Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö ex-miehen sukunimi?

Vierailija
30.03.2016 |

Ystäväni meni naimisiin noin 5 vuotta sitten. Jo kolme viikkoa häiden jälkeen mies rakastui toiseen naiseen ja erosi ystävästäni. Mies on mennyt uudestaan naimisiin ja hänellä on lapsi uuden vaimonsa kanssa. Perhe vaikuttaa todella onnelliselta ja rakastuneelta. Näin kerran miehen ravintolassa ja haukuin hänet pystyyn. Mies kuitenkin kertoi, ettei koskaan ollut ystävääni rakastanutkaan, mutta ystäväni vain järjesteli vimmatusti häitä ja hän kilttinä miehenä ajautui ystäväni kanssa naimisiin. Mietin, että monet muutkin tekevät tämän virheen, kun prisessapäivän varjoon jäävät oikeat tunteet ja rakkaus, jota ei sitten olekaan, vaan halutaan vaan hienot ja näyttävät häät. Näin valitettavasti kävi myös ystävälleni. Olen tukenut häntä tähän asti, mutta nyt todella ärsyttää ettei hän pääse elämässään eteenpäin. Ystäväni on ilmoittanut muunmuassa, että aikoo pitää ex-miehensä sukunimen hautaan asti vaikka on nyt jo kihloissa toisen miehen kanssa ja myös heillä on yhteinen lapsi. En tiedä onko tämä itsesääliä vai kostoa. Mielestäni tämä on säälittävää ja sairasta. Olen itse eronnut pari vuotta sitten ja ensimmäisenä, jo ennen kuin ero oli edes virallinen vaihdoin tyttönimeni takaisin. Ei olisi tullut mieleenikään pitää ukon nimeä varsinkaan, kun meillä ei ole edes yhteisiä lapsia. Tästä koko tapahtumaketjusta tuli mieleni, että mitä mieltä te olette ex-miehen sukunimen pitämisestä? Mielestäni ystäväni tilanne on varsin erikoinen, kun ajattelee, että se roikkuu kiinni miehen nimessä, joka jätti hänet 3 viikkoa häiden jälkeen toisen naisen vuoksi. Pitää tätä tärkeämpänä kuin esimerkiksi yhteistä nimeä oman lapsensa kanssa.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa ihanan sivistynyt, menet ensin räyhäämään jollekin puolitutulle asioista jotka eivät sinulle kuulu, toisaalta nielet kyselemättä miehen selitykset siitä miten kuvaamasi farssi nyt vain oli naisen vika kun nainen oli niin kamala kun ihan häitä järjesteli ja miesparka, tuo uhri, ei saanut sanaa suustaan - ennen kuin kolmen viikon päästä. 

Vastauksena kysymykseesi niin eiköhän se ole ihan oma päätös. Itse pitäisin mieheni nimen jos nyt eroaisimme. Ihan jo siksi että miehellä kaunis ja etunimeeni sointuva nimi, tyttönimeni oli mallia Chardonnay Pönttönen, vaikka muitakin syitä on. 

Vierailija
2/3 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin ex-mieheni sukunimen sillä olen ollut jo kauan "sen niminen" sekä lapsilla ja minulla on edelleen sama sukunimi. Jos menen uudelleen naimisiin, vaihdan heti pois. Eli vain ja ainoastaan käytännön syistä pidin exäni sukunimen. Asiaan ei liity minkänlaista takertumista eikä tunteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pitäisi miehen nimeä. Minä itsellisenä ihmisenä ottaisin tyttönimeni takaisin heti eron tullessa.

Tosin tuo ylläoleva oli vain jossittelua, sillä en alunperinkään ottanut miehen sukunimeä, vaan pidin omani. Lapset ovat isän sukunimellä.

Minusta on ihan hassua, että usein vedotaan lapsiin, halutaan olla samannimisiä lasten kanssa. Mitä varten? Ei eri nimi aiheuta mitään hankaluuksia, eikä arjessa tunnu missään.

Muutenkin aika tylsää raahata mukanaan ex-puolisoa ( nimen muodossa), kun elää jo uutta elämää.