Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia työnteosta osuuskuntien Eezy, Ukko.fi ym. kautta?

Vierailija
31.03.2016 |

Onko kellään kokemuksia näistä osuuskunnista kuten Ukko.fi tai Eezy ym.Noista lukiessa tulee kovin ristiriitainen olo kun et ole yrittäjä mutta silti sinun pitää lisätä työsi hintaan alv. Suhteesta työttömyyskassoihin ei saa tolkkua mutta nettiä selailemalla tulin käsitykseen että osuuskunnassa tehdyn työn tuloja ei oteta huomioon jos jää ilman työtä ja hakee ansiosidonnaista. Lisäksi osuuskuntien perimä palvelumaksu 5-7% on aika kova ja voiko sen muuten edes vähentää palkansaajana veroistaan?

Jos tekee yrittäjänä töitä niin on oltava vastuuvakuutus mutta esim. Ukko.fi se on miljoona euroa mutta riittääkö se jos sattuu onnettomuus jossa joku tai joitakin kuolee/loukkaantuu tai vaikka iso tulipalo jossa vahingot voivat olla 10 miljoonaa? Entä oma tapaturmavakuutuksesi jos loukkaanut ja olet työkyvytön vaikka vuoden?

Kaikesta huolimatta tekisi mieli kokeilla ja samalla tunnustella olisiko mahdollisuuksia yrittjänä. Entä jos sinulla on työttömyyskassojen vaatima työssäoloehto täytetty mutta kokeilet pari kuukautta töitä niin menetätkö oikeuden päivärahaan vaikka työssäoloehto vielä täyttyisikin?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käyttänyt Eezyä jo monta vuotta ja olen ollut siihen tyytyväinen. Palveluprosenttini on tällä hetkellä 4 % ja taitaa kohta laskea alimpaan mahdolliseen eli 3 %:iin. Se laskee siis laskutuskertymän myötä. Itselleni laskutus ym. on pakkopullaa, ja olen ollut tyytyväinen, kun ei tarvitse käydä kirjanpitäjällä hoitamassa asioita. Välillä toki mietin, maksanko kuitenkin liikaa tästä (näennäisestä?) helppoudesta eli olisiko kuitenkin pitänyt perustaa toiminimi. Mutta kun ei ole kokemusta siltä puolelta, niin en tiedä. Onko täällä ketään, joka olisi toiminut sekä kevytyrittäjänä että toiminimellä?

Vierailija
22/40 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up.

Olen tällä hetkellä osa-aikatyössä ja saan soviteltua päivärahaa ytk:lta.

Nyt olisin vaihtamassa kevytyrittäjäksi johonkin palveluun mutta miten käy sovitellen päivärahan? keikkatyötä tekisin eli tarvitsisin soviteltua päivärahaa lisäksi.

Mikä olisi paras palvelu, ukkoa haukuttu, eezy parempi?

Aktiivimallissakin jotain yritystoiminnasta että aktiivisuus täyttyy, käykö tälläinen siis?

Up

Vierailija
24/40 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevytyrittäjyyshän tarkoittaa perinteisesti laskuttamista ilman omaa yritystä, mutta OP:n uudehko palvelu on laittanut termit aika monella sekaisin. OP Kevytyrittäjä ei ole kevytyrittäjäpalvelu sanan varsinaisessa merkityksessä vaan sen käyttäjät ovat yksityisiä elinkeinonharjoittajia eli Y-tunnuksella varustettuja toiminimi yrittäjiä. OP:n palvelu kuitenkin hoitaa heidän puolestaan kaikki pakolliset velvoitteet eli kirjanpidon, alv-ilmoitukset ja veroilmoitukset jne.

Periaatteessa y-tunnuksella saa mikroyrittäjän veroetuudet itselleen (näistä on selitetty tarkemmin esim. yrityksen perustamissivustolla) mutta jos y-tunnus on kuitenkin y-tunnus eli se kannattaa lopettaa jos sille ei ole käyttöä. TE-toimiston virkailijalle voi myös olla helpompaa selittää toiminnan sivutoimisuus (jotta saa soviteltua päivärahaa) kun työllistää itsensä perinteisenä kevytyrittäjänä ilman y-tunnusta. Työttömyysturvan kannalta kuitenkin myös Ukkon asiakkaat ilman y-tunnusta ovat yrittäjiä se kannattaa muistaa. OP:n palvelua pyörittää osuuspankin sisällä oleva pienempi startuppi niin siitä ei sitten ole takeita miten palvelulle käy jos jossain kohtaa se todetaankin kannattamattomaksi. Tästähän on mahdoton sanoa mitään mutta hyvä muistaa tuokin.

Jos laskutat kuukausittain niin käyttäisin OP:n palvelua mutta muuten menisin Ukkon kanssa vaikka se ei ihan niin edullinen olekkaan. Paitsi ehkä siinä tapauksessa jos sinulla on jotain laitehankintoja (vaikka kameroita tai tietokoneita) niin silloin y-tunnuksella saat laitettua ne firman kuluiksi mistä on jälleen etua verotuksessa verrattuna siihen että vähentäisit ne omassa verotuksessasi tulonhankintakuluina.

Eezyn käyttäjä, jos laskutat usein niin perustaisin jo melkein toiminimen, ei ole kovin vaikeaa sen pyörittäminen ja perustaminen sujuu alta puolen tunnin.

Vierailija
25/40 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipsahti ylimääräinen jos-sana tuohon "jos y-tunnus on kuitenkin y-tunnus" lauseen alkuun. Muistan kun takavuosina y-tunnuksella peloteltiin toiminimen perustajia että tipahtavat sellaisen kanssa kaiken sosiaaliturvan ulkopuolelle. Ei kyllä pidä lainkaan paikkaansa ainakaan enää ja useimmat mokat johtuvat siitä ettei ole otettu asioista selvää. Edelleen noin voi käydä esim. silloin jos tulee potkut palkkatöistä samaan aikaan kun kevytyrittää ja sitten te-toimistossa todetaankin sinut päätoimiseksi yrittäjäksi jolloin jäät työttömyysetuuksien ulkopuolelle. Yle taisi joskus uutisoida tapauksesta jossa muutamalla kymmenellä kuukausityötunnilla yrittäjyys oli todettu päätoimiseksi mutta tuollaisia aivopieruja ei enää onneksi taida esiintyä. 

Vierailija
26/40 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta!

Mutta kun tekisin vain muutamia tunteja viikossa eezyllä niin saanko soviteltua päivärahaa ytk työttömyyskassasta?

Vierailija
27/40 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
28/40 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma näissä laskutusfirmoissa on se että palvelumaksu menee laskun loppusummasta. Esim jos laskun loppusumma on 1000 euroa jossa työtä 50 euroa ja tarvikeostoja 950 euroa. Näin tarvikkeidenkin osalle tulee vielä palvelumaksun kokoinen lisähinta joka laskuun.

Palvelumaksu pitäisi voida maksaa vain työn osuudesta kulujen vähentämisen jälkeen. Tarkistakaa tämä ennenkuin päätätte minkä laskutuspalvelun kautta laskutatte.

Vierailija
29/40 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskutuspalvelu kuin laskutuspalvelu. Kaikki aika samoja, palvelumaksut kaiketi erottaa ne toisistaan. Itse olen käyttänyt Free-Laskutusta ja siihen 4% palvelumaksuun olen ollut tyytyväinen. Ei tartte ainakaan hirveesti stressaa veroilmoituksista.

Työttömyysturva on se ärysttävin asia, että piti vaihtaa YTK:sta SYT:n jäseneksi ja ansiopäiväraha menee YELin työtulon mukaan.

Vierailija
30/40 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta www.omapaja.fi 

Kaikki on hoitunut ajallaan, järjestelmä on helppo käyttää. 

https://omapaja.fi/kevytyrittajyys-kannattaa/

Vierailija
31/40 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta www.omapaja.fi 

Kaikki on hoitunut ajallaan, järjestelmä on helppo käyttää. 

https://omapaja.fi/kevytyrittajyys-kannattaa/

Vierailija
32/40 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytin äskettäin www.kassavirtanen.fi palvelua ja se toimi hyvin, tein siis verkkosivun tutulle. Rahat oli jopa samana päivänä tilillä minun tilillä kuin lasku oli maksettu (johtuu varmaan siitä kun kaikilla oli sama pankki). Kulut hyvinkin kohtuulliset eikä muita ongelmia. Ulkonäössä oli vielä hieman säätämistä mobiilipuolella mutta ehkä korjaavat sen. www.ukko.fi myös toiminut (varsinkin aikaisemmin ) mutta nykyään ovat tehneet monet asiat kovinkin vaikeaksi. Kun kevytyrittäjänä kuitenkin rinnastetaan yrittäjäksi niin vastuu kaikesta on minulla, ei palvelun tarjoajalla jolloin luulisi että voisivat tehdä käytön helpoksi. Eli tosi helppoa käyttää ja laskuttaa näiden kautta työttömänäkin, eli siinä mielessä fiksua, mutta käytä sellaista jolla halpa palvelumaksu ja halvat tai ilman vakuutuslisiä.

Vierailija
33/40 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eezy ja Ukko on jees, kyllä ne menee, mutta Kassavirtanen halvin. Itse siirryin siihen kun halusin turhista kustannuksista eroon. Toimii samalla tavalla kaikki. 

Vierailija
34/40 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään on kasvanut Ukko-konserni. Ukko.fi, Ukko Pro ja Ukko Work. Kuuluukohan Ukkoverkotkin vielä?

En osaa sanoa juuta tai jaata, mutta Ukko.fi näyttää vakaammalta kuin Eezy tai muut pienemmät kilpailijat.

35/40 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on ukkopalvelusta melkein vuosi ja voin sanoa että älkää tuhotko elämää sillä palvelulla. Esim. Tapaturma vakuutus tuli maksamaan minulle 1500-2000€ ja nyt on toiminimellä noin 200 vuodessa. Ja ajan paljon työssä niin ukosta "saa' mukamas 0.42€ vähennettyä per kilometri verotuksessa, mikä on todellisuudessa 0.25€ miinus omavastuut eli ne tulee mätkyinä sinulle jos ei ole verot pilvissä. Sitten palvelumaksut 500-1000 ukolla kuukaudessa ja nyt toiminimellä kirjanpito+oma työpanos kuukaudessa 130-180€ eli älkää uskoko niihin lupauksiin että saa vähennyksiä verotuksessa tai saa mutta saa ehkä 10pinnaa siitä mitä saa toiminimellä

Vierailija
36/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin heiltä, voiko yksityishenkilö laskuttaa ilman yritystä. Sanoivat, että ei voi lain mukaan. Kysyin samaa lakia lukeneelta ystävältäni. Hän sanoi, että voi, kunhan otetaan huomioon laki elinkeinonharjoittamisen oikeudesta.

Vierailija
37/40 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kokemuksia, mutta kannattaa olla sen EYL-maksun kanssa tarkkana. taisi olla alle 7900€ että ei tarvitse vielä maksaa. Itse olen kilpailuttanut kaikki ja paras vaihtoehto tällä hetkellä on https://www.laskutaitse.fi/

Vierailija
38/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa muuta sanoa kuin Finjob on toiminut kuin junan vessa ! Laskut ja rahat liikkuu nopeasti ja apua saa hyvin nopeasti jos sitä tarvitsee.

Vierailija
39/40 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko.fi mainos on niin syvältä, että en todellakaan valitsisi tuota yritystä! Yrittäjälle näytetään keskisormea ja niin negatiivinen mainos, kuin olla voi! Kääntyvää tutun kirjanpitäjän puoleen, saatte hyviä vinkkejä! Kohta alkaa taas kevytyrittäjyys, ilman ukkoa!

Vierailija
40/40 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika samanlaisia noin kaikki laskutuspalvelut on. Jotkut vaan toimii nopeammin tai hitaammin ja sitten tietenkin se ero palvelumaksuissa. Itse olen löytänyt melko uuden jossa vain 2% tuo palvelumaksu, eikä ole mitään pakollisia +2-3% lisämaksuja. Taitaa olla tällä hetkellä halvin. Maksavat palkan aina heti eikä tarvii odottaa 3-10 päivää kun esim free llä oli joskus kun käytin sitä. Jos kiinnostaa niin linkki alla:

https://www.bisse.fi