Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies syö itsensä hautaan

Vierailija
25.03.2016 |

Kakkostyypin diabetes on jo ja muutama muukin vaiva, mutta ruoka senkun maistuu. Parhaillaan syö edelleen aamiaista, tähän mennessä on mennyt ainakin munakas, kaurapuuroa marjoilla, smoothie, kaksi voileipää päällysteineen ja nyt mussuttaa pullaa ja keksejä. Huokailee välillä kun on ilmeisesti niin ähky, mutta käsi senkun käy pulla- ja keksipussissa. Laskin yhtenä aamuna, että hän söi noin 2000 kcal aamiaisella. Kysyin eikö tieto yhtään liikuta, mutta ei kuulemma. Illalla syö toisen samanlaisen määrän. Hermostuu, kun yritän puhua aiheesta. Olen yrittänyt ihan nätisti sanoa, että haluaisin pitää hänet mahdollisimman pitkään vierelläni, mutta ei mitään merkitystä. Suostuu syömään smoothieta ja marjoja ja vihanneksia minun pyynnöstäni, mutta ne eivät vähennä tuota leipien ja hiilareiden napostelua (eilisaamuna, kun ei ollut puuroa, oli syönyt kymmenen viipaletta leipää päällysteineen). Kahvissa on kolme sokeripalaa/kuppi. Seuraava mättöhetki on illalla päivällispöydässä, kun hän santsaa ja santsaa ja vielä vaivihkaa napostelee hieman lisää.

En enää tiedä mitä tehdä. En ymmärrä, miksi diabeteshoitaja ei lyö tiukemmin faktoja pöytään.

Kielto olla hankkimatta kotiin syötävää ei toimi aikuisen ihmisen kohdalla, ja jos teen ruokaa pienemmän annoksen niin ettei hän voi santsata, niin sitten hän mättää ruuan päälle voileipiä.

Kenelläkään samaa tilannetta tai kokemusta siitä, mikä tehoaisi?

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on possu kotona

Vierailija
2/100 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoindeksi ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on syömishäiriö.

Vierailija
4/100 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa lähteä saappaat jalassa tehden sitä mitä rakastaa, eli syömistä. Hieno mies.

Vierailija
5/100 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei varmaan smoothie vähennä hiilarihimoa.

Ruokavalio tarvitsee dramaattisen muutoksen, mutta sellaisen, jonkalaisen kyseinen ihminen voisi itse hyväksyä. On se sitten rasva pois, sokerit pois ja salaattilehteä kehiin, tai sitten vähähiilihydraattinen, mutta runsasrasvainen ruokavalio (jota ehkä kannattaisi ajatella, jos normidieeti tuntu vastenmieliseltä?)

Vierailija
6/100 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri, joka painaa noin 150 kg, on alkanut käymään psykoterapiassa juuri tuollaisen mättämisen takia. Kuulemma tehoaa, vaikka edelleen välillä sortuu. Mutta ei mätä enää joka päivä. 

Vierailija
7/100 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on samanlainen. Ollaan vasta kolmekymppisiä, joten kovin paljon ylipainoa hänelle ei ole ehtinyt vielä kertyä, mutta tuota menoa lihoo ja sairastuu kyllä ennen pitkää. Miehellä on urheilijamenneisyys, joten on tottunut syömään paljon. Myös lapsuudenkodissaan mussutetaan jatkuvasti leipää, karjalanpiirakoita ym. ruoka-aikojen välillä. Mies ei tajua, että nykyään, kun ei harrasta enää mitään liikuntaa ja on jo vanhempi, ei kuluta samoja kalorimääriä kuin ennen. Ilmeisesti hän ei itse huomaa kroppansa muuttumista tai sitten ei vaan välitä. Harmittaa, koska on muuten hyvä mies. Itse pidän itseni hoikkana ja hyvässä kunnossa. Houkuttelen mukaan lenkille, mutta mies makaa mieluummin sohvalla.

Vierailija
8/100 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio tarvitsee dramaattisen muutoksen, mutta sellaisen, jonkalaisen kyseinen ihminen voisi itse hyväksyä. On se sitten rasva pois, sokerit pois ja salaattilehteä kehiin, tai sitten vähähiilihydraattinen, mutta runsasrasvainen ruokavalio (jota ehkä kannattaisi ajatella, jos normidieeti tuntu vastenmieliseltä?)

Olen yrittänyt. Olen paistanut aamiaiseksi munat ja pekonit ja "hash brownit" bataateista ja kasannut lautaselle papuja, olen tehnyt lihapullia ja paljon muuta. Maistuvat kyllä, mutta silti pitää syödä päälle voileipiä ja pullaa ja/tai keksejä.

ap

Vierailija
9/100 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöttekö tarpeeksi usein? Aamiaisen, lounaan/välipalan ja päivällisen/illallisen. Nälkä ja ruuanhimo iskevät helposti, jos ruokailee vaan sen pari kertaa päivässä. Useammin päivän/illan mittaan nautitut pienemmät annokset riittävät sekä pitävät nälkää loitolla ja välipalaksi sitten noita terveellisiä juttuja. Kannattaisi opetella juomaan kahvi ilman sokeria, sekin jo vähentää kummasti sokerin saantia. Keksiä ja pullaa en leipoisi/ostaisi, jos mies olisi tuossa kuosissa. Ehdota alkuun vaikka yhteistä herkkulakkoa, ei mitään liian liian radikaalia (nyt kaikki herkut, rasva ja sokeri kerralla pois) vaan pikkuhiljaa vähentäen.

Vierailija
10/100 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ymmärrä väärin, mut kumpi käy kaupassa?

Siis aikuisen ihmisen tulisi itse hillitä itsensä, mä uskon näin, mutta myös mulla mies syö herkkuja ihan järkyttäviä määriä. Meillä eroaa tilanne siinä, että syötyään itsensä pahoinvointiin asti, syy on mun, joka olin ostanut viikonlopuksi herkkua molemmille asti.

Nyt piilottelen vierasvarakeksit ja herkut hyvin ja kannan kaupasta enemmän kasviksia ja sokeroimattomia rahkoja joita mies napostelee suht tyytyväisenä.

Ja ei, en nauti tästä järjestelystä, mutta onpa vähentänyt riitoja.

Tuo sokea ruuan mättö loppuu, kun ei ole mitä syödä ja harvemmin on meiltä ainakaan erikseen herkkujen perässä kauppaan menee.

Vierailija
11/100 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt. Olen paistanut aamiaiseksi munat ja pekonit ja "hash brownit" bataateista ja kasannut lautaselle papuja, olen tehnyt lihapullia ja paljon muuta. Maistuvat kyllä, mutta silti pitää syödä päälle voileipiä ja pullaa ja/tai keksejä.

ap

En tiedä, mitä on hash brown, mutta bataattissa on 84% imeytyvää hiilidydraattia (https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/30223). Sitä ei siis varsinkaan aloitteleva vhh:ilija oikein voi syödä. Samoin pavut: oikeastaan vain vihreät pavut kelpaa.

Mutta muuten sinun on todennäköisesti aivan turha koittaa saada toista syömään niinkuin sinä haluat, vaan halu vaihtaa ruokatottumuksia pitää olla syöjällä itsellään.

Vierailija
12/100 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömishäiriö kyseessä. Sehän selvästi syö vielä vaikka on jo ihan liian täynnä. Psykiatriselle avulle tarvetta.

Vierailija
13/100 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En tiedä, mitä on hash brown, mutta bataattissa on 84% imeytyvää hiilidydraattia (https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/30223). Sitä ei siis varsinkaan aloitteleva vhh:ilija oikein voi syödä. Samoin pavut: oikeastaan vain vihreät pavut kelpaa.

Mutta muuten sinun on todennäköisesti aivan turha koittaa saada toista syömään niinkuin sinä haluat, vaan halu vaihtaa ruokatottumuksia pitää olla syöjällä itsellään.

Äh, katsoin bataatin hiilihydraattimäärän täysin pieleen, se on siis vain n. 17 g /100g. Liikaa, jos haluaa tottua vähähiilihydraattiseen ruokavalioon.

Vierailija
14/100 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöttekö tarpeeksi usein? Aamiaisen, lounaan/välipalan ja päivällisen/illallisen. Nälkä ja ruuanhimo iskevät helposti, jos ruokailee vaan sen pari kertaa päivässä. Useammin päivän/illan mittaan nautitut pienemmät annokset riittävät sekä pitävät nälkää loitolla ja välipalaksi sitten noita terveellisiä juttuja. Kannattaisi opetella juomaan kahvi ilman sokeria, sekin jo vähentää kummasti sokerin saantia. Keksiä ja pullaa en leipoisi/ostaisi, jos mies olisi tuossa kuosissa. Ehdota alkuun vaikka yhteistä herkkulakkoa, ei mitään liian liian radikaalia (nyt kaikki herkut, rasva ja sokeri kerralla pois) vaan pikkuhiljaa vähentäen.

En voi ehdottaa lounasta muutama tunti aamiaisen jälkeen, koska kyllä hän sen söisi vaikka nälkä ei olisikaan, mutta ei se vähentäisi hänen aamiaisen syömistään. Eli ne lounaskalorit tulisivat vain entisten päälle, kokeiltu on. Sokerista ja herkuista hän ei luovu, herkkulakkoa olen ehdottanut moneen kertaan ja itse olen jättänyt lisätyn sokerin täysin ruokavaliosta pois. Sokeriherkkujen tilalle olen tarjonnut omasta mielestäni tosi maukkaita vaihtoehtoja, joiden makeus tulee kookosmaidosta, banaanista, taateleista ja pähkinävoista - kyllä hän syö, mutta ei pulla- ja keksipussit ja "sala"-suklaalevyt mihinkään häviä.

Periaatteessa tiedän hyvin, etten voi mitenkään muuttaa hänen suhtautumistaan ruokaan, mutta tässä epätoivoissani kuitenkin yritän saada joltain onnistunutta kokemusta siitä miten on saanut toisen ymmärtämään mitä tuollainen mättäminen tekee terveydelle.

Vierailija
15/100 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaa lähteä saappaat jalassa tehden sitä mitä rakastaa, eli syömistä. Hieno mies.

Tämä!

Vierailija
16/100 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ymmärrä väärin, mut kumpi käy kaupassa?

Siis aikuisen ihmisen tulisi itse hillitä itsensä, mä uskon näin, mutta myös mulla mies syö herkkuja ihan järkyttäviä määriä. Meillä eroaa tilanne siinä, että syötyään itsensä pahoinvointiin asti, syy on mun, joka olin ostanut viikonlopuksi herkkua molemmille asti.

Nyt piilottelen vierasvarakeksit ja herkut hyvin ja kannan kaupasta enemmän kasviksia ja sokeroimattomia rahkoja joita mies napostelee suht tyytyväisenä.

Ja ei, en nauti tästä järjestelystä, mutta onpa vähentänyt riitoja.

Tuo sokea ruuan mättö loppuu, kun ei ole mitä syödä ja harvemmin on meiltä ainakaan erikseen herkkujen perässä kauppaan menee.

Emme asu vakituisesti yhdessä, mutta vietämme aikaa useimmiten hänen luonaan. Ostamme yhdessä varsinaiset ruoat, mutta en voi kieltää häntä ostamasta omaan kotiinsa herkkuja tai heittää niitä roskiin.

Vierailija
17/100 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös tuota vhh-ruokavaliota. Tosin ensin täytyy selvittää, mitä syödään ja miksi. Vhh ei tarkoita muna-pekonikuuria.

Vierailija
18/100 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies tavannut ihmisiä, joilla pitkään jyllännyt on hoitamaton diabetes? Että ymmärtääkö hän oikeasti mistä on kyse. Ajattelin, että jos hän ei tajua mitä syömisestä seuraa. Pystyisitkö jotenkin lisäämään hänen ymmärrystään, että voi mennä näkö, tulla verenkierto-ongelmia, (mm. impotenssia) säärihaavoja jne.

Vierailija
19/100 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että syö ahdistukseen, pahaan oloon, yksinäisyyteen, tylsyyteen tms. Paras apu olisi ehkä psykologi. Pitäisi oppia käsittelemään niitä tunteita muutoin kuin syömällä. Ja mistä ne tunteet johtuvat?

Vierailija
20/100 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni 52v ihan samanlainen ja on 2-diabetes ja kaikki oheissairaudet. Ja syö kuin sika. Ei mitään rajaa. On vihainen kun asiasta sanotaan ja syö lisää. Vaatteet repeilee päällä ja aina on nappeja ompelemassa housuihin. Hengästyy ja puuskuttaa jo pienestå ylämäestä. Painoindeksi yli 37. Seksiä meillä ei ole ollut viimeisen 7 vuoden aikana kuim max 5 kertaa ja sitä ei kullä seksiksi voi sanoa kun ei seiso kunnolla. Sitten ihmettelee kun en halua häntä . Kummasti ei tee mieli sikaa. Ja minä olen aina ollut ja olen nytkin hoikka. Syön hyvin mutta liikun paljon. Ja muuten mieheni halveksii lihavia naisia.