Arvokas timanttisormus mutta ei hääjuhlia suvulle
Mitä ajattelisitte jos pariskunta menee kaikessa hiljaisuusessa naimisiin vain vanhempien ja sisarusten läsnäollessa, mutta laittaa sormuksiin useita tuhansia euroja? Itselle ei ole vielä hääkuume iskenyt yhtään, varsinkaan kun tietää mitä häiden järjestäminen maksaa ja se kaikki stressi. Sain myös viime kesänä nähdä sukulaisen häissä kuinka suuri merkitys ilmaisen viinan santsaamisella on suurimmalle osalle, ja hääpari itse poistui ajoissa hääyötään viettämään. Tuntuu siis järjettömältä ruokkia ja juottaa sukulaisia jotka eivät ole kovin läheisiä, pääsemättä nauttimaan juhlasta samalla tavalla. Sormuksiin panostaisimme joka tapauksessa, mutta pelkään nyt jo kuittailuja siitä että sormuksiin oli varaa muttei sukulaisten kestitsemiseen.. :/ siitä että onko sormukseen järkevää laittaa tuhansia, voi olla montaa mieltä, mutta en tahtoisi että keskustelu pyörisi sen ympärillä. Rakastan koruja ja timatteja, ja koen sen jopa järkevämpänä hankintana kuin merkkivaatteet ja autot, mihin saa hetkessä uppoamaan isompiakin summia :) sormus on kuitenkin jokapäinen muistutus siitä tärkeimmästä ihmisestä kenen kanssa on naimisiin päässyt ja kenen kanssa saa jakaa elämänsä. Mitä ajatuksia herättää? Itsekäs morsian? Suvulla oikeus suuttua tai kuittailla asiasta?
Kommentit (72)
No jo on ongelmat. Jokainen menee naimisiin miten haluaa ja ostaa sellaisen sormuksen minkä haluaa. Mistä edes kukaan voi tietää sormuksen hintaa, jos ei sillä retostele.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen pari juhlistaa häitään omalla tavalla.
Just näin minunkin mielestä. Joku suvusta voi suuttua mutta jos suuttuu niin se on vaan voi voi.
Ei kai siihen sormukseen hintalappu jää roikkumaan! Teette tietenkin kuten tahdotte.
En oikein edes ymmärrä missä ongelma. Pari tietysti päättää tasan itse paljonko laittaa rahaa sormuksiin ja juhliin vai laittaako ollenkaan. Ei juhlien pitäminen nyt mikään velvollisuus ole, eikä kenelläkään ole siihen yhtään mitään sanomista.
Juuri näin: teillä on oikeus tehdä juuri niin kuin haluatte. Sukulaiset saavat taas viettää häänsä juuri niin kuin itse haluavat.
Mulla 7000 euron vihkisormus ja ihan maistraatissa 8henkeä oli paikalla ja sitten syömässä. Myöhemmin ehkä mukana n 20 kaveria. Ei sukulaisia ollenkaan. En tiedä eikä tullut edes mieleen miettiä että mitä mieltä siitä edes joku voisi olla. Meidän asiahan se on täysin.ollaan tosin aikuisia joten en tiedä miten nuorisolla asiat jos ne ei ole vielä itsenästyneet.
Mitä väliä mitä sukulaiset ajattelee? Jos sä haluat mennä naimisiin vain parin tärkeän ihmisen läsnäollessa, sä teet niin! Ja jos haluat ostaa kalliin sormuksen, niin ostat sen! Onhan se oikeasti järjetöntä laittaa mielettömästi rahaa sukulaisten ja kavereiden kestitsemiseen! Se raha menee täysin hukkaan, sormukseen käytetty raha ei.
Jos haluat pienet häät ja kivan sormuksen, ei kuulu kellekään. Ei minullakaan olisi mitään mielenkiintoa maksaa itseäni kipeäksi sukulaisten ryyppäjäisistä, joita kukaan ei muista vuoden päästä. Mieluummin joku pysyvämpi muisto ihan itselle.
Meillä oli juuri noin, paitsi että häissä ei ollut edes perhettä läsnä. Sormus on taas todella kallis. Jonkun verran suvulta kuului pahoittelua, etteivät päässeet juhlistamaan ja hiukan pahalta tuntui saada postitse lahjoja :/ Olen toki kiitollinen niistä, ihania olivat ja tuntui ihanalta, että ajattelivat meitä, mutta ilmeisesti olisivat odottaneet juhlia.
Edelleen tekisin kuitenkin saman päätöksen.
HEL-NYC kirjoitti:
Meillä oli juuri noin, paitsi että häissä ei ollut edes perhettä läsnä. Sormus on taas todella kallis. Jonkun verran suvulta kuului pahoittelua, etteivät päässeet juhlistamaan ja hiukan pahalta tuntui saada postitse lahjoja :/ Olen toki kiitollinen niistä, ihania olivat ja tuntui ihanalta, että ajattelivat meitä, mutta ilmeisesti olisivat odottaneet juhlia.
Ohis: Paljonko maksaa todella kallis sormus? En osaa yhtään arvata edes hintaluokkaa.
Sormuksiin rahan käyttäminen on yleensä rahan heittämistä kankkulan kaivoon, vaikka muuta voisi luulla. Sormuksien, kuten muidenkin korujen katteet ovat aivan mielettömät ehkä joitain yksinkertaisimpia sileitä sormuksia tai ketjuja lukuunottamatta. Itse ostaisin maksimissaan satasen tai parin sormuksen. Sekin muistuttaa ihan yhtä hyvin siitä omasta rakkaasta.
t. kultaliikkeessä 15 vuotta töissä
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Ohis: Paljonko maksaa todella kallis sormus? En osaa yhtään arvata edes hintaluokkaa.
Omastani luulisin että maksoi muutama (?) sata tuhatta. En tiedä tarkkaa hintaa. Mutta eiköhän kaikki yli 20.000 ole todella kalliita?
Vierailija kirjoitti:
Sormuksiin rahan käyttäminen on yleensä rahan heittämistä kankkulan kaivoon, vaikka muuta voisi luulla. Sormuksien, kuten muidenkin korujen katteet ovat aivan mielettömät ehkä joitain yksinkertaisimpia sileitä sormuksia tai ketjuja lukuunottamatta. Itse ostaisin maksimissaan satasen tai parin sormuksen. Sekin muistuttaa ihan yhtä hyvin siitä omasta rakkaasta.
Miksi näin? Onko sinusta hyvä illallinenkin rahan heittämistä kankkulan kaivoon, kun ihan hyvin voi syödä Mäkissä?
Meneehän ne rahat hukkaan vieraiden kestitsemisessäkin.
Paikan vuokra maksaa.
Pitopalvelu
Ruoka
Astiat
Juomat
Paikan koristelu
Siivous, jos ei hoida sitä itse
Huvilupa
Jne. Listasta saa aika pitkän ja mitään ei jää käteen.
Itsekkäältä ja oudolta vaikuttaa. Kunnon juhla toimii initiaatioriitin tavoin ja vahvistaa suhdetta.
No, monet avioliitot päättyvät eroon, joten ehkä ollaan jo valmiiksi vähän epävarmoja ja ajatellaan, että.mennään tälleen hiljaisesti naimisiin. Ei kannata tehdä suurta numeroa, kun ei tiedä edes, kestääkö.
Vierailija kirjoitti:
Itsekkäältä ja oudolta vaikuttaa. Kunnon juhla toimii initiaatioriitin tavoin ja vahvistaa suhdetta.
No, monet avioliitot päättyvät eroon, joten ehkä ollaan jo valmiiksi vähän epävarmoja ja ajatellaan, että.mennään tälleen hiljaisesti naimisiin. Ei kannata tehdä suurta numeroa, kun ei tiedä edes, kestääkö.
Tai sitten kohtelee avioliittoa sellaisena kuin se puhtaimmillaan on - laillisena sopimuksena. Emme me menneet "hiljaisesti" naimisiin koska ajattelimme, ettei se kestä. Menimme naimisiin keskenämme, koska rakastamme toisiamme joka tapauksessa ja avioliitto oli meillä lähinnä laillinen tekijä ja lisäksi se oli tärkeää, koska olemme eri maista kotoisin.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin? Onko sinusta hyvä illallinenkin rahan heittämistä kankkulan kaivoon, kun ihan hyvin voi syödä Mäkissä?
Ei ole ollenkaan. Mielelläni käyn ravintolassa hyvällä illallisella. Olen vain itse sitä mieltä, että se 8000 euron timanttisormus, jonka kullan ja kiven hinta ovat tosiasiassa 1000 - 1500 tienoilla, ei välttämättä ole paras mahdollinen sijoitus.
Ajattele ap asiaa niinpäin et kiinostaisko sua pätkääkään jos joku sukulaisesi menis "vaan" maistraatissa naimisiin ilman isoja juhlia. No niimpä. Ei tietenkään.
Sormuksen hintakaan ei kiinnosta tasan ketään muuta kun sua itseäsi.
Jokainen pari juhlistaa häitään omalla tavalla.