Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu-uinti asiaa! Auttakaa äitiä!

Vierailija
29.03.2016 |

Noniin, eli minulla on pian 13v tytär ja koulu-uinnit alkaa parin viikon päästä. Niitä pidetään neljät, kerran viikossa, viikot peräkkäin. Tyttöni on nyt sanonut ettei halua osallistua uinteihin ja tästä on nyt itkun kanssa väännetty illasta toiseen. Olen yrittänyt kysyä syytä miksi. Kiusataanko? Pelkääkö joutuvansa kiusatuksi, mutta eihän tosta näytä saavan mitään irti, harmittaa vaan toisen puolesta, koska tuo uinti asia näyttäs painavan hänen mieltä ihan toden teolla. Epäilen, että tässä on takana joku häpeä omaan vartaloonsa, kun on rinnat ja karvat kasvaneet (on myös hänen kavereillaan) ja tämän toki ymmärrän täysin. Ei se mullekaan mitään herkkua ollut osallistua niihin uinteihin tuossa iässä, vaikka nyt toki aikuiselle se kuullostaa ihan hölmöltä syyltä jättäytyä pois, kun pitää olla alasti suihkussa ja saunassa. Siellä kuitenkin varmaan opekin pällistelemässä.
Mä en nyt oikein tiedä mitä voisin vielä tehdä/sanoa? Yritänkö vielä vaikka jonkun pienen kannusteen/palkkion kera suostutella osallistumaan? Vai onko se sitten kauheeta pakottamista.. Eikai koulukaan voi pakottaa tyttöä uimaan? Voisinko mä laittaa opelle ihan suoraan viestin, että olemme nyt lapseni kanssa asiasta keskustelleet kotona ja päädyimme siihen, että hän ei osallistu uinteihin, vaan haluaa vaihtoehtoiseen liikuntaan. Tiedän, että koulu järjestää uinti päivinä myös jotain muuta, koska aina löytyy niitä, jotka ei terveydellisistä tai vaikka uskonnollisista syistä ui.
Nyt muakin stressaa ja harmittaa, kun toinen itkee iltaisin tätä asiaa. Mä kyllä toisaalta ymmärrän, koska muistan harvinaisen hyvin omankin teiniajan vartalohäpeän yms, mutta sitten taas tekis mieli vaan sanoa, että hei haloo uimaan menee muutkin ja niin menet sinäkin, kun se kerta koulun liikkatunneille kuuluu.
Onko täällä muita teinien äitejä, ehkä vähän kokeneempia? Mulla esikoinen kyseessä.
Miten toimisin? Laitanko vaan opelle tylysti lapun ilman mitään järkevää syytä, että meiltä ei nyt saa uimaria liikka tunneille..
Kiitos etukäteen!:)

Kommentit (217)

Vierailija
81/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä näitä nykypäivän pullamössölapsia oikein vaivaa? Voihan se tietysti olla jännittävä paikka jos ei ole edes saunassa tottunut muiden kanssa olemaan tuohon ikään mennessä, mutta kyllä olen sitä mieltä, että tuossa kohtaa on jo korkea aika opetella. Ei tuollaisesta tule pidemmän päälle yhtään mitään, jos ei likalla ole sen vertaa itsetuntoa ja suoraselkäisyyttä, että voisi vanhemmilleen ruikuttamatta poistua edes joskus omalta mukavuusalueeltaan.

Provo, mutta koska joku varmaan oikeastikin ajattelee näin niin vastaan.

Miksi ihmeessä pitäisi opetella olemaan vähissä vaatteissa/alasti muiden, varsinkin vieraiden ja puolituttujen edessä? Mitä ihmeen hyötyä siitä voi kenellekään olla?

Tämä ei ollut mikään provo vaan ihan rehellinen oma mielipiteeni. Muistan omat uintireissuni koulun kanssa vajaa parikymmentä vuotta sitten. Vartaloni ei ollut tuolloinkaan missään erityisen hyvässä kunnossa (lue: läski), ja kaiken lisäksi en edes osannut uida. Tästä huolimatta uimaan mentiin. Saattoihan tuo toki tuntua jännittävältä alkuunsa, mutta kyllä sen ensimmäisen viiden minuutin jälkeen tajusi, ettei siinä loppujen lopuksi mitään niin kamalaa ollut. Yläasteella eräällä uimatunnilla opinkin lopulta jo auttavasti uimaan.

Jos lapset opetetaan siihen, että on ihan normaalia hävetä omaa vartaloaan, niin senhän he myös tekevät, eikä tästä taatusti seuraa mitään positiivista heidän omalle kehonkuvalleen. Samoin tällainen häpeily estää myös käytännössä useimmat kodin ulkopuolella tapahtuvat etenkin joukkueurheiluharrastukset käytännössä kokonaan, mikäli häpeää itseään niin paljon, ettei kykene edes käymään suihkussa muiden läsnäollessa. 

Minusta kyse on vähemmän häpeästä, enemmän itsemääräämisoikeudesta. Ei lapsi välttämättä häpeä omaa vartaloaan, ehkä hän ei vain yksinkertaisesti halua esiintyä muiden edessä alasti. Kuten ei moni aikuinenkaan.

Täytyy muistaa että suomalainen tapa olla alasti vieraiden seurassa on Euroopankin mittakaavassa todella erikoinen. Ei sillä että tämä olisi huono tapa, mutta annetaan jokaisen päättää itse kuinka paljon haluaa tähän perinteeseen osallistua :)

Vierailija
82/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koulu-uinti ole mikään "emme nyt osallistu" -asia. Liikunta on kouluaine siinä kuin muutkin ja ei sulle varmaan tulisi mieleenkään kirjoittaa opettajalle, että "meidän Liisa-Lasse on nyt päätynyt siihen, ettei opettele murtolukuja". Koululiikuntaa koskee opetussuunnitelma ja sitä toteutetaan. Harrastukset on erikseen, niitä voidaan valita fiiliksen mukaan.

Ja en ymmärrä, miksi asiasta edes keskustellaan. Tyttö menee ja piste. Elämä on.

Tässä nyt vaan on se ero että murtolukujen opettelu ei vaadi vaatteiden riisumista :) Jos keksittäisiin peittävä mutta silti käytännöllinen uima-asu jota voisi käyttää myös pesutiloissa niin uskonpa ettei läheskään näin monella olisi ongelmia koulu-uinnin suhteen.

burkha?

Avainsana: käytännöllinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yläasteikäinen poika. Hän on kertonut, että uimahallissa pojat porukalla arvostelee luokan tyttöjä näiden kuullen todella härskisti ja räkättäen. Opettaja ei niihin juttuihin puutu, koska on ilmeisesti jo niin tottunut ja kovettunut. - En todellakaan pakottaisi omaa tytärtäni hallille kuulemaan pisteytystä tisseistään tai siitä onko läskiperse.

Millä tavoin ojensit poikaasi?

Vierailija
84/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni vinkui uimaan menemisestä, mutta sitten siellä oli ollut kivaa. Kaverin lapsi oli pois koulusta, koska ei halunut uimaan, eikä kaveri pakottanut. Eli ilmeisen hankala paikka monelle.

Vierailija
85/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele, jos nuorta inhottaa mennä alasti/uimapuvussa koulukavereiden eteen.

Kuinka moni olisi valmis samaan työpaikkansa kanssa?

Vierailija
86/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukuppi voi olla hankala neitsyelle. 

No ei ole, ja foorumeilla moni nuori kertoo aloittaneensa sen käytön heti ensimmäisistä menkoista alkaen.

Joo, en usko. Terv. yli 10 vuotta kuppia käyttänyt. (Mä aloitin tamponin käytön kasiluokalla, ja sekin oli aluksi vaikea saada paikalleen.)

Jep. Immenkalvojakin on niin erilaisia, että on naurettavaa väittää että se sopii AINA.

Tämä on nyt kyllä OT, mutta siinähän se immenkalvo venyy ja laajenee, mikä on vain hyvä asia.

Vierailija
87/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kieltämättä aikuisellekin ne työpaikan saunaillat on ihan myrkkyä - mutta silloin voi itse päättää, osallistuuko vai ei.

Uimishäpeät teininä on moni meistä tuntenut "läskiperseineen" ja itse niistä menkoistaan opettajalle jotain tunnin alussa sopertanut. Opettaja sitten joko uskoo tai ei, yleensä kyllä ymmärtävät ja laittavat esim. kävelemään.

Mieti, miten lapsesi olisi ratkaissut tilanteen ilman äidin nettipalstaa?

Luulen, että hän olisi mennyt itse liikkatunnille ja sanonut opelle, että miten muuten voisin osallistua liikuntaan kun tuo uinti ei tällä hetkellä ole minulle mahdollista a) kuukautisten b) alastomuuteen liittyvän ujouteni takia? Sitten ope vastaa, että lähdepä kävelylle muiden uinnin ajaksi.

Liikuntanumeroa voi vähän nipistää, mutta big deal kun ei liene päättötodistuksesta kyse.  

Vierailija
88/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämätöntä, että kasvavan nuoren elämään pitäisi kuulua lapsen nöyryyttäminen pakottamalla alasti uimahallin pesutiloihin. Annetaan jokaisen päättää omista rajoistaan, joihin voi ja saa kuulua se, että kanssa käy muiden kanssa vaatteet päällä. Muuttuva vartalo on itsessään hämmentävä asia ja voi olla että esimerkiksi kehossa on jotain poikkeavaa jota ei halua muiden näkevän.

Vierailija
89/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni ei osallistu uimiseen. Toivottavasti voitte järjestää korvaavaa liikuntaa. Tarvittaessa toimitan lääkärintodistuksen. Ei kysytty lääkärintodistusta koskaan.

Vierailija
90/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita opettajalle lappu tai Wilma -viesti, missä esität asian ja siinä se. Janniina-Petriina mainitsee viestistä liikkatunnin alussa ja ottaa mukaan tunnille esim. kuntosalivaatteet (ja pyyhe, kyllä siellä suihkussa on kuitenkin käytävä) ja lenkkarit.

Vierailija
91/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululiikunta on muutenkin niin huonotasoista, että inhottaa kun jossain vieläkin ns. pakotetaan koulu-uintiin. Olin joskus Itäkeskuksessa koulussa, jossa oli aina juuri vaihtoehtoista liikuntaa uinnin tilalta juuri siksi, kun siellä oli niin paljon muslimioppilaita mutta onneksi muidenkaan ei ollut pakko uida. Liikunnanopettajat ovat muutenkin ihan ammattitaidottomia, he ohjaavat lajeja joita eivät itse osaa. Toisin sanoen he ei eivät opeta yhtään mitään, koska eivät osaa. Milloin tämä yhteiskunta kehittyy niin, että tällainen huuhaa loppuu ja lapset voisivat käyttää aikaansa laadukkaaseen liikuntaan ammattilaisten opastuksella?

Vierailija
92/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä näitä nykypäivän pullamössölapsia oikein vaivaa? Voihan se tietysti olla jännittävä paikka jos ei ole edes saunassa tottunut muiden kanssa olemaan tuohon ikään mennessä, mutta kyllä olen sitä mieltä, että tuossa kohtaa on jo korkea aika opetella. Ei tuollaisesta tule pidemmän päälle yhtään mitään, jos ei likalla ole sen vertaa itsetuntoa ja suoraselkäisyyttä, että voisi vanhemmilleen ruikuttamatta poistua edes joskus omalta mukavuusalueeltaan.

Provo, mutta koska joku varmaan oikeastikin ajattelee näin niin vastaan.

Miksi ihmeessä pitäisi opetella olemaan vähissä vaatteissa/alasti muiden, varsinkin vieraiden ja puolituttujen edessä? Mitä ihmeen hyötyä siitä voi kenellekään olla?

Tämä ei ollut mikään provo vaan ihan rehellinen oma mielipiteeni. Muistan omat uintireissuni koulun kanssa vajaa parikymmentä vuotta sitten. Vartaloni ei ollut tuolloinkaan missään erityisen hyvässä kunnossa (lue: läski), ja kaiken lisäksi en edes osannut uida. Tästä huolimatta uimaan mentiin. Saattoihan tuo toki tuntua jännittävältä alkuunsa, mutta kyllä sen ensimmäisen viiden minuutin jälkeen tajusi, ettei siinä loppujen lopuksi mitään niin kamalaa ollut. Yläasteella eräällä uimatunnilla opinkin lopulta jo auttavasti uimaan.

Jos lapset opetetaan siihen, että on ihan normaalia hävetä omaa vartaloaan, niin senhän he myös tekevät, eikä tästä taatusti seuraa mitään positiivista heidän omalle kehonkuvalleen. Samoin tällainen häpeily estää myös käytännössä useimmat kodin ulkopuolella tapahtuvat etenkin joukkueurheiluharrastukset käytännössä kokonaan, mikäli häpeää itseään niin paljon, ettei kykene edes käymään suihkussa muiden läsnäollessa. 

Tai sitten lapset voisi opettaa siihen, että heillä on oikeus olla paljastamatta kehoaan muiden silmien alla jos eivät sitä halua. Samalla voi opettaa että muilla ei ole mitään oikeutta koskettaa ilman lupaa. Ei tarvitse näyttää opettajalle pimppiä pukkarissa, vaikka opettajaa uteliaana vähän kiinnostaa kellä kasvaa pimpsakarvat ja kellä ei.

Vierailija
93/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se uiminen on hyvä taitaa, mutta mä luulen, että harva oppii uimaan vasta siellä 13-15v kun eletään ehkä sitä kriittisintä ikää.

Toisaalta, eikö sekin oo vähän oma asia, että haluaako uida tai oppia uimaan, sit vaan ei pidä mennä veteen. Vähän sama kun halusin joskus nuorempana oppia laskettelemaan kun kaveritkin osas, mutta kun kokeilin, niin mä vaan pelkäsin siellä korkeessa rinteessä. Eipä tarvi enää mennä.

Mun mielestä tosta koulu-uinnista voisi tehdä vapaaehtoista. Kotiin lappu vanhemmille ja siihen raksi ruutuun, että osallistuuko meidän Maija uintiin vai johonkin muuhun liikuntaan. Uskon että uimareitakin löytyy.

Mä siedin sen koulu-uinnin ala-asteen ja seiska luokan, mutta ihan totta, se on yhtä helvettiä ja sillä hetkellä first world problem epävarmalle teinille olla alasti luokkalaisten edessä ja liikkaope valvomassa, ettei suihkuun tai saunaan mennä uikkarilla, vaan peseydytään alasti. 8 ja 9 luokan uinnit lintsasin, niin teki moni muukin, koska opelle kävi poissaolon syyksi kuukautiset ja lappu kotoota siitä tai lääkärintodistus jostain muusta. Jos teininne pyytää jäädä pois, niin tehkää se palvelus hänelle ja kirjottakaa vaikka lappu jostain ihottumasta yms! Mun yläaste ajoilta on alle 10 vuotta, joten voin varmaan sanoa, että tiedän mistä puhun.

Mä en näyttäydy vieläkään alasti kun mieheni ja lasteni nähden, vaikka mulle nyt toisaalta yks hailee kuka näkee ja mitä, pippelit ja pimpit meillä on kaikilla. Mutta nuorelle se ei ole ihan niin!

Olen puhunut:)

Vierailija
94/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimataitoa tuhannesti tärkeämpää on ooettaa 13-vuotiaalle tytölle itsemääräämisoikeutta ja omien rajojen tunnistamista ja arvostamista.

Opettajia tuhannesti tärkeämpi on oman äidin ymmärrys ja hienotunteisuus.

En missään tapauksessa pakottaisi oman vartalonsa ja alastomuutensa kanssa kamppailevaa herkimmillään olevaaa tyttöstä uimaan! Sen sijaan näyttäisin hänelle esimerkin vahvasta ja rohkeasta naiseudesta; viesti Wilmaan että hän ei ui. Tyttärelleni sanoisin että uidaan me kuule sitten yhdessä kun susta tuntuu että se on ok.

Voin luvata sinulle että tuloksena on pikkuisen vahvempi ja itseenä uskovampi teini, ja ennen kaikkea hyvä ja luottavainen äiti- tytär kommunikaatio 👍

Vierailija
95/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se uiminen on hyvä taitaa, mutta mä luulen, että harva oppii uimaan vasta siellä 13-15v kun eletään ehkä sitä kriittisintä ikää.

Toisaalta, eikö sekin oo vähän oma asia, että haluaako uida tai oppia uimaan, sit vaan ei pidä mennä veteen. Vähän sama kun halusin joskus nuorempana oppia laskettelemaan kun kaveritkin osas, mutta kun kokeilin, niin mä vaan pelkäsin siellä korkeessa rinteessä. Eipä tarvi enää mennä.

Mun mielestä tosta koulu-uinnista voisi tehdä vapaaehtoista. Kotiin lappu vanhemmille ja siihen raksi ruutuun, että osallistuuko meidän Maija uintiin vai johonkin muuhun liikuntaan. Uskon että uimareitakin löytyy.

Mä siedin sen koulu-uinnin ala-asteen ja seiska luokan, mutta ihan totta, se on yhtä helvettiä ja sillä hetkellä first world problem epävarmalle teinille olla alasti luokkalaisten edessä ja liikkaope valvomassa, ettei suihkuun tai saunaan mennä uikkarilla, vaan peseydytään alasti. 8 ja 9 luokan uinnit lintsasin, niin teki moni muukin, koska opelle kävi poissaolon syyksi kuukautiset ja lappu kotoota siitä tai lääkärintodistus jostain muusta. Jos teininne pyytää jäädä pois, niin tehkää se palvelus hänelle ja kirjottakaa vaikka lappu jostain ihottumasta yms! Mun yläaste ajoilta on alle 10 vuotta, joten voin varmaan sanoa, että tiedän mistä puhun.

Mä en näyttäydy vieläkään alasti kun mieheni ja lasteni nähden, vaikka mulle nyt toisaalta yks hailee kuka näkee ja mitä, pippelit ja pimpit meillä on kaikilla. Mutta nuorelle se ei ole ihan niin!

Olen puhunut:)

Just näin ja minä olen jo 50v.

Vierailija
96/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin täällä neuvotaan, älä rupea inttämään tytöltä syytä. Kyllä tuon ikäisen pitää jo jonkin verran antaa pitää kiinni yksityisyydestään, eikä kaikkea tarvitse kertoa vanhemmille. Itse ainakin olisin teininä valehdellut ihan mitä vain ennemmin kuin istunut äidin kanssa keittiönpöydän ääreen ja puinut sitä, kuinka häpesin vartaloani. Vaikuttaa aika selvästi siltä, ettei tyttö halua olla alasti/uimapuvussa muiden nähden, joten mitä väliä sillä on hävettääkö häntä rinnat, rinnattomuus, oudot häpyhuulet vai karvainen vatsa? Älä pakota ahdistustaan ja pelkoaan itkevää tyttöä uimaan vaan ole hänen puolellaan, älä tivaa syitä ja luota hänen arvostelukykyynsä.

Pakottamisesta tyttö tuskin oppisi, että joskus vain täytyy tehdä asioita joita ei tee mieli (ja kyllähän tuon ikäinen sen jo tietää) vaan ainoastaan sen, että hänen tunteensa ja pelkonsa ovat arvottomia, ja muilla on oikeus pakottaa hänet ahdistavaan tilanteeseen ja päättää hänen kehostaan. 

T. Melkein teini

Vierailija
97/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa, yläasteella koko luokka ui samaan aikaan ja jokainen mun lapsista on alkanut kasilla boikotoimaan uimista. Tytöt ymmärsin, mutta että poikakin. Ja aivan järkähtämättömiä mielipiteensä kanssa olivat.

Opettajalle ei auta mikään selitys eikä uimakouluista saadut todistukset. Jos hän ei ole nähnyt, että oppilas ui 8. ja 9. luokalla, kurssista ei pääse läpi. Eikä sillä ole mitään merkitystä, että lapsi on ollut 7. luokalla saman opettajan kanssa uimassa. Silloin hän ei ole "nähnyt" lapsen uintia.

Käydään parhaillaan taas asiasta vääntöä enkä tiedä mitä sanoisin ja tekisin.

Kaikki lapset uineet pienestä pitäen ja ovat todella hyviä uimareita. Joku niissä uimatunneissa vain mättää ja pahasti. Onneksi sentään poikien ope on hieman ymmärtäväisempi.

Ei opea kiinnosta "nähdä" lapsesi uintia. Hänen velvollisuutensa on arvioida suorituksia, jotka tehdään oppitunnilla, ei vapaa-ajalla. Reilua.

Vierailija
98/217 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koulu-uinti ole mikään "emme nyt osallistu" -asia. Liikunta on kouluaine siinä kuin muutkin ja ei sulle varmaan tulisi mieleenkään kirjoittaa opettajalle, että "meidän Liisa-Lasse on nyt päätynyt siihen, ettei opettele murtolukuja". Koululiikuntaa koskee opetussuunnitelma ja sitä toteutetaan. Harrastukset on erikseen, niitä voidaan valita fiiliksen mukaan.

Ja en ymmärrä, miksi asiasta edes keskustellaan. Tyttö menee ja piste. Elämä on.

Tässä nyt vaan on se ero että murtolukujen opettelu ei vaadi vaatteiden riisumista :) Jos keksittäisiin peittävä mutta silti käytännöllinen uima-asu jota voisi käyttää myös pesutiloissa niin uskonpa ettei läheskään näin monella olisi ongelmia koulu-uinnin suhteen.

burkha?

Avainsana: käytännöllinen.

Burkini. ;)

Koulu-uinnit oli pahinta. Ei kyllä tullut silloin 16 vuotta sitten mieleen, että voisi jäädä pois.. Voi olla, että menkoista johtuen joskus olin pois, mutta en muusta syystä. Kamalaahan se oli. Kaikki tytöt peitteli itseään käsillä ja värjötteli kylmässä hallissa ennen kuin pääsi veteen, joka oli sekin aika viileää.

Ei kannata pakottaa nuoria uimaan. Ei ihmekään jos tänä päivänä tytöt ja pojat ovat entistäkin epävarmempia tuossa iässä. Koulu-uinnista ei edes saa paljo irti, meidän perheessä käytiin uimakoulu jo tarhassa.

Niin ja tuosta tamponiasiasta... Sain omat menkat 11v. Olisin toivonut voivani käyttää siistejä tamponeja, mutta äiti ei antanut lupaa. En tiedä miksi, ilmeisesti luuli, että immenkalvo ei anna periksi tai ei vaan halunnut, että työnnän mitään sisääni. Puhukaa avoimesti. Tamponit olisivat olleet mulle silloin helppoja (fyysisesti ja muuten) ja PALJON mukavampia kuin käydä kouluakin joku muhiva "vaippa" housuissa ja miettiä, milloin siitä tulee läpi.

Vierailija
99/217 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa, yläasteella koko luokka ui samaan aikaan ja jokainen mun lapsista on alkanut kasilla boikotoimaan uimista. Tytöt ymmärsin, mutta että poikakin. Ja aivan järkähtämättömiä mielipiteensä kanssa olivat.

Opettajalle ei auta mikään selitys eikä uimakouluista saadut todistukset. Jos hän ei ole nähnyt, että oppilas ui 8. ja 9. luokalla, kurssista ei pääse läpi. Eikä sillä ole mitään merkitystä, että lapsi on ollut 7. luokalla saman opettajan kanssa uimassa. Silloin hän ei ole "nähnyt" lapsen uintia.

Käydään parhaillaan taas asiasta vääntöä enkä tiedä mitä sanoisin ja tekisin.

Kaikki lapset uineet pienestä pitäen ja ovat todella hyviä uimareita. Joku niissä uimatunneissa vain mättää ja pahasti. Onneksi sentään poikien ope on hieman ymmärtäväisempi.

Ei opea kiinnosta "nähdä" lapsesi uintia. Hänen velvollisuutensa on arvioida suorituksia, jotka tehdään oppitunnilla, ei vapaa-ajalla. Reilua.

Niin siis 7. luokalla se "näkeminen" tapahtui myös kouluaikana, joka oli oppitunti ja opettajan velvollisuus olisi ollut arvioida suorituksia. Reilua? Ei todellakaan.

Vierailija
100/217 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sitä pikkuhiljaa kasvatetaan suomessa sukupolvia joille alastomuus on amerikkalaistyyliin täysi arvoitus.

Hieno homma. Lapsi määrää ja vanhemmat seuraa kun eivät uskalla olla aikuisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän