Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu-uinti asiaa! Auttakaa äitiä!

Vierailija
29.03.2016 |

Noniin, eli minulla on pian 13v tytär ja koulu-uinnit alkaa parin viikon päästä. Niitä pidetään neljät, kerran viikossa, viikot peräkkäin. Tyttöni on nyt sanonut ettei halua osallistua uinteihin ja tästä on nyt itkun kanssa väännetty illasta toiseen. Olen yrittänyt kysyä syytä miksi. Kiusataanko? Pelkääkö joutuvansa kiusatuksi, mutta eihän tosta näytä saavan mitään irti, harmittaa vaan toisen puolesta, koska tuo uinti asia näyttäs painavan hänen mieltä ihan toden teolla. Epäilen, että tässä on takana joku häpeä omaan vartaloonsa, kun on rinnat ja karvat kasvaneet (on myös hänen kavereillaan) ja tämän toki ymmärrän täysin. Ei se mullekaan mitään herkkua ollut osallistua niihin uinteihin tuossa iässä, vaikka nyt toki aikuiselle se kuullostaa ihan hölmöltä syyltä jättäytyä pois, kun pitää olla alasti suihkussa ja saunassa. Siellä kuitenkin varmaan opekin pällistelemässä.
Mä en nyt oikein tiedä mitä voisin vielä tehdä/sanoa? Yritänkö vielä vaikka jonkun pienen kannusteen/palkkion kera suostutella osallistumaan? Vai onko se sitten kauheeta pakottamista.. Eikai koulukaan voi pakottaa tyttöä uimaan? Voisinko mä laittaa opelle ihan suoraan viestin, että olemme nyt lapseni kanssa asiasta keskustelleet kotona ja päädyimme siihen, että hän ei osallistu uinteihin, vaan haluaa vaihtoehtoiseen liikuntaan. Tiedän, että koulu järjestää uinti päivinä myös jotain muuta, koska aina löytyy niitä, jotka ei terveydellisistä tai vaikka uskonnollisista syistä ui.
Nyt muakin stressaa ja harmittaa, kun toinen itkee iltaisin tätä asiaa. Mä kyllä toisaalta ymmärrän, koska muistan harvinaisen hyvin omankin teiniajan vartalohäpeän yms, mutta sitten taas tekis mieli vaan sanoa, että hei haloo uimaan menee muutkin ja niin menet sinäkin, kun se kerta koulun liikkatunneille kuuluu.
Onko täällä muita teinien äitejä, ehkä vähän kokeneempia? Mulla esikoinen kyseessä.
Miten toimisin? Laitanko vaan opelle tylysti lapun ilman mitään järkevää syytä, että meiltä ei nyt saa uimaria liikka tunneille..
Kiitos etukäteen!:)

Kommentit (217)

Vierailija
41/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oltiin sairaana aina uintipäivinä ekan kerran jälkeen.  luokan pojat istui altaan reunalla ja antoi pukuhuoneesta tuleville tytöille pisteitä ja kommentteja. Opettaja sanoo, että tietysti tytöt kiinnostaa poikia, menkää tytöt reippaasti vain ohitse pää pystyssä! Kun yritettiin keskustella asiasta, opettaja vain jankkasi sitä "reippautta". Suurin osa tytöistä lintsasi.

Mun mielestä lasta ei pidä opettaa siihen, että maailmassa kaikki menee oman mielen mukaan. Mutta ei myöskään siihen, että pelkästä sovinnaisuudesta pitää alistua häpäisevään kohteluun.

Vierailija
42/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmoittanut vain, ettei osallistu uintiin. Koulu järjestää uintipäivän ajaksi muuta liikuntaa eli ihan peruslenkkeilyä. Ei ole ollut ongelmia kenenkään kohdalla. Kaikki ovat käyneet uimakoulun primusmaisteriksi asti, joten uimataito on kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli sama. En pakottanut uimaan kumpaakaan (tyttö ja poika), ilmoitin opettajalle kyllä. Sehän on hienoa jos uintien ajaksi on muita mahdollisuuksia. Omalla tytöllä muuten alkoivat kuukautiset 11-vuotiaana, mikä tietysti oli este uinnille myös.

Miten kuukautiset ovat este uinnille? Tamponit kyllä pitävät vuodon kurissa ilman, että verivana seuraa vedessä perässä.

Urpo

En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta on minunkin pakko kommentoida. Aikonani käytin aina koulu-uinnissa tamponia, enkä kyllä voi käsittää, miten ikä on sille este. Jotkut velvollisuudet on vain hoidettava ja kouluikäiselle uinti oli yksi niistä. Fysiologiset esteet yms. erikseen, mutta kyllä nainen, jonka kuukautiset ovat alkaneet pystyy pääsääntöisesti käyttämään tamponia.

Lisäksi alussa kun menkat alkaa ovat ne hyvinkin epäsäännölliset, joten ope ei mitenkään pysty laskemaan miten kenenkin menkat pyörii.

Joo, minäkin käytin tamponia jo yläasteella (tosin en koulu-uinnissa), mutta tosi harva kavereistani käytti, koska se ei tuntunut mukavalta. Tunnen aikuisia naisia, jotka eivät pysty käyttämään tamponia, koska se ei edelleenkään tunnu hyvältä. Itse kävin pari kertaa viikossa uimassa opiskeluaikana, mutta kuukautisten ajan jätin uinnit väliin, koska mun mielestä tamponin kanssa on ällöä uida. Se imee kuitenkin vettä itseensä narua pitkin. Se, mitä kuukautissuojaa käyttää, on henkilökohtainen valinta, eikä ketään voi pakottaa käyttämään tamponia. 

Niin, meitä on kyllä monia! En minäkään lähtis menkoissa uimaan, kyllä se vedellä paisunut tampooni tuntuu ikävältä.

Ja jos puhutaan vielä näistä nuorista, joilla on juuri saattanut alkaa kuukautiset ja koko homma on ihan uusi ja ehkä vähän inhottava, niin ei se musta olisi kivaa/reilua alkaa pakottaa tampoonin käyttöön ja vielä uimaan!

Meillä ainakin riitti yläasteella, että sanoi vaan opelle menkoista. Ala-asteella piti olla vanhemmilta lappu.

Lisäksi menkat ovat alussa epäsäännölliset.  Joten ope ei pysty laskemaan kenenkään kiertoa jos nyt joku ope olisi niin.....

Vierailija
44/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa, yläasteella koko luokka ui samaan aikaan ja jokainen mun lapsista on alkanut kasilla boikotoimaan uimista. Tytöt ymmärsin, mutta että poikakin. Ja aivan järkähtämättömiä mielipiteensä kanssa olivat.

Opettajalle ei auta mikään selitys eikä uimakouluista saadut todistukset. Jos hän ei ole nähnyt, että oppilas ui 8. ja 9. luokalla, kurssista ei pääse läpi. Eikä sillä ole mitään merkitystä, että lapsi on ollut 7. luokalla saman opettajan kanssa uimassa. Silloin hän ei ole "nähnyt" lapsen uintia.

Käydään parhaillaan taas asiasta vääntöä enkä tiedä mitä sanoisin ja tekisin.

Kaikki lapset uineet pienestä pitäen ja ovat todella hyviä uimareita. Joku niissä uimatunneissa vain mättää ja pahasti. Onneksi sentään poikien ope on hieman ymmärtäväisempi.

Vierailija
45/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillä oltiin sairaana aina uintipäivinä ekan kerran jälkeen.  luokan pojat istui altaan reunalla ja antoi pukuhuoneesta tuleville tytöille pisteitä ja kommentteja. Opettaja sanoo, että tietysti tytöt kiinnostaa poikia, menkää tytöt reippaasti vain ohitse pää pystyssä! Kun yritettiin keskustella asiasta, opettaja vain jankkasi sitä "reippautta". Suurin osa tytöistä lintsasi.

Mun mielestä lasta ei pidä opettaa siihen, että maailmassa kaikki menee oman mielen mukaan. Mutta ei myöskään siihen, että pelkästä sovinnaisuudesta pitää alistua häpäisevään kohteluun.

Opettaja antoi poikien istua siinä arvottamassa toisia ihmisiä? Ennen vanhaan pojat olisi raahattu korvasta pidellen nurkan taakse, nykyaikana ne olisi pitänyt komentaa pois ja pitää tunnin luento siitä miten käyttäydytään ja ottaa vanhempiin yhteyttä. Koska jos näin ei tehdä niin näistä pojista kasvaa niitä nuoria miehiä jotka huutaa uimarannalla että läskit ja vanhat pois täältä ja ravintolassa solvaa naisia päin naamaa rumiksi ja vääränlaisiksi.

Vierailija
46/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukuppi voi olla hankala neitsyelle. 

No ei ole, ja foorumeilla moni nuori kertoo aloittaneensa sen käytön heti ensimmäisistä menkoista alkaen.

Vierailija
47/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa, yläasteella koko luokka ui samaan aikaan ja jokainen mun lapsista on alkanut kasilla boikotoimaan uimista. Tytöt ymmärsin, mutta että poikakin. Ja aivan järkähtämättömiä mielipiteensä kanssa olivat.

Opettajalle ei auta mikään selitys eikä uimakouluista saadut todistukset. Jos hän ei ole nähnyt, että oppilas ui 8. ja 9. luokalla, kurssista ei pääse läpi. Eikä sillä ole mitään merkitystä, että lapsi on ollut 7. luokalla saman opettajan kanssa uimassa. Silloin hän ei ole "nähnyt" lapsen uintia.

Käydään parhaillaan taas asiasta vääntöä enkä tiedä mitä sanoisin ja tekisin.

Kaikki lapset uineet pienestä pitäen ja ovat todella hyviä uimareita. Joku niissä uimatunneissa vain mättää ja pahasti. Onneksi sentään poikien ope on hieman ymmärtäväisempi.

Otat pienet videonpätkät uimisesta ja annat linkin opettajalle. Se loppuu siihen.

Vierailija
48/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö osaa uida ja uikin aina mökillä ahkerasti. Kavereiden kanssa ei käy enää uimassa, eli varmaankin syynä tämä ikä.. Uikkareitakin riittää ja varmasti olisi pyytänyt uutta, jos tämä uintikammo olisi siitä johtunut.

Moni kyseli, että miten keskustellaan, niin vähän vaihtelevasti. Ollaan puhuttu ja käyty läpi yhdessä kaikki murrosiän jutut, mutta siitäkin on jo aikaa.

Ehkä tosiaan voisin vielä istuttaa tytön pöytään jo sanoa, että ilman syytä en anna sinun olla poissa. Syy voi olla mikä vaan, kunhan minä saan sen. Muiden ei tarvitse sitä kuulla. :)

Ap

Vierailija
49/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin koulu-uinnin seiskaluokalla siihen, kun uimaopettaja pakotti minut siihen altaan päässä olevalle korokkeelle mahalteen esittelemään eri uintityylejä. Koko luokka nauroi ja osotteli vartaloani sitten siinä vieressä ja minä häpeän puna poskilla demonstroin kuinka sammakkoa uidaan. Joo, oli todella kivaa... Vielä tämän jälkeenkin koulussa minua tuosta pilkattiin jonkun aikaa.

Siitä lähtien minulla oli aina jokin tekosyy miksi en voinut uimaan mennä. Enkä ole tuon jälkeen käynyt muutenkaan enää uimahallissa, epämiellytävä muisto jäi. Ja aikaa on kulunut tapahtuneesta n. 30 vuotta.

Että kannattaa todellakin ottaa selvää mikä liittyy tuohon haluttomuuteen mennä uimaan, eikä vain sokeasti pakottaa ja todeta " no se nyt kuuluu opetusohjelmaan, kestä se ".

Vierailija
50/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, selität tilanteen opelle, ei mitään tylyä lappua vaan asiallisesti kertoen tilanteen. Toki olisi hyvä saada selville miksi tyttö ei uimaan halua... Mutta ei tuossa nyt suurempaa murehtimista ole. Terv. luokanope

Vierailija
51/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 19-vuotias enkä kertaakaan uinut yläasteen aikana koulussa. Huono iho ja epävarmuus omasta kropasta tekivät jo pelkästä ajatuksesta kamalan. Onneksi äitini ei pakottanut menemään, vaan laittoi opettajalle viestiä ettei aio pakottaa epävarmaa yläasteikäistä teiniä näyttäytymään alastomana puolituttujen edessä, koska se kerran tuntuu niin vastenmieliseltä.

Älä pakota tytärtäsi.

Vierailija
52/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli sama. En pakottanut uimaan kumpaakaan (tyttö ja poika), ilmoitin opettajalle kyllä. Sehän on hienoa jos uintien ajaksi on muita mahdollisuuksia. Omalla tytöllä muuten alkoivat kuukautiset 11-vuotiaana, mikä tietysti oli este uinnille myös.

Miten kuukautiset ovat este uinnille? Tamponit kyllä pitävät vuodon kurissa ilman, että verivana seuraa vedessä perässä.

Urpo

En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta on minunkin pakko kommentoida. Aikonani käytin aina koulu-uinnissa tamponia, enkä kyllä voi käsittää, miten ikä on sille este. Jotkut velvollisuudet on vain hoidettava ja kouluikäiselle uinti oli yksi niistä. Fysiologiset esteet yms. erikseen, mutta kyllä nainen, jonka kuukautiset ovat alkaneet pystyy pääsääntöisesti käyttämään tamponia.

Lisäksi alussa kun menkat alkaa ovat ne hyvinkin epäsäännölliset, joten ope ei mitenkään pysty laskemaan miten kenenkin menkat pyörii.

Joo, minäkin käytin tamponia jo yläasteella (tosin en koulu-uinnissa), mutta tosi harva kavereistani käytti, koska se ei tuntunut mukavalta. Tunnen aikuisia naisia, jotka eivät pysty käyttämään tamponia, koska se ei edelleenkään tunnu hyvältä. Itse kävin pari kertaa viikossa uimassa opiskeluaikana, mutta kuukautisten ajan jätin uinnit väliin, koska mun mielestä tamponin kanssa on ällöä uida. Se imee kuitenkin vettä itseensä narua pitkin. Se, mitä kuukautissuojaa käyttää, on henkilökohtainen valinta, eikä ketään voi pakottaa käyttämään tamponia. 

Niin, meitä on kyllä monia! En minäkään lähtis menkoissa uimaan, kyllä se vedellä paisunut tampooni tuntuu ikävältä.

Ja jos puhutaan vielä näistä nuorista, joilla on juuri saattanut alkaa kuukautiset ja koko homma on ihan uusi ja ehkä vähän inhottava, niin ei se musta olisi kivaa/reilua alkaa pakottaa tampoonin käyttöön ja vielä uimaan!

Meillä ainakin riitti yläasteella, että sanoi vaan opelle menkoista. Ala-asteella piti olla vanhemmilta lappu.

Lisäksi menkat ovat alussa epäsäännölliset.  Joten ope ei pysty laskemaan kenenkään kiertoa jos nyt joku ope olisi niin.....

Meillä liikunanopettaja järkkäs uinnit siten, ettei kellään voi olla menkkoja kuin yhden kerran. Hän halusi lääkärintodistuksen epäsäännöllisistä menkoista.

Vierailija
53/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppi ja tampoonihörhöt menkääpä nyt pois.

Vierailija
54/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urpo

Meillä liikunanopettaja järkkäs uinnit siten, ettei kellään voi olla menkkoja kuin yhden kerran. Hän halusi lääkärintodistuksen epäsäännöllisistä menkoista.

Johan on. Aina voi haluta, mutta oppilaiden kuukautiskierto ei kyllä kuulu opettajalle.

Vierailija
55/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urpo

miten lääkäri voi todeta epäsäännölliset menkat yhtäkkiä tai ylipäätään?

Vierailija
56/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin on todella höntisti uimajutut. Ala-asteella 1-4 luokat uivat kolmesti lukuvuonna, vitoset ja kutoset eivät ui ollenkaan, säästösyistä.

Yläasteella taas on kuusi kertaa per lukuvuosi.

Mikä järki tässä on? Luotetaanko siihen, että yläasteella kieltäytyvät uinnista ja lintsareista ei tarvii maksaa? Olen kirjoittanut asiasta lehteen ja paikallisille silmäätekeville. Antaisivat pienten uida, kun vielä mielellään lähtevät uimaan. Keskittyisivät yläasteen liikunnassa johonkin ihan muuhun, sitten voisi olla valinnaisia tunteja, että he pääsevät uimaan, ketkä pystyvät.

Vierailija
57/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakastin kouluaikoina liikuntaa ja olin hyvä siinä. Silti uintitunnit tuntuivat aivan järkyttäville. Juurikin sen takia, että häpeili omaa vartaloaan. Muutamilta tunneilta olin pois, äidin kirjoittamalla "lupalapulla."

Mielestäni toi on ainakin ihan ymmärrettävää murrosikäisten keskuudessa. Muistan, että meidän liikuntaryhmästä osa oli aina pois. Ehkä hyödyllisempää olisi, että sen aikaa voisi vaihtoehtoisesti tehdä jotain muuta tai käydä vaikka omalla ajalla uimassa. Itse keskustelisin tytön kanssa ja ehkä kannustaisin häntä osallistumaan mutta en pakottaisi. Jollei siltikään halua niin kirjoittaisin jonkin lupalapun tai ottaisin opettajaan yhteyttä.

Vierailija
58/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pakottaisi enkä pakottanut. Muistaa loppuikänsä, jos pakotetaan, joillekin tuo häveliäisyys on iso juttu tuossa iässä.

Olen samaa mieltä. Itse en vielä aikuisenakaan pysty käymään uimahallissa tai kylpylässä, koska ahdistavat muistot koulu-uinneista eivät ole pyyhkiytyneet mielestä (olen 30-vuotias). Silloin herkässä iässä alastomana näyttäytyminen opettajan ja luokan edessä oli painajainen. Älä vähättele tyttäresi tunteita, sillä tilanne voi olla oikeasti hänelle tosi vaikea, ja "siedätyshoito" voi vain pahentaa sitä.

Lisään vielä, että uida voi muutenkin kuin koulun kanssa. Kenenkään uimataito ei varmasti jää siitä kiinni.

Vierailija
59/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää koko perhe uimassa muutama kerta tämän parin viikon aikana. Ehkä teini on rakentanut itselleen liian pelottavia mielikuvia koko tilanteesta ja mieli muuttuu, kun huomaa, etteivät uimarit pääsääntöisesti kyylää toisiaan (av-mammat ovat toki asia erikseen...).

Mielestäni onnistuneiden perheuintikertojen jälkeen voikin jo vaatia pätevää syytä jos teini kaikesta huolimatta ei suostu osallistumaan koulu-uintiin.

Vierailija
60/217 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrättehän, ettei opettaja voi jättää omalla päätöksellä uintia pois. Hän tekee silloin virkavirheen. Uinti on muuten uudessakin opsissa ainut mainittu urheilumuoto, jota on pakko järjestää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme