Mitä ruokia kannattaa välttää raskauden aikana. Mulla pääsääntö, että kaikkia syön!
Kommentit (13)
Joku maksamakkara voileipä silloin tällöin ei varmasti haittaa lasta. Niin kuin ei lakritsikaan tai muuta vastaavat. Kohtuudella kaikkea.
Näin meidän neuvolassa, mutta ilmeisesti suositukset vaihtuu paikkakunnasta riippuen.
aikana ihan mitä on mieli tehnyt.En tajua nykyvouhotusta syömisistä.Mitä luulette naisten ennen syöneen,silloin taisi olla elämä muutenkin normaalimpaa.
- maksa
- keittämättömät/kypsentämättömät ulkomaalaiset pakeste marjat ja vihanneks
- aurajuusto kypsestämättömänä
- pasturöitumaito
- uudet perunat
- vakuumipakatut kalat
- pellavan siemenet
nämä oli nyt ainakin
Vierailija:
- maksa
- keittämättömät/kypsentämättömät ulkomaalaiset pakeste marjat ja vihanneks
- aurajuusto kypsestämättömänä
- pasturöitumaito
- uudet perunat
- vakuumipakatut kalat
- pellavan siemenetnämä oli nyt ainakin
- pasturöitumaito
- uudet perunat
nämä oli nyt ainakin
[/quote]
Oikeaa tietoa löytyy täältä:
http://www.espoo.fi/xsl_perussivu_alasivuilla.asp?path=1;606;608;32661;…
Niin, saahan sitä syödä, mitä itse haluaa, mutta jos keskenmeno tai kehityshäiriö tulee ja syynä on selkeästi osoitettavissa jokin ns. kiellettyjen listalla ollut ruoka, niin itseäänhän siinä vaan voi syyttää.
Kyllä minulle ainakin neuvolasta annettiin ihan moniste, jossa oli lueteltu kaikki ruoat/ruoka-aineet, joita ei suositeltu syömään raskauden aikana. Esim. edellämainitun listeriabakteeritartunnan välttämiseksi. Näitä oli just kypsentämättömät pakastevihannekset (erikseen ei sanottu mitään vain ulkomaisista, ihan suomalaisissakin voi olla), vakuumipakatut kalat (itse garaavattua lohta sai syödä), tuorejuustot, homejuustot (tosin jostain kuulin, että sisnihomejuustossa itse se home olisi sellaista, joka saa jotain aikaan), ulkolaiset irtojäätelöt ym. Kaviket ja vihannekset pitää pestä kunnolla, jotta multajäämät lähtee pois. Ja jos haluaa olla aivan varma listeriabakteerin kuolemisesta on syötävää ruokaa kypsennettävä muutama minuutti väh. +72 asteessa. Myös vältettäviä ruokia ovat suuret järvikalat (raskasmetallipitoisuudet korkeat), merilevä, pellavansiemenet, luontaistuotejutut (yrttiteet ym), maksa (mutta tosiaan oman harkinnan mukaan voi esim. maksamakkaraa ja laatikkoa syödä, kunhan ei ihan jatkuvalla syötöllä).
Nyt ei muistukaan muuta. Niin, lakritsi ja salmiakki oli kai myös siinä kategoriassa, jota ei ainakaan kovin runsaita määriä kannata syödä. Ja alkoholia juoda.
Mutta tuon listeriabakteerin kanssa pitää sikäli olla varovainen, että ei ole merkitystä sillä, syötkö ruokaa ihan pikkusen vai kauheet määrät. Ktllä se tarttuu pienestäkin määrästä, jos on tarttuakseen. Mutta aika harvinaista tuo listeriabakteerin saanti on. Oliko niin, että vain n. 1 raskaana olevan nainen vuodessa saa tartunnan. Siis Suomessa. Mutta, jos haluaa olla varma, niin pelaa myös varman päälle. Sit, jos kuitenkin huono säkä on, niin voihan sen bakteerin saada, vaikka mitä tekis. Elämä on epävarmaa.
Äidilleni oli minua odottaessa neuvolasta oikein tähdennetty (27v sitte) että muista syödä sitten maksaa jotta saat A-vitamiinia ja äitihän oli syönyt. Täytyy tunnustaa että itekkin oon syönyt raskauden aikana 2 maksamakkaravoileipää, kun teki niin sikana mieli. Ja rv on nyt 34. Tuleekohan mun lapsesta nyt vammainen?