Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako hormoniehkäisyt? Ovatko edes hyväksi naisen normaalille hormonitoiminnalle?

Vierailija
30.03.2016 |

Mitä sivuvaikutuksia näistä on aiheutunut ja millainen tämä hormonivalmiste on ollut?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen varmaan kolmisen vuotta putkeen syönyt e-pillereitä ja nyt viime vuonna löysin vihdoin itselleni sopivan merkin, josta ei tule mitään sivuvaikutuksia, merkkinä nyt siis Cleonita. Tätä ennen oon kokeillut Gestinylin, josta tuli kuivuutta ja seksihalut meni ja Zoelyn, jonka ansiosta hiukset alko pudota. Tietty ainahan se omaa hormoonitoimintaa sekottaa, kun tuuppaa kehoonsa lääkkeellisiähormoneja, mutta luotan kuitenkin perusterveenä siihen, että kyllä se oma hormoonitoiminta jossain vaiheessa palautuu pillereiden lopetuksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa ne hyväksi on, mutta jotain ehkäisyä useimpien on käytettävä, kun ei halua isoa laumaa lapsia... Kaikilla niistä omat haittansa ja vaivansa on. 

Itselläni on aika huonosti hormonit sopineet kyllä. Minipillerit: jatkuva vuoto. Matalahormoniset e-pillerit: masennus, haluttomuus, ihon ja limakalvoinen kuivuminen. Nyt käytän korkeahormonista pilleriä (Microgynon) jolla oireet on aika vähäiset, mutta kyllähän se epäilyttää että mitä iso määrä keinotekoisia hormoneita kropassa pitkän päälle tekee. Kuparikierukka on harkinnassa,  tosin vähän huolestuttaa ennestään runsaiden menkkojen runsastuminen entisestään.

Vierailija
4/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain sairauksia ihan hoidetaan hormonaalisella ehkäisyllä.

Vierailija
5/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kaksi läheistäni, joilla molemmilla on mennyt nuppi ihan sekaisin pillereistä. Toisella hirveitä väkivaltaisia aggressiivisuuskohtauksia, heitteli mm. kaikilla tavaroilla poikaystäväänsä. Toisella lievempiä aggressioita, mutta suuttuu todella helposti ja huutaa silloin koko ajan, läiskii pöytää ja on todella surkuhupaisan lapsellinen. Molemmilla itkukohtauksia, jopa silloin kun selvää syytä ei ole. Mielialat vaihtelee tunnin sisään Naantalin auringosta, helvetin tulikasteeseen.

Molemmat itse asiassa oikeasti todella mukavia persoonia, mutta pillerit sekoittaneet kaiken. Toinen onneksi lopetti pillerit kun päätti alkaa hankkimaan lapsia ja ihmetteli itsekin kuinka tasapainoinen oli yhtäkkiä. Ei sitten palannut enää niihin lasten saannin jälkeen. Ja hyvä niin. Olen taas alkanut pitämään hänen seurastaan kun ei ole niin arvaamaton.

Vierailija
6/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortsussa ei ole hormonia. Käytämme siis sitä.

Hormonikierukkaa voisin harkita, jos on pakko.

Vierailija
7/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hormoniehkäisy nostaa verenpainetta, aiheuttaa kuivuutta ja maksaläiskiä. Ei kiitos minulle. Luonto myös kiittää päätöksestäni.

Vierailija
8/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tällä hetkellä käytä, vaan käytämme kondomeja. E-pillereista parhaiten sopivat Qlaira-merkkiset pari vuotta sitten, mutta nekin kuivattivat limakalvot korpuksi ja seksihalut olivat tiessään (ehkäisyvaikutus taattu). Pelaamme kondomeilla, mikä toimii ihan hyvin enkä kaipaa hormoneja, mutta välillä mietin.

Nimittäin hormonivalmisteilla on paitsi haittoja, myös käsittääkseni hyviä vaikutuksia. Itselläni kun on toiveissa joidenkin vuosien päästä saada lapsi tai pari, mietin, onko hedelmällisyydelle haittaa siitä, että kehoa rasittaa luonnollisilla kuukautisilla vuosikymmenen ennen yritystä. Luonnossahan naisihminen on entisaikaan käsittääkseni ollut hedelmällisyytensä ajan vähän väliä raskaana ja imettänyt. Hormonivalmisteiden sivuvaikutukset kuitenkin tällä hetkellä painavat vaakakupissani enemmän.

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/haku?p_auth=FA2S7Tfn&p_p_id=Artic…

Vierailija
9/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika moni Av-mamma käyttää "ehkäisynä" varmoja päiviä tai keskeytettyä yhdyntää. Sitten kun napsahtaa, tullaan palstalle valittamaan, että mies painostaa aborttiin. Onko toi sitten parempi vaihtoehto kuin kärsiä pienestä kuivuudesta?

Vierailija
10/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en hormonikierukastani luopuisi mistään hinnasta. Kuukautisvaivat olivat ennen ihan helvetilliset ja kierukan avulla pääsin niistä eroon.

Vierailija
11/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en hormonikierukastani luopuisi mistään hinnasta. Kuukautisvaivat olivat ennen ihan helvetilliset ja kierukan avulla pääsin niistä eroon.

Kiva jos sopii. Itselleni se aiheutti jatkuvat niukat vuodot, mikä oli tosi ärsyttävää.

Vierailija
12/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaas miksi jo toinen gyne sanoi tiukkaan sävyyn ettei hormonivalmisteet vaikuta millään tavalla painoon. Kun miten se minun ja monen muun kohdalla on totuus että on vaikuttanut tekipä mitä tahansa. Miksi lääkärit vähättelevät sivuvaikutuksia?

Vierailija
13/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni oli hyötyä Yasminelle-pillereistä, sillä niillä parani akne ja kuukautisten alkamisen pystyi ennakoimaan. Nykyään en niitä tosin enää käytä, kun päätettiin puolison kanssa, että lapset ovat tässä elämän vaiheessa tervetulleita. Sylissä tuhisee nyt 6kk tyttövauva. <3

Vierailija
14/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoniehkäisyssä on puolensa ja huonot puolensa. Eivät ne ole haitallisia normaalille hormonitoiminnalle, tämä on ihan perinpohjaisesti tutkittu juttu. Pillereiden sivuoireita ei pidä vähätellä, muttei myöskään demonisoida. Moni joutuu kokeilemaan useampaa valmistetta ennenkuin löytää itselleen sopivan. Parhaimmillaan sivuvaikutuksia ei ole lainkaan. Joillekin taas mikään hormonivalmiste ei sovi. Selviää vain kokeilemalla. Ihannetapauksessa ei ole sivuoireita, ihon kunto paranee, kuukautiset (pillereiden aikana kyse on välivuodosta, ei oikeista kuukautisista, mutta käytän termiä kuitenkin) muuttuvat helpommiksi, niitä voi helposti siirtää ja jopa jättää kokonaan väliin turvallisesti. Kaikilla ei tietenkään toimi ihan näin unelmasti, mutta useimmille kuitenkin on olemassa sopiva valmiste joka pitäisi vain löytää kokeilemalla.

Vierailija
15/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaas miksi jo toinen gyne sanoi tiukkaan sävyyn ettei hormonivalmisteet vaikuta millään tavalla painoon. Kun miten se minun ja monen muun kohdalla on totuus että on vaikuttanut tekipä mitä tahansa. Miksi lääkärit vähättelevät sivuvaikutuksia?

Tutkimusten mukaan ne ei keskimäärin vaikuta painoon. Siihen ne perustavat väitteensä. Tämä ei kuitenkana tarkoita, etteikö joillain yksilöillä voisi vaikuttaakin. Esim. itselläni on aina hormoniehkäisy aiheuttanut tolkutonta makean himoa (normaalisti en edes juuri pidä makeasta) ja sitä kautta lihottanut. Joo eihän siinä pikku pillerissä toki kaloreita ole niin että voisi lihottaa (korkeintaan kilon-muutaman nesteturvotusta tehdä) mutta joillain voi vaikuttaa ruokahaluun.

Vierailija
16/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan ne ei keskimäärin vaikuta painoon. Siihen ne perustavat väitteensä. Tämä ei kuitenkana tarkoita, etteikö joillain yksilöillä voisi vaikuttaakin. Esim. itselläni on aina hormoniehkäisy aiheuttanut tolkutonta makean himoa (normaalisti en edes juuri pidä makeasta) ja sitä kautta lihottanut. Joo eihän siinä pikku pillerissä toki kaloreita ole niin että voisi lihottaa (korkeintaan kilon-muutaman nesteturvotusta tehdä) mutta joillain voi vaikuttaa ruokahaluun.

Aivan kuten sinäkin vihjailet että olisin syönyt makeaa ja ruokaa himolla. Kun en ole eikä moni muukaan vain silti paino nousee tai ei laske hormonia käyttämällä.

Vierailija
17/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole hyväksi. Itse söin 15v-21v eka Yazia ja sitten Zoelyä. Yazista en muista kunnolla, olin kyllä aika kamala teini, tiedä sitten mistä johtui. Ne on tosi matalahormonisia, niin ihankun ois toleranssi kasvanu niihin eikä niistä enää ollut apua loppujenlopuksi mun runsaisiin ja kivuliaisiin kuukautisiin. Sit vaihdoin zoelyyn ja meni seksihalut ihan kokonaan (tosi kivaa parisuhteessa, hyvin toimii ehkäisy kun ei ikinä panetakkaan...) masennuin, musta tuli ihme zombi. Lamasi jotenkin täysin. Oli ihan hirveää.

Nyt oon vuoden ollut ilman mitään horkkaa ja olo mainio. Mielummin kipujen kanssa raivohulluna elän sen viikon kuukaudesta, kun olen 24/7 haluton zombi. Jokainen päättää kumman haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä