Mies haluaa ottaa minun sukunimeni?!
Ollaan menossa naimisiin, ja mieheni haluaisi vaihtaa oman sukunimensä minun sukunimeksi naimisiin menon yhteyädessä. Minusta tuo on ihan järjetön idea, sillä en koe olevani naimisissa jos en voi ottaa miehen nimeä, ja lisäksi mielestäni on mieheltä, noh..miten sen nyt sanoisi.. neitimäistä, jos mies ottaisi naisen sukunimen avioitumisen yhteydessä. Mielestäni mies on kuitenkin perheen pää, ja perheen kuuluu kulkea hänen nimellään. Lisäksi mieheni etunimi + minun sukunimi yhdistelmä kuulostaa tyhmältä.
Kertokaa miten saisin miehen myöntyymään siihen, että minä ottaisin hänen nimensä. Haluaisin, että tuleva perheemme kulkee nimenomaan miehen nimellä, koska niin sen kuuluu mielestäni mennä.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Eivät kyllä ole mahdollisia nuo ehdotukset, että molemmat ottaisivat toisen sukunimen. Eikä mies voi ottaa ap:n sukunimeä ilman että ap allekirjoittaa asiaa koskevan paperin. Sama tietty toisinpäin.
Onko tosiaan näin? Eli naimisiinmeno ei oikeuta, vaan tarvitasn vielä lupa? Joku voisi kieltäytyä siis nimensä antamisesta puoöisolleen, ainakin siis teoriassa.
Ehkä miehelläsi on synkkä menneisyys josta tahtoo eroon vaihtamalla ovelasti nimeä.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat pitää yllä naista alistavia perinteitä?
Mielestäni se perinne ei todellakaan ole mitenkään naista alistava, päin vastoin. Minä olen aina ollut sitä mieltä, että mies on perheen pää ja perhe kulkee miehen nimellä. En koe miehen sukunimen ottamista yhtään alistavaksi..Ap
Siis sinusta miehen tulee olla perheen pää ja et koe sitäkään mitenkään naista alentavana?
Kyllä, minä otin mieheni sukunimen ja elän vieläpä 100% miehen rahoilla (yhteisestä päätöksestä), mutta en ikimaailmassa suostuisi elämään muussa kuin tasavertaisessa suhteessa. Kukaan ei ole perheen pää, vaan asiat päätetään yhdessä perheen hyväksi.
Ihanaa, kuinka naivisti sä elät tota trophy wifen elämää. Sä olet tasavertainen just niin kauan kuin miehellesi sopii ja vain niistä asioista, joissa hän antaa sinun olla tasavertainen. Ellei hän sitten ole ollut idiootti ja unohtanut avioehdon.
Ymmärsinkö oikein että ap haluaa käyttää vuosikymmeniä vanhaa toimintamallia ilman sen kummempaa perustetta että niin se kuuluu mennä.
Nykypäivänä kun pari menee naimisiin, niin se kuuluu mennä niin että he valitsevat jommankumman sukunimen yhteiseksi tai pitävät kumpikin oman nimensä, tai voivat ottaa yhteiseksi jonkun uuden sukunimen.
Miehen mielipide on että naisen nimi on kauniimpi ja haluaisi sen mieluummin. Naiselle se ei sovi koska hänen mielestään ainoa oikea tapa on se vuosikymmeniä vanha.
Totuus vaan on, että elämme tätä päivää. Siinä ei ole mitään nössöä jos joku ei ole kiinni muinaisissa tavoissa, ja moni kuolemassa oleva sukunimi on saatu pelastettua sillä että otetaan yhteiseksi nimeksi sen nimi jolla on harvinaisempi sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat pitää yllä naista alistavia perinteitä?
Mielestäni se perinne ei todellakaan ole mitenkään naista alistava, päin vastoin. Minä olen aina ollut sitä mieltä, että mies on perheen pää ja perhe kulkee miehen nimellä. En koe miehen sukunimen ottamista yhtään alistavaksi..Ap
Siis sinusta miehen tulee olla perheen pää ja et koe sitäkään mitenkään naista alentavana?
Kyllä, minä otin mieheni sukunimen ja elän vieläpä 100% miehen rahoilla (yhteisestä päätöksestä), mutta en ikimaailmassa suostuisi elämään muussa kuin tasavertaisessa suhteessa. Kukaan ei ole perheen pää, vaan asiat päätetään yhdessä perheen hyväksi.
Ihanaa, kuinka naivisti sä elät tota trophy wifen elämää. Sä olet tasavertainen just niin kauan kuin miehellesi sopii ja vain niistä asioista, joissa hän antaa sinun olla tasavertainen. Ellei hän sitten ole ollut idiootti ja unohtanut avioehdon.
Kyllä meillä on ihan hyvä, minulle suotuisa avioehto. Voin tietysti olla naiivi, mutta kyllä minä koen olevani aviomieheni kanssa ihan tasa-arvoinen.