielä vuosien jälkeen toiminnassa. Olen tuon jälkeen vahtinut pyykinpesua huomattavasti tarkemmin.
Mun pesupusseissa on ainakin se vetoketjun pää ommeltu niin sinne kankaan "alle", että kun vetoketju on kiinni, se lukko, "veto-osa , vai mikä sen nimi on, mistä pidetään kiinni kun vetoketju suljetaan niin kuitenkin, se osa jää sinne kankaan alle, sisälle. Eihän se pesupussi siitä mihinkään aukea.
Pesupussitkin vanhenevat ja löystyvät, ja aina tulee se ensimmäinen kerta, kun vetoketju ei enää pysy läpän alla lukkoasennossaan ja liukuu auki. Tai on toinenkin vaihtoehto: jotkin sertomenninkäiset ovat käyneet pesukoneessani aukomassa pesupussin niinä muutamana kertana, kun sukat tai pöksyt ovat löytyneet irrallaan muun pyykin seasta ja pussi on ollut yksin ja auki.
Nro 327
Ja hupsista. Pesupussit ovat tosiaan aukeilleet yksinään, mutta juuri tämä kaaritukijuttu oli toisenlainen: kaarituki jumittui pesupusseineen tiivisteen ja rummun väliin. Pesupussissa oli eräänlainen pikkuruinen palojälki siinä, missä kohdassa kaarituen metalli oli hiertänyt tekokuitumateriaalin rikki ja sitten alkanut viiltää tiivistekumia. Vahinkoa voi siis sattua siitä huolimatta, että pyykki on asianmukaisesti pesupuss(e)issaan.
Nro 327
Serkkuni (mies) erosi abt viiskymppisenä eikä osannut pestä vessaa kun ei ollut ikinä tarvinnut tehdä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni on kotitalousopettaja ammattioppilaitoksessa ja on kertonut muutamia hauskoja esimerkkejä nuorten ruoanlaitto- ja leivontataidoista, tietenkin ilman mitään nimiä. (En tosin tuntisikaan vaikka kertoisi nimet, koska opettaa ihan toisella paikkakunnalla.)
Vispipuuron ohjeessa oli lukenut: "Laita valmiiksi kiehunut puuro altaaseen kylmään veteen ja vatkaa kuohkeaksi". Valopää oppilas kaatoi puuron sinne altaaseen veden joukkoon...
Piirakkaohjeessa oli lukenut: "Kaada taikina leivinpaperin päälle ja paista uunissa toiseksi alimmalla ritilällä". Oppilas oli tullut pyytämään opettajalta apua kun uuni kärysi kun taikina valui ritilältä uuniin, ei siis laittanut peltiä kun ei kerran käsketty ohjeessa...
Kotitalouskirjat pitäisi olla sellaisia, että niissä kerrottaisiin asiat todella täsmällisesti. Esim. "Kaada taikina PELLILLÄ olevan leivinpaperin päälle". Monet nuoret kokkaavat kotitaloustunnilla ekoja kertoja ikinä ja vaikka monet ymmärtävät ohjeet ihan maalaisjärjen avulla, ei kaikki välttämättä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurit kylki nurmikon keskellä heinäkuuta. Arvatkaa lähtikö kasvamaan vaikka katselivat. No ei.
Tää oli kyllä hauska. En mäkään ole niiiiiin uusavuton, että uskon että ruoho kasvaa pelkällä katselulla. ;-) Kyllä se vettäkin tarvii ellei satu satamaan.
Me kylvettiin ja kasteltiin meidän nurmikkoa kanssa ja hyvin kasvoi. Ei kannata kylkeä ja katsella.
Rakas natoni ( miehen sisko)perheineen tulee anoppilaan joka la ja su. Viihtyvät siellä niin kauan kun illallinenkin on syöty. Vävy tekee joskus jotain pientä, tyttärensä istuu ja seurustelee. Miehen vanhemmat ovat eläkeläisiä. Tytär miehineen ovat molemmat työssä ja asuvat omassa talossaan. Anoppi hoitaa heidän lastaan ilmaiseksi, eivätkä he koskaan tuo edes ruokaa kaupasta tullessaan. Uusavuttomuutta, laiskuutta vai säästäväisyyttä.
Törmäsin parikymppisenä opiskelija-asuntolassa pariinkin tyyppiin, jotka eivät varmaan ikinä vaihtaneet lakanoita. Sen huomasi siitä, kun eivät pedanneet sänkyjäänkään ja aina näkyi olevan samat lakanat. Muistan tosi elävästi yhdenkin tummuneen aluslakanan eräällä tyypillä. Samoin joidenkin kavereiden vessoissa oli aina samat pyyhkeet ja vessanpönttö oli sisältä ruskea. Oon aika varma, etteivät jotkut tajua, että vessakin pitää pestä ja pyyhkeet myös!
Vierailija kirjoitti:
Rakas natoni ( miehen sisko)perheineen tulee anoppilaan joka la ja su. Viihtyvät siellä niin kauan kun illallinenkin on syöty. Vävy tekee joskus jotain pientä, tyttärensä istuu ja seurustelee. Miehen vanhemmat ovat eläkeläisiä. Tytär miehineen ovat molemmat työssä ja asuvat omassa talossaan. Anoppi hoitaa heidän lastaan ilmaiseksi, eivätkä he koskaan tuo edes ruokaa kaupasta tullessaan. Uusavuttomuutta, laiskuutta vai säästäväisyyttä.
Kateutta. Sulta.
Autoin veljeä muutossa. Satuin kysymään häneltä, milloin hän on viimeksi pessyt siivousluuttunsa. Oli ihan ihmeissään, että pitääkö niitäkin pestä. Samat oli olleet käytössä jo useita vuosia. Muuten veli on ihan siisti ja osaa kyllä siivota. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä kaupassa jossa kävi paljon juuri kotoa pois muuttaneita opiskelijoita (tulevia kansankynttilöitä eritoten), tässä pari helmeä:
- kauhee nälkä mutta kun nuudeleihin pitäis se vesi keittää...
-iso grandiosa ei mahdu uuniin niin voiko pellin laittaa vinottain sinne?
-opiskelijatalon edessä oli liukasta, hiekoitus olisi kuulunut sille kaupan kassalle
-mikähän sairaus kun aivastelee/lähtee hiukset/suussa maistuu raudalle/haisee sammaleelle? Kassahan se näpsäkästi selvittää....
-milloin tulee opintotuki
-näätkö siitä koneelta onko mun tilille tullu rahaa
-avaatko tän tölkin mulle kun on selkä kipeä
-yks vihree lm mutta ei sitä mentholia???
Eipätoivoa herättävää jos noista on tarkoitus tulla kansakoulunopettajia.
Niinpä, viimeiset kansakoulunopettajat kun ovat valmistuneet joskus viime vuosisadalla. Noista kysymyksistä kansakoulunopettajalle olisi sopinut vain tuo "mikähän sairaus ..."-kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni on kotitalousopettaja ammattioppilaitoksessa ja on kertonut muutamia hauskoja esimerkkejä nuorten ruoanlaitto- ja leivontataidoista, tietenkin ilman mitään nimiä. (En tosin tuntisikaan vaikka kertoisi nimet, koska opettaa ihan toisella paikkakunnalla.)
Vispipuuron ohjeessa oli lukenut: "Laita valmiiksi kiehunut puuro altaaseen kylmään veteen ja vatkaa kuohkeaksi". Valopää oppilas kaatoi puuron sinne altaaseen veden joukkoon...
Piirakkaohjeessa oli lukenut: "Kaada taikina leivinpaperin päälle ja paista uunissa toiseksi alimmalla ritilällä". Oppilas oli tullut pyytämään opettajalta apua kun uuni kärysi kun taikina valui ritilältä uuniin, ei siis laittanut peltiä kun ei kerran käsketty ohjeessa...
Oli noi ohjeetkin aika paskoja eli opettajan olisi tullut täsmentää mitä tarkoitetaan.
Ohjeet luki kirjassa. Jos jokainen kotitalousopettaja alkaisi suomentaa kaikki ohjeet idioottivarmalle tasolle että jokaikinen taulapää ymmärtäisi jokaikisen sanan, ei tunnilla ehtisi muuta tehdäkään. Kai sitä nyt ammattikouluikäinen jotain pitää tietää itsekin ruoanvalmistuksesta ja leipomisesta jos sille alalle on lähtenyt kouluun ja aikoo työtäkin alalta saada. Ja ellei tiedä, pitää osata kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotitalouskirjat pitäisi olla sellaisia, että niissä kerrottaisiin asiat todella täsmällisesti. Esim. "Kaada taikina PELLILLÄ olevan leivinpaperin päälle". Monet nuoret kokkaavat kotitaloustunnilla ekoja kertoja ikinä ja vaikka monet ymmärtävät ohjeet ihan maalaisjärjen avulla, ei kaikki välttämättä ymmärrä.
Joku kokkaakin kotitaloustunnilla yläasteella ekoja kertoja mutta tämä näytti olevan ammattikoulussa. Kyllä leivinpelti pitää mun mielestä tuntea jos kokiksi lähtee opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli noi ohjeetkin aika paskoja eli opettajan olisi tullut täsmentää mitä tarkoitetaan.
Taidat olla mokannut itsekin jotain kokkikoulussa kun noin äkämystyit. ;-) Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...
Mies ei halunnut koskea mun klitorikseen, koska se on kuulemma paikka josta pissaan. Mies oli tuolloin 25v.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei halunnut koskea mun klitorikseen, koska se on kuulemma paikka josta pissaan. Mies oli tuolloin 25v.
Samalla logiikalla sen penikseen ei haluaisi yksikään nainen (tai mies) koskea, koska sieltähän se pissa oikeastikin tulee...
Vähän ohi aiheen, mutta kämmäsin itsekin yläasteella köksäntunnilla. Vaikka mun mielestä vika oli reseptissä eikä minussa. Koska eikö lyhennetäkin teelusikka reseptissä että tl? Ja tlk tarkoittaa sitten tölkkiä.
Joka tapauksessa johonkin lihakastikkeeseen piti panna 8 teelusikallista tomaattipyrettä. Reseptissä luki, että 8 tlk tomaattipyrettä. Laitoin sitten 8 niitä pieniä tölkkejä, eli varmaan ainakin nelinkertaisen määrän. Syömättä jäi ja sain kamalat haukut.
Pyre ei ollut mulle seiskalla sen kummemmin tuttu. Pizzaan sitä äiti laittoi, mutta ite kokkasin kotona tuon ikäisenä vaan jotain tosi simppeleitä jauhelihakastikkeita ja makkarapottuja jne jos vanhempien työpäivä joskus venyi.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää miten on muissa Pohjoismaissa. Onko pussilakanan ylänurkissa reiät vai ei Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Islannissa?
Norjassa reikä löytyy yleensä joko vain pussilakanan toisesta päädystä, tai sitten sivusta keskellä. Ei siis reikiä molemmissa kulmissa. Ne on kyllä kätevimmät!
Samoin , mulla syttyi takin helma peräti tuleen. Onneksi tapahtui talvella, kuten penkinlämmittimen käyttö yleensä, ja oli auton vieressä lunta, jolla sammuttaa. Eikä se kovin pitkään päällä ollut.
Keittiötöissä on muuten yllättävän paljon avuttomuutta. Ranskanperunoitten valmistaminen ei muuten ole ihan yksinkertainen homma, jos on vaan pussillinen kuoriperunoita, öljyä ja kattila. Sen sijaan maksalaatikkoa on helppo tehdä, jos sattuu olemaan tähteeksi jäänyttä riisipuuroa ja jauhettua maksaa, samoin porkkanalaatikon.