Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on olemassa luonnostaan hoikkia ihmisiä, onko myös olemassa luonnostaan lihavia ihmisiä?

Vierailija
29.03.2016 |

Vai onko nämä kummatkin vaan urbaanilegendaa?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti, ihmisten kehoissa on aika valtaisia yksilöllisiä eroja tähän liittyen esim. aineenvaihdunnan, lihasmassan kasvamisen, hormonitoiminnan ja rasvanpolton suhteen. Sekin vaikuttaa ulkonäköön mihin rasva kerääntyy. Siinä missä onnenkantamoinen antaa toisille vapauden herkutella miten tahtoo ilman suoraa vaikutusta linjohin, on niitä joilla jokainen ylimääräinen kalori näkyy suoraan kropassa.

Vierailija
2/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa luonnostaan hoikkia ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en millään suostu uskomaan että riippumatta ruokavaliosta joku olisi vaan luonnostaan (sairaalloisen) lihava tai laiha. Pidin yhtä mun kaveria ns. "luonnostaan lihavana", kunnes kerran kaupassa näin sen ostoskärryn sisällön. Mun mies väittää hanakasti, että sen paino johtuu geeneistä, mutta senkin syömiset nyt menee ihan päin vittua enkä epäile hetkeäkään etteikö sen paino laskisi jos se muuttaisi ruokailutottumuksiansa.

Totta kai jossain määrin geenit ym. luonnolliset tekijät vaikuttaa ihmisten kehonkoostumuksiin ja siihen että tarttuuko jollakin suklaat kylkiin vai ei, mutta mun mielestä jos oletetaan että ruokavalio on kunnossa (riittävä ja perusterveellinen), ihmisen paino ei mee sairaalloisen lihavuuden tai laihuuden puolelle. Se normaalin painon alue painoindeksissä nyt kuitenkin on aika laaja.

Vierailija
4/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luonnostaan hoikat ihmiset on urbaanilegendaa niin mä taidan olla aikamoinen alien.

Vierailija
5/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että on niitä, mutta toki elintavoilla on vaikutusta. Mutta, näkeehän sen nyt vaikka luustostakin, että toiset on rakenteeltaan sirompia kuin toiset.

Vierailija
6/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti, ihmisten kehoissa on aika valtaisia yksilöllisiä eroja tähän liittyen esim. aineenvaihdunnan, lihasmassan kasvamisen, hormonitoiminnan ja rasvanpolton suhteen. Sekin vaikuttaa ulkonäköön mihin rasva kerääntyy. Siinä missä onnenkantamoinen antaa toisille vapauden herkutella miten tahtoo ilman suoraa vaikutusta linjohin, on niitä joilla jokainen ylimääräinen kalori näkyy suoraan kropassa.

Eipä. Aineenvaihduntaan kuten muihinkin voi vaikuttaa ruokavaliolla. Ruumiinrakenteeseen ja muotoon ei voi.

Kukaan ei ole luonnostaan hoikka tai luonnostaan lihava, eikä se myöskään ole geeneissä.

Vierailija
7/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit vaikuttaa ainakin, se on ihan varmaa. Toiset lihoo helpommin ku toiset. Toiset ei liho oikeen millään... Ruokatottumukset vaikuttaa kuitenkin eniten ja se jos pienenä on ollut pyöreä ; rasvakudokset.

Vierailija
8/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten elimistö hyödyntää ruuan paremmin kuin toisten eli energiaa imeytyy ruuasta toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Peruskulutus ei ole sama kaikilla ja kaikki ei kuluta urheillessa samaa määrää. Nämä ei kuitenkaan vaikuta mitenkään dramaattisesti, mutta voi vaikeuttaa painonhallintaa jonkun verran. Jos ei ole mitään sairauksia tai imeytymishäiriöitä, ei normaalipainoisuus pitäisi olla mahdottomuus.

Kaikki tuttavat ja kaverit, joiden olen kuullut syyttävän geenejä tms. omasta laihuudesta tai lihavuudesta, syö päin persettä. Entinen kaveri väitti olevansa "luonnostaan laiha" ja "syövänsä tosi paljon". Söihän se epäterveellisesti, mutta ei niin paljon, että kaloreita olisi tullut läheskään tarpeeksi. Toinen on kaveri, jolla on kyllä kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta turha sitä on syyttää lihavuudesta, jos kaupasta lähtee joka kerta mukaan suklaata ja sipsiä ja annoskoot on jättimäisiä.

Vierailija
9/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis tiedän ainakin 3 ihmistä jotka on ollu syntymästään asti isokokoisempia kuin muut, jos sitä lihavuudeksi voi laskea. Yhdellä heistä on jotenkin tavallista paksummat raajat, kroppa ja pää, että en usko että ainakaan hänestä voi koskaan tulla näytösmallin mittaista.

Vierailija
10/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos voi olla luonnostaan hoikka geenien ansiosta, niin mua kiinnostais tietää, että mistä vitusta mä oisin semmoset geenit voinut saada, kun oon meidän perheessä ainut, joka on aina ollut joko laiha tai hoikka, ja kovista yrityksistä huolimatta en onnistu nostamaan painoani enempää kuin max. pari kiloa per vuosi. ja sekin on jo työn ja tuskan takana, vaikka monelle muulle sama homma olisi helppoa toteuttaa jo viikossa, ja ihan vaan vahingossakin...

Vierailija
11/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geenit vaikuttaa ainakin, se on ihan varmaa. Toiset lihoo helpommin ku toiset. Toiset ei liho oikeen millään... Ruokatottumukset vaikuttaa kuitenkin eniten ja se jos pienenä on ollut pyöreä ; rasvakudokset.

Näin uskoo moni ja saa tekosyyn esim ylipainolleen.

Vierailija
12/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotevampi luustoltaan voi toki olla, mut läskimakkarat tulee ihan vaan liikaa syömällä.

Vierailija
13/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rotevampi luustoltaan voi toki olla, mut läskimakkarat tulee ihan vaan liikaa syömällä.

Tai väärin syömällä. Kaverin mies aikanaan oli sitä mieltä, että tyttärensä on lihava koska se on geeneissä. Juu, hän ja kaverini oli lihavia.

Kuitenkin miehen sisko on laiha, naisen kaikki sisarukset laihoja.

Tämä geeniperhe söi perunaa pirusti, ei vihanneksia eikä hedelmiä, aina jälkiruokaa, jätskiä, keksejä, suklaata.

Siinä ne oli ne heenit ruokapäydässä.

Erosivat ja kas, tytär ja äitinsä molemmat laihtuivat kun alkoi olla kalaa ja vihanneksia pöydässä. Geenit my ass.

Vierailija
14/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusimpien tutkimusten mukaan myös vauvat alkavat olla lihavia, samoin metsän eläimet jne. Ympäristön saasteita epäillään syylliseksi (epigenomin kautta). Äidin stressitila esimerkiksi voi vaikuttaa todella paljon, etenkin ensimmäisellä kolmanneksella. Eli voi olla luontaisesti lihavia ja laihoja. Tässä lisää ruoan geenien säätelystä mm. raskauden aikana http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/ruoka_saataa_geenejasi

Vierailija
15/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos voi olla luonnostaan hoikka geenien ansiosta, niin mua kiinnostais tietää, että mistä vitusta mä oisin semmoset geenit voinut saada, kun oon meidän perheessä ainut, joka on aina ollut joko laiha tai hoikka, ja kovista yrityksistä huolimatta en onnistu nostamaan painoani enempää kuin max. pari kiloa per vuosi. ja sekin on jo työn ja tuskan takana, vaikka monelle muulle sama homma olisi helppoa toteuttaa jo viikossa, ja ihan vaan vahingossakin...

Vitussapa hyvinkin ne geenisi ovat ohjelmoituneet. Ole onnellinen tänä laihduuden ihannoinnin aikakautena. Mikäli eli 100v sitten, oli lihavuus sen sijaan arvostettua ja menestymisen merkki.

Vierailija
16/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä he luonnostaan syövät.

Vierailija
17/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan luonnostaan ylipainoinen ole, mutta alttius sen kerryttämiseen on osaksi periytyvää. Myös luiden koolla ja lihasmassan määrällä on merkitystä. Minulla on pitkät, rotevat vanhemmat (normaalipainoisia), joten olen itsekin pitkä ja isokokoinen. Normaalipainoinen kylläkin.

Vierailija
18/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan luonnostaan ylipainoinen ole, mutta alttius sen kerryttämiseen on osaksi periytyvää. Myös luiden koolla ja lihasmassan määrällä on merkitystä. Minulla on pitkät, rotevat vanhemmat (normaalipainoisia), joten olen itsekin pitkä ja isokokoinen. Normaalipainoinen kylläkin.

Kyllä on luonnostaankin ylipainoisia. Alttius painon keräämiseen ohjelmoituu jo kohdussa.

Pitkään on tiedetty, että sikiönkehityksen varhaisvaiheessa koko dna:mme joutuu eräänlaiselle tarkastuskierrokselle. Syistä, joita ei vielä täysin ymmärretä, tiettyjen geenien dna:han tarttuu tällöin pieniä säätelijäyhdisteitä, metyyliryhmiä. Niiden vuoksi geenien toiminta estyy tai vaimenee. Ilmiötä kutsutaan epigeneettiseksi säätelyksi.

Epigeneettinen mekanismi on järjestelmä, jonka avulla sikiö reagoi äidin kautta saamiinsa ympäristön signaaleihin. Ne vihjaavat, millaiseen maailmaan lapsi on syntymässä.

Jos äiti on stressaantunut, ympäristö voi olla vaarallinen. Jos äiti ei saa riittävästi ravintoa, ympäristössä voi olla niukasti ravintoa. Tämän informaation pohjalta lapsi virittää geeninsä vastaamaan odotettavissa olevia oloja.

Vierailija
19/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis tiedän ainakin 3 ihmistä jotka on ollu syntymästään asti isokokoisempia kuin muut, jos sitä lihavuudeksi voi laskea. Yhdellä heistä on jotenkin tavallista paksummat raajat, kroppa ja pää, että en usko että ainakaan hänestä voi koskaan tulla näytösmallin mittaista.

Näytösmallit ovat joko luonnonoikkuja tai itsensä lähes anorektikoiksi näännyttäneitä tyttöjä. Suurin osa naisista ei koskaan voisi saavuttaa näytösmalleilta vaadittavaa ulkomuotoa. Jo pituus karsii pois suuren osan ja erittäin alhainen painoindeksi osan. Missään nimessä ei tule pitää näytösmalleja ihanteena saatika tavoitella sellaisia mittoja. Valtaosalle se merkitsisi oman terveytensä vaarantamista.

Vierailija
20/46 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss:n mielipide olisi kiva kuula

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä