Siis miksi nyt on suututtu Felix mainoksesta?
Katsoin mainoksen you tubesta enkä tajunnut. Koska Josefine on tummaihoinen? Koska nainen käy kalassa? Koska vihjattiin suomalaisia hiljaisiksi ja juroiksi? Häh?
Musta tuo aika mitäänsanomaton eikä mussa herättänyt mitään tunteita, alkoi vaan tehdä mieli Felixin perunamuusia 😁
Selittäkää mulle?
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suomalaisuus" käsitteenä pitää sisällään paljon muutakin kuin kansalaisuuden. Voit olla teknisesti suomalainen, eli Suomen kansalainen, vaikka juuresi olisivat muualla etkä olisi kasvanut Suomessa, mutta suomalaisuus käsitteenä viittaa lisäksi myös suomalaiseen perimään, perinteisiin, kasvuympäristöön jne.
Suomessakin voisi ottaa käyttöön samanlaiset tarkentavat kuvaukset kuin Yhdysvalloissa, African-American, Chinese-American jne.
Afrikan-suomalainen olisi paljon kuvaavampi termi näille "uusille suomalaisille".
Mitäs me valkoihoiset suomalaiset sitten olisimme?
Kyllä Yhdysvalloissa ihmiset käyttävät itsestään nimitystä American, ihan ihonväristä riippumatta. Tarkentavia nimityksiä käytetään silloin, kun henkilön ihonvärillä / etnisellä taustalla on jotain merkitystä asiasisällön kanssa tai jos henkilö itse haluaa ottaa esiin ihonvärinsä tai etnisen taustansa. Mikään automaatio tuon käyttö ei kuitenkaan ole.
Miten ihonvärillä voi olla merkitystä asiasisällön kanssa?
Vierailija kirjoitti:
tuostako nyt joku on herneen vetäissyt nenuunsa.Nähdessäni mainoksen esimmäisiä kertoja ajattelin,että onpas mainokseen löydetty kaunis nainen ja onpas hänellä kiva harrastus.Hiukan kaukaa oli kylläkin haettu aihe Felixin mainokseen,mutta itse kyllä pidin mainoksesta.
Vaikutti kivalta tyypiltä, itse ajattelin ja jäi hyvä mieli mainoksesta. Sitten alkoi rasistien öyhötys ja rupesi oksettamaan ihmisten jutut ja käytös.
M40
Mä olen maahanmuuttokriittinen ja mun mielestä toi mainos ja tyttö siinä oli symppiksiä! :) Kyllä voi samalla vastustaa rasismia ja hallitsematonta maahanmuuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska eihän kalan kanssa voi syödä ketsuppia!
Tuo on totta ja pahoittaisin toki mieleni jos en tietäisi että Felixillä on myös majoneesia ja perunamuusia (ja suolakurkkuja?) Jotka sopivat hyvin kalan kanssa. Voi luoja tulipas nälkä, nams! Harmi kun ei ole meillä päin Felixiä kaupoissa enkä raskaana ollessa saa syödä (?) majoneesia...😅
Ap
Siis missa sa asut? Feliksia on ihan joka paikassa.
Keski-Euroopassa,taitaa olla Felixiä vain Skandinaviassa. Täälä en ole nähnyt. Harmi kun paikallinen perunamuusi on ihan kuraa eikä itsetehdystä tule yhtä hyvää kun Felixin. Tai ehkä en vaan osaa 😕
Ap
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suomalaisuus" käsitteenä pitää sisällään paljon muutakin kuin kansalaisuuden. Voit olla teknisesti suomalainen, eli Suomen kansalainen, vaikka juuresi olisivat muualla etkä olisi kasvanut Suomessa, mutta suomalaisuus käsitteenä viittaa lisäksi myös suomalaiseen perimään, perinteisiin, kasvuympäristöön jne.
Suomessakin voisi ottaa käyttöön samanlaiset tarkentavat kuvaukset kuin Yhdysvalloissa, African-American, Chinese-American jne.
Afrikan-suomalainen olisi paljon kuvaavampi termi näille "uusille suomalaisille".
Oikeasti nuo termit eivät toimi. Esim, mikä mieheni sinun mielestäsi on? Hän on amerikkalainen. Isänsä on venäläistaustainen. Äitinsä musta, mutta äitinsä äiti latino.
Meidän lapsemme ovat siis osittain suomalaisia, osittain venäläisiä, osittain afrikkalaisia, osittain ruotsalaisia, osittain ranskalaisia, osittain eteläamerikkalaisia, osittain, ei siinä se taisi ollakin. Eli mitä? Mies käyttää itse itsestään nimitystä mixed, ja helppouden vuoksi usein lyhennän miehen perimän puoliksi mustaksi (äitinsä oli todella tumman värinen). Lapsemme ovat miehen mielestä multicultural.
Eli ok, Josephine voi olla vielä afrikkalais-suomalainen, mutta entä hänen lapsensa vaikka suomalaisen (valkoisen) miehen kanssa?
Ne olis luonnollisesti mixed/mulatteja. Kansalaisuudeltaan suomalaisia mutta vain puoliksi perimältään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainoksen viesti on siis se, että 28-vuotias suomalainen nainen rakastaa kalastusta ja haluaisi asua maaseudulla mummonmökissä kanoja kasvattaen. Onko tässä viestissä jotain epäsuomalaista, jotain suomalaisuutta halveksivaa? Ei tietenkään ole! Jos tuo mainoksen 28-vuotias suomalainen nainen olisi vaaleaihoinen ja sinisilmäinen Saara, kukaan ei olisi tuohtunut.
Ainoa syy siihen, miksi nyt märistään, on se, että tuo 28-vuotias suomalainen onkin tummaihoinen. Hän on "väärän värinen". Hänen ihonvärinsä on se, mikä ihmisiä loukkaa ja ärsyttää.
Tämä, ystävät hyvät, on rasismia.
Ei vaan Saara ei yrittäisi olla samaan aikaan afrikkalainen ja suomalainen
Ei tietenkään yrittäisi, jos Saaralla ei olisi mitään tekemistä Afrikan kanssa. Mutta mainoksen nainen ei varmastikaan edes yritä olla samaan aikaan afrikkalainen ja suomalainen, vaan hän on molempia. Ja siinä ei ole mitään pahaa, vaikka rasistit kuinka puhisevat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä nainen facebookissa korostaa afrikkalaisuuttaan jos kerran on niin helvetin suomalainen?
Kyllä kaikki haluaa tietää, tuntea ja muistaa omat sukujuurensa! Kun jostakin Savon perukoilta muuttaa Helsinkiin, kuitenkin aina miettii ne omat tavat, safkat ja murteet. Ne pysyy aina (toivottavasti) ja on ilo meille helsinkiläisille:). En sano Stadilaisille, en jaksa sitä vittuilua nyt tähän. Mun parhaat ystävät ovat muualta kotoisin, minusta on hienoa että ovat ylpeitä kotiseudustaan. Miksei sitten afrikkalainen voi sanoa että omaa juuret jossain muualla ja nyt Suomessa on ok ja kiva olla ja elää?
En suuttunut Felixin mainoksesta. Mutta en myöskään löytänyt yhtään syytä ostaa Felixiä. Kun lapseni oli pieni (ja söi paljon ketsuppia) vaihdoin Felixin Heinziin, koska riittoisampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Yhdysvalloissa ihmiset käyttävät itsestään nimitystä American, ihan ihonväristä riippumatta. Tarkentavia nimityksiä käytetään silloin, kun henkilön ihonvärillä / etnisellä taustalla on jotain merkitystä asiasisällön kanssa tai jos henkilö itse haluaa ottaa esiin ihonvärinsä tai etnisen taustansa. Mikään automaatio tuon käyttö ei kuitenkaan ole.
Amerikkaa ei voi verrata Suomeen. Siellä ainoat aidosti amerikkalaiset ovat intiaaneja syntyperältään, muuten se on täysin melting pot. Suomalaiset ovat perimältään todella homogeenisia, eiköhän jokaisella tule mieleen kuva vaaleahiuksisesta, -ihoisesta ja sinisilmäisestä ihmisestä, kun pyydetään ajattelemaan suomalaista ihmistä.
Miksi poistettiin ne blogia koskeneet kommentit ja linkit? Blogissa luki, että kulttuurimarxismi on sitä, että mainoksen tummaihoisen viestitetään olevan normaali suomalainen ja toisen mainoksen yh-äidin (?) väitetään olevan riittävä, eli miehiä ei enää tarvita. Kysyin omassa viestissäni, että enkö minä ole normaali suomalainen, koska sukujuureni ovat Venäjällä (ei näe nimestä, naamasta eikä kielestä) ja että olisiko isoäitini pitänyt ottaa kuka tahansa häntäheikki kotiinsa asumaan miehensä tehtyä itsemurhan ja isoäitini jäätyä yhden lapsen yksinhuoltajaksi. Mihin kommenttini hävisi ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Yhdysvalloissa ihmiset käyttävät itsestään nimitystä American, ihan ihonväristä riippumatta. Tarkentavia nimityksiä käytetään silloin, kun henkilön ihonvärillä / etnisellä taustalla on jotain merkitystä asiasisällön kanssa tai jos henkilö itse haluaa ottaa esiin ihonvärinsä tai etnisen taustansa. Mikään automaatio tuon käyttö ei kuitenkaan ole.[/
Ns. kantasuomalaiset, perimältään suomalaiset, Suomessa kasvaneet = yksiselitteisesti suomalaisia
Pakolaisten ym. maahanmuuttajien lapset saavat jonkinlaisen etuliitteen.
P.S. Jenkeissä jopa ne valkoihoiset amerikkalaiset usein viittaavat perimäänsä käyttämällä itsestään nimitystä Irish-American jne. Liittyy perimään, ei niinkään ihon väriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen maahanmuuttokriittinen ja mun mielestä toi mainos ja tyttö siinä oli symppiksiä! :) Kyllä voi samalla vastustaa rasismia ja hallitsematonta maahanmuuttoa.
Ei manoskritiikki ole rasismia
Toi mainos oli selvästi tehty vastustamaan rasismia sympaattisella tavalla, ja siinä oli mielestäni onnistuttu hyvin :) Riippuu tietenkin mikä sinun mielestäsi mainoksessa oli vikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska eihän kalan kanssa voi syödä ketsuppia!
Tuo on totta ja pahoittaisin toki mieleni jos en tietäisi että Felixillä on myös majoneesia ja perunamuusia (ja suolakurkkuja?) Jotka sopivat hyvin kalan kanssa. Voi luoja tulipas nälkä, nams! Harmi kun ei ole meillä päin Felixiä kaupoissa enkä raskaana ollessa saa syödä (?) majoneesia...😅
Ap
Siis missa sa asut? Feliksia on ihan joka paikassa.
Keski-Euroopassa,taitaa olla Felixiä vain Skandinaviassa. Täälä en ole nähnyt. Harmi kun paikallinen perunamuusi on ihan kuraa eikä itsetehdystä tule yhtä hyvää kun Felixin. Tai ehkä en vaan osaa 😕
Ap
Kokeile Lidl muusijauhoa. se on tosi hyvää:). Tekee vaan ohjeen mukaan ja käyttää voita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikkaa ei voi verrata Suomeen. Siellä ainoat aidosti amerikkalaiset ovat intiaaneja syntyperältään, muuten se on täysin melting pot. Suomalaiset ovat perimältään todella homogeenisia, eiköhän jokaisella tule mieleen kuva vaaleahiuksisesta, -ihoisesta ja sinisilmäisestä ihmisestä, kun pyydetään ajattelemaan suomalaista ihmistä.
Juuri näin.
Se että sanoo ettei joku ole "suomalaisen näköinen", ei ole rasistista. Minäkin voin muuttaa Japaniin ja hankkia Japanin kansalaisuuden, mutta ei se minusta "japanilaisen näköistä" tee. Enkä minä haukkuisi ketään rasistiksi joka näin sanoisi.
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee siinä mainoksessa suuresti se, että hän kertoo, millaisia me suomalaiset olemme. Mielestäni tähän vaikuttavat paljon myös geenit, millainen joku kansa on ja hän ei ole geenistöltään suomalainen.
Hän ei siis edusta keskimääräistä suomalaista, vaikka niin väittää. Kyllä geenistö määrää vaikka sen esimerkiksi, että Etelä-Euroopassa väki on temperamentikasta jne.
Eli siksi mainos ärsyttää.
Eikä määrää. Kulttuurilla ja kasvatuksella on minusta huomattavasti isompi osa. Sitä paitsi, suomalaiset ovat itseasiassa sekoittuneet aika paljonkin ruotsalaisten ja mm. venäläisten kanssa. Kuitenkin katsomme, että kaikilla kolmella kansalla on eriävät elämäntyylit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmettä saamelaiset sitten? tummat hiukset ja ruskeat silmät? Tai me muut lukemattomat suomalaiset, joilla on tummat hiukset ja tummanruskeat silmät? Kuitenkin kun katsotaan sukututkimusta, niin 1600-luvulle asti on suomalaista juurta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Yhdysvalloissa ihmiset käyttävät itsestään nimitystä American, ihan ihonväristä riippumatta. Tarkentavia nimityksiä käytetään silloin, kun henkilön ihonvärillä / etnisellä taustalla on jotain merkitystä asiasisällön kanssa tai jos henkilö itse haluaa ottaa esiin ihonvärinsä tai etnisen taustansa. Mikään automaatio tuon käyttö ei kuitenkaan ole.[/
Ns. kantasuomalaiset, perimältään suomalaiset, Suomessa kasvaneet = yksiselitteisesti suomalaisia
P.S. Jenkeissä jopa ne valkoihoiset amerikkalaiset usein viittaavat perimäänsä käyttämällä itsestään nimitystä Irish-American jne. Liittyy perimään, ei niinkään ihon väriin.
Tuo P.S. ei liity perimään, eikä ihonväriin vaan identiteettiin.
Savolaiset ne vasta outoa porukkaa onkin. Onneksi ei sentäs savolaista ollut mainoksessa, sitä ei kansa olisi kestänyt.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo P.S. ei liity perimään, eikä ihonväriin vaan identiteettiin.
Identiteetti ja perimä kulkevat tässä yhteydessä yleensä aika käsi kädessä.
Jos minä olisin syntynyt Japanissa suomalaisille vanhemmille, en kyllä puhuisi itsestäni yksiselitteisesti japanilaisena.
Ei vaan Saara ei yrittäisi olla samaan aikaan afrikkalainen ja suomalainen