Mies syö itsensä hautaan
Kakkostyypin diabetes on jo ja muutama muukin vaiva, mutta ruoka senkun maistuu. Parhaillaan syö edelleen aamiaista, tähän mennessä on mennyt ainakin munakas, kaurapuuroa marjoilla, smoothie, kaksi voileipää päällysteineen ja nyt mussuttaa pullaa ja keksejä. Huokailee välillä kun on ilmeisesti niin ähky, mutta käsi senkun käy pulla- ja keksipussissa. Laskin yhtenä aamuna, että hän söi noin 2000 kcal aamiaisella. Kysyin eikö tieto yhtään liikuta, mutta ei kuulemma. Illalla syö toisen samanlaisen määrän. Hermostuu, kun yritän puhua aiheesta. Olen yrittänyt ihan nätisti sanoa, että haluaisin pitää hänet mahdollisimman pitkään vierelläni, mutta ei mitään merkitystä. Suostuu syömään smoothieta ja marjoja ja vihanneksia minun pyynnöstäni, mutta ne eivät vähennä tuota leipien ja hiilareiden napostelua (eilisaamuna, kun ei ollut puuroa, oli syönyt kymmenen viipaletta leipää päällysteineen). Kahvissa on kolme sokeripalaa/kuppi. Seuraava mättöhetki on illalla päivällispöydässä, kun hän santsaa ja santsaa ja vielä vaivihkaa napostelee hieman lisää.
En enää tiedä mitä tehdä. En ymmärrä, miksi diabeteshoitaja ei lyö tiukemmin faktoja pöytään.
Kielto olla hankkimatta kotiin syötävää ei toimi aikuisen ihmisen kohdalla, ja jos teen ruokaa pienemmän annoksen niin ettei hän voi santsata, niin sitten hän mättää ruuan päälle voileipiä.
Kenelläkään samaa tilannetta tai kokemusta siitä, mikä tehoaisi?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, googleta "ruokariippuvuus". On oikea sairaus, lähivuosina tulossa myös Suomen tautiluokitukseen.
Sittenhän ei ruokariippuvaisen tarvitsekaan yrittää korjata mitään. Sanoo vaan, että tämä on sairaus, ei voi mitään :D:D:D
Lihava henkilö sanoo ''Ei ku mä oon ruokariippuvainen, tää on sairaus sen takia oon lihava, en mä voi harrastaa liikuntaa ku oon sairas''
Kukapa meistä ei olisi ruuasta ja vedestä riippuvaisia, mutta terveellä itsekurilla pystyy sääntelemään montako munkkipossua sinne poskeen laittaa. Nohh welcome to modern world.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs liikunnan lisääminen? Jos yrittäisi kuluttaa ne syömänsä kalorit.
Ei kaikki ole Michael Phelpsejä.
Jotta sika kuluttaisi syömänsä kalorit niin pitäisi liikkua 36 tuntia vuorokaudessa.
Minun mieheni on se 52v mies. Yhtenä kesänä hän pyöräili hullun lailla ja söi vielä enemmän. Oli käynyt munkki ja jäätelökahveilla lenkkinsä aikana sekä juonut energiajuoman. Suihkua ennen söi tekemääni ruokaa hirveän määrän ja suihkun jälkeen het kaksi puolen litran siideriä ja pakasteesta ison jäätelötuutin. Ja sama tahti jatkui koko loppupäivän. Lopputuloksena tuosta kesästä hän oli lihavampi kuin koskaan ennen.
Mikäli kuntoilee, voi hänen terveytensä olla parempi kuin sinun. Lihavilla kun on pakosti parempi verenkiertoelimistö ja hapenottokyky.... mutta jotta saat asialle vahvistuksen, vie mies dexalla kuvattavaksi. Psykologiassa ihmisen motivointi on tosi haastavaa: mikä on sopiva porkkana, joka saa ihmisen kiinnittämään huomion itseensä? Usein pitää ajaa 100 lasissa seinää, esimerkiksi stressin kanssa työuupumukseen, ennen kuin tajutaan alkaa tekemään muutoksia. Voit siis valita, anna miehesi ajaa 100 lasissa seinään tai voit asiallisesti keskustella aiheesta. Pakottamalla tulee vain vastustusta. Yksi tapa on näyttää itse esimerkkiä, tehdä ja ostaa vain sellaista ruokaa, joka maistuu hyvältä, mutta täyttää nopeasti. Voithan ehdottaa miehellesi, että jos jättää hiilarit pois, ostat kerta viikkoon hänelle kinkun syötäväksi :)
Mun mies ei ole ihan noin överimussuttaja, mutta silläkin on ongelmia hillitä itsensä jos on jotain herkkuja. Minä voin ostaa karkkipussin ja syödä sitä pikkuhiljaa viikon tai parin aikana, mutta hän vetää pussinsa siltä istumalta. Meillä juodaan alkoholia tosi harvoin, mutta joskus ostetaan vaikka 6-pack olutta ja pullo viiniä ja aina se menee siihen, että minä otan lasillisen viiniä ja mies juo kaikki kaljat ja loput viinit yhden illan aikana. Sillä ei ole tippaakaan itsekuria jos kaapissa on jotain "herkkuja", kaikki on syötävä heti. Nykyään "säännöstelen" miehen syömisiä jemmaamalla herkut kaappiin mistä mies ei osaa etsiä ja tarjoan niitä silloin tällöin viikonloppuisin. Mies ei itse koskaan osta herkkuja vaikka niitä mielellään syö, mutta ärsyttää kun itse osaan syödä säännöstellen ja silti pitää jemmata herkut että joskus olisi jotain jäljellä kun tekee mieli.
Älkää viitsikö kiusata. Ruokariippuvuus on ihan samanlainen ongelma kuin alkoholismi, se on ihan todistettu juttu. Oletteko itse käyneet luennolla tätä koskien? Minä olen, ja aika hiljaiseksi pisti kuunnella niitä juttuja. Ruokariippuvainen ei laihdu tai lopeta syömistä sillä, että vittuillaan tai käsketään dieetille.
Siinä missä alkoholistin tarvitsee vain lopettaa juominen, ruokariippuvainen joutuu edelleen syömään. Kohtuudella. Miettikää miten älytön ajatus olisi jos alkoholistin pitäisi juoda päivittäin KOHTUUDELLA- sama se on ruokariippuvaisen syödä niin. Usein jopa mahdotonta.
Käsiä ei pidä nostaa pystyyn mutta ei pidä myöskään kuvitella että asiat olisivat ihan niin yksiselitteisiä kuin asiaa ymmärtämätön väittää. Terapeutin apu on käytännössä jokaiselle tarpeen, samoin tukiryhmä ym.
Ihan miten vaa :D kävelkää mutta ei teistä hyvä kuntoisia kävelemällä tule :D[/quote]
Luitko lainaamaasi viestiä ajatuksen kanssa? En väittänytkään, että kävelemällä saavutetaan kova kunto, vaan että aloittamalla pitkistä kävelylenkeistä on mahdollista päästä positiivinen kierteeseen, jonka lopputulos on toivottavasti parempikuntoinen ja huomattavasti hoikempi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta sika kuluttaisi syömänsä kalorit niin pitäisi liikkua 36 tuntia vuorokaudessa.
Minun mieheni on se 52v mies. Yhtenä kesänä hän pyöräili hullun lailla ja söi vielä enemmän. Oli käynyt munkki ja jäätelökahveilla lenkkinsä aikana sekä juonut energiajuoman. Suihkua ennen söi tekemääni ruokaa hirveän määrän ja suihkun jälkeen het kaksi puolen litran siideriä ja pakasteesta ison jäätelötuutin. Ja sama tahti jatkui koko loppupäivän. Lopputuloksena tuosta kesästä hän oli lihavampi kuin koskaan ennen.Mikäli kuntoilee, voi hänen terveytensä olla parempi kuin sinun. Lihavilla kun on pakosti parempi verenkiertoelimistö ja hapenottokyky.... mutta jotta saat asialle vahvistuksen, vie mies dexalla kuvattavaksi. Psykologiassa ihmisen motivointi on tosi haastavaa: mikä on sopiva porkkana, joka saa ihmisen kiinnittämään huomion itseensä? Usein pitää ajaa 100 lasissa seinää, esimerkiksi stressin kanssa työuupumukseen, ennen kuin tajutaan alkaa tekemään muutoksia. Voit siis valita, anna miehesi ajaa 100 lasissa seinään tai voit asiallisesti keskustella aiheesta. Pakottamalla tulee vain vastustusta. Yksi tapa on näyttää itse esimerkkiä, tehdä ja ostaa vain sellaista ruokaa, joka maistuu hyvältä, mutta täyttää nopeasti. Voithan ehdottaa miehellesi, että jos jättää hiilarit pois, ostat kerta viikkoon hänelle kinkun syötäväksi :)
Tässä on kasa sitä itseään. ''Lihavilla kun on pakosti parempi verenkiertoelimistö ja hapenottokyky....'' Oletko tosissasi? Tuutteko te ihan tosissaan väittämään tälläistä sonta suupielissä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan miten vaa :D kävelkää mutta ei teistä hyvä kuntoisia kävelemällä tule :D
Luitko lainaamaasi viestiä ajatuksen kanssa? En väittänytkään, että kävelemällä saavutetaan kova kunto, vaan että aloittamalla pitkistä kävelylenkeistä on mahdollista päästä positiivinen kierteeseen, jonka lopputulos on toivottavasti parempikuntoinen ja huomattavasti hoikempi ihminen.
Jos alkaa heti kunnolla harrastamaan raskasta liikuntaa näkee tulokset nopeasti = kannuste jatkamaan. Tämä toki vaatii sitä tahdonvoimaa. Jos mieli on heikko keho on heikko.
Vierailija kirjoitti:
Älkää viitsikö kiusata. Ruokariippuvuus on ihan samanlainen ongelma kuin alkoholismi, se on ihan todistettu juttu. Oletteko itse käyneet luennolla tätä koskien? Minä olen, ja aika hiljaiseksi pisti kuunnella niitä juttuja. Ruokariippuvainen ei laihdu tai lopeta syömistä sillä, että vittuillaan tai käsketään dieetille.
Siinä missä alkoholistin tarvitsee vain lopettaa juominen, ruokariippuvainen joutuu edelleen syömään. Kohtuudella. Miettikää miten älytön ajatus olisi jos alkoholistin pitäisi juoda päivittäin KOHTUUDELLA- sama se on ruokariippuvaisen syödä niin. Usein jopa mahdotonta.
Käsiä ei pidä nostaa pystyyn mutta ei pidä myöskään kuvitella että asiat olisivat ihan niin yksiselitteisiä kuin asiaa ymmärtämätön väittää. Terapeutin apu on käytännössä jokaiselle tarpeen, samoin tukiryhmä ym.
Lupaan, että loppuu yli syöminen ja juominen jos tulet mun bootcamppiin. Ei selityksiä, vain tekoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni on se 52v mies. Yhtenä kesänä hän pyöräili hullun lailla ja söi vielä enemmän. Oli käynyt munkki ja jäätelökahveilla lenkkinsä aikana sekä juonut energiajuoman. Suihkua ennen söi tekemääni ruokaa hirveän määrän ja suihkun jälkeen het kaksi puolen litran siideriä ja pakasteesta ison jäätelötuutin. Ja sama tahti jatkui koko loppupäivän. Lopputuloksena tuosta kesästä hän oli lihavampi kuin koskaan ennen.Mikäli kuntoilee, voi hänen terveytensä olla parempi kuin sinun. Lihavilla kun on pakosti parempi verenkiertoelimistö ja hapenottokyky.... mutta jotta saat asialle vahvistuksen, vie mies dexalla kuvattavaksi. Psykologiassa ihmisen motivointi on tosi haastavaa: mikä on sopiva porkkana, joka saa ihmisen kiinnittämään huomion itseensä? Usein pitää ajaa 100 lasissa seinää, esimerkiksi stressin kanssa työuupumukseen, ennen kuin tajutaan alkaa tekemään muutoksia. Voit siis valita, anna miehesi ajaa 100 lasissa seinään tai voit asiallisesti keskustella aiheesta. Pakottamalla tulee vain vastustusta. Yksi tapa on näyttää itse esimerkkiä, tehdä ja ostaa vain sellaista ruokaa, joka maistuu hyvältä, mutta täyttää nopeasti. Voithan ehdottaa miehellesi, että jos jättää hiilarit pois, ostat kerta viikkoon hänelle kinkun syötäväksi :)
Tässä on kasa sitä itseään. ''Lihavilla kun on pakosti parempi verenkiertoelimistö ja hapenottokyky....'' Oletko tosissasi? Tuutteko te ihan tosissaan väittämään tälläistä sonta suupielissä?
Se vain on fakta. Lihava tekee paljon enemmän töitä liikkuakseen kuin laiha. Tähän tarvitaan enemmän energiaa ja happea.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on todistanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vain on fakta. Lihava tekee paljon enemmän töitä liikkuakseen kuin laiha. Tähän tarvitaan enemmän energiaa ja happea.
Ei ole. Muuten maailman parhaat urheilijat olisi läskejä. Enemmän energiaa tarvitaan, mutta ei ole parempi hapenottokyky. Lihaksikkaalla ihmisellä on parempi hapenottokyky, koska lihakset pystyvät imemään enemmän happea.
Jos alkaa heti kunnolla harrastamaan raskasta liikuntaa näkee tulokset nopeasti = kannuste jatkamaan. Tämä toki vaatii sitä tahdonvoimaa. Jos mieli on heikko keho on heikko.[/quote]
Valitettavasti se nopea tulos voi olla myös sydäninfarkti tai niin kovat lihaskivut, että innostus loppuu kuin seinään. Raskasta liikuntaa ei myöskään jaksa tehdä montaa tuntia kerrallaan, jos on aivan rapakuntoinen. Toisin sanoen sinne herkkukaappien ääreen palataan nopeammin kuin pitkältä kävelylenkiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Muuten maailman parhaat urheilijat olisi läskejä. Enemmän energiaa tarvitaan, mutta ei ole parempi hapenottokyky. Lihaksikkaalla ihmisellä on parempi hapenottokyky, koska lihakset pystyvät imemään enemmän happea.
Niin .. no, NFL:ssä kaikki ovat läskejä, läskin taitaa olla 190 kiloinen jässikkä. Maailman parhaat urheilijat on taas veteen piirretty viiva: jos sinun pitää olla lihas/painosuhteessa tehokas, ei läski siinä pärjää. Usain Bolt on esimerkiksi kisakunnossa BMI luokkaa 25 ja kisakauden ulkopuolella lähemmäs 28. Painonnostajilla BMI voi mennä yli 40. Mutta jos pohdit asiaa pelkästään fysiikan kannalta, niin mitä enemmän massaa liikutat, sitä enemmän massan liikuttamiseen tarvitaan energiaa. Energian siirtyminen tapahtuu glukoosin avulla lihaksiin ja energiaa saadaan hapettamalla (polttamalla) .... eli jos lihava liikkuu, hän kuluttaa enemmän energiaa ja kuluttaa enemmän happea, eli hänellä on oltava paremmassa kunnossa oleva verisuonisto, sydän ja keuhkot, kuin laihalla. Muuten hän ei voisi liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Jos alkaa heti kunnolla harrastamaan raskasta liikuntaa näkee tulokset nopeasti = kannuste jatkamaan. Tämä toki vaatii sitä tahdonvoimaa. Jos mieli on heikko keho on heikko.
Valitettavasti se nopea tulos voi olla myös sydäninfarkti tai niin kovat lihaskivut, että innostus loppuu kuin seinään. Raskasta liikuntaa ei myöskään jaksa tehdä montaa tuntia kerrallaan, jos on aivan rapakuntoinen. Toisin sanoen sinne herkkukaappien ääreen palataan nopeammin kuin pitkältä kävelylenkiltä.
Mielen heikkoutta jos lihaskipujen takia lopettaa. Sydäninfarkti on yhtä todennäköistä kuin minulta tippuisi persereijästä kultaharkko lattialle. Siinäpä se on kun raskasta liikuntaa ei tarvitse tehdä montaa tuntia siinä se juju on. 30min juoksua riittää sekä 1h painojennostoa. Voihan sitä mennä kävelemään 3h, mutta kenellä on aikaa?
.. korjaus .. ATP:n avulla, mutta energia tuotetaan sitruunahapposyklin avulla elektroniirtoketjujen kuten NADH kautta (solussa, mitokondriossa jne).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin .. no, NFL:ssä kaikki ovat läskejä, läskin taitaa olla 190 kiloinen jässikkä. Maailman parhaat urheilijat on taas veteen piirretty viiva: jos sinun pitää olla lihas/painosuhteessa tehokas, ei läski siinä pärjää. Usain Bolt on esimerkiksi kisakunnossa BMI luokkaa 25 ja kisakauden ulkopuolella lähemmäs 28. Painonnostajilla BMI voi mennä yli 40. Mutta jos pohdit asiaa pelkästään fysiikan kannalta, niin mitä enemmän massaa liikutat, sitä enemmän massan liikuttamiseen tarvitaan energiaa. Energian siirtyminen tapahtuu glukoosin avulla lihaksiin ja energiaa saadaan hapettamalla (polttamalla) .... eli jos lihava liikkuu, hän kuluttaa enemmän energiaa ja kuluttaa enemmän happea, eli hänellä on oltava paremmassa kunnossa oleva verisuonisto, sydän ja keuhkot, kuin laihalla. Muuten hän ei voisi liikkua.
Siis niin kasa paskaa nämä sun väitteet etten lähde edes väittelemään. Monta SM tason mitallia tai EM mitallia sulla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielen heikkoutta jos lihaskipujen takia lopettaa. Sydäninfarkti on yhtä todennäköistä kuin minulta tippuisi persereijästä kultaharkko lattialle. Siinäpä se on kun raskasta liikuntaa ei tarvitse tehdä montaa tuntia siinä se juju on. 30min juoksua riittää sekä 1h painojennostoa. Voihan sitä mennä kävelemään 3h, mutta kenellä on aikaa?
Mielenkiintoisinta on se, että HIIT:llä saa 3x30 sekunnin rajulla polkemisella saman hyödyn VO2MAX suhteen (jos on oikeat geenit) kuin tunnin juoksemisella. Eli treenin kesto ei ole se tekijä, vaan juurikin tämä rankkuus. Lipaasit aktivoituu sitten vasta HIIT treeniä seuraavana päivänä (ne jotka laardia katalysoi energiaksi)..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisinta on se, että HIIT:llä saa 3x30 sekunnin rajulla polkemisella saman hyödyn VO2MAX suhteen (jos on oikeat geenit) kuin tunnin juoksemisella. Eli treenin kesto ei ole se tekijä, vaan juurikin tämä rankkuus. Lipaasit aktivoituu sitten vasta HIIT treeniä seuraavana päivänä (ne jotka laardia katalysoi energiaksi)..
Ensimmäinen henkilö joka tietää mistä puhuu. I salut you.
Mitä ihmettä te pysytte tuollaisten porsaiden tukena???
Tietääkö miehesi todella mitä hoitamattomasta diabeteksesta seuraa? Se kuoleminen on aika iisiä siihen verrattuna että joutuu ehkä amputoimaan jalkansa jossainvaiheessa ja olemaan mahdollisesti pyörätuolipotilaana lopun ikäänsä. Näitä käy vielä nykypäivänäkin!