2 aikuista 2 lasta - minkä kokoinen asunto on hyvä?
Mietiskelen eri näkökulmia mikä on sopiva/riittävä asunnon koko/huoneluku 4hlön perheelle. Meillä nyt 90 neliön asunto 4h+keittiö. Mun mielestä meillä olis riittävästi neliöitä, mutta ne olis parempi olla jaettuna 5 huoneeseen. Tämä siksi et mun mielestä olis kiva että lapsilla olis omat huoneet. Nyt huoneista 1 työhuoneena jossa kirjahylly, työpöytä yms mitkä eivät muuallekaan sovi ja ovat kuitenkin meille välttämättömiä. Makuuhuoneet ovat kooltaan varsin pieniä joten mukavasti ei 2 lasta samaan mahdu. Meillä siis toistaiseksi 1 lapsi. Mietin vain tulevaisuutta JOS olis 2.
Millaisia asuntokokoja/huonemääriä teillä on ja minkä koette sopivaksi?
Kommentit (42)
Me asutaan kaksiossa.. Lapset 1,5v ja vastasyntyny vauva. Ei olla saatu isompaa, vaikka jo yhen lapsen kanssa oli hieman ahdasta.
Meillä 90 neliötä 4 hengelle. Tilanpuute etenkin säilytyksen osalta vaivaa. Nyt menossa katsomaan uutta reilusti isompaa asuntoa sunnuntaina näytölle, mutta hiukan hirvittää kun pitää ottaa melkein 300.000 euroa lisää lainaa.
Meillä on miehen kanssa 3 vuotias ja vastasyntynyt. 68 neliötä. Meillä on hirveän vähän tavaraa, ei mitään ylimääräistä joten mahdumme asuntoon hyvin. Sitten kun lapset tarvitsevat omat hioneet niin muutamme isompaan. Tämä ehkä n.3 vuoden päästä.
Riippuu lasten iästä. Kun lapset ovat pieniä, menee pienempi asunto. Meillä nyt lapset isoja koululaisia ja tilaa 130 m2 kahdessa kerroksessa. Hyvin mahdutaan, mutta toki isompikin asunto menisi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 90 neliötä 4 hengelle. Tilanpuute etenkin säilytyksen osalta vaivaa. Nyt menossa katsomaan uutta reilusti isompaa asuntoa sunnuntaina näytölle, mutta hiukan hirvittää kun pitää ottaa melkein 300.000 euroa lisää lainaa.
Voi helvetti ihan jo ajatuksesta. En voisi kuvitellakaan ottavani lainaa yhteensäkään 300 000 euroa, saati, jos se tulisi vanhojen päälle. Teillä ilmeisesti on sitten lainat jatkossa luokkaa 500-600 000 euroa?
Lainaa 80.000 euroa ja sekin tuntuu paljolta...
Tähän lainakeskusteluun... Lainaa on paljon, jos lainan määrä vastaa asunnon arvoa tai ylittää sen. 500000 ei ole paljoa lainaa, jos sen pystyy maksamaan ja laina on 1000 000 asuntoa vastaan.
Ja eikö kuitenkin se vanha laina makseta pois niistä rahoista, jotka kaupassa saa. Eli jos on vaikka 80 000 lainaa jäljellä ja saat vanhasta asunnosta 100 000, niin sitten lainanmaksun jälkeen jää itselle 20 000. Noin niinkuin pelkistetysti. En siis ole itse ollenkaan perehtynyt laina-asioihin vielä. Olen vain käsittänyt, että menisi näin.
Eikä 300 000 nyt vielä mikään ihan tuhoton laina ole, jos saa edellisestä hyvän hinnan ja on kohtuu hyvät tulot. Tuohan on ihan tavallinen okt + oma tontti hinta esimerkiksi Turussa tietyillä alueilla. Helsingissä varmaan halpa?
Kuka haluaa tietokoneen olkkarin nurkkaan? Tai makkariin? Jos konetta ja työpöytää tarvii muuhunkin kuin netin käyttöön, työhuone on oltava, tai joku syrjäinen työkulma poissa muista tiloista. Esim jos yläkerran aulan nurkkaan mahtuu ja yläkerrassa muuten vain makkarit, ei oleskelua.
Monet kun ei tarvitse konetta kotona työasioihin tms, niin ei tätä ymmärrä. Sairaanhoitaja ja autonasentaja tekevät työt töissä, eikä etätyöt edes olisi mahdollisia. Insinööri, toimittaja, suunnittelija, mainosalalla työskentelevä, myyjä(ei kaupan kassa), yrittäjä..tarvitsevat usein myös kotiin kunnon työtilat.
Meillä ei vielä yhtään lasta, yritys aloitettu ja kahta toivotaan parin vuoden ikäerolla, rakennetaan 140m2, 5h
Monet kaksilapsiset perheet asuvat kolmioissa.
Meillä on 2 lasta, okt jossa 6h + k, neliöitä n, 230m2. Yksi huoneista työ/vierashuone, yksi kirjasto.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on taaperon kanssa 85 m2 4h + k. Ihan minimi neliöt, tai oikeastaan sopivat. Asutaan merenrannalla tai lähellä rantaa. Lattepaikat sopivalla etäisyydellä. Se olikin yksi kriteeri, kun etsin meille asuntoa. Pystyin hyvin sopimaan asuntonäyttöjä vauvan päikkäreiden aikaan. Kävin katsomassa asuntoja päivittäin muutaman kuukauden aikana ja sitten kolahti, löysin meille sopivan. Tehtiin retkiä vauvelin kanssa kaupungin eri osiin, jotta voin vertailla hintoja ja alueita. En siis sikaa säkissä ostanut. Suitsait meni vanha asunto kaupaksi hyvään markkinahintaan, ajattelin ensin myydä asunnon itse, mutta päädyin kuitenkin välittäjään. Välittäjä saa neuvoteltua paremman hinnan, ja noh, toki vauva-aika väsyttää. Näytöt vauvan kanssa ovat muutenkin hankalia järjestää. Stailasin ja kuvasin asunnon, kaikki tietysti vauvelin päikkäreiden aikana. Nyt meillä on ihana koti jota sisustaa!
T. Positiivi
Huokasin kyllä helpotuksesta, kun koko muuttohässäkkä oli ohi. Vauva tississä kiinni ja hormonihurmoksessa saa itseään nipistää, että kuulee järjen ääntä asuntokaupoilla ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on taaperon kanssa 85 m2 4h + k. Ihan minimi neliöt, tai oikeastaan sopivat. Asutaan merenrannalla tai lähellä rantaa. Lattepaikat sopivalla etäisyydellä. Se olikin yksi kriteeri, kun etsin meille asuntoa. Pystyin hyvin sopimaan asuntonäyttöjä vauvan päikkäreiden aikaan. Kävin katsomassa asuntoja päivittäin muutaman kuukauden aikana ja sitten kolahti, löysin meille sopivan. Tehtiin retkiä vauvelin kanssa kaupungin eri osiin, jotta voin vertailla hintoja ja alueita. En siis sikaa säkissä ostanut. Suitsait meni vanha asunto kaupaksi hyvään markkinahintaan, ajattelin ensin myydä asunnon itse, mutta päädyin kuitenkin välittäjään. Välittäjä saa neuvoteltua paremman hinnan, ja noh, toki vauva-aika väsyttää. Näytöt vauvan kanssa ovat muutenkin hankalia järjestää. Stailasin ja kuvasin asunnon, kaikki tietysti vauvelin päikkäreiden aikana. Nyt meillä on ihana koti jota sisustaa!
T. PositiiviHuokasin kyllä helpotuksesta, kun koko muuttohässäkkä oli ohi. Vauva tississä kiinni ja hormonihurmoksessa saa itseään nipistää, että kuulee järjen ääntä asuntokaupoilla ;)
Taidat olla huuruissa edelleen?
Meillä (2+2) on 4h+keittiö+sauna + 2 vessaa+terassi ja tämä on minimi jos ei ole ihan konkurssissa.
Voisin asua pakon edessä myös kolmiossa jos olisi 2 vessaa...lapset saisi omat huoneet ja me vanhemmat olisimme olkkarissa. Mutta neliöt tosiaan ei ratkaise vaan se hyvä ja toimiva pohja ja säilytystilat.
Meillä on kaksi kouluikäistä lasta. Me ostettiin juuri 5 h + keittiön asunto, joka on käytännössä 6 h+ keittiö, kun siinä on erillinen ruokailuhuone keittiön lisäksi ja sinne mahtuu hyvin työskentelykaappi. Minä voin työskennellä päivällä ruokailuhuoneessa (osittainen etätyö) ja neljännestä makkarista tulee harrastushuone. Meillä on sellaiselle tarvetta.
Nyt meillä on 75 neliöinen, ja on raivattu turhaa tavaraa pois, enää ei ole, mitä raivata. Silti ei ole yhtään liikaa tilaa tällä hetkellä, vaan edelleen ahdasta. Muuttoa odotetaan innokkaasti!
Vähintään 4h+k. Enemmänkin saisi olla. Lapsille ainakin omat huoneet ja vanhemmille makkari.
Meillä on 3h, 2 aikuista ja 2 lasta.
Lapset on vasta pieniä, mutta välillä arvotaan isomman ostoa. Kolme huonetta kyllä riittäisi ja varsinainen asuintila (100m2), mutta kylppäri sais olla isompi ja säilytystilaa enemmän.
Tosin isommassa on enemmän siivottavaa... Niin en sitten tiedä. Ja ekologisuuden kannalta liian isossa en halua asua. Pidän kodistamme muulloin kuin pyykkipäivänä, kun mikään ei mahdu mihinkään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. PositiiviHuokasin kyllä helpotuksesta, kun koko muuttohässäkkä oli ohi. Vauva tississä kiinni ja hormonihurmoksessa saa itseään nipistää, että kuulee järjen ääntä asuntokaupoilla ;)
En ole, tosiaan. Minusta tämä kirjoitus on hyvä myös niille, jotka paasaavat täällä, kuinka mammalomalaiset juovat lattea kahviloissa. Minä ainakin tein paljon muutakin. Siis tämän lisäksikin. Kirjoitin joskus aikaisemmin tänne, kuinka otin vauvan mukaan pankkiin osakekirjoja tekemään, en saanut hoitajaa. Olen yh, käytännössä totaali, joten täytyy tehdä itse, jos haluaa asioita tapahtuvan.
Mietin välillä, kun kokonaiset perhekunnat nillittää täällä, kun eivät saa asuntoa kaupaksi. Tietty sijainti ja kunto vaikuttaa, mutta tosiaan stailaamisella ym. pienellä remontilla voi vaikuttaa paljon. Minä vaihdoin asuntoa yksin vauvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole, tosiaan. Minusta tämä kirjoitus on hyvä myös niille, jotka paasaavat täällä, kuinka mammalomalaiset juovat lattea kahviloissa. Minä ainakin tein paljon muutakin. Siis tämän lisäksikin. Kirjoitin joskus aikaisemmin tänne, kuinka otin vauvan mukaan pankkiin osakekirjoja tekemään, en saanut hoitajaa. Olen yh, käytännössä totaali, joten täytyy tehdä itse, jos haluaa asioita tapahtuvan.
Mietin välillä, kun kokonaiset perhekunnat nillittää täällä, kun eivät saa asuntoa kaupaksi. Tietty sijainti ja kunto vaikuttaa, mutta tosiaan stailaamisella ym. pienellä remontilla voi vaikuttaa paljon. Minä vaihdoin asuntoa yksin vauvan kanssa.
Tietysti minulla on vain yksi lapsi, helpompaa. Kolmen lapsen kanssa saman tekeminen olisi varmasti melkein mahdotonta. Tietty vanhemmat voisi olla muuttoapuna.
Me muutetaan kesällä 4h+k+s 71m2 asuntoon. Lapset tosin ovat pieniä, kuten makuuhuoneetkin, eli varmaan 10 vuoden sisällä täytyy muuttaa isompaan, mutta eiköhän tuo ole ihan passeli meille tähän tilanteeseen.