Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiysvapaa päättyy - mitäs nyt?

Vierailija
01.04.2016 |

Osaisiko joku neuvoa, mitä vaihtoehtoja meillä on? Tilanne on se, että vauvani on nyt 7kk ja minun pitäisi kuukauden sisään ilmoittaa työnantajalleni jatkosuunnitelmista. Ongelma on vaan siinä, että EN TIEDÄ.

Mieheni on kirjoilla opiskelija. Kurssit hän on käynyt loppuun, mutta lopputyö on tekemättä. On pitkään etsinyt työpaikkaa, jonne sen tehdä, mutta ei ole vielä löytänyt. Tietenkin joutuu tehdä sen koululle ilmaiseksi, mikäli mitään työpaikkaa ei löydy. Käytännössä on siis kotona tällä hetkellä. Opintotukea hän ei enää saa, koska tukikuukaudet on käytetty loppuun.

Itse en missään nimessä olisi vielä valmis palaamaan töihin ja "jättämään" alle vuoden ikäistä lastani. En, vaikka tiedän, että isä hänen kanssaan pärjäisi. En vaan ole. Ja entä, jos mies yhtäkkiä löytäisikin työpaikan? Päivähoitoon lastani en ainakaan halua laittaa.

Joten, neuvoja? Mitähän minun kannattaisi sinne työpaikalle nyt ilmoittaa?

Tiivistettynä siis: ainoa raha, mitä tällä hetkellä saamme on äitiyspäiväraha, lapsilisä ja asumistuki. Ja äitiyspäivärahan loppuessa kotihoidontuki, kaupunkilisä, lapsilisä ja asumistuki. Niin kauan, että mies joko löytää töitä tai valmistuu ja jää tyttömyyspäivärahakorvaukselle kunnes löytää töitä.

Saammeko toimeentulotukea, jos mies on käytännössä kotona ja minä kotihoidontuella? Vai onko minun tosiaan pakko mennä töihin ja jättää vauvani, jota luultavasti vielä imetän tuolloin?

Kuulostaapa sekavalta, ja onkin.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä jää nyt kotiin lapsen kanssa ja nostaa kotihoidontukea. Sen ohella hän voi tehdä kotona opintoja ja alan töitä esimerkiksi iltaisin. Sinä menet töihin jotta joku tienaa jotakin.

Vierailija
2/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tuen nimi on muuten vanhempainraha. Ei äitiysraha enää tässä vaiheessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä olette loisia, jos et mene töihin ja mies kotona. Tämmösten takia just alkaa ajatteleen, että Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva.

Vierailija
4/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teidän tilanteessa ainoa järkevä ratkaisu taitaa olla, että sinä menet töihin ja mies hoitaa lapsen kotona. Jos mies saa töitä,on sinulla oikeus jäädä hoitovapaalle. Ilmoitat vaan työnantajalle ja 2 kuukauden päästä voit jäädä taas kotiin.

Vierailija
5/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

7kk olette yhdessä olleet vauvan kanssa kotona ja NYT tuli mieleen? Eiköhän se vähän tuossa tilanteessa ole niin, että toisen tulisi käydä töissä- tai miehesi jättää opinnot kesken ja ilmoittautuu työttömäksi. Luulisi, ettei ole hankala päättää,että kumpi on järkevämpää.

Jos sulla on vuosilomia käyttämättä niin käytä pois, saatte vähän lisäaikaa.

Vierailija
6/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin. Kyllä isä lapsen kanssa pärjää. Meillä oli esikoisen kanssa sama tilanne ja hyvin sujui. Mies oli tytön kanssa kotona yli kaksi vuotta.

Vierailija
7/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa:

Kyllä tämä on ollut mielessä kokoajan, ei vaan vieläkään ole löydetty sopivaa ratkaisua tähän.

Vuosilomilla saan hiukan pitkitettyä töihin paluuta silti vauva on alle vuodenikäinen, kun töihinpaluu tulisi ajankohtaiseksi.

Minä en vain KYKENE jättämään vauvaani vielä, se tuntuu aivan mahdottomalta ajatukselta. Jäisin varmaan pitkälle sairauslomalle töistä, kun tuntuisi niin hirveältä olla pois pienen lapseni luota.

Eikö oikeasti keneltäkään liikene ymmärrystä?

Vierailija
8/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oliko pakko tehdä se lapsi jos ette kykene siitä huolehtimaan?

Vierailija
9/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En elätä loisia kirjoitti:

Oli pakko.

Ap

Vierailija
10/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En elätä loisia kirjoitti:

Oli pakko.

Ap

Mikä pakko? Mies töihin tai sinä.

Vierailija
11/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten olette ilman rahaa kotona, lainaatte vaikka jostain, mutta minä en tuollaisille halua verorahojani antaa.

Vierailija
12/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pysyt kotona josset halua vielä olla erossa lapsesta. Luonnollista. Lapsi ajaa rahan edelle. Mutta miehen pitäisi nyt kiireenvilkkaa päästä töihin, mikä tietysti on helpommin sanottu kuin tehty.

Vierailija
13/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täytyy myöntää ettei ymmärrystä liikene! Lapsi tarvitsee ruokaa, vaatteita jne. Eikä niitä ilman rahaa hankita, joten äiti töihin ja isä jää kotiin. Teillähän on hyvin asiat, kun isä voi jäädä kotiin lapsen kanssa ja tehdä samalla tutkintonsa valmiiksi, ja sinä voit mennä töihin eikä tarvitse huolehtia hoitopaikasta. Moni isä on tuon homman hoitanut kunnialla läpi niin mikset sinä äitinä?

Vierailija
14/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta huolimatta voisi olla viisainta palata sinne töihin, vaikka osa-aikaiseksi.. Jos sinä olet noin riippuvainen lapsesta, entäs sitten, kun hän on vuoden ikäinen. Tilanne pahenee koko ajan.

Jätät lapsen isän hoitoon ja sinä töihin. Isä aloittaa todella tekemään valmistumisensa eteen jotain ja saatte elämänne uomiinsa.. 

Ei töistä poissaoloa kannata pitkittää, jos taloustilanne ei sitä salli.. 

Lapsi ei todellakaan kärsi, vaikka et koko aikaa hänen kanssaan olekkaan.. Vai ajattelikko roikkua hänen takinliepeessään yliopistoon saakka..

Vierailija
15/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun kannattaa töihin mennä. Miksi ihmeessä jäisit kotiin kun kerran isä voi lasta houtaa? Et siis vain halua töihin ja sinusta yhteiskunnan pitäisi kustantaa loisimisesi. Varmasti pärjäät sen työpäivän ilman lastasi..

Vierailija
16/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaalla saa kotihoidontukea, jos lapsi hoidetaan kotona. Samaan aikaan molemmat vanhemmat voivat tehdä osa-aikaista tai keikkatyötä, esim. olla vuoroviikoin töissä ja kotona lapsen kanssa. Lapsen isän on syytä laittaa vipinää opinnäytetyöhön ja "tehdä se ilmaiseksi koululle" (terveisiä täältä sosiaalialaa opiskelevalta, ihan ilmatteeksi me tehdään meidän opinnäytetyöt ja harjoittelut ja usein samaan syssyyn pyöritetään lapsiperheen arkea ja käydään töissäkin), jotta valmistuu ja pääsee hakemaan töitä. Teillä on ollut lähemmäs vuosi aikaa miettiä mitä teette toukokuussa 2016 ja varautua tilanteeseen. Jos ei muu auta, niin voitte ottaa vaikka kulutusluottoa pankista ja elää sillä. Tässä yhteiskunnassa lähtökohta on se, että töihin kykenevät ihmiset pyrkivät elättämään itsensä työnteolla ja jos haluavat "emmää haluu tehä muuta" -tyyliin lonnia kotona, niin voivat ihan itse miettiä miten sen rahoittavat.

Vierailija
17/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen neljä- ja puolivuotiaan lasten äiti, enkä kertakaikkiaan tajua teitä lapsistaan noin riippuvaisia äitejä. Tottakai lapsen isä voi jäädä kotiin lapsen kanssa, äiti töihin. Suomen sosiaaliturva todella on liian hyvä, kun tällaista voi edes pohtia. Mitähän pahaa lapsellesi tapahtuisi "vain" isän hoitaessa? Ei ole ihme että monet vanhemmat eroavat vauva-aikana, jos äiti omii yhteisen lapsen, eikä kestä olla työpäivää erossa vaikka lapsi on hyvässä hoidossa isällään.

Ja jos isän opiskelema ala ei ole supertyöllistävä, on vastavalmistuneella valitettavasti aika huono mahdollisuus työllistyä näillä markkinoilla, joten lapsi saanee olla rauhassa kotona. Yritä ap sinäkin pitää duunipaikkasi ja palaa töihin tienaamaan perheen elatus.

Vierailija
18/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vetelystä ja lapsi, hohhoijaa.

Vierailija
19/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes miettis tuossa tilanteessa, vaan ilmoittaisin töihin, että ä-loma loppuu silloin ja silloin ja olen taas käytettävissä. Lapselle tekee ihan hyvää olla isän kanssa. Ole onnellinen, ettei sun tarvi laittaa lasta päivähoitoon.

Vierailija
20/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, Miksi et ole säästänyt rahaa jotta voisit jäädä kotiin lapsen kanssa pidemmäksi aikaa? Ymmärrän jos oli vahinkoraskaus, muuten en. Ei voi inistä ja ajatella että yhteiskunnan kuuluu elättää kun äiti ei vain halua mennä töihin. ..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä