Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on olemassa luonnostaan hoikkia ihmisiä, onko myös olemassa luonnostaan lihavia ihmisiä?

Vierailija
29.03.2016 |

Vai onko nämä kummatkin vaan urbaanilegendaa?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavan (ylipainoisen) vastakohta ei ole hoikka (normaalipainoinen), vaan laiha (alipainoinen)

Hoikkuus, sopusuhtaisuus riippuu myös ruumiinrakenteesta. Pitkä, roteva, pitkäraajainen normaalipainoinen ihminen voi näyttää laihalta, siinä missä lyhyt, "persjalkainen" normaalipainoinen pyylevältä. 

Jos joku jauhaa jatkuvasti omasta tai muiden painosta häneltä voi kysyä kahden kesken ja ystävällisesti miksi moinen asia kiinnostaa häntä niin paljon. Maailmassahan on niin paljon muutakin kiinnostavaa. 

Vierailija
22/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan kyllä. Asia on monimutkainen. Tai siis tarkemmin sanottuna, ihmisissä on suuria eroja. Ruuminrakenne voi olla siro, normaali tai tanakka. Lihasmassan määrä vaihtelee. Lisäksi hormonit ja aineenvaihdunta yleensä vaikuttavat siihen miten paljon ja minne rasvaa kertyy. Ikäkin vaikuttaa. Geeniperimän lisäksi vaikuttaa lisäksi suoliston bakteerikanta, tulehdustekijät, sekä ruoansulatukseen yms. liittyvien hormonien toiminta.

Jos joku kuvittelee, että paino on sitä kuinka paljon joku syö ja jokainen joka syö saman kalorimäärän ja liikkuu yhtä paljon on samanpainoinen --- juu, hän ei tiedä aiheesta yhtään mitään.

Tätä painon ongelmaa on tutkittu esim. kaksoslapsilla, eli täysin sama geeniperintö, asuvat samassa ympäristössä (kotona) ja syövät samaa ruokaa sekä liikkuvat yhtä paljon -- silti toinen on pulleampi kuin toinen. Kaksoset saattavat jopa syntyä erikoikoisina alun perin.

Painon kehitykseen vaikuttaa siis geenien ja ympäristön monimutkainen ja yksilöllinen vuorovaikutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat miehet pitää hakata

Vierailija
24/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä kellään muka ole kahta lasta joilla ruumiinrakenne poikkeaa täysin toisistaan vaikka syövät samaa ruokaa aina? Meillä ainakin on pyöreä poika ja tyttö taas hoikka kuin pajun varsi. Ja samoin syövät. Poika tullut selvästi rakenteeltaan minuun ja tyttö isäänsä.

25/46 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ihmisten päivittäinen kalorinkulutus on eri syistä eri tasolla, onko sitten kyseessä geeniperimä, elämäntavat ja aktiivisuus tai vaikka perussairaudet (aina esille tuotu kilpirauhasen vajaatoiminta tai vastaava. On kuitenkin itse kunkin omalla vastuulla syödä oman kulutuksensa mukaisesti ihannepainossaan pysyäkseen, geeniperimänsä tai vaikkapa perussairauksiensa taakse ei voi mennä tätä vastuutaan piiloon.

Osa meistä on "litran mittoja' kulutuksemme suhteen, tällöin jos syön yli litran, lihon, jos alle litran, laihdun. Simple as that! Asiaa ei auta katkeruus siitä, että siskoni pötsi on kaksilitrainen ja hän saa syödä tuplamäärän lihomatta - kukin syököön tosiaan peruskulutuksensa mukaisesti! Omaa painoa/mittoja kannattaa monitoroida viikoittain ja säädellä joko syömistään tai aktiivisuuttaan mittaustulosten mukaan, ei tässä sen monimutkaisemmasta asiasta ole kyse!

Ja mainittakoon, että sairastan itse kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta laihdutin alunperin diagnosoimatta jääneen sairauden tuomat lisäkilot pois muutamassa kuukaudessa. Tämän jälkeen olen suhteuttanut syömiseni kulloiseenkin aineenvaihdunnan tasoon nähden. Kilppariongelmatkaan eivät siis ole mikään vuosia jatkuva "jäniksenpassi", jolla oikeuttaa lisäkilot!

Ihannepainossa pysyminen on ihan hirveän simppeliä matematiikkaa, josta vaan jostain kumman syystä halutaan tehdä hirmuisen hankalaa. Toki tämän simppelin asian mystifiointi on auttanut luomaan painonhallinnan ympärille kukoistavan bisneksen dieettituotteineen, selittää ilmiötä osaltaan.

Vierailija
26/46 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt jokaisen luulisi pitävän itsestään selvänä, että on henkilöitä, joiden on äärimmäisen vaikeaa kerätä lihasmassaa tai rasvavarastoa ja samaten henkilöutä, joilla rasva kertyy tosi helposti ja/tai lihastakin syntyy. Tiettyyn pisteeseen asti näitä ominaisuuksia vastaan voi taistella (lihomaan taipuvainen tarkkailee syömisiään tms), mutta tietyn pisteen jälkeen luontonsa vastaan taistelu menee sairauden ja epätoivon puolelle esim. pajunvitsa haluaa rotevaksi salikorstoksi tai roteva haluaa hoikkaraajaiseksi näytösmalliksi.

Vierailija
27/46 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos voi olla luonnostaan hoikka geenien ansiosta, niin mua kiinnostais tietää, että mistä vitusta mä oisin semmoset geenit voinut saada, kun oon meidän perheessä ainut, joka on aina ollut joko laiha tai hoikka, ja kovista yrityksistä huolimatta en onnistu nostamaan painoani enempää kuin max. pari kiloa per vuosi. ja sekin on jo työn ja tuskan takana, vaikka monelle muulle sama homma olisi helppoa toteuttaa jo viikossa, ja ihan vaan vahingossakin...

On munkin perheessä yhdellä vaaleat hiukset ja kaikki muut taas hyvin tummia. Jokin ominaisuus voi hypätä useitakin sukupolvia ylitse.

Vierailija
28/46 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia. Toiset vaan lihovat samalla energiamäärällä, millä toiset ei. Miksi kulutus vaihtelee, vaikka ihmiset ovat samankokoisia, sitä ei varmaan kukaan osaa sanoa; liekö asiasta edes kunnollisia tutkimuksia? Pieni osa ylipainosta johtuu sairaudesta suoraan tai välillisesti, esimerkiksi lääkkeistä. Joillakin lääkkeillä on taipumusta kerryttää nestettä, siksi vanhoilla ihmisillä on usein myös nesteenpoistolääkkeitä ja näiden takia heillä sitten pitää taas juosta usein vessassa tai pitää vaippoja, vaikka muuten ovat virkeitä. Mutta myös laihuus syömisestä johtumatta voi johtua sairaudesta. Tiedossani on pari ihmistä, joilla on ollut ongelmana se, että ravintoaineet eivät vain imeydy, eli "läpipasko" ei välttämättä ole terve. 

Vierailija
29/46 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat käyttävät aikansa ja rahansa ruuan ostamiseen ja märsyämiseen. Laihat ruuan vieroksumiseen. Ei ole luonnostaan lihavia ja laihoja, mutta normaalipainon painotaulukossa on muutaman kilon heitto, eri vartalotyypeille.

Vierailija
30/46 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 unohti. Olen itse tyyppi, joka sekä lihoo että laihtuu nopeasti, eli mulla ruokavalio tuntuu suoraan. Saan helposti pudotettua muutaman kilon, samoin kuin yhden viikonlopun mässäilyllä saan nostettua muutaman kilon. Nestettähän se varmasti enimmäkseen on, mutta kyllä minä vuoden alusta pudotin nopeasti kuusi kiloa. Pääsiäisenä sain takaisin kolme. Luultavasti ne on parissa viikossa pois, tai alle sen. Ei välttämättä tervettä tämä jojoilu. Mulla siis pitäisi syödä koko ajan tasaisesti, että paino pysyisi tasaisena. Se tuntuu myös housujen vyötäröllä, eli kaikki kertyy vyötärölle. 

Vierailija
31/46 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä keskusteluissa ja kyselyissä laihat yliarvioivat syömisensä ja lihavat aliarvioivat joten todellista totuutta on mahdoton tietää.

Vierailija
32/46 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos voi olla luonnostaan hoikka geenien ansiosta, niin mua kiinnostais tietää, että mistä vitusta mä oisin semmoset geenit voinut saada, kun oon meidän perheessä ainut, joka on aina ollut joko laiha tai hoikka, ja kovista yrityksistä huolimatta en onnistu nostamaan painoani enempää kuin max. pari kiloa per vuosi. ja sekin on jo työn ja tuskan takana, vaikka monelle muulle sama homma olisi helppoa toteuttaa jo viikossa, ja ihan vaan vahingossakin...

On munkin perheessä yhdellä vaaleat hiukset ja kaikki muut taas hyvin tummia. Jokin ominaisuus voi hypätä useitakin sukupolvia ylitse.

DNA-arpapelissä on noin 70 triljoonaa vaihtoehtoa, eli ei ne Mendelin lait toimi suoraan. Energian kulutukseen/varastointiin liittyviä geenejä, kuten FTO, on paljon ja näiden päälle vielä epigenomi, joka ohjaa geenejä. FTO:sta https://www.snpedia.com/index.php/FTO

Vierailija
33/46 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnostaan hoikat ja luonnostaan lihavat eivät ole

kuitenkaan enemmistönä ihmisistä, vaan elintavoilla

on yleensä suuri merkitys.

Vierailija
34/46 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sukulaisperhe jossa on kaksi tytärtä. Toinen tytär on äitinsä näköinen ja yhtä lihava, toinen on pienikokoinen ja isänsä näköinen, ja yhtä pieni ja laiha. Samoja ruokia varmasti syövät.

Vierailija
35/46 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää ihmiset kulutustasonne mukaan. Tässä ainut ohje mitä tarvitsette, kaikki tää muu dna-scheisse on turhaa. Kuluta se, minkä syöt. Syö se, minkä kulutat. Case closed.

Vierailija
36/46 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkitusti rauhalliset ihmiset ovat hermostuneita lihavampia. Hermostuneet käyttävät paljon enemmän energiaa päivän aikana. Tuo ei ehkä liity geeneihin, mutta luonteeseen. 

Vierailija
37/46 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnostaan hoikat ja luonnostaan lihavat eivät ole

kuitenkaan enemmistönä ihmisistä, vaan elintavoilla

on yleensä suuri merkitys.

Elintavoilla on merkitystä, mutta mikä on yhteiskunnassa vialla, kun niin moni lihoo? Jopa vastasyntyneet? Yksilötasolle on turha vedota, sillä lihavuuden demonisointi on tuottanut vain lisää lihavia JA anorektikoita. Vertaa tilannetta vaikkapa 20 v taaksepäin, jolloin ihmiset eivät diskriminoineet ja hyväksyivät erilaisuutta paljon paremmin kuin nyt.

Vierailija
38/46 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökää ihmiset kulutustasonne mukaan. Tässä ainut ohje mitä tarvitsette, kaikki tää muu dna-scheisse on turhaa. Kuluta se, minkä syöt. Syö se, minkä kulutat. Case closed.

Menes nyt sinne putkia hitsaamaan, vai oletko levyn hävittäjä (lue väärin päin)?

Vierailija
39/46 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkitusti rauhalliset ihmiset ovat hermostuneita lihavampia. Hermostuneet käyttävät paljon enemmän energiaa päivän aikana. Tuo ei ehkä liity geeneihin, mutta luonteeseen. 

Tämä on yksi monista  selitysmalleista, eli ADHD, tai vaikka essentiaalista vapinaa sairastava kuluttaa tosiaan enemmän kuin sohvaperuna. Uusimpien tutkimusten mukaan kuitenkin ADHD ei ole hyvästä ja sohvaperunaksi tullaan sokereita syömällä, jolloin insuliini nappaa liikaa käytössä olevasta energiasta läskiksi. 

Vierailija
40/46 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

28 unohti. Olen itse tyyppi, joka sekä lihoo että laihtuu nopeasti, eli mulla ruokavalio tuntuu suoraan. Saan helposti pudotettua muutaman kilon, samoin kuin yhden viikonlopun mässäilyllä saan nostettua muutaman kilon. Nestettähän se varmasti enimmäkseen on, mutta kyllä minä vuoden alusta pudotin nopeasti kuusi kiloa. Pääsiäisenä sain takaisin kolme. Luultavasti ne on parissa viikossa pois, tai alle sen. Ei välttämättä tervettä tämä jojoilu. Mulla siis pitäisi syödä koko ajan tasaisesti, että paino pysyisi tasaisena. Se tuntuu myös housujen vyötäröllä, eli kaikki kertyy vyötärölle. 

Joo mä oon ihan samanlainen! Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja huomaan, milloin arvot heittelee, kun alan lihoa hillittömästi ilman syytä. Laihdun myös suht helposti ja saan tuloksia aikaan, mutta se tarkoittaa myös, että terveellistä ruokavaliota tulee pitää 100%:sti yllä. En siis laihduta kitudieeteillä, vaan syön 3 tunnin välein ruokaohjelman mukaan, aamulla puurot jne. Liikun myös ahkerasti, käyn lenkeillä, ratsastamassa ja kuntosalilla. Kuitenkin, jos esim. nyt pääsiäisen tai joulun ajaksi poikkean normaalista ruokavaliosta vaikkapa viikon/alle viikon ajaksi, huomaan, että läskiä tulee vyötärölle heti. Olen joutunut nuoresta asti taistelemaan painoni kanssa ja lopulta olen saanut itseäni miellyttävän vartalon, kun lääkitys on kunnossa, en herkuttele kuin max. 1 kerran kahdessa viikossa ja liikun ahkerasti. Olen 175/62 ja voin kertoa, että suurin osa ystävistäni ei todellakaan nää näin paljon vaivaa painonsa pitämiseksi kurissa. Väitän siis hyvin vahvasti olevani luonnostani enemmän taipuvainen lihavuuteen kuin moni muu. Nyt ei kukaan pääse sanomaan sitäkään, että "selittelen lihavuuttani", kun en lihava ole. Ihmeellistä, miten jotkut voivat vaan huolettomasti käväistä mäkkärissä tai syödä joka viikonloppu pitsaa ja ovat silti langanlaihoja. No, se hyvä puoli tässä on, että "pakostakin" tulee elettyä hyvin terveellisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä