Jos on olemassa luonnostaan hoikkia ihmisiä, onko myös olemassa luonnostaan lihavia ihmisiä?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sukulaisperhe jossa on kaksi tytärtä. Toinen tytär on äitinsä näköinen ja yhtä lihava, toinen on pienikokoinen ja isänsä näköinen, ja yhtä pieni ja laiha. Samoja ruokia varmasti syövät.
Ulkonäkö (morfologia) on oma juttunsa. Natsit käytti eugeniikkaa kun päättelivät ulkonäöstä onko juutalainen, vähä-älyinen jne. Samaa tehdään meillä, eli eugeniikan keinoin kategorisoidaan lihavia ja laihoja. Genetiikan kannalta taas se, näyttääkö isältä tai äidiltä vastaa lähinnä sitä, että meioosissa ulkonäköön liittyviä geeneistä aktiivisia sattuu olemaan enemmän isän tai äidin geenejä (äidiltä tulee kuitenkin aina hox-geenit), mutta loppupeleissä jokainen on kuitenkin oma yksilönsä. Sama pätee lihavuusgeeneihin, tai lihavuuteen liittyvään epigenomiin. Identtisillä kaksosilla (joilla on 100% sama dna) tehdyillä kokeilla on voitu todistaa, että esimerkiksi istukan toiminta voi aiheuttaa toiselle kaksosista epigeneettisen ohjelmoitumisen siten, että toinen kaksosista lihoo ja toinen ei. Eli se kaksonen, jolle istukka ei ole saanut siirrettyä ravinteita, ohjelmoituu lihovaksi (ja on esimerkiksi syöpäalttiimpi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnostaan hoikat ja luonnostaan lihavat eivät ole
kuitenkaan enemmistönä ihmisistä, vaan elintavoilla
on yleensä suuri merkitys.Elintavoilla on merkitystä, mutta mikä on yhteiskunnassa vialla, kun niin moni lihoo? Jopa vastasyntyneet? Yksilötasolle on turha vedota, sillä lihavuuden demonisointi on tuottanut vain lisää lihavia JA anorektikoita. Vertaa tilannetta vaikkapa 20 v taaksepäin, jolloin ihmiset eivät diskriminoineet ja hyväksyivät erilaisuutta paljon paremmin kuin nyt.
Amnosnoot, einekset kotiruusn sijaan, herkuttelun arkipäiväistyminen, pikaruuan arkipäiväistyminen, hyötyliikunnan ja lapsilla leikin väheneminen. Tässäpä syyt.
Minkä kokoisia karkkipussit olivat lapsuudessasi? Entä nyt? Aivan.
Osa syistä. Mutta miksi ei puututa siihen, että ruokateollisuus on vuosikymmenet palkannut biokemistejä kehittelemään addiktoivia ruokia, joilla ihmisten pää sekoitetaan, vaan syyllistämme ihmisiä? Esimerkiksi sokerin tunkeminen joka paikkaan: onko se ihmisen (yksilön) vika, joka a) luotti viranomaisiin, jotka ovat sokeria sallinut käyttää ruoissa ja b) luotti terveystietoon, joka väitti "ei sokerista ole mitään haittaa"? Mikäli on vuosia syönyt addiktiossaan ja hyvässä uskossa liikaa sokeria, niin onko se nyt ihme jos lihavuusepidemia lähtee käsistä (WHO antoi varoituksensa tästä syystä)? Eipä tästä ole kauaa kun Diabetesliitonkin tiedottaja televisiossa sanoi, että "pitäähän nyt ihmisen saada pullaa syödä, sitä varten on insuliinipiikit!" ... mitä tällaiset lausunnot oikeasti edustavat?
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että on niitä, mutta toki elintavoilla on vaikutusta. Mutta, näkeehän sen nyt vaikka luustostakin, että toiset on rakenteeltaan sirompia kuin toiset.
Niin mäkin ajattelen. Mun käsi on isompi, mun jalka on isompi, mun hartiat on leveämmät. Kokoa L. Sun jalat on pienemmät, sun kädet on pienemmät, mun takki roikkuu sun päällä hartioista...tai valuu veks.,sä,oot kokoa S . Me ollaan saman mittaiset.
Pakko sen on jotenkin vaikuttaa. Toki läski painaa sit, jos paljon syö. Tekee siitä sirostakin painavan.
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss:n mielipide olisi kiva kuula
No, ketju on täynnä läskidenialismia. Luonnostaan laihoja tai lihavia ei ole olemassa. On olemassa ihmisiä, jotka syövät liikaa eivätkä liiku = lihavat ja ihmisiä, jotka syövät sopivasti & ovat liikunnallisia = oikeasti laihat (huom! EI laihaläskit)
nonni oothan sä elossa.. joku teki ketjun susta että oot hävinnyt pois täältä ja jotkut veikkasi sun kuolleen
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss:n mielipide olisi kiva kuula
No, ketju on täynnä läskidenialismia. Luonnostaan laihoja tai lihavia ei ole olemassa. On olemassa ihmisiä, jotka syövät liikaa eivätkä liiku = lihavat ja ihmisiä, jotka syövät sopivasti & ovat liikunnallisia = oikeasti laihat (huom! EI laihaläskit)
Selitä mulle tuo laihaläski. Miten ihminen voi olla läski, jos hänessä ei ole yhtään rasvaa (eli läskiä)?
Amnosnoot, einekset kotiruusn sijaan, herkuttelun arkipäiväistyminen, pikaruuan arkipäiväistyminen, hyötyliikunnan ja lapsilla leikin väheneminen. Tässäpä syyt.
Minkä kokoisia karkkipussit olivat lapsuudessasi? Entä nyt? Aivan.