Koulu-uinti asiaa! Auttakaa äitiä!
Noniin, eli minulla on pian 13v tytär ja koulu-uinnit alkaa parin viikon päästä. Niitä pidetään neljät, kerran viikossa, viikot peräkkäin. Tyttöni on nyt sanonut ettei halua osallistua uinteihin ja tästä on nyt itkun kanssa väännetty illasta toiseen. Olen yrittänyt kysyä syytä miksi. Kiusataanko? Pelkääkö joutuvansa kiusatuksi, mutta eihän tosta näytä saavan mitään irti, harmittaa vaan toisen puolesta, koska tuo uinti asia näyttäs painavan hänen mieltä ihan toden teolla. Epäilen, että tässä on takana joku häpeä omaan vartaloonsa, kun on rinnat ja karvat kasvaneet (on myös hänen kavereillaan) ja tämän toki ymmärrän täysin. Ei se mullekaan mitään herkkua ollut osallistua niihin uinteihin tuossa iässä, vaikka nyt toki aikuiselle se kuullostaa ihan hölmöltä syyltä jättäytyä pois, kun pitää olla alasti suihkussa ja saunassa. Siellä kuitenkin varmaan opekin pällistelemässä.
Mä en nyt oikein tiedä mitä voisin vielä tehdä/sanoa? Yritänkö vielä vaikka jonkun pienen kannusteen/palkkion kera suostutella osallistumaan? Vai onko se sitten kauheeta pakottamista.. Eikai koulukaan voi pakottaa tyttöä uimaan? Voisinko mä laittaa opelle ihan suoraan viestin, että olemme nyt lapseni kanssa asiasta keskustelleet kotona ja päädyimme siihen, että hän ei osallistu uinteihin, vaan haluaa vaihtoehtoiseen liikuntaan. Tiedän, että koulu järjestää uinti päivinä myös jotain muuta, koska aina löytyy niitä, jotka ei terveydellisistä tai vaikka uskonnollisista syistä ui.
Nyt muakin stressaa ja harmittaa, kun toinen itkee iltaisin tätä asiaa. Mä kyllä toisaalta ymmärrän, koska muistan harvinaisen hyvin omankin teiniajan vartalohäpeän yms, mutta sitten taas tekis mieli vaan sanoa, että hei haloo uimaan menee muutkin ja niin menet sinäkin, kun se kerta koulun liikkatunneille kuuluu.
Onko täällä muita teinien äitejä, ehkä vähän kokeneempia? Mulla esikoinen kyseessä.
Miten toimisin? Laitanko vaan opelle tylysti lapun ilman mitään järkevää syytä, että meiltä ei nyt saa uimaria liikka tunneille..
Kiitos etukäteen!:)
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvitset syyn niin allergia/atooppinen iho on mainio sellainen.
Kiva opettaa lapselle, että valehtelemalla voi välttää ikäviä asioita. Näinhän tällainen valehtelija toimii varmaan työelämässäkin, kun ei huvita mennä töihin, niin soitetaan pomolle, että migreeniä pukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva opettaa lapselle, että valehtelemalla voi välttää ikäviä asioita. Näinhän tällainen valehtelija toimii varmaan työelämässäkin, kun ei huvita mennä töihin, niin soitetaan pomolle, että migreeniä pukkaa.
Joskus on hyvä osata olla myös käytännöllinen. Jos ap:n tyttö noin tuosta uinnista nyt kärsii, niin itse kyllä vapauttaisin tuosta kärsimyksestä pienellä valkoisella valheella. Kenelle siitä on haittaa? Aikuisenakin on joskus osattava olla käytännöllinen, kunhan yleensä on vastuullinen työntekijä ;).
Vierailija kirjoitti:
Kaikille teille, jotka olette epävarmoja omasta vartalostanne sanon näin: sinne uimahalliin kannattaa oikeasti mennä ja nähdä minkälaisia naisten (miksei myös miesten) vartalot oikeasti ovat. Pidin uimahallissa käyntiä itselleni aika voimaannuttavana kokemuksena. Olen aina vihannut vartaloani, mutta siellä ollessani huomasinkin että vartaloni onkin oikeastaan ihan ok...
Juuri näin. Harvemmin siellä uimahallissa mitään täydellisiä mallivartaloita näkee, vaan ihan tavallisia nais ja miesvartaloita omine ongelmakohtineen.
En nyt lukenut kaikkia vastauksia, mutta lähtökohta minusta on, että ilman pätevää syytä ei jää pois. Jos osaa uida, ei pelkää vettä, ei ilmeisesti ole kiusaamista (jos on muuten kavereita, on sosiaalinen jne.), pois jääminen voisi vain vaikeuttaa jatkoa. Jos siis vaikka häpeää vartaloaan, ei se häpeä poistu sillä, että ei tee sitä mitä muut tekevät. Kyllä tuossa iässä valtaosalla tytöistä on ihan näkyvää murrosiän kehitystä ja menkat alkaneet, ei siinä ole mitään ihmeellistä. Ja tosiaan siellä uimassa käydään uimisen takia, se on hyvää liikuntaa ja on sellainen taito, että voi pelastaa joskus oman tai jonkun toisen hengen. Se on sivuseikka, miltä siellä näyttää. Toki teinille se ei välttämättä ole sivuseikka, mutta vanhemman ei minusta pidä mennä tällaiseen mukaan vaan näyttää sitä "järjen valoa".
Kun tämä teinien koulu-uinti aiheuttaa näin paljon polemiikkia, niin minusta tähän yksi hyvä yleinen ratkaisu olisi, että koulu-uinnit painotettaisiin entistä enemmän ala-asteelle, koska silloinhan ne tärkeimmät perustaidot opetetaan, eivätkä alakouluikäiset vielä niin häpeä omaa kehoaan, ja heillehän koulu-uinnit on yleensä vielä piristystä samanlaiseen ja harmaaseen koulunkäyntiin.
Yläasteella uinnit voisi sitten olla vain halukkaille, ja vaikka kerran tai pari kumpanakin lukukautena, kun ne tärkeimmät taidot on jo silloin ala-asteella opittu ja alkeetkin jo päiväkoti-iässä, niin ei ole mitään tarvetta enään pakko-opetukselle. Ne halukkaat sitten saisivat käydä yläasteellakin uimassa, jotka sen tuntevat omaksi lajikseen.
sitte vanhemmat syyttää koulua jos lapsi hukkuu ku ei oppinu uimaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama. En pakottanut uimaan kumpaakaan (tyttö ja poika), ilmoitin opettajalle kyllä. Sehän on hienoa jos uintien ajaksi on muita mahdollisuuksia. Omalla tytöllä muuten alkoivat kuukautiset 11-vuotiaana, mikä tietysti oli este uinnille myös.
Miten kuukautiset ovat este uinnille? Tamponit kyllä pitävät vuodon kurissa ilman, että verivana seuraa vedessä perässä.
Tamponit ei sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta-argumentti: pitääkö suostua kaikkeen epämiellyttävään vain siksi, että " niin kuuluu tehdä"?
On paljon asioita, jotka ovat ikävämpiä mutta tärkeämpiä kuin koulu-uinti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama. En pakottanut uimaan kumpaakaan (tyttö ja poika), ilmoitin opettajalle kyllä. Sehän on hienoa jos uintien ajaksi on muita mahdollisuuksia. Omalla tytöllä muuten alkoivat kuukautiset 11-vuotiaana, mikä tietysti oli este uinnille myös.
Miten kuukautiset ovat este uinnille? Tamponit kyllä pitävät vuodon kurissa ilman, että verivana seuraa vedessä perässä.
Urpo
En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta on minunkin pakko kommentoida. Aikonani käytin aina koulu-uinnissa tamponia, enkä kyllä voi käsittää, miten ikä on sille este. Jotkut velvollisuudet on vain hoidettava ja kouluikäiselle uinti oli yksi niistä. Fysiologiset esteet yms. erikseen, mutta kyllä nainen, jonka kuukautiset ovat alkaneet pystyy pääsääntöisesti käyttämään tamponia.
Minä, aikuinen nainen, aloin kokea tamponin käytön toimivana vasta ekan synnytyksen jälkeen 31-vuotiaana. En tiedä miksi näin oli, enkä välitäkään, kun vaihtoehtoja on. Se että sinä et käsitä jotain ei tarkoita että se olisi mitenkään omituista. Jokaisen fysiologia on omanlaisensa.
Jos koulussa menkat osuivat uimisen ajalle niin mentiin lenkille siksi aikaa. Näin taisi käydä kerran koko kouluaikana minulle.
Tämä. Olemme yksilöitä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta-argumentti: pitääkö suostua kaikkeen epämiellyttävään vain siksi, että " niin kuuluu tehdä"?
On paljon asioita, jotka ovat ikävämpiä mutta tärkeämpiä kuin koulu-uinti.
Tarkoitan tällä sitä, että kannattaa keskittyä selviytymään niistä tärkeämmistä asioista. On turha aiheuttaa stressiä tuosta koulu-uinnista, joka ei usein koko elämän kannalta ole kovinkaan tärkeää.
Minusta ei ketään, siis ei ketään, voi pakottaa olemaan alasti muiden edessä ja koulu-uinti nyt väkisinkin tälle altistaa. Uimapuvussakin oleminen voi tuntua ahdistavalta ja nöyryyttävältä. Tässä nyt ei ole kyse siitä, että joku ei vaan pidä vaikkapa pesäpallosta. Kyse on hyvin henkilökohtaisesti asiasta, ja vieläpä hyvin herkässä iässä. Ette hyvänen aika pakota niitä lapsianne sinne alasti hillumaan. Ei ne teille kerro miten heitä mahdollisesti kiusataan. Nyt järki käteen!
On järkyttävää, että koulussa, olkoonkin liikuntatunti uimahallissa - pitäisi riisuutua alasti luokkakavereiden nähden, jos ei jostain syystä halua. Tämä, jos mikä, on väkivaltaa. Missään muussa maassa maailmassa ei tällaista vaadittaisi kuin Suomessa. Kyllä tuonikäisen pitää saada itse päättää näyttääkö vartalonsa muille, ei alastomuus ole kaikille luonnollista, vaikka saunakansaa ollaankin. Antaisin luvan olla pois uintitunneilta.
Ei ole pakko mennä uimaan. Kotikoulunkin voi valita.
Jos jotkut ei muuten tiennyt niin kaikki nuoret ei käytä tamppooneja.
Myöhäs mut jos joku muu on täs tilantees niin antakaa niiden päättää että meneekö ne sinne altaaseen. Ennen ku ne alkaa vilustuttaa itteänsä tai koittaa murtaa raajojansa. Koska itsehän olen noita molempia tehnyt tästä syystä.
Ketään ei saa pakottaa käyttämään tamponit se voi sattua, ei uskalla kokeilla tai muuta sellaista. Enkä itse haluaisi ottaa riskiä koulu uinnissa siitä että se veri tulee läpi. Siitä vasta haloo alkais. Ja teinien piirissä sana leviäis ihan sata varmasti koko koululle.
11-vuotiaallehan tamponin käyttö on varsin helppoa.