Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia työnteosta osuuskuntien Eezy, Ukko.fi ym. kautta?

Vierailija
31.03.2016 |

Onko kellään kokemuksia näistä osuuskunnista kuten Ukko.fi tai Eezy ym.Noista lukiessa tulee kovin ristiriitainen olo kun et ole yrittäjä mutta silti sinun pitää lisätä työsi hintaan alv. Suhteesta työttömyyskassoihin ei saa tolkkua mutta nettiä selailemalla tulin käsitykseen että osuuskunnassa tehdyn työn tuloja ei oteta huomioon jos jää ilman työtä ja hakee ansiosidonnaista. Lisäksi osuuskuntien perimä palvelumaksu 5-7% on aika kova ja voiko sen muuten edes vähentää palkansaajana veroistaan?

Jos tekee yrittäjänä töitä niin on oltava vastuuvakuutus mutta esim. Ukko.fi se on miljoona euroa mutta riittääkö se jos sattuu onnettomuus jossa joku tai joitakin kuolee/loukkaantuu tai vaikka iso tulipalo jossa vahingot voivat olla 10 miljoonaa? Entä oma tapaturmavakuutuksesi jos loukkaanut ja olet työkyvytön vaikka vuoden?

Kaikesta huolimatta tekisi mieli kokeilla ja samalla tunnustella olisiko mahdollisuuksia yrittjänä. Entä jos sinulla on työttömyyskassojen vaatima työssäoloehto täytetty mutta kokeilet pari kuukautta töitä niin menetätkö oikeuden päivärahaan vaikka työssäoloehto vielä täyttyisikin?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan tiedä vai kehtaa kertoa...

Vierailija
2/40 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen Eezyn kautta pikku keikkoja. Tekee laskuttamisen ja palkan saamisen helpoksi.

Valitettavasti en kunnolla osaa vastata oleellisiin kysymyksiin, kuten työssäoloehdon täyttyminen tai kulujen vähentäminen verotuksessa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että osuuskunta hoitaa kaikki velvoitteet, eikä itse tarvitse miettiä kirjanpitoa tai veroilmoituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen Eezyn kautta pikku keikkoja. Tekee laskuttamisen ja palkan saamisen helpoksi.

Valitettavasti en kunnolla osaa vastata oleellisiin kysymyksiin, kuten työssäoloehdon täyttyminen tai kulujen vähentäminen verotuksessa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että osuuskunta hoitaa kaikki velvoitteet, eikä itse tarvitse miettiä kirjanpitoa tai veroilmoituksia.

Kun Eezy perii sulta palvelumaksun niin saatko siitä vähennyksen tuloveroissasi? Kyse on kuitenkin aika isost siivusta laskutustuntiasia kohden. Joku ilkeämielinen voisi sanoa että vuoratyövoimaa käyttävä yritys maksaa itse vuokrafirman perimän palkkion työtunnista mutta osuuskunnassa työntekijä maksaa tuon palkkion asiakkaan puolesta joka kiertää samalla lailla kuin vuokrafirmaa käyttävä yritys työehtosopimuksia.

Vierailija
4/40 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up Ovatkohan ap:n kysymykset liian vaikeita av mammoille vai eikö kukaan muka tee töitä noiden osuuskuntien leivissä?

Vierailija
5/40 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olis soitto tonne eezylle? Mulla on oma firma niin en ole tutustunut aiheeseen.

Vierailija
6/40 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän kerrotaan siellä ukko.fi sivulla. Vuoden alusta tuo on muuttunut niin että työttömyyden kohdatessa katsotaan yrittäjäksi ne jotka toimii osuuskunnan kautta. Mitään ansiosidonnaisia ei siis ole tiedossa. Siellä on myös se palkkalaskuri mistä näet eriteltynä mitä jää käteen milläkin tuntilaskutushinnalla kun siitä tilitetään kulut. Ja alvit menee siitä myös joten ne täytyy myös asiakkaalta periä.

Hyvin se toimii, mutta enemmän siinä on yrittäjä kuin palkansaaja. Kulut on kohtuulliset jos vertaa siihen mitä menee kirjanpitoon normaalistikkin yrittäjänä plus aikaa kaikkeen paperinpyörittämiseen.

Vierailija
7/40 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olis soitto tonne eezylle? Mulla on oma firma niin en ole tutustunut aiheeseen.

Ei minua kiinnosta Eezyn markkinoinnin sadut vaan noiden osuuskuntien kautta töitä tehneiden kokemukset.

Vierailija
8/40 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän kerrotaan siellä ukko.fi sivulla. Vuoden alusta tuo on muuttunut niin että työttömyyden kohdatessa katsotaan yrittäjäksi ne jotka toimii osuuskunnan kautta. Mitään ansiosidonnaisia ei siis ole tiedossa. Siellä on myös se palkkalaskuri mistä näet eriteltynä mitä jää käteen milläkin tuntilaskutushinnalla kun siitä tilitetään kulut. Ja alvit menee siitä myös joten ne täytyy myös asiakkaalta periä.

Hyvin se toimii, mutta enemmän siinä on yrittäjä kuin palkansaaja. Kulut on kohtuulliset jos vertaa siihen mitä menee kirjanpitoon normaalistikkin yrittäjänä plus aikaa kaikkeen paperinpyörittämiseen.

Jos menetät ansiosidonnaisen, maksat 5-7 % tuloistasi palvelumaksua osuuskunnalle, et saa kuitenkaan kaikkia yrittäjän etuja (esim. et voi vähentää kaikkia työssä tarvittavia hankintoja kuten yrittäjä) ja yksityisen toiminimen perustaminen on helppoa niin mitä osuuskunnan kautta työntekimisessä voittaa?

Vierailija
9/40 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-7% on aika vähän. Olen jäsenenä käsityöosuuskunnassa ja maksan 13% osuuskunnalle.

Vierailija
10/40 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt Ukkoa laskuttamiseen, mutta en voi suositella tätä osuuskuntaa kenellekään. Laskutuksessa on jatkuvasti jonkinlaista ongelmaa, mikä on johtanut siihen, että palkan saaminen on viivästynyt välillä jopa viikkoja. Asioiden selvittäminen on hidasta, ja asiakaspalvelu on usein ollut hyvinkin tylyä, ylimielistä ja osaamatonta, vaikka virheet ovat johtuneet heistä. Eezystä ei ole kokemuksia, mutta tekisi mieli siirtyä sen käyttäjäksi näiden jatkuvien pettymysten ja ongelmien takia.

Vierailija
11/40 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uzer.fi on uusi laskutuspalvelu, jonka kautta sinulle jää 20 % enemmän rahaa kuin perinteisillä laskutuspalveluilla. Uzer hoitaa puolestasi kaiken lakisääteisen ja sinä vain laskutat, rahat saat tilillesi suoraan asiakkaaltasi. Uzer perustaa sinulle laskun yhteydessä Y-tunnuksen ilmaiseksi ja tekee kirjanpidon puolestasi. 

Vierailija
12/40 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt Eezya raksoilla silloin tällöin kun olen tehnyt omia keikkoja yksityisille asiakkaille. Olen siis palkallisenainakin isossa firmassa mutta lisäkeikkaa Eezyn kautta laskuttaen.

Toimii hyvin kyllä, laskuri on huippukätevä Eezy extrasta löytyy, näkee heti paljonko jää lopulta käteen ja paljonko pitäisi siis laskuttaa urakasta.

Keikkoja tähän mennessä n 10, kaikki maksut ajallaan ja pystyy seuraamaan netistä milloin asiakas maksanut ja milloin maksut liikkuu jne. Maksu omalla tilillä n1-2pv ollut aina asiakkaan maksun suorituksesta.

Eli keikkahommaan toimii, mutta päätoimisena ymmärtääkseni aika paskaa, kiitos valtion.. Yrittäjäksi luokitellaan yleensä jne, tuet menee helpolla. Olisi muuten kyllä kätevä ja varmasti työllisyyttä Suomessa parantaisi kun uskaltaisi tehdä.

Jonkin chatin kautta kannattaa kysellä kela tai YTK jne, jää mustaa valkoisella screenshotille jos tulee ongelmia ;)

Vierailija
13/40 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein ennen keikkaa Ukon kautta sivutoimisena palkkatyön ohessa. Kokemukset oli ihan hyviä, ja nyt olen täyspäiväinen yrittäjä.

Työttömyysturvan kanssa voi olla hankaluutta jos tekee laskutuspalvelun kautta hommia. Itse olin palkkatyöstä lomautettuna pari viikkoa, ja yksi Ukon keikka osui juuri tälle ajalle. Jotenkin oudosti työkkäri tulkitsi, että minulla on säännöllisesti samanlaisia viikoittaisia työkeikkoja, vaikka todellisuudessa keikkoja oli täysin epäsäännöllisesti, ja laskivat työttömyystuesta vähennettävät tulot sen mukaan.

Palvelumaksut voi muodostua isoiksi jos keikkaa ei ole paljon. Palkkioiden maksua voi niputtaa niin pitkän aikaa kuin haluaa, mutta vastaavasti omaa palkkaansa joutuu odottamaan.

Raapustin myös juuri blogiini tästä ns. kevytyrittäjyydestä:

http://www.rikastaelamaa.fi/2017/03/kevytyrittajyys-oli-ponnahduslauta.html

Vierailija
14/40 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi suositella.

Eli jos on olemassaoleva esim. taiteilijaosuuskunta jossa tarpeeksi jäseniä että voidaan katsoa laskutuspalveluksi (eli tekijää ei lasketa yrittäjäksi sosiaaliturvan kannalta) tiedossa niin kannattaa sellaisia kontaktoida mikäli keikkaa tiedossa. Huomio että tässä asiassa TE-toimisto ja Kela ovat aikamoisia kameleontteja, vuoden 2017 alusta tuli kyllä määräys että myös "omaa" osuuskuntaa pyörittävät olisivat yrittäjiä mutta tuttuja osuuskuntalaisia löytyy joilla sosiaaliturvan yhteensovittaminen on onnistunut edelleen. Mutta on myös tapauksia joissa laskutusosuuskuntaa eli ukko.fi:n kautta tapahtunut työnteko on laskettu yrittämiseksi. Joten se ja sama sosiaalitrvan kannalta. Itselläni ei Ukon kautta ole sosiaaliturvaongelmaa ollut kun olen keikkatyöläinen.

Ukon asiakaspalvelu on tosiaan erittäin ylimalkaista, saman ajan hoidat hommat itse oman firman tai tuollaisen erikoistuneen osuuskunnan kautta. Itse en ole pystynyt vaikuttamaan siihen että laskutus menee tuon Ukon kautta, vaihtaisin heti jos pystyisin.

Vierailija
15/40 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain työn tilaajan asemassa olevana voin sanoa, että ukko.fi:n laskutus tuntuu kulkevan aika jälkijunassa. Viime vuoden budjettiin kuulunut työ laskutettiin ukko.fi:n toimesta vasta pitkälti tämän vuoden puolella, mistä tuli tilaajan päässä pienoinen ongelma.

Tässä tapauksessa asia on tietenkin viime kädessä tilaajan ongelma (emmekä aio ryhtyä rettelöimään) mutta tulee mieleen, että saavatko ukko.fi:n kautta laskuttavat varsinaisen työn tekijät oman osansa ajoissa ja oikein?

16/40 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kiertämään kaukaa ukko.fi palvelut.

Laskutin heidän kautta 2 kpl laskuja joista otin takkiin n.395€ vain ja ainoastaan sen takia ku he voivat muuttaa sopimuksia ilman toisen suostumusta ja näin ollen jättivät maksamatta minulle kuuluvat kulukorvaukset kokonaan. Kaikki kun lasken yhteen niin jäin miinukselle kun käytin heidän palveluaan.

Lakimieskin oli samaa mieltä että minulle kuuluu nuo korvaukset, mutta heidän ehdoissa on tämmöiset kohdat: 

”UKKO.fi:llä on oikeus tehdä tähän sopimukseen muutoksia harkintansa mukaan ilman käyttäjän suostumusta.”

”UKKO.fi varaa oikeuden hyväksyä tai olla hyväksymättä toimitettuja kululaskuja.”

Eli täysin riskillä mennään kyseisen yrityksen kanssa. Joko teet tappiota kun teet töitä tai tuurilla saat työstäsi palkan.

Nyt ollaan sitten toisen yrityksen kanssa tehty jo muutama lasku samoista hommista ja hyvin toimii palvelu. Eli kaikkinensa ukko.fi on se joka tässä lopulta häviää.

Vierailija
17/40 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla ukko.fissä taas jotain palkanmaksuvaikeuksia? Ihan perusmaksu, jotka on tullut automaattisesti aina ennen, on nyt kohta jo viikon myöhässä. Että mitä kuttua!

Vierailija
18/40 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla ukko.fissä taas jotain palkanmaksuvaikeuksia? Ihan perusmaksu, jotka on tullut automaattisesti aina ennen, on nyt kohta jo viikon myöhässä. Että mitä kuttua!

Sama juttu.

Vierailija
19/40 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bisnes.fi kerää käyttäjien rehellisiä kokemuksia, posiitivisia sekä negatiivisia, eri laskutuspalveluista. Toivoisimme että keskusteluun osallistuneet kävisivät kirjoittamassa sinne näkemyksiään. Skrollaa esittelyn loppuun ja jätä omia kokemuksia Facebook, Twitter tai Google-tunnuksilla. Mukana ovat mm. Odeal, Eezy ja OP-Kevytyrittäjä

Vierailija
20/40 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Olen tällä hetkellä osa-aikatyössä ja saan soviteltua päivärahaa ytk:lta.

Nyt olisin vaihtamassa kevytyrittäjäksi johonkin palveluun mutta miten käy sovitellen päivärahan? keikkatyötä tekisin eli tarvitsisin soviteltua päivärahaa lisäksi.

Mikä olisi paras palvelu, ukkoa haukuttu, eezy parempi?

Aktiivimallissakin jotain yritystoiminnasta että aktiivisuus täyttyy, käykö tälläinen siis?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi