En ole saanut tänään mitään tehtyä töissä kellojen siirtämisen takia.
Yritin koko viime viikon mennä aiemmin nukkumaan ja siirtää sisäistä kelloani jotenkin tähän uuteen aikaan. En vain saanut unta klo 21-22, tietenkään, koska menen normaalisti 22-23 aikaan nukkumaan. Pyörin sängyssä turhaan ja turhautuneena sain vielä vähemmän unta. Eilen sitten otin melatoniinia 3mg klo 20, jotta olisin oikeasti nukahtanut ennen puoltayötä. No en nukahtanut! Ja herätys oli 6.45, eli 5.45 vanhaa aikaa.
Olen ollut aivan kuutamolla koko päivän, en ole saanut mitään aikaiseksi. Olen pudotellut asioita, en ole muistanut mitään, olen ollut ärtyisä, enkä pysty keskittymään mihinkään. Väsyttää aivan tolkuttomasti.
Enkä ole ainut! Työyhteisössä kukin vuorollaan valittaa, miten ei saa mitään tehtyä, väsyttää ja moni on huonolla tuulella.
Nyt kun yritetään säästää ja säästää ja säästää joka paikasta, niin tässä kellojen siirtämisessä ainakin menetetään viikko ellei kaksikin, kun ei saada mitään aikaiseksi. Tehokkuus aivan nollissa.
Ja perkele, te normaalisti neljältä joogaamaan nousevat aamuvirkut olette sitten hiljaa tästä kesäajan ihanuudesta, jos haluatte elää iltaan asti.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä paljon te aikaeroviisastelijat sitten lomaillessanne teette töitä? Heräättekö lomakohteessa herästyskellon soittoon viideltä aamulla ja lähdette kahdeksaksi tunniksi töihin? Niin, kyllähän sitä lomaillessa voi herätä miten vaan ilman ongelmaa.
Kysyn myös vielä sitä, että kuinka paljon (montako tuntia) te nukutte yössä, joilla ei ole haittaa yhden tunnin menetyksestä?
Nukun yleensä 6-7 tuntia yössä ja tarvittaessa pärjään vähemmälläkin. Yli 8 tuntia ei unta riitä oikeastaan koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta, teini-ikäistä lasta. Arvaa vaan kuinka helppoa niille oli nousta tänään klo 6 aiemman 7 sijasta..
ap
Minä olin teini-ikäinen 70-80-luvulla. Juuri silloin kun siirryttiin kesäajan käyttöön. Ja tiedätkö mitä... Heräsin silloinkin. Selvitin lukion ja kirjoitukset, itse asiassa jopa hyvillä arvosanoilla. Mutta ehkä mun vanhemmillani oli paremmat teinit kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä paljon te aikaeroviisastelijat sitten lomaillessanne teette töitä? Heräättekö lomakohteessa herästyskellon soittoon viideltä aamulla ja lähdette kahdeksaksi tunniksi töihin? Niin, kyllähän sitä lomaillessa voi herätä miten vaan ilman ongelmaa.
Kysyn myös vielä sitä, että kuinka paljon (montako tuntia) te nukutte yössä, joilla ei ole haittaa yhden tunnin menetyksestä?
Minä nukun arkena noin 7-8 tuntia yössä ja kellojen siirto ei aiheuta ongelmia.
Jos nukkuisit normaalisti yössä 5 tuntia, aiheuttaisiko ongelmaa pärjätä vain neljällä tunnilla?
Täältä ilmoittautuu myös aamuvaivainen. Kärsin myös jet lagista. Minulle on ihan yksi hailee, minkä takia kellot siirtyvät, mutta tunnen siitä ruumiillista pahaa oloa. Yököttää ja nukuttaa vain koko ajan. Rytminvaihtoon menee ainakin viikko. Ja vanhetessa vain pahenee ... Mun kroppa viihtyisi parhaiten Greenwichin ajassa. Sellaiselta on ainakin tuntunut monta vuotta oman unirytmin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Jaxuhalit. Sulla on varmaan nyt tosi raskasta.
Se kellohan siirrettiin jo eilen, olisit mennyt ajoissa nukkumaan.
Ei vaan olisi pitänyt herätä sunnuntaina ja maanantaina jo valmiiksi aiemmin ja totuttaa siten elimistöä aiempaan heräämiseen. Kun väsyttää, on helpompi nukahtaa myös aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nukkuisit normaalisti yössä 5 tuntia, aiheuttaisiko ongelmaa pärjätä vain neljällä tunnilla?
Ei aiheuttaisi ongelmaa. Satunnaisesti olen valvonut koko yönkin unta saamatta ja normaalisti mennyt töihin.
Mikä työ sulla oikein on jos et saa mitään tehtyä? Kukaan ei saa siellä mitään tehtyä? Meillä olisi ainakin täysi katastrofi päällä. Eipä paljoa auta jäädä istumaan ja surkittelemaan sitä tunnin menetystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aiheuttaisi ongelmaa. Satunnaisesti olen valvonut koko yönkin unta saamatta ja normaalisti mennyt töihin.
Jos pitäisi sietää neljän tunnin yöunia viikon verran, ehkä toisenkin? Aiheuttaisiko ongelmia?
Selitys tuokin on töissä lusmuiluun.. Toissapäivänä piti siirtää kelloa tunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pitäisi sietää neljän tunnin yöunia viikon verran, ehkä toisenkin? Aiheuttaisiko ongelmia?
Toki jatkuvasta univajeesta aiheutuisi ongelmia, mutta tässä keskustelussahan on kyse vain kesäaikaan siirtymisestä, jonka ei pitäisi aiheutta suurempaa ongelmaa kenellekään normaalille ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki jatkuvasta univajeesta aiheutuisi ongelmia, mutta tässä keskustelussahan on kyse vain kesäaikaan siirtymisestä, jonka ei pitäisi aiheutta suurempaa ongelmaa kenellekään normaalille ihmiselle.
Siitähän minäkin puhun. Siis kun tuo kesäaikaan siirtyminen voi kestää viikonkin verran unen määrää vähentävästi. Minulla ainakin kestää. Eli viiden tunnin yöunet vaihtuvat viikoksi neljän tunnin yöuniin, kun en vaan saa illalla "väärään" aikaan unta, olin sitten miten väsynyt tahansa. Ja kun olen riittävän väsynyt, en siksikään saa unta, koska keho käy ylikierroksilla väsymyksen takia.
Sinä oletkin se normaali ihminen, joka nukkuu suurimman osan öistään riittävän pitkiä yöunia. Minä olen se epänormaali ihminen, joka joutuu kestämään vuodesta toiseen univajetta jo muutenkin, ja sitten vielä siitäkin vähästä viedään tunti pois.
Miksi kaikki puhuu jostain kesäaikaan siirtymisestä ja talviaikaan siirtymisestä? Mä en ole nytkään siirrellyt mitään kelloja ja silti oon ihan synkassa valtakunnan virallisen ajan kanssa. En oo ihan oikeasti ikinä siirtänyt kelloja eikä koskaan oo mitään ongelmia tullut. Mun tietokoneen kello, samoin kännykän, on nyt n. 13.14 enkä oo koskenutkaan siihen. Miten tää voi olla joillekin vaikeaa, kun eihän tätä edes huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki puhuu jostain kesäaikaan siirtymisestä ja talviaikaan siirtymisestä? Mä en ole nytkään siirrellyt mitään kelloja ja silti oon ihan synkassa valtakunnan virallisen ajan kanssa. En oo ihan oikeasti ikinä siirtänyt kelloja eikä koskaan oo mitään ongelmia tullut. Mun tietokoneen kello, samoin kännykän, on nyt n. 13.14 enkä oo koskenutkaan siihen. Miten tää voi olla joillekin vaikeaa, kun eihän tätä edes huomaa.
Montako tuntia nukut yössä? Pitääkö sinun herätä johonkin tiettyyn aikaan aamuisin, esim klo 5? Riippumatta siitä, miten sait illalla unta?
Miten yhden tunnin siirto voi muka vaikuttaa joihinkin noin paljon? Mene nukkumaan entiseen malliin samaan aikaan ja simmut kiinni. Ei se niin vaikeeta ole! Eri asia olisi jos kelloja siirrettäisiin 5 tuntia kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Olisi niin fiksua luopua kesäajasta ja olla normaaliajassa vuoden ympäri. Ei sille kellojen veivaamiselle ole nykypäivänä enää mitään muita perusteita kuin perinne. Ja jos perinteiden mukaan elettäisiin, niin olisimme vielä puissa heilumassa.
:D
meillä kans lapset (tai ainakin toinen) jotenki ihan sekaisin, en tajua! herää normisti klo 7 (eli uutta aikaa klo7, eli silti herää samaan aikaan kun ennen, ELI siis nyt tunnin lyhyemmät unet) sitten eilen hän nukahti klo 17 maissa lattialle, mikä on aivan ennenkuulumatonta, eikä millään herännyt (en nyt kirveellä koittanut) siinä nukku vajaan tunnin, ja sitte illalla kun normaalisti klo 20 sängyssä, niin valvoi klo 22 saakka. jospa tänään vartioin vähän tarkemmin, ettei pääse nukahtamaan :)
Ilmeisesti jotkut on tosi herkkiä - miten nämä tunnista sekoilevat selviävät jet lagista mennessään etelä-Eurooppaan tai Englantiin (huh, 2 tuntia eroa)??
Mulla ei tule ongelmia vielä 7-8 tunnin muutoksistakaan.
Muuten en kyllä kannata kesäaikaa, ihan turha kun sillä ei ole vaikutusta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitähän minäkin puhun. Siis kun tuo kesäaikaan siirtyminen voi kestää viikonkin verran unen määrää vähentävästi. Minulla ainakin kestää. Eli viiden tunnin yöunet vaihtuvat viikoksi neljän tunnin yöuniin, kun en vaan saa illalla "väärään" aikaan unta, olin sitten miten väsynyt tahansa. Ja kun olen riittävän väsynyt, en siksikään saa unta, koska keho käy ylikierroksilla väsymyksen takia.
Sinä oletkin se normaali ihminen, joka nukkuu suurimman osan öistään riittävän pitkiä yöunia. Minä olen se epänormaali ihminen, joka joutuu kestämään vuodesta toiseen univajetta jo muutenkin, ja sitten vielä siitäkin vähästä viedään tunti pois.
Mä koen tuon ihan päinvastoin - olen kärsinyt unettomuudesta yli 30v enkä nuku koskaan yli 4 tuntia putkeen. Niinpä en edes huomaa tunnin muutosta sinne tai tänne.