Miksei silmälaseihin saa Kela-korvausta?
On oikeasti ihan hemmetinmoinen menoerä joka vuosi, ja kyseessähän on näkövamma.
Kommentit (26)
Minulla silmäsairaus, keratoconus, saan piilolinsseihin korvausta, kyseessä sairauden hoito.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä:/
Tulee aika pirun kalliiksi nämä näönhuoltoni ja varsinkin silmälasini, vahvuudet kun on -8,5 ja -10 eli olen oikeastikin ihan sokea ilman lasejani. Linsseihin pakko ottaa maksimihionnat ja se maksaa, silti ovat aika paksut..
Leikkaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi? Kuinka nopeasti näkösi oikein heikkenee?
Itsellä näin :/ noin -0,5 lisää joka vuosi. Sokeutta odotellessa...
Tuolla vauhdilla epäilisin jotain silmäsairautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä:/
Tulee aika pirun kalliiksi nämä näönhuoltoni ja varsinkin silmälasini, vahvuudet kun on -8,5 ja -10 eli olen oikeastikin ihan sokea ilman lasejani. Linsseihin pakko ottaa maksimihionnat ja se maksaa, silti ovat aika paksut..
Leikkaus?
Miksi ihmiset tyrkyttävät heti leikkausta? Siinä on otettava huomioon:
- kaikkia ei voida leikata
- leikkauksesta voi jäädä pysyviä haittoja (joita ei käsittääkseni tilastoida mitenkään systemaattisesti ja esim. leikkaukseen menevällä ei ole mahdollisuutta arvioida haittavaikutusten todennäköisyyttä)
- näkö voi huonontua vuoden jälkeen ja joudut hankkimaan taas lasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no ei hampaitakaan korvata. Jos jostain syystä hampaan joutuu poistamaan, niin itse saa maksaa koko lystin.
Siis uuden hampaan, poistosta kai saa korvausta tai sen voi poistattaa julkisessa terveydenhuollossa.
Silmälaseihin saa kyllä toimeentulotukea/maksusitoumuksen kahden vuoden välein, jos on kovin pienet tulot.
Ei muuten saa. Itse elän pienellä eläkkeellä ja kaikki menee kädestä suuhun mitä laskujen jälkeen jää. Silti soskuun mennessä sanoivat ei makseta, säästä vaikka todistin ettei ole mistä säästää. Olen jo nyt karsinut kaiken turhan pois ja myös karsinut tarpeellisesta että pärjään.
Juuri sehän on taustalla, mutta se tulisi rehellisesti kertoa kuin vihjata, että likinäössä ei olisi kyse kuin jostain pikkujutusta taittoon liittyen.
Minulla on -6 ja -8 enkä pärjäisi yhteiskunnassa ilman laseja mitenkään.