Haluan muuttaa asumaan Kuubaan. Miten?
Miten saa viisumin ja luvan jäädä asumaan vakituisesti?
Kommentit (25)
Moikka! Muutettiin perheen kanssa tänne pari vuotta sitten. Aika kova byrokratiakoneisto vastassa, mutta siitäkin selviää pitkällä pinnalla. Pitää tulla jonkun paikallisen kutsumana ja hakea siellä maahanmuuttovirastolta lupaa. On pystyttävä osoittamaan riittävä toimeentulo ja perustettava pankkitili Kuubaan. Maahanmuuttovirasto vaatii jotkin perusteet muuttamiselle. Mieheni on täällä lääkärinä, joten sitä kautta saimme me luvan muuttaa.
Oon sairaanhoitaja. Saisinko sieltä työpaikan?
Vierailija kirjoitti:
Oon sairaanhoitaja. Saisinko sieltä työpaikan?
Paljon mahdollista. Kuubassa on ylipäätään laadukkaat terveydenhoitopalvelut, joten sen alan ihmisillä paljon työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö osata Espanjaa?
Kyllä sitä kannattaa osata. Nuoret kuubalaiset jo puhuvat suht hyvää englantia, mutta helpottaa paljon virallisissa yhteyksissä ja vanhemman väestön kanssa kommunikointia jos osaat espanjaa.
t. 3
Onko kallista asua ja elää ? Miten löysitte asunon? Entä lapset? Millainen koulutus siellä on mahdollista saada lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Millaisessa asunnossa asutte?
Asumme pienessä omakotitalossa joka on työnantajan järjestämä. Vuokra-asunnot ovat pitkälti valtion omistamia, mutta yksityisiäkin on markkinoilla kokoajan enenevissä määrin. Jos ulkomaalainen haluaa ostaa asunnon, pitää olla jonkinlainen käteissumma kasassa, mutta en muista paljonko se tänäpäivänä on.
Miten Kuuba kantaa vastuuta turvapaikanhakijoista? Onko pitkät käsittelyajat, panostetaanko kotoutumiseen riittävästi? Mikä on vuosittainen pakolaiskiintiö?
Vierailija kirjoitti:
Onko kallista asua ja elää ? Miten löysitte asunon? Entä lapset? Millainen koulutus siellä on mahdollista saada lapsille?
Itse asuminen (vuokrat, sähkö, vesi) ei ole kovin kallista. Sen sijaan ruoka on joskus kallista, esim. liha koska sitä ei kovin paljoa ole saatavilla. Kasvikset ja erilaiset pavut ovat monesti edullisia. Työnantaja järjesti tämän meidän kodin, mutta mahdotonta sen löytäminen itse ei ole. Jonkin verran ihmisiä asuu yksityisten ihmisten asunnoissa "alivuokralaisena" sen aikaa kunnes saavat oman asunnon järkättyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asuminen (vuokrat, sähkö, vesi) ei ole kovin kallista. Sen sijaan ruoka on joskus kallista, esim. liha koska sitä ei kovin paljoa ole saatavilla. Kasvikset ja erilaiset pavut ovat monesti edullisia. Työnantaja järjesti tämän meidän kodin, mutta mahdotonta sen löytäminen itse ei ole. Jonkin verran ihmisiä asuu yksityisten ihmisten asunnoissa "alivuokralaisena" sen aikaa kunnes saavat oman asunnon järkättyä.
En mä kyl oikein usko sua, koska Kuubassa työpaikat menee aina eka paikalliselle. Ne ei palkkaa ulkomaalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä kyl oikein usko sua, koska Kuubassa työpaikat menee aina eka paikalliselle. Ne ei palkkaa ulkomaalaisia.
No, tässä tapauksessa yksityisellä työnantajalla on osa ulkomaalaisia mm. Venezuelasta, jonka kanssa Kuuballa on lääketieteellistä yhteistyötä.
Aikamoiseen mustaan aukkoon olet hyppaamassa. Keskimaarainen viikkopalkka on $20.
http://mashable.com/2014/04/03/internet-freedom-cuba/#ViiWBpW9ikqL
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä lapsia?
Meillä on 2-vuotias lapsi
Jaaha, sitä on luettu Kalastajan vaimon blogia
Ilmestyt rajalle, sanot "asyl" ja alat odotella asuntoa, ylläpitoa ja tulkkia.