Eikö Suomessa saa kuljetusta lentokentälle niin että taksissa olisi lastenistuimet?
Nyt alkaa mennä hermo. Tarttis päästä lentokentälle 1- ja 5-vuotiaiden lasten ja matkatavaroiden kanssa. Ajateltiin ettei tällä kertaa vaivata tuttuja ja sukulaisia vaan hoidetaan itse lentokentän ja kodin väliset matkat (meillä ei siis ole omaa autoa).
Mutta ei vaan jumalauta taida onnistua. Se mikä onnistuu kaikissa kehitysmaissakin ei onnistu Suomessa. Koska se muthaphuckin' taksimonopoli! Prkl!!! Jossain Sudanissakin taitaa hommat toimia asiat paremmin kun on takseista kyse.
Hei oikeesti, tietääkö kukaan onko pääkaupunkiseudulla mahdollista tilata etukäteen auto kotoa kentällä niin että ne lastenistuimet tulisi firman puolesta eikä tarttisi rontata omia istuimia ympäri maailmaa?
Kommentit (32)
Helsingissä olen käyttänyt ennakkotilausta useampaan otteeseen hyvällä menestyksellä. Joka kerta ollaan saatu turvaistuimet autoon. Ihan ex tempore -kokeilullakin normaalisti taksikeskukseen soittamalla ollaan saatu taksi kaksin turvaistumin, mm. laivaterminaaliin.
Nykyään meillä on kaksi puhallettavaa korokeistuinta, kun lapset ovat jo vähän isompia. Käteviä matkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu.
Mutta älä huoli, ei onnistu muissakaan maissa. Vielä ikinä en ole saanut taksiin lastenistuinta, ja jopa vuokra-autoihin sitä ei ole kaikissa maissa saanut. Olemme lasten kanssa kyselleet todellakin monessa Euroopan maassa, koska olemme aina matkustelleen paljon.
Ota kumminkin iisisti. Jos joku lasten turvaistuin on sinulle kauhean tärkeä, kannattaa ehkä opetella luovimaan, tai pysyä kotona. Lentokentälle pääsee bussilla ja junallakin, käytä niitä. Tai pane se viisivuotias taksin vöihin ja pidä vuoden ikäistä sylissä. Juu, ei ole suositusten mukaista, mutta matkailussa on paljon muitakin riskitekijöitä kuin se yksi puolen tunnin taksimatka.Tuntuu onnistuvan kaikissa välimeren lomakohteissa joita on tullut mieleen katsoa. No, Libya on jäänyt selvittämättä mutta muuten sujuu.
Selitä vasta, kun olet oikeasti kokeillut asiaa. Ei onnistu. Monikin firma saattaa mainita onnostuvan, mutta ei ole vielä ollut ikinä ennakkotilatussakaan taksissa sitä tilattua istuinta. Vuokra-autofirmoissakin on tullut vietettyä tovi jos toinenkin, kun firman edustaja on pakotettuna etsinyt toimistoa ja soitellut ketjun muihin toimistoihin istuimen perään...
Libya on sisällissotaa käyvä valtio, ollut jo viisi vuotta eli tuskin tosiaan olet sinne lomalle lähdössäkään...No nyt puhut paskaa tai ainakin voisit kertoa missä firmassa ei ole onnistunut.
Espanjassa ja Italiassa olen saanut turvaistuimen taksiin. Heathrowlla ja Manchesterissa ne on ollut useamman kerran valmiiksi asennettuna Hertzin ja Eurocarin autoihin. Hertzillä ainakin se istuin on raksi ruutuun nettilomakkeella ja kappalemäärä ilmoitetaan.
En ole kirjannut taksifirmoja ylös, mutta kuten tuossa jo kerroin, todella monessa maassa on yritetty, aina turhaan.
Vuokra-autofirmoissa se on tilattu joka kerta etukäteen, siis Herzin ja Europcarin palveluita on käytetty. Kertaakaan se ei ole ollut valmiina autossa, aina sitä on jouduttu etsimään, usein ketjun muista toimistoista. Mutta kun emme ole suostuneet autoa ilmankaan ottamaan, niin se on sitten lopulta järjestynyt.
Vierailija kirjoitti:
Missähän helvetissä sinä oikein kuvittelet, että taksissa säilytetään mitään helvetin lastenistuimia sinun persehedelmiäsi varten?
No siellä niiden varikoilla, missä tähänkin asti! Ja on onnistunut, ihan joka paikassa josta olen kysynyt. Suomessa on menty taksilla monestikin, joskus jopa kahdella taksilla, joissa molemmissa yksi turvaistuin lasta varten.
Sama on onnistunut Pohjois-Suomessa, ihan taksitolpalta taksia tilatessa, hakivat lastenistuimen varikolta. Nykissä ei yleensä onnistu, taksit eivät muutenkaan ole mikään ihanne siellä, joten tilataan aina oma auto ja kuski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu.
Mutta älä huoli, ei onnistu muissakaan maissa. Vielä ikinä en ole saanut taksiin lastenistuinta, ja jopa vuokra-autoihin sitä ei ole kaikissa maissa saanut. Olemme lasten kanssa kyselleet todellakin monessa Euroopan maassa, koska olemme aina matkustelleen paljon.
Ota kumminkin iisisti. Jos joku lasten turvaistuin on sinulle kauhean tärkeä, kannattaa ehkä opetella luovimaan, tai pysyä kotona. Lentokentälle pääsee bussilla ja junallakin, käytä niitä. Tai pane se viisivuotias taksin vöihin ja pidä vuoden ikäistä sylissä. Juu, ei ole suositusten mukaista, mutta matkailussa on paljon muitakin riskitekijöitä kuin se yksi puolen tunnin taksimatka.Miksi tällaiseen aletaan miettimään pitkiä vastauksia, jos oikeasti asiasta ei tiedetä yhtään mitään? Olen reissannut aika paljon ja mm. Dublinissa taksikuski itse soitti paikalle toisen taksin, jossa oli valmiiksi kaksi turvaistuinta.
Sen jälkeen, kun se taksikuski piti saarnan istuimen tärkeydestä lapsille, olen eri maissa ymmärtänyt kysyä sitä etukäteen. Takseilla on aina ollut turvaistuin, kun olen kysynyt sitä.
No kuule, ehkäpä juuri siksi, että mulla on täysin päinvastaista kokemusta. Lapsen turvaistuinta on yritetty tilata taksiin 12 kertaa, kahdeksassa eri Euroopan maassa, myös Irlannissa. Eikä ole kertaakaan onnistunut.
Vuokra-autoihin on onnistunut, mutta todella pitkien vääntöjen jälkeen, ja siis näin silloinkin, kun olen etukäteen vuokraustilausta tehdessäni sen turvaistuimen tilannut ja se on luvattu autoon. Niin sitä ei ole koskaan ollut autossa odottamassa, sitä on joka jumalan kerta jouduttu odottamaan ja etsimään.Sinänsä ei ole outoa, Välimeren maissakin on ihan tavallista, että lapsi roikkuu sikäläisten autoissa etupenkin matkustajan sylissä/jalkojen välissä. Pyöräilijät eivät Pohjoismaiden ulkopuolella juuri koskaan käytä kypärä ja mopedilla/skootterilla ajetaan usein ilman kypärää tai semmoisen hatun mallisen "kypäräkkeen" kanssa, josta ei ole haverin sattuessa mitään suojaa.
Eli vaikka ap nyt haluaakin väittää, että Suomessa on liikeneturvallisuus huonoissa kantimissa, niin vaikka parantamisen varaa toki on, niin täällä se on paljon tiukempaa kuin valtaosassa Euroopankin maita, muusta maailmasta puhumattamaan.
No ehkä jos varaat halvimman tarjousvuokra-auton halvimmalta firmalta, istuinta ei ole lähdetty sovittamaan firman puolesta siihen.
Me teimme jo 2007 reissun Irlantiin, jolloin Hertzin nettilomakkeessa oli turvaistuimet ja booster seat. Ensin meille toimitettiin golfin kokoluokkaa oleva auto vahingossa, vaikka olimme varanneet tila-auton. Vaihtoivat pyynnöstä ja pahoittelivat, kun meni ylimääräistä aikaa turva-istuimen siirrossa. En tiedä vaikuttaako, minulla on Hertz five star gold kortti, johon kuuluu auto valmiina.
Monessa maassa olemme tilanneet hotellilta taksin ja aina pyydettäessä on ollut turva-istuin. Eli aina, kun olemme matkustaneet lasten kanssa. Lontoossa jos kadulta huutaa taksin, ei se löydy, mutta taksilta kannattaa ottaa jo lentokentällä puhelinnumero, jolloin firmalta saa taksin, jossa on turva-istuin, kun muistaa tilata puolta tuntia etukäteen.
Ymmärtäisin, että isompien kaupunkien liikenteessä on valmiiksi jonkin verran takseja, jotka vastaa kutsuihin, joissa pyydetään turvaistuimia. Booster seatteja on ollut taksien takakonteissa ainakin Berliinissä. Ei kertaakaan ole ollut ongelmaa saada turvaistuinta ja todellakin reissaamme yritykseni vuoksi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu.
Ota kumminkin iisisti. Jos joku lasten turvaistuin on sinulle kauhean tärkeä, kannattaa ehkä opetella luovimaan, tai pysyä kotona. Lentokentälle pääsee bussilla ja junallakin, käytä niitä. Tai pane se viisivuotias taksin vöihin ja pidä vuoden ikäistä sylissä. Juu, ei ole suositusten mukaista, mutta matkailussa on paljon muitakin riskitekijöitä kuin se yksi puolen tunnin taksimatka.Tuntuu onnistuvan kaikissa välimeren lomakohteissa joita on tullut mieleen katsoa. No, Libya on jäänyt selvittämättä mutta muuten sujuu.
Selitä vasta, kun olet oikeasti kokeillut asiaa. Ei onnistu. Monikin firma saattaa mainita onnostuvan, mutta ei ole vielä ollut ikinä ennakkotilatussakaan taksissa sitä tilattua istuinta. Vuokra-autofirmoissakin on tullut vietettyä tovi jos toinenkin, kun firman edustaja on pakotettuna etsinyt toimistoa ja soitellut ketjun muihin toimistoihin istuimen perään...
Libya on sisällissotaa käyvä valtio, ollut jo viisi vuotta eli tuskin tosiaan olet sinne lomalle lähdössäkään...No nyt puhut paskaa tai ainakin voisit kertoa missä firmassa ei ole onnistunut.
Espanjassa ja Italiassa olen saanut turvaistuimen taksiin. Heathrowlla ja Manchesterissa ne on ollut useamman kerran valmiiksi asennettuna Hertzin ja Eurocarin autoihin. Hertzillä ainakin se istuin on raksi ruutuun nettilomakkeella ja kappalemäärä ilmoitetaan.
En ole kirjannut taksifirmoja ylös, mutta kuten tuossa jo kerroin, todella monessa maassa on yritetty, aina turhaan.
Vuokra-autofirmoissa se on tilattu joka kerta etukäteen, siis Herzin ja Europcarin palveluita on käytetty. Kertaakaan se ei ole ollut valmiina autossa, aina sitä on jouduttu etsimään, usein ketjun muista toimistoista. Mutta kun emme ole suostuneet autoa ilmankaan ottamaan, niin se on sitten lopulta järjestynyt.
Todella monessa maassa? Mainitsisitko maan edes nimeltä, vai oletko vain ajatellut yrittää, mutta päättänyt, ettei se kannata, kun luulet, ettei turvaistuinta saa?
Olen kuullut, että Porvoossa se on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu.
Ota kumminkin iisisti. Jos joku lasten turvaistuin on sinulle kauhean tärkeä, kannattaa ehkä opetella luovimaan, tai pysyä kotona. Lentokentälle pääsee bussilla ja junallakin, käytä niitä. Tai pane se viisivuotias taksin vöihin ja pidä vuoden ikäistä sylissä. Juu, ei ole suositusten mukaista, mutta matkailussa on paljon muitakin riskitekijöitä kuin se yksi puolen tunnin taksimatka.Miksi tällaiseen aletaan miettimään pitkiä vastauksia, jos oikeasti asiasta ei tiedetä yhtään mitään? Olen reissannut aika paljon ja mm. Dublinissa taksikuski itse soitti paikalle toisen taksin, jossa oli valmiiksi kaksi turvaistuinta.
Sen jälkeen, kun se taksikuski piti saarnan istuimen tärkeydestä lapsille, olen eri maissa ymmärtänyt kysyä sitä etukäteen. Takseilla on aina ollut turvaistuin, kun olen kysynyt sitä.
No kuule, ehkäpä juuri siksi, että mulla on täysin päinvastaista kokemusta. Lapsen turvaistuinta on yritetty tilata taksiin 12 kertaa, kahdeksassa eri Euroopan maassa, myös Irlannissa. Eikä ole kertaakaan onnistunut.
Missäpäin Irlantia et ole saanut turvaistuinta taksiin? Jos kyse on lentokentältä kilometrin päässä olevaan hotelliin, ehkä silloin eivät järjestä. Kun minä olin menossa sitä Dublinin kehätietä Kildareen, kuski ei saattanut kuvitellakaan, ettei järjestäisi asiaa moottoriteille. Eikä koskaan sen jälkeen pyytäessäni ole ollut tuolle matkalle ongelmaa.
Englannissa eivät päästäneet meitä liikkeelle ennen kuin olimme saaneet vuokra-autoon asianmukaiset turvaistuimet. Asiassa kesti hetki, koska matkatoimisto ei ollut ymmärtänyt varata niitä. Vuokraamolla sanoi, että jos ajaa ilman lasten ollessa niin pieniä, siitä saa sakkoja.
Saa sen! Ihan normaalisti soittaa siihen Taksi Helsingin numeroon 0100 0700 ja ennakkotilaa etukäteen! Ne sanovat, että ei voi taata - mutta aina me ollaan saatu ja useasti ollaan käytetty!
Olemme saaneet Helsingissä ennakkotilatessa aina turvaistuimen. Kerran Vantaalta lähtiessä saimme 5 minuutin odotuksen jälkeen taksin jossa oli turvaistuin ihan normaalitilauksella. Keskuksesta laittoivat vielä viestin, että turvaistuimellinen taksi tulossa. Mielestäni Suomessa homma toimii takseissa hyvin verrattuna muutamaan muuhun euroopan maahan. Joudun matkustamaan paljon ja lapset tai lapsi silloin tällöin mukana.
Aika paljon ihmiset provoaa negatiivista Suomen takseista vaikka ne toimivat erittäin hyvin ja paljon matkustavat tietävät että hintakin on kohtuullinen varsinkin jos matka on vähänkään pidempi.
Olen kerran tilannut vuokra- autoon istuimen 10 kk vanhalle. Eka oli joku käsittämätön viritys, näyttienemmän sitteriltä. , toinen kanssa ja vasta kolmas oli kohtuullinen, sekin kasvot menosuuntaan. Meni toista tuntia autovuokraamossa , sillä en kelpuuttanut kahta ekaa. Ja hinta per päivä oli ihan suolainen. Kolmas oli Britaxin istuin. Sen jälkeen kuljetin omaa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Joskus tätä selvittelun ja on mahdollista jos tilaa viikkoja etukäteen ja että taksinkuljettaja tuo tuolin kotoaan. Mutta jos homma peruuntuu eli kuljettaja ei tulekaan on sairas ym. Niin korvaavaa ei ole. Eli voi pyytää mutta ei voida luvata:) on toi hankla juttu mutta ymmärrän. Lapsia on niin monenkokoista että mitän yleistuoleja ei ole. Säädöt pitäs olla kohdilla an jokaisen kanssa ettei tuoli ole hengenvaarallinen. Ja jos ei ole kohdillaan ja joku tämän takia vammautuu niin kuka vastuussa. Tuoli vie yhden paikan ja irrotettuna koko peräkontin. Elieiköhän ole ymmärrettävää että sanovat että emme kuljeta:)
Millaisia istuimia teillä oikein on?! Kyllä on olemassa "yleisistuimis" 9kk-> jotka on oikein näppärästi säädettävissä oikean kokoiseksi. Meidänkin tuoli (isofix tietenkin) on niin helppo käyttää ja nopea asentaa, ettei sen peräkontista käyttövalmiiksi asentamiseen kahta minuuttia kulu. Ja pieni on auton takakontti, jos yksi istuin vie koko kontin. Kyllä meidän farkkun takakontiin varmasti 4 istuinta mahtuisi. Asiat on hankalia, jos niistä tahtoo sellaisia tehdä. :)
Mutta tosiaan, taksi käy tullessaan hakemassa istuimen, jos niin pyydetään.
Vuokra-autoihin on onnistunut, mutta todella pitkien vääntöjen jälkeen, ja siis näin silloinkin, kun olen etukäteen vuokraustilausta tehdessäni sen turvaistuimen tilannut ja se on luvattu autoon. Niin sitä ei ole koskaan ollut autossa odottamassa, sitä on joka jumalan kerta jouduttu odottamaan ja etsimään.
Sinänsä ei ole outoa, Välimeren maissakin on ihan tavallista, että lapsi roikkuu sikäläisten autoissa etupenkin matkustajan sylissä/jalkojen välissä. Pyöräilijät eivät Pohjoismaiden ulkopuolella juuri koskaan käytä kypärä ja mopedilla/skootterilla ajetaan usein ilman kypärää tai semmoisen hatun mallisen "kypäräkkeen" kanssa, josta ei ole haverin sattuessa mitään suojaa.
Eli vaikka ap nyt haluaakin väittää, että Suomessa on liikeneturvallisuus huonoissa kantimissa, niin vaikka parantamisen varaa toki on, niin täällä se on paljon tiukempaa kuin valtaosassa Euroopankin maita, muusta maailmasta puhumattamaan.