Koulu-uinti asiaa! Auttakaa äitiä!
Noniin, eli minulla on pian 13v tytär ja koulu-uinnit alkaa parin viikon päästä. Niitä pidetään neljät, kerran viikossa, viikot peräkkäin. Tyttöni on nyt sanonut ettei halua osallistua uinteihin ja tästä on nyt itkun kanssa väännetty illasta toiseen. Olen yrittänyt kysyä syytä miksi. Kiusataanko? Pelkääkö joutuvansa kiusatuksi, mutta eihän tosta näytä saavan mitään irti, harmittaa vaan toisen puolesta, koska tuo uinti asia näyttäs painavan hänen mieltä ihan toden teolla. Epäilen, että tässä on takana joku häpeä omaan vartaloonsa, kun on rinnat ja karvat kasvaneet (on myös hänen kavereillaan) ja tämän toki ymmärrän täysin. Ei se mullekaan mitään herkkua ollut osallistua niihin uinteihin tuossa iässä, vaikka nyt toki aikuiselle se kuullostaa ihan hölmöltä syyltä jättäytyä pois, kun pitää olla alasti suihkussa ja saunassa. Siellä kuitenkin varmaan opekin pällistelemässä.
Mä en nyt oikein tiedä mitä voisin vielä tehdä/sanoa? Yritänkö vielä vaikka jonkun pienen kannusteen/palkkion kera suostutella osallistumaan? Vai onko se sitten kauheeta pakottamista.. Eikai koulukaan voi pakottaa tyttöä uimaan? Voisinko mä laittaa opelle ihan suoraan viestin, että olemme nyt lapseni kanssa asiasta keskustelleet kotona ja päädyimme siihen, että hän ei osallistu uinteihin, vaan haluaa vaihtoehtoiseen liikuntaan. Tiedän, että koulu järjestää uinti päivinä myös jotain muuta, koska aina löytyy niitä, jotka ei terveydellisistä tai vaikka uskonnollisista syistä ui.
Nyt muakin stressaa ja harmittaa, kun toinen itkee iltaisin tätä asiaa. Mä kyllä toisaalta ymmärrän, koska muistan harvinaisen hyvin omankin teiniajan vartalohäpeän yms, mutta sitten taas tekis mieli vaan sanoa, että hei haloo uimaan menee muutkin ja niin menet sinäkin, kun se kerta koulun liikkatunneille kuuluu.
Onko täällä muita teinien äitejä, ehkä vähän kokeneempia? Mulla esikoinen kyseessä.
Miten toimisin? Laitanko vaan opelle tylysti lapun ilman mitään järkevää syytä, että meiltä ei nyt saa uimaria liikka tunneille..
Kiitos etukäteen!:)
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvitset syyn niin allergia/atooppinen iho on mainio sellainen.
No miksi pitää opettaa lapsikin valehtelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Käykää koko perhe uimassa muutama kerta tämän parin viikon aikana. Ehkä teini on rakentanut itselleen liian pelottavia mielikuvia koko tilanteesta ja mieli muuttuu, kun huomaa, etteivät uimarit pääsääntöisesti kyylää toisiaan (av-mammat ovat toki asia erikseen...).
Mielestäni onnistuneiden perheuintikertojen jälkeen voikin jo vaatia pätevää syytä jos teini kaikesta huolimatta ei suostu osallistumaan koulu-uintiin.
Mä sain tämän idean teinini alkaessa aristelemaan uimista. Mentiin koko perhe, pienen eri puran kanssa, mutta niin mentiin. Siten, että teini sitten istui penkillä pyyhkeen alla, kun me muut uitiin.
Joten ihan turha niitä on väkisin raahata. Se kroppa muuttuu on outo ja sitä on toisten vaikeampi hyväksyä kuin toiste. Joillekin voi jäädä siitä elinikäinen epävarmuus ja osa kasvaa siitä ulos ennen pitkää.
Annetaan niille lapsille aikaa. Ei se maailma pariin koulun uintikertaan voi pysähtyä.
Muistan kyllä, miten kammottavaa koulu-uinti oli. Häpeily muuttuneesta kehosta ja aiemmat huonot kokemukset uimakouluista sekä huono uimataito aiheuttivat niin kamalaa pelkoa koulu-uintia kohtaan, että en vaan mitenkään pystynyt sinne menemään. Äiti ei suostunut ymmärtämään eikä kirjoittanut lappua menkoista (joita ei siis oikeasti ollut). Opettaja vaati huoltajan allekirjoittaman lapun menkoista, oma ilmoitus ei kelvannut. Itkin pitkään ja hartaasti, kunnes kirjoitin lapun itse ja tyrkkäsin isälle, että voitko allekirjoittaa tän. Luki lapun, ei sanonut mitään ja laittoi nimen alle. Kahdesta pahasta oli valittava se pienempi. Olet AP todella hyvä äiti, kun kuuntelet ja keskustelet tyttäresi kanssa.
Ja kyllä, osaan nykyään uida, kun sain se opetella omaan tahtiini ilman kilpailua urheilullisempien luokkakavereiden kanssa.
Älä pakota. Voi tehdä pahasti hallaa tyttösi itsetunnolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukuppi voi olla hankala neitsyelle.
No ei ole, ja foorumeilla moni nuori kertoo aloittaneensa sen käytön heti ensimmäisistä menkoista alkaen.
Joo, en usko. Terv. yli 10 vuotta kuppia käyttänyt. (Mä aloitin tamponin käytön kasiluokalla, ja sekin oli aluksi vaikea saada paikalleen.)
Jep. Immenkalvojakin on niin erilaisia, että on naurettavaa väittää että se sopii AINA.
Mikä näitä nykypäivän pullamössölapsia oikein vaivaa? Voihan se tietysti olla jännittävä paikka jos ei ole edes saunassa tottunut muiden kanssa olemaan tuohon ikään mennessä, mutta kyllä olen sitä mieltä, että tuossa kohtaa on jo korkea aika opetella. Ei tuollaisesta tule pidemmän päälle yhtään mitään, jos ei likalla ole sen vertaa itsetuntoa ja suoraselkäisyyttä, että voisi vanhemmilleen ruikuttamatta poistua edes joskus omalta mukavuusalueeltaan.
Vierailija kirjoitti:
Käykää koko perhe uimassa muutama kerta tämän parin viikon aikana. Ehkä teini on rakentanut itselleen liian pelottavia mielikuvia koko tilanteesta ja mieli muuttuu, kun huomaa, etteivät uimarit pääsääntöisesti kyylää toisiaan (av-mammat ovat toki asia erikseen...).
Mielestäni onnistuneiden perheuintikertojen jälkeen voikin jo vaatia pätevää syytä jos teini kaikesta huolimatta ei suostu osallistumaan koulu-uintiin.
Eihän tuo ole lainkaan sama asia! Koulu-uinnissa on läsnä kaikki luokkakaverit ja niiden katseet, tieto siitä, että pojat arvostelee keskenään tyttöjen tissejä yms. Ollaan tosi paljaana sellaisten ihmisten kanssa, joista ei välttämättä edes pidä. Se, jos tyttö kykenee "onnistuneesti" uimaan perheen kanssa ei ole mikään syy pakottaa häntä tilanteeseen, joka selvästi ahdistaa liikaa ja tuntuu nöyryyttävältä. Miten se ei ole pätevä syy, jos tyttö on jo monta viikkoa etukäteenkin itkeskellyt asiaa?
Ilmoita opettajalle, että käy omalla ajalla uimassa syistä, jotka liikunnanopettaja aivan varmasti tietää, ja luultavasti myös ymmärtää.
Ainakin lukiolaissa on erikseen pykälä, että muualla opittu hyväksytään , vai mikä se sanamuoto onkaan, ja sama pätee jossakin muodossa myös peruskoulussa. On oppivelvollisuus, mutta ei koulupakkoa, ja on muitakin tapoja suorittaa oppivelvollisuutta kuin orjallinen tunneilla oleminen, vaikka se tavanomainen tapa onkin.
Ennen sitä istutat lapsesi vasta päätä ja ilmoitat, että koulun kanssa ei tarvitse mennä uimaan, MUTTA tästä ei nousta ennen kuin on todellinen syy uimattomuuteen kerrottu, ja saatu sillä tavalla pois päiväjärjestyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä näitä nykypäivän pullamössölapsia oikein vaivaa? Voihan se tietysti olla jännittävä paikka jos ei ole edes saunassa tottunut muiden kanssa olemaan tuohon ikään mennessä, mutta kyllä olen sitä mieltä, että tuossa kohtaa on jo korkea aika opetella. Ei tuollaisesta tule pidemmän päälle yhtään mitään, jos ei likalla ole sen vertaa itsetuntoa ja suoraselkäisyyttä, että voisi vanhemmilleen ruikuttamatta poistua edes joskus omalta mukavuusalueeltaan.
Provo, mutta koska joku varmaan oikeastikin ajattelee näin niin vastaan.
Miksi ihmeessä pitäisi opetella olemaan vähissä vaatteissa/alasti muiden, varsinkin vieraiden ja puolituttujen edessä? Mitä ihmeen hyötyä siitä voi kenellekään olla?
"Tyttö osaa uida ja uikin aina mökillä ahkerasti. Kavereiden kanssa ei käy enää uimassa, eli varmaankin syynä tämä ikä."
Ikä sitten varmaan on syy. Sitä minun on kahden tytön isänä kuitenkin hankalahko ymmärtää, sillä omat tyttäreni lähtivät saman ikäisinä mielellään uimaan yleensäkin ja myös koulun liikuntatunneilla. Kaikki eivät kuitenkaan ole samanlaisia, ja erilaisuuskin pitää hyväksyä.
Ei koulu-uinti ole mikään "emme nyt osallistu" -asia. Liikunta on kouluaine siinä kuin muutkin ja ei sulle varmaan tulisi mieleenkään kirjoittaa opettajalle, että "meidän Liisa-Lasse on nyt päätynyt siihen, ettei opettele murtolukuja". Koululiikuntaa koskee opetussuunnitelma ja sitä toteutetaan. Harrastukset on erikseen, niitä voidaan valita fiiliksen mukaan.
Ja en ymmärrä, miksi asiasta edes keskustellaan. Tyttö menee ja piste. Elämä on.
Kun minä olin tuon ikäinen, ja jos halusin valita vaihtoehdon uimiselle, selvitin asian ihan itse opettajalle. Jospa jättäisit sen curling-vanhemmuuden vähän vähemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Ei koulu-uinti ole mikään "emme nyt osallistu" -asia. Liikunta on kouluaine siinä kuin muutkin ja ei sulle varmaan tulisi mieleenkään kirjoittaa opettajalle, että "meidän Liisa-Lasse on nyt päätynyt siihen, ettei opettele murtolukuja". Koululiikuntaa koskee opetussuunnitelma ja sitä toteutetaan. Harrastukset on erikseen, niitä voidaan valita fiiliksen mukaan.
Ja en ymmärrä, miksi asiasta edes keskustellaan. Tyttö menee ja piste. Elämä on.
Mua aina naurattaa nää, jotka haluavat kiihkeästi sanella toisten tekemiset.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt vaan on se ero että murtolukujen opettelu ei vaadi vaatteiden riisumista :) Jos keksittäisiin peittävä mutta silti käytännöllinen uima-asu jota voisi käyttää myös pesutiloissa niin uskonpa ettei läheskään näin monella olisi ongelmia koulu-uinnin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo, mutta koska joku varmaan oikeastikin ajattelee näin niin vastaan.
Miksi ihmeessä pitäisi opetella olemaan vähissä vaatteissa/alasti muiden, varsinkin vieraiden ja puolituttujen edessä? Mitä ihmeen hyötyä siitä voi kenellekään olla?
Tämä ei ollut mikään provo vaan ihan rehellinen oma mielipiteeni. Muistan omat uintireissuni koulun kanssa vajaa parikymmentä vuotta sitten. Vartaloni ei ollut tuolloinkaan missään erityisen hyvässä kunnossa (lue: läski), ja kaiken lisäksi en edes osannut uida. Tästä huolimatta uimaan mentiin. Saattoihan tuo toki tuntua jännittävältä alkuunsa, mutta kyllä sen ensimmäisen viiden minuutin jälkeen tajusi, ettei siinä loppujen lopuksi mitään niin kamalaa ollut. Yläasteella eräällä uimatunnilla opinkin lopulta jo auttavasti uimaan.
Jos lapset opetetaan siihen, että on ihan normaalia hävetä omaa vartaloaan, niin senhän he myös tekevät, eikä tästä taatusti seuraa mitään positiivista heidän omalle kehonkuvalleen. Samoin tällainen häpeily estää myös käytännössä useimmat kodin ulkopuolella tapahtuvat etenkin joukkueurheiluharrastukset käytännössä kokonaan, mikäli häpeää itseään niin paljon, ettei kykene edes käymään suihkussa muiden läsnäollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama. En pakottanut uimaan kumpaakaan (tyttö ja poika), ilmoitin opettajalle kyllä. Sehän on hienoa jos uintien ajaksi on muita mahdollisuuksia. Omalla tytöllä muuten alkoivat kuukautiset 11-vuotiaana, mikä tietysti oli este uinnille myös.
Miten kuukautiset ovat este uinnille? Tamponit kyllä pitävät vuodon kurissa ilman, että verivana seuraa vedessä perässä.
Olen 38-vuotias eikä tulisi mieleenkään mennä uimaan kuukautisten aikana. Samoin kieltäydyin paljuttelusta työpaikan virkistyspäivillä samaisesta syystä (syyn pidin omana tietonani). Mut sä oot oikeassa tamponit varmasti pitävät vuodon kurissa. Tyytyväinen? Kirjoittaisin tytölle lapun ettei tarvitse osallistua, jos mahd niin voisi korvata uinnin jotenkin. Ihan sama vaikka vaikuttaisi arvosanaan, ei se niin vaarallista ole ja kyse peruskoulun numeroista. Vanhemmaksi kun kasvaa niin kurssit tentitään hyväksytyiksi arvosanoista viis. Ihme muutenkin että vielä tänä päivänä uimaopetus kuuluu murrosikäisille osaksi liikuntatunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt vaan on se ero että murtolukujen opettelu ei vaadi vaatteiden riisumista :) Jos keksittäisiin peittävä mutta silti käytännöllinen uima-asu jota voisi käyttää myös pesutiloissa niin uskonpa ettei läheskään näin monella olisi ongelmia koulu-uinnin suhteen.
burkha?
Meillä oli aikoinaan uintia vain viidennelle luokalle asti. Kävin uimassa 3.-5.luokan aikana vain muutaman kerran. Mitään ei opetettu, vaan liukuhihnalta olisi pitänyt suoriutua " tehtävistä" toisten katsellessa. Ei kiitos.
Peruskoulusta pääsin siis läpi ja vielä tähän päivään mennessä en ole uimataitoa tarvinnut. Olen 36 v.
Minulla on yläasteikäinen poika. Hän on kertonut, että uimahallissa pojat porukalla arvostelee luokan tyttöjä näiden kuullen todella härskisti ja räkättäen. Opettaja ei niihin juttuihin puutu, koska on ilmeisesti jo niin tottunut ja kovettunut. - En todellakaan pakottaisi omaa tytärtäni hallille kuulemaan pisteytystä tisseistään tai siitä onko läskiperse.
Joo, en usko. Terv. yli 10 vuotta kuppia käyttänyt. (Mä aloitin tamponin käytön kasiluokalla, ja sekin oli aluksi vaikea saada paikalleen.)