Koulu-uinti asiaa! Auttakaa äitiä!
Noniin, eli minulla on pian 13v tytär ja koulu-uinnit alkaa parin viikon päästä. Niitä pidetään neljät, kerran viikossa, viikot peräkkäin. Tyttöni on nyt sanonut ettei halua osallistua uinteihin ja tästä on nyt itkun kanssa väännetty illasta toiseen. Olen yrittänyt kysyä syytä miksi. Kiusataanko? Pelkääkö joutuvansa kiusatuksi, mutta eihän tosta näytä saavan mitään irti, harmittaa vaan toisen puolesta, koska tuo uinti asia näyttäs painavan hänen mieltä ihan toden teolla. Epäilen, että tässä on takana joku häpeä omaan vartaloonsa, kun on rinnat ja karvat kasvaneet (on myös hänen kavereillaan) ja tämän toki ymmärrän täysin. Ei se mullekaan mitään herkkua ollut osallistua niihin uinteihin tuossa iässä, vaikka nyt toki aikuiselle se kuullostaa ihan hölmöltä syyltä jättäytyä pois, kun pitää olla alasti suihkussa ja saunassa. Siellä kuitenkin varmaan opekin pällistelemässä.
Mä en nyt oikein tiedä mitä voisin vielä tehdä/sanoa? Yritänkö vielä vaikka jonkun pienen kannusteen/palkkion kera suostutella osallistumaan? Vai onko se sitten kauheeta pakottamista.. Eikai koulukaan voi pakottaa tyttöä uimaan? Voisinko mä laittaa opelle ihan suoraan viestin, että olemme nyt lapseni kanssa asiasta keskustelleet kotona ja päädyimme siihen, että hän ei osallistu uinteihin, vaan haluaa vaihtoehtoiseen liikuntaan. Tiedän, että koulu järjestää uinti päivinä myös jotain muuta, koska aina löytyy niitä, jotka ei terveydellisistä tai vaikka uskonnollisista syistä ui.
Nyt muakin stressaa ja harmittaa, kun toinen itkee iltaisin tätä asiaa. Mä kyllä toisaalta ymmärrän, koska muistan harvinaisen hyvin omankin teiniajan vartalohäpeän yms, mutta sitten taas tekis mieli vaan sanoa, että hei haloo uimaan menee muutkin ja niin menet sinäkin, kun se kerta koulun liikkatunneille kuuluu.
Onko täällä muita teinien äitejä, ehkä vähän kokeneempia? Mulla esikoinen kyseessä.
Miten toimisin? Laitanko vaan opelle tylysti lapun ilman mitään järkevää syytä, että meiltä ei nyt saa uimaria liikka tunneille..
Kiitos etukäteen!:)
Kommentit (217)
Meidän yläasteella pojat olivat samaan aikaan jossain muualla omalla liikkatunnillaan, eivätkä toljottamassa hallilla.
Ne, jotka lintsasivat uinnista, lintsasivat myös muilta tunneilta monesti. Yhdelläkin tytöllä oli satoja tunteja poissaoloja.
Pinnan paljastaminen ei ollut heille mikään kynnyskysymys, olivathan he pienissä narutopeissa koulussa talvellakin, jalassa valkoiset läpikuultavat housut, että mustat stringit näkyy läpi.
Jos paljaspinta on ongelma, niin sitten se muslimien peittävämpi uima-asu. Veikkaan ettei kelpaa, ne biksut on kumminki coolimmat.
Ymmärrän paremmin, jos sairaalloisen ylipainoiselle on vaikea löytää uima-asua ja on epävarma, mutta tuolloin on suurempia ongelmia kuin koulu-uinti.
Jos koulu-uintia alettaisiin nimittää amerikkalaisittain pool partyksi, niin osallistujamäärä olisi varmasti korkeampi.
Kyllä, olen itse lintsannut uinnista jo 7-vuotiaana, koska en osannut uida. Yläasteella kerran, koska ne biksumimmit oli niin ärsyttäviä. Mut sitte sisuunnuin ja menin vaikka vain vittuillakseni sinne uimaan.
Pesäpallostakin lintsasin.
Kuntotestejäkään ei mielestäni tarvita.
Siihen aikaan ratsastus olis ollut se laji, jota mun mielestä koulun olisi pitänyt järjestää. Ehkä siinä vaiheessa kun oma lapsi menee kouluun, niin päätän itse mitkä lajit hän suorittaa. Kun se on kerran mahdollista.
Nyt ei tosiaan ollu kyse mistään pullamössö kasvatuksesta tai siitä, että lapset määrää ja aikuiset tottelee, vaan yritettiin ymmärtää nuorta ihmistä, jolle alasti oleminen uimahallissa tuntuu ahdistavalta asialta. Koitettiin löytää ratkaisuja rohkaista nuorta. Te jotka lähditte taas tahalteen tolle väärinymmärrys linjalle, niin mitä jos teidät pakotettaisiin töissä uimahalliin alasti, niin että pomo tulisi vielä tarkistamaan, että kaikki on käynyt pesulla? Kuinka moni hakisi saikkua?
Tämä ei olisi yhtään eri asia, kuin pakottaa nuori tähän samaan!
Muistan tuoreesti vielä oman ahdistukseni koulu-uinneista. Kahtena peräkkäisenä viikkoina oli aina koulu-uinnit, ja luokan jokainen tyttö käytti aina menkkakortin toisella kerroista, vaikka ei olisi alkanut vielä/osunut edes kohdalle. Liikunnanopettajista ei ole kenestäkään positiivisia muistoja. Lukion valinnaisessa liikunnassa ekalla tunnilla saatiin ehottaa mitä halutaan tehdä kurssin aikana, räätälöidä se kurssi siis ns. meille kivaksi. Kukaan ei toivonut uintia, ja sanoipa vielä yksi että kaikki muu käy mutta ei mielellään uintia. Silti opettaja ähräsi ne suunnitelmaan mukaan.
Itse en koe näiden yläasteaikaisten uintituntien mitenkään enää kehittäneen minua, osasin uintitekniikat jo lapsena eikä ne siitä satunnaisella harjoittelulla kummene. En nyt mitenkään traumatisoitunut, kyllähän ne tunnit sieti läpi, mutta jos noin paljon lastasi ahdistaa niin sinuna armahtaisin hänet suosiolla. Ei ole sen väärti.
Enpä itsekään käynyt koko yläasteaikana uimassa, joko jäin kotiin tai sitten uimahalilla opettaja laittoi ei uimaan menevät kävelemään. Ja hyvin selvisin! Itsellä syynä oli viiltely, viha omaa kroppaa kohtaan ja kiusaaminen.
En tajua.Olin ihan äimänä kun oma 13 vee kertoi että koulu-uintipäivänä 12 ttön ryhmästä 3 tyttöä paikalla.
Omalla tyttärellä ei ole mitään uinti- eikä muutakaan liikunta-ahdistusta koska kaikenlainen liikunta on aina ollut osa elämää ja lähes kaikkea kuulantyönnöstä jousiammuntaan on ainakin kokeiltu myös vapaa-ajalla.
Eli, rakkaat vanhemmat, pieni vilkaisu vaivihkaa olan yli myös peilin suuntaan.
Uimapäiviä 13-vee odottaa oikein erityisesti.
Tämä ujosteluhomma on sikäli vaikea käsittää että aika monet ton ikäiset kulkee suunnilleen puolialasti muutenkin. en usko että niistä kovinkaan moni kieltäytyisi myöskään etelän rantalomasta.
Vierailija kirjoitti:
En tajua.Olin ihan äimänä kun oma 13 vee kertoi että koulu-uintipäivänä 12 ttön ryhmästä 3 tyttöä paikalla.
Omalla tyttärellä ei ole mitään uinti- eikä muutakaan liikunta-ahdistusta koska kaikenlainen liikunta on aina ollut osa elämää ja lähes kaikkea kuulantyönnöstä jousiammuntaan on ainakin kokeiltu myös vapaa-ajalla.
Eli, rakkaat vanhemmat, pieni vilkaisu vaivihkaa olan yli myös peilin suuntaan.Uimapäiviä 13-vee odottaa oikein erityisesti.
Tämä ujosteluhomma on sikäli vaikea käsittää että aika monet ton ikäiset kulkee suunnilleen puolialasti muutenkin. en usko että niistä kovinkaan moni kieltäytyisi myöskään etelän rantalomasta.
Tämä. Omassa nuoruudessa hyvät oppilaat ja tavikset ui, suuri osa jopa mielellään. Kovikset röökimuijat lintsasivat tai valehtelivat menkoista.
Mun mielestä nuorten pitäisi käydä joka liikkatunnin jälkeen suihkussa. Tervettä itsetuntoa, että käy suihkussa muiden kanssa. Ymmärrän, sen että ei vaikka uskalla yhtenä syksynä mennä, mut jos lintsataan kaikki uintikerrat 3 vuoden ajan niin sitten on jossain suuri vika.
Laittakaa lapset joukkueurheiluun nii oppivat käymään suihkussa ja rakentavat terveen kuvan itseensä.
Ja siis tietysti joltain löytyy mulkkuopettajia, mutta on vaikea uskoa, että opettaja tarkistaisi karvojen määrän. Että ehkä nämä ongelmat ovat vain nuorten päässä ja niistä kannattaa nuorten kanssa puhua. Kuitenkin kaikilla nuorilla on se muuttuva kroppa ja jokainen painiskelee näiden asioiden kanssa eikä siitä kannattaisi tehdä näin isoa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli, rakkaat vanhemmat, pieni vilkaisu vaivihkaa olan yli myös peilin suuntaan.Uimapäiviä 13-vee odottaa oikein erityisesti.
Meitä on moneen junaan, tuskin sinunkaan lapsi pitää KAIKISTA maailman asioista. Jotkut tykkää uida ja harrastaa muutakin liikuntaa, kun jotkut taas ovatkin enemmän vaikka kuvataiteen perään.
Se, että lapsesi ui mielellään, eikä häpeä omaan vartaloaan murrosiässä on todella positiivinen juttu, mutta se ei tee hänestä sen parempaa, eikä heistä, jotka koulu-uintia ja alastomuuttaan ujostelee, sen huonompaa.
Rantalomakin on vähän eriasia, kun pukkarissa tai suihkussa alasti oleminen koko luokan ja opettajan nähden ja varmasti ymmärrät sen itsekin!
Tuollainen viesti laittaa minut ainakin epäilemään, että onko sulla lapsia ollenkaan, vai miten et käsitä erilaisuutta? Oliko tämä vaan provo viesti ?
Mitäs jos itse katsoisit vaivihkaa peiliin ?
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei tosiaan ollu kyse mistään pullamössö kasvatuksesta tai siitä, että lapset määrää ja aikuiset tottelee, vaan yritettiin ymmärtää nuorta ihmistä, jolle alasti oleminen uimahallissa tuntuu ahdistavalta asialta. Koitettiin löytää ratkaisuja rohkaista nuorta. Te jotka lähditte taas tahalteen tolle väärinymmärrys linjalle, niin mitä jos teidät pakotettaisiin töissä uimahalliin alasti, niin että pomo tulisi vielä tarkistamaan, että kaikki on käynyt pesulla? Kuinka moni hakisi saikkua?
Tämä ei olisi yhtään eri asia, kuin pakottaa nuori tähän samaan!
Jos nuori päättää että ei huvita opiskelu eikä työnteko niin mitäs sitten teette? Elätätte nuorta lopun ikäänsä koska ette uskalla olla eri mieltä kun sille voi tulla paha mieli?
Vanhemmuus ei ole sitä että ollaan sen tenavan kavereita vaan sitä että kasvatetaan ja valmistetaan se tenava pärjäämään omillaan maailmassa. Maailmassa jossa on tehtävä myös niitä asioita jotka ei huvita tai jotka ehkä pelottaa. Maailmassa jossa on taatusti edessä pettymyksiä ja epäoikeudenmukaisuutta. Joka asiaa ei voi ratkaista kävelemällä pois paikalta tai piiloutumalla sohvan taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama. En pakottanut uimaan kumpaakaan (tyttö ja poika), ilmoitin opettajalle kyllä. Sehän on hienoa jos uintien ajaksi on muita mahdollisuuksia. Omalla tytöllä muuten alkoivat kuukautiset 11-vuotiaana, mikä tietysti oli este uinnille myös.
Miten kuukautiset ovat este uinnille? Tamponit kyllä pitävät vuodon kurissa ilman, että verivana seuraa vedessä perässä.
Tamponi 13 vuotiaalle? Ei tamponi edes ole mikään takuuvarma suoja ja lisäksi naru roikkuu ja aiheuttaa suunnatonta stressiä murkulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei olisi yhtään eri asia, kuin pakottaa nuori tähän samaan!Jos nuori päättää että ei huvita opiskelu eikä työnteko niin mitäs sitten teette? Elätätte nuorta lopun ikäänsä koska ette uskalla olla eri mieltä kun sille voi tulla paha mieli?
Vanhemmuus ei ole sitä että ollaan sen tenavan kavereita vaan sitä että kasvatetaan ja valmistetaan se tenava pärjäämään omillaan maailmassa. Maailmassa jossa on tehtävä myös niitä asioita jotka ei huvita tai jotka ehkä pelottaa. Maailmassa jossa on taatusti edessä pettymyksiä ja epäoikeudenmukaisuutta. Joka asiaa ei voi ratkaista kävelemällä pois paikalta tai piiloutumalla sohvan taakse.
Täällä nyt tahalleen provoillaan ja takerrutaan epäoleelliseen. Se koulu unti kenestäkään presidenttiä tee! Kunnon kansalaisia kasvaa ilmanki, että on käynyt näyttämässä pimppikarvojaan luokalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11-vuotiaalle tamponi?
Jos 11-vuotiaalla on alkanut kuukautiset, en näe miksi ei? Kroppa siihen ainakin on siinä vaiheessa valmis.
Edes kaikki aikuiset eivät pysty pitää tamponia. Saati sitten 11-vuotiaat.
Mites immenkalvollekin käy tamponin kanssa? Teini voi kokea sen todella pelottavaksi. Ja noloksi uimahallissa.
Vierailija kirjoitti:
Oon monesti soittanut opettajalle. Kätevä tapa saada asiat kerralla selvitettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tytär sai käydä omalla vapaa-ajallaan uimassa. Uimavalvoja kirjotti sitten opettajalle lapun, että tytär osaa uida:) Soita opettajalle.
Ei nykyään soiteta opettajalle. Laita opettajalle viesti Wilmassa tai vastaavassa.
Mistä tiedät, koska opettajalla on oikea hetki puhua? KOhteliaisuuttaan joutuu sitten jättämään opetuksen kesken ja puhumaan eteisessä, kun luokka odottaa. Jos niin tekevät kaikki vanhemmat? Kyllä se Wilma vain on sitä varten. Siellä voi kysyä sopivaa aikaa jutella, jos haluaa tehdä sen niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama. En pakottanut uimaan kumpaakaan (tyttö ja poika), ilmoitin opettajalle kyllä. Sehän on hienoa jos uintien ajaksi on muita mahdollisuuksia. Omalla tytöllä muuten alkoivat kuukautiset 11-vuotiaana, mikä tietysti oli este uinnille myös.
Miten kuukautiset ovat este uinnille? Tamponit kyllä pitävät vuodon kurissa ilman, että verivana seuraa vedessä perässä.
Urpo
En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta on minunkin pakko kommentoida. Aikonani käytin aina koulu-uinnissa tamponia, enkä kyllä voi käsittää, miten ikä on sille este. Jotkut velvollisuudet on vain hoidettava ja kouluikäiselle uinti oli yksi niistä. Fysiologiset esteet yms. erikseen, mutta kyllä nainen, jonka kuukautiset ovat alkaneet pystyy pääsääntöisesti käyttämään tamponia.
Joo, minäkin käytin tamponia jo yläasteella (tosin en koulu-uinnissa), mutta tosi harva kavereistani käytti, koska se ei tuntunut mukavalta. Tunnen aikuisia naisia, jotka eivät pysty käyttämään tamponia, koska se ei edelleenkään tunnu hyvältä. Itse kävin pari kertaa viikossa uimassa opiskeluaikana, mutta kuukautisten ajan jätin uinnit väliin, koska mun mielestä tamponin kanssa on ällöä uida. Se imee kuitenkin vettä itseensä narua pitkin. Se, mitä kuukautissuojaa käyttää, on henkilökohtainen valinta, eikä ketään voi pakottaa käyttämään tamponia.
Niin, meitä on kyllä monia! En minäkään lähtis menkoissa uimaan, kyllä se vedellä paisunut tampooni tuntuu ikävältä.
Ja jos puhutaan vielä näistä nuorista, joilla on juuri saattanut alkaa kuukautiset ja koko homma on ihan uusi ja ehkä vähän inhottava, niin ei se musta olisi kivaa/reilua alkaa pakottaa tampoonin käyttöön ja vielä uimaan!
Meillä ainakin riitti yläasteella, että sanoi vaan opelle menkoista. Ala-asteella piti olla vanhemmilta lappu.
Eikös se tamponi ime intiimeihin paikkoihin sitä likaista vettä /kloorivettä? Teinin käytettävä tamponia, vaikkei seksiäkäään suositella aloitettavan? Ei se ole niin helppoa ja yksinkertaista.
Sanot vaan, että kaikki muutkin tytöt ja naiset ovat karvapilluisia joten ei tarvitse hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Käykää koko perhe uimassa muutama kerta tämän parin viikon aikana. Ehkä teini on rakentanut itselleen liian pelottavia mielikuvia koko tilanteesta ja mieli muuttuu, kun huomaa, etteivät uimarit pääsääntöisesti kyylää toisiaan (av-mammat ovat toki asia erikseen...).
Mielestäni onnistuneiden perheuintikertojen jälkeen voikin jo vaatia pätevää syytä jos teini kaikesta huolimatta ei suostu osallistumaan koulu-uintiin.
Koulun uimakerroilla uimahalli ei koostukaan niin paljon "uimareista", vaan muista koululaisista ja opettajista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä näitä nykypäivän pullamössölapsia oikein vaivaa? Voihan se tietysti olla jännittävä paikka jos ei ole edes saunassa tottunut muiden kanssa olemaan tuohon ikään mennessä, mutta kyllä olen sitä mieltä, että tuossa kohtaa on jo korkea aika opetella. Ei tuollaisesta tule pidemmän päälle yhtään mitään, jos ei likalla ole sen vertaa itsetuntoa ja suoraselkäisyyttä, että voisi vanhemmilleen ruikuttamatta poistua edes joskus omalta mukavuusalueeltaan.
Ja tämän sanoo joku suomalaisuuden metafooran aivopesemä kuka? Jos sinä et osaa tuntea ja ujostella tai hävetä, joku muu voi osata. Alastomuus kenen tahansa tutun edessä ei ole monille suomalaisillekaan niin itsestäänselvää, saunakulttuurista moni kärsii ja LUULEE sen olevan ainoa totuus (minkä vuoksi elämä menee saunomiseen alistuessa ja ikuisessa kärsimyksessä). Hieman samaan tapaan kuin se, että jokaisen pitää juoda alkoholia juhlissa tai katsoa tv:stä Salattuja elämiä.
Koulu uinnit on ihan typeriä,en voi käsittää miten 2016 luvulla on vielä semmosia. Moni oppii uimaan jo uimakoulussa usein päiväkoti ikäisenä,siis jos semmoisessa käy. Muistan itse kuinka inhotti ylä asteella, olin ujo. Muutama kerta oli ja molemmilla kerroilla lintsasin äidin luvalla vaikka muuten olin kiltti ja tunnollinen. Mielestäni jos koulussa on pakko niin ala asteella tollaiset uinnit,ylä asteella muuta liikuntaa. Yläaste ikäiselle se voi aiheuttaa traumoja jos pakotetaan uimaan. Voi olla tosi traumaattista esim. paniikkihäiriöiselle ja niille joilla sosiaalisten tilanteiden pelko.
Vierailija kirjoitti:
Uimahallissa pitää olla ilman niitä biksuja. Niidne luokkakavereiden edessä . Ja uikkareissa poikein edessä. Niiden, joiden kanssa puurtaa koko vuoden monenlaisissa tunnelmissa. Häpykarvat? Ne ja rinnat. Plus se, että voiko niitä edes posliiniaikana olla? Siinpä pulma teinille, punaisten kutiavien karvatuppiajelunäppyjen seurassa.
Jos sinä olet syntynyt rohkeaksi ja ujstelemattomaksi luonteeltasi ja jaat ne geenit lapsillesi, muistatko että meitä on monia herkeäpiäkin?
Mulla on 11 v tyttö ja mikäli hänellä alkaisi nyt kuukautiset niin ei todellakaan käyttäisi tamponia. Sisäänsä ei tarvitse työntää vielä mitään siinä iässä. Miksi edes ehdottaisin hänelle sellaista.
Siteillä aloitellaan ja tamponit tulevat kuvioihin myöhemmin jos tulevat ollenkaan.