Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään kaupassa nähtyä: keski-ikäistä naista syytettiin varastamisesta, nainen

Vierailija
23.03.2016 |

ei suostunut näyttämään laukkujensa sisältöä vartijalle joka hänet otti kiinni. Sanoi vaan ettei ole ottanut mitään. Poliisit tuli paikalle, tutkivat naisen laukut ja mitään ei löytynyt.
Mielipiteitä?

Kommentit (337)

Vierailija
181/337 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan kumihanskat mukaan seuraavalle kauppareissulle, suoritan vartijalle peräsuolitarkastuksen.

Vierailija
182/337 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avattu kassi on luottamuksen passi

Haiskahtaako lause yksityiselämää loukkaavalta? Kenenkään ei ole pakko avata kauppakassia, reppua tai laukkua kaupan kassalla, vaikka kuinka kaupan täti, setä, vartija tai jopa kauppias itse sitä pyytäisi.

Eräässä Helsinkiläisessä Siwassa oli todella tyly linja ja myyjä syyllistyi suoranaisiin laittomuuksiin. Varkausepäilyyn riitti, että kyseessä oli nuori henkilö. Ärhäkkä myyjä huusi useamman kerran kaupasta poistuvalle nuorelle; "Mitäs sinä otit sieltä hyllystä, näytäs tänne". Kun nuori väitti vastaan ja puolustautui, myyjä huusi; " 'Pena' tuus tänne!". Myyjä kutsui takahuoneesta kauppiaan! Siinä sitten yhteistuumin tutkitaan nuoren reppua ja taskuja ja kun mitään ei löytynyt, myyjä vielä tuhahtaa; "Jotain se kyllä varasti", ja jatkaa saman asian läpikäymistä seuraavien asiakkaiden kanssa kassajonossa.

Kauppiaan tarve myymälävarkausten estämiseksi ja asiakkaan oikeuksien suojelu ovat todennäköisesti ristiriidassa, vai ovatko? Ristiriita ei kuitenkaan tarkoita, että asiakkaan tulee luopua omista oikeuksistaan. Se että kauppiaalla on ongelma, ei tarkoita sitä, että asiakkaan pitää näiden ongelmien yhtenä ratkaisumallina luopua omistaan. Laki on asiassa samaa mieltä. Jos kauppiaan oikeuksia liiketoimintaan, elinkeinoon ja omistamisen oikeuteen loukataan, ei se tarkoita vaihtoehtoisesti kauppiaalle oikeutta rikkoa toisen ihmisen yksityisyyttä estääkseen omansa.

Nyt joku näsäviisas tietysti toteaa, "Miksi ihmeessä et voi aukaista kauppakassiasi, jos et kerran ole tehnyt mitään väärää?"

Jos en ole tehnyt mitään väärää, miksi minun pitäisi? Entä missä menisi raja yksityisyyden loukkaamiselle? Jos kauppias haluaa tutkia taskusi, suostutko siihen? Entä jos hän pyytää sinua riisumaan housusi tai takkisi, jottet vain piilottele niiden alla varastettua tavaraa. Suostutko? Entä jos hän vaatii nähdä lastenvaunuihin sisälle tai autosi säilytystiloihin. Suostutko? Entä jos naapurissa asuva kauppias haluaa päästä kotiisi tarkastamaan, että häneltä varastettua tavaraa ei löydy asunnostasi. Suostutko? Raja yksityisyyden loukkaamiselle on syytä vetää ajoissa, tarkasti ja paksulla tussilla.

Kaupan vartijoiden oikeudet rajoittuvat käytännössä jokamiehen oikeuksiin. Niihin samoihin, jotka kenellä tahansa suomen kansalaisella on. Meillä kaikilla on jo kiinniotto-oikeus, joka on tarkoitettu käytettäväksi silloin, kun varas tavataan verekseltään (pakkokeinolaki 1§). Tämä kiinniotto-oikeus koskee myös yksityisten vartiointiyhtiöiden vartijoita. Vartijoilla ei kuitenkaan ole sen suurempia oikeuksia tarkistaa taskuja, kauppakassia tai reppua. Kannattaa muistaa, että vartija ja järjestyksenvalvoja eivät ole sama asia.

Tietenkään ei ole laitonta pyytää avaamaan kauppakassia tai reppua. Pyytää saa. Tällaiset pyynnöt kannattaa kuitenkin jättää omaan arvoonsa. Mikäli kauppias tai vartija saavat varkaan kiinni verekseltään, he voivat ottaa varastetun tavaran pois ja kutsua paikalle poliisin. Kuten pitääkin. Jos näyttöä varkaudesta ei ole, vartijalla tai poliisilla uhkailu on täysin turhaa. Ongelma ei ole asiakkaan. Asiakkaalla on oikeus kieltäytyä. Poliisi tarvitaan paikalle, joka tapauksessa, jos kyse on varkaudesta ja repusta löytyy varastettua omaisuutta. Kauppiaan kuin myös vartioiden kannattaisi miettiä mihin asti ovat valmiit tuhlaamaan yhteisiä verorahoja ja juoksuttamaan kiireistä, aliresurssoitua poliisia avaamaan asiakkaan kauppakassia, vain sen takia kun kauppiaalla on oman etunsa vuoksi kauhea hinku rikkoa asiakkaidensa yksityisyyttä.

Löysin netistä juttuja, vuodelta 2005, jossa oli mainittu joitakin kauppoja, jotka ovat jossain vaiheessa ilmoittaneet, että kaikkien asiakkaiden kauppakassit tarkistetaan kassalla. Ei ole omalle kohdalle sattunut, mutta olisi kyllä mielenkiintoista nähdä kuinka he sen tekisivät? Se että tarkastuksista ilmoitetaan, ei muuta sitä tosiasiaa, että laukkua ei tarvitse heille avata. Kauppiaalla on oikeus valita asiakkaansa, mutta tuon valinnan oikeus ei anna lisäoikeutta tehdä henkilötarkastusta. Tuntuu siltä että tällaiset kaupat mieltävät kaikki asiakkaansa varkaiksi?

Palvelualojen ammattiliiton sivuilla (PAM) on juttu kauppiaasta, joka vaatii henkilökunnan laukkuja ja jopa auton tavarasäilytystilan tarkistamista. Eikä vain vaadi, mutta myös tekee niin! Tässäkin kohdin toiminta onnistuu agressiivisella pelottelulla ja oman käden oikeudella, koska ihmiset pelkäävät työpaikkojensa puolesta eivätkä uskalla vastustaa.

http://oikeusjakohtuus.blogspot.fi/2006/10/avattu-kassi-on-luottamuksen…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/337 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä konsti varasryhmile: yksi menee kauppaan ja on pöllivinään. Sitten kävelee kassojen ohi ja vartijat tulee tivaamaan. Ei näytä kassia vartijoille, joudutaan odottamaan poliisia. Sillä välin muut varkaat menee kauppaan ja ottaa hyllyistä tarvitsemansa tavarat.

Vierailija
184/337 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteenveto = palstamammat uhritumassa. Ja myymälävarkaudet ovat ihan ok , sekä vartijat ovat tarpeettomia ihmisten kiusaajia. Kusinen käsilaukku on maailman pyhin asia.

Näinpä. Ja poliiseja on ihan ok juoksuttaa sen kusisen käsilaukun koskemattomuuden takia.

Niillä ei ole muuta tekemistä kuin tsekkailla kiukuttelevien mammojen käsilaukkuja.

Tajuaakohan ketjun pellet, kuinka naurettavia ihmisiä ne oikeasti on? Tuskin

Vierailija
185/337 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta sitten vartija pysäytti kassan jälkeen ja vaati näyttämään laukun sisällön. Päätin näyttää. Otin sieltä yksitellen esiin tavaroita, joita ladoin kaikkien katsottavaksi hihnalle. Siihen tuli

- huulipuna, jonka hylsyn tietenkin avasin ja osoitin, että tämä on käytetty

- ripsiväri, jonka myös avasin ja osoitin kassalle, vartijalle ja jonottajille, että käytetty on tämäkin

- sekalainen pino kuitteja, jotka jokaisen otin yksitellen esiin, silittelin suoraksi ja kerroin, mistä liikkeestä kuitti oli

- avaimia, erilaisia, joista tietenkin kaikista kerroin, mihin niillä pääsee ja pyysin vartijaa tarkistamaan, ettei mikään niistä avaa myymälässä mitään ovea eli vertaamaan omiinsa

- muistivihko, josta tietty näytin, että sinne on jo kirjoitettu, ei voi olla varastettu

- mainoskyniä ja taas yksitellen ne kaikki esittelin paikalla oleville

- kännykkä, josta totesin, että siihen sopii soittaa ja testata, että se on minun eikä viety kaupasta

- aikakauslehti, ruttuinen ja sanaristikko täytetty - minkä vartijalle selkeästi näytin

- keskentekoinen villasukka muovipussissa jne.

ja jotain muutakin. Viidennen tavaran aikoihin vartija alkoi hoputtaa, että hän haluaa tutkia laukun ja minä muistutin, että sen saa tehdä vain poliisi, mutta koska tässä vapaaehtoisesti esittelen laukun sisäöltöä, niin hän on hyvä ja katsoo, mitä kaikkea vielä löytyy.

Ei minua hävetä näyttää, mitä kaikkea löytyy, koska mitään en ole varastanut. Kun poliisi kutsutaan paikalle, se vartija on kutsujana, en minä asiakas, joten vika ei ole minun vaan vartijan.

Ja sait tästä sarjaorgasmin? Itse katsoisin tuollaista pelleilyä vieressä olevana asiakkaana halveksivasti.

Tottakai katsoisit, sinuthan on opetettu tekemään mitä käsketään. Sinä avaisit pikapikaa kassisi ja näyttäisit että olet kiltti ja tottelevainen kansalainen. Pyytäisit varmaan vielä anteeksi, että aiheutit näin vaivaa vartijalle. Ei sua yhtään haittais, ettei sillä vartijalla ole mitään oikeaa perustetta toiminnalleen, sulle riittää että se käskee sun näyttää kassisi koska voit olla varas. Ei se vartija nähnyt sun tekevän mitään, kunhan nyt vaan katseli että saatat pikkasen näyttää myymälävarkaalta, joten tutkitaas kassi. 

Mä näytän kassini jos siihen on joku perusteltu syy. Näin on esim. lentokentän turvatarkastuksessa. Se että joku vartija vaan tulee kaupassa ja vaatii kassinpenkomista ilman järjellistä ja oikeaa perustetta (on nähnyt mun varastavan/kassaportti hälyyttää) ei onnaa. Silloin homma hoidetaan sääntöjen mukaan. Mikäli vartijalle ei riitä mun sanani ja kaupan valvontakamerat siitä etten ole varastanut voi hän halutessaan soittaa poliisit paikalle. Mitään varastettua ei kassistani löydy, joten vartija voinee sitten poliiseille selvittää millä perusteella mua varkaaksi epäili. Se onkin sitten mielenkiintoista kuulla. Johtuiko se ulkonäöstä vai käyttäydyinko jotenkin oudosti. Joka tapauksessa on hauskaa kuulla, mikä tekee minusta niin myymälävarkaan näköisen/oloisen että kassini on pakko tutkia, vaikka sitten poliisivoimin. Sillä sitä olematonta varkauttahan kukaan ei ole voinut nähdä, syy on siis ihan joku muu.

Ja poliisilla ei ole muuta tekemistä kuin sinun kiukutteluusi aikansa tuhlaaminen?

Sanoisin kyllä, että vartija se mua enemmän kiukuttelee jos tosiaan ne poliisit soittaa, ainakin sen jälkeen kun todetaan etten mitään varastanut :)

Vartija tekee vain työtään. Urpo.

Sinun mielestäsi ketään ei saa epäillä rikoksesta? Koskaan?

Ja sinähän et edes anna vartijalle mahdollisuutta tarkistaa, oletko varastanut?

Mitä tästä hyödyt? Tuhlaat kaikkien aikaa ja kulutat yhteiskunnan varoja ja resursseja?

Sinä et taas tajua, että ihmisten aiheettomasti varkaaksi syyttely ei ole ok. Eikä sitä pidä kenenkään hyväksyä.

Niin? Sinä voit avata laukkusi sekunnissa ja todistaa epäilyn vääräksi.

Mikä siinä on sinulle ja muille ketjun riemuidiooteille niin ylivoimaista?

Ja edelleenkin, vartijat ovat mielestäsi siis tarpeettomia ja kiusaavat vain ihmisiä?

Todellako?

Kyseinen vartija voi itse yskähtää ja pyllistää, kun teen hänelle peräsuolitarkastuksen huvikseen, eihän hänellä ole mitään salattavaa.

Idiootti. Se vartija on siellä kauppiaan palkkaamana pitämässä yllä turvallisuutta ja kauppiaan puolia.

Käy vain jatkossakin varkaissa myymälöissä joissa on vain se yksi kassa työvuorossaan.

Olet todellinen pelle.

Eli sillä vartijalla on jotain salattavaa. Kyllähän se muuten ne housut laskis heti ja näyttäs että mitään ei ole kaupasta vienyt. Ihminen jolla ei ole salattavaa voi todistaa rehellisyytensä milloin vaan, siitä ei nouse niin iso huomiokaan kun sen tekee heti.

Ja pakko sanoa, että ollaan me "myymälävarkaat" aika tyhmiä. Halutaan ihan itse poliisit paikalle löytämään ne varastetut tavarat sieltä kassistamme :) Kyllä, myymälävarkaat tosiaan toimii näin.

Konsultoi ihmeessä kauppiaita ja vartiointifirmoja asiasta. Kaikki jotka sanovat olevansa syyttömiä,

ovat myös syyttömiä. Mieletön johtopäätös. Olet ihan vitun nero.

Kaikki asiakkaat eivät ole myymälävarkaita. Eikä asiakkaan tarvitse todistaa syyttömyyttään. Epäilijät, kauppias ja vartija todistaa sen varkauden. Se että kauppiaalta jotkut varastaa on ikävää, mutta siltikään mun ei tarvi sen takia luopua omista oikeuksistani.

Vierailija
186/337 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hellanduudelis taas näitä ketjun selittelijöitä. Ketään ei siis saa epäillä myymälävarkaaksi, eikä ketään saa pyytää näyttämään laukkuaan? Jättäkää ne laukkunne kotiin, jos ette sen sisältöä ole valmiita näyttämään pyydettäessä. "En ole koskaan varastanut". Juujuu. Linnassakin istuu vain syyttömiä ihmisiä.

Meitä ihan oikeastikin on olemassa, jotka eivät koskaan ole varastaneet. Ehkä yllätys sinun piireissäsi. 

Silloin on todella nöyryyttävää joutua siitä epäillyksi. Epäilyn pitäisi olla todellakin vedenpitävää eikä jonkun pahanilkisen puolisokean "näkemää" kaupassa. 

Ja oikeastiko teistä vähemmän noloa on se, että talutetaan takahuoneeseen ja kutsutaan poliisit, kun ette suostu laukun sisältöä näyttämään?

Kyllä itse pyydettäessä näyttäisin. Pääsee nopeammin itse jatkamaan matkaa, ei kuluta turhaan muutenkin vähäisiä poliisin resursseja, ja taatusti vähemmän huomiota herättävää kuin teidän tyyli, jossa poliisit on pakko pyytää paikalle.

Mihinkään takahuoneeseen en ainakaan lähtisi. Antaisin yhteystietoni ja kävelisin kaupasta ulos. Valvontakameroiden ja luotettavien silminnäkijälausuntojen avulla sitten asia selvitettäisiin. 

Ei ole omalle kohdalle sattunut, mutta ystävälleni kyllä. Ei todellakaan ollut varastanut mitään. Antoi henkilötietonsa ja käveli ulos. Aika kova jätkä saa vartija olla, jos tavallista naista rupeaa taltuttamaan niskalenkillä. Syyte sillä itsellä on tämän jälkeen. 

Miksi et avaisi laukkuasi? Miksi et jätä laukkuasi säilytykseen, jos kannat mukanasi dildoja ja huumeita,

joita et vartijan halua näkevän? Teet olemattomasta asiasta ongelman?

Koska vartijalla ei ole oikeutta vaatia laukkua nähtäväkseen. Hänen pitää todeta tilanne ja kutsua poliisi.

Eli tämä toiminta on sinusta ok? Haluat aina jäädä odottamaan poliisia? Tajuatko, että meitä on aika monia, joita ei sinun pätemisesi ja ajanhukka, joka siitä koituu tuossa tilanteessa kiinnosta? Ja joilla ei ole ongelmia näyttää laukkua vartijoille? He eivät ole "kuka tahansa", joka tulee kotiimme. Kauppa on palkannut heidät syystä. Vaikeaa toki, jos et syytä ymmärrä.

187/337 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan en ole varastanut, eikä koskaan ole varkaaksi syytetty, mutta se on ihan selvä että en alkaisi kaiken kansan silmien alla esittelemään reppuani tai taskujani. Toinen yhtä selvä asia on se että en lähtisi mihinkään takahuoneeseen tekemään yhtään mitään.

Ilmottaisin että en ole mitään varastanut ja aion nyt poistua kaupasta, jos vartija on varma että olen myymälävaras, niin hän saa suorittaa kiinnioton ja hän saa soittaa paikalle polisit ja vartija saa saakot laittomasta kiinniotosta. Vartijalla on oikeus pysäyttää pakeneva varas ja ottaa kiinni verekseltään tavattu varas, mutta siitähän ei ole kyse, jos ei ole varastanut mitään.

Vartijoillehan tilanne on tuttu ja he tietävät miten pelastavat oman perseensä mokan jälkeen. Siinä pitää vaan sitten olla tarkkana että vartijat eivät sujauta mitään taskuihisi poliisin löydettäväksi. Tällaistakin nimittäin tapahtuu.

188/337 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hellanduudelis taas näitä ketjun selittelijöitä. Ketään ei siis saa epäillä myymälävarkaaksi, eikä ketään saa pyytää näyttämään laukkuaan? Jättäkää ne laukkunne kotiin, jos ette sen sisältöä ole valmiita näyttämään pyydettäessä. "En ole koskaan varastanut". Juujuu. Linnassakin istuu vain syyttömiä ihmisiä.

Meitä ihan oikeastikin on olemassa, jotka eivät koskaan ole varastaneet. Ehkä yllätys sinun piireissäsi. 

Silloin on todella nöyryyttävää joutua siitä epäillyksi. Epäilyn pitäisi olla todellakin vedenpitävää eikä jonkun pahanilkisen puolisokean "näkemää" kaupassa. 

Ja oikeastiko teistä vähemmän noloa on se, että talutetaan takahuoneeseen ja kutsutaan poliisit, kun ette suostu laukun sisältöä näyttämään?

Kyllä itse pyydettäessä näyttäisin. Pääsee nopeammin itse jatkamaan matkaa, ei kuluta turhaan muutenkin vähäisiä poliisin resursseja, ja taatusti vähemmän huomiota herättävää kuin teidän tyyli, jossa poliisit on pakko pyytää paikalle.

Mihinkään takahuoneeseen en ainakaan lähtisi. Antaisin yhteystietoni ja kävelisin kaupasta ulos. Valvontakameroiden ja luotettavien silminnäkijälausuntojen avulla sitten asia selvitettäisiin. 

Ei ole omalle kohdalle sattunut, mutta ystävälleni kyllä. Ei todellakaan ollut varastanut mitään. Antoi henkilötietonsa ja käveli ulos. Aika kova jätkä saa vartija olla, jos tavallista naista rupeaa taltuttamaan niskalenkillä. Syyte sillä itsellä on tämän jälkeen. 

Miksi et avaisi laukkuasi? Miksi et jätä laukkuasi säilytykseen, jos kannat mukanasi dildoja ja huumeita,

joita et vartijan halua näkevän? Teet olemattomasta asiasta ongelman?

Koska vartijalla ei ole oikeutta vaatia laukkua nähtäväkseen. Hänen pitää todeta tilanne ja kutsua poliisi.

Eli tämä toiminta on sinusta ok? Haluat aina jäädä odottamaan poliisia? Tajuatko, että meitä on aika monia, joita ei sinun pätemisesi ja ajanhukka, joka siitä koituu tuossa tilanteessa kiinnosta? Ja joilla ei ole ongelmia näyttää laukkua vartijoille? He eivät ole "kuka tahansa", joka tulee kotiimme. Kauppa on palkannut heidät syystä. Vaikeaa toki, jos et syytä ymmärrä.

Sehän on vartijan valinta että pitääkö epäillyään niin varmana että poliisi on syytä pyytää paikalle.

189/337 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tillannehan on paljon kiinni siitä miten vartija toimii tilanteessa. Jos hän on kohtelias ja asillinen niin varmaan saa ihmiset vilauttamaan kassiaan ja asia on sillä selvä. Mutta jos on syyllistävä niin kuin olisi suurenkin rikollisen kanssa tekemissä, niin varmaan saa sitten myös monen jäärän hoitamaan asian vaikeimman kautta.

Vierailija
190/337 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laukun voi joutua penkomaan jopa kaupan kassalla, jos laukku hälyttää ja heti ei löydy syyllistä. Siinä on sitten levitellä toisen myymälän ostokset tiskiin. Viimeksi hälytti terveystuotteen tarra. Onneksi oli kuitti mukana.

Rasittavinta on seurata tilannetta, jossa asiakkaan laukkukin on tutkittu, sieltä ei löydy mitään, mutta piippaus jatkuu. Sitten seisostaan ihmettelemässä, mistähän tämä voisi johtua, nii-in, tosi kummallista, voi että, jaa-a. Myyjät pitäisi ohjeistaa tekemään päätöksiä tuossa tilanteessa. Vai onko vetkuttelu kenties jo ennalta sovittu politiikka?

Vierailija
191/337 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tälläinen "en varmasti näytä laukkuani"-ystävä, jonka takia jouduinkin sitten kivaan tilanteeseen :-(

Olin tämän ystävän luona käymässä, täysin vieraassa kaupungissa, kun kaupan kassalla tuli aiheeton hälytys.

minä näytin tietysti olkalaukkuni, mutta ystäväpä päätti että hänellä on oikeus olla näyttämättä!

No, ystävä vietiin tietysti johonkin asiaa selvittämään ja minä kävelin hitaasti ulos miettien että "ei ole vittu todellista". Marraskuu,,vieras kaupunki :'(

Lopulta läksin hiljalleen kävelemään ja löysin Pubin, johon päädyin lääkitsemään pahaa mieltäni. Ystävälle vain tekstari "hae minut sitten tälläisestä paikasta kuin"..

Lopulta päädyin jonkun kihlajaisiaan juhlineen parin luo jatkoille ja ystäväni repi stringinsä, kun ei saanut minua kiinni...

tapauksesta on jo kymmenisen vuotta, mutta edelleen vituttaa muistella!

Vierailija
192/337 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teillä on niissä laukuissanne, kun ette uskalla tai kehtaa niitä näyttää? Ihan vilpittömästi kysyn. Koska moni vetoaa yksityisyyden säilyttämiseen. Hävettääkö siteet? KOndomit? Tamponit? Mikä?

Vierailija
193/337 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vartijalla ei ole mitään oikeutta ottaa naista tai ketään muutakaan kiinni jos ei ole nähnyt varkautta / näpistystä tai ole siitä vahva epäilys. Hälytysporttien soiminen ei anna oikeutta vahvaan epäilyyn, niin epäluotettavia ne ovat.

Tällöin saat kävellä kaupasta aivan vapaasti pois ja jos vartija estää ulosmenosi, suorittaa hän laittoman kiinnioton, ja voitkin jäädä odottamaan poliiseja, joille tietenkin todistat, että mitään et ole vienyt. Ja tietenkin teet samalla rikosilmoituksen vartijasta, jolla ei ollut mitään oikeutta vapaudenriistoon.

Ja tämä on aivan täyttä faktaa.

Siellä taas joku anarkistivihervasemmistolainen, joka tietää oikeutensa. Olet naurettava.

Sinä siis mielelläsi esität laukkusi sisällön aivan kenelle tahansa joka keksii kysyä?  Toki jos vartijan asenne on hyvä lähestyessäni minua, näytän laukkuni jolloin tilanne on helpoin kaikille.

Mutta jos tulee yhtäänkin sillä asenteella tarkistamaan, että olisin syyllistynyt johonkin, eli siis pitää minua etukäteen syyllisenä, niin tasantarkkaan tiedän oikeuteni ja olen hänelle mahdollisimman hankala. Ja jos hän ei tunne lakia, niin aivan varmasti saa vastata rikosilmoitukseen, oppiipahan siitä ehkä jotain.

-tuhlaat siis omaa aikaasi

-tuhlaat vartijan aikaa

-tuhlaat poliisin aikaa

-tuhlaat yhteiskunnan varoja

-rasitat oikeuslaitosta asiassa, josta vartija ei tule saamaan mitään seuraamuksia

-olet asennevammainen

Mitä siis tässä tapauksessa voitat asiassa? Teet itsestäsi vain pellen ja yhteiskunnan rasitteen.

Ja samalla aikaa voit jopa mahdollistaa toisen myymälävarkaan toiminnan, ja hinnat nousee sitä mukaa.

Koetko siis olevasi kovinkin viisas?

Vartija tuhlaa noita kaikkia, koska hän itse on aivan hakoteillä jos yrittää jotain, johon hänen oikeutensa eivät riitä. Ja vartijalle tulee seurauksia kyllä, jos tarpeeksi monta rikosilmoitusta tuollaisesta vartijasta, niin arvaa kaksi kertaa katsooko työnantaja tuollaista asiakkaita kiusaavaa vartijaa hyvällä ?

Poliisin kutsumisella uhkailu on taas todellista yhteiskunnan resurssien tuhlausta. Aiheeton poliisin kutsuminen on aina vartijan virhearvio

Miten niin vartijan oikeuksiin ei ylety myymälävarkaudesta epäileminen? Kerrotko? Hänhän voi sanoa, että näki sinun ottavan jotain. Maalituomaritkin näkevät väärin. Mikseivät siis vartijat, voisitko avartaa? Ei heillä ole aikaa mennä tarkistamaan maalikamerasta / kuvasiko sellainen edes kohdasta, jossa olit? No?

"Miten niin vartijan oikeuksiin ei ylety myymälävarkaudesta epäileminen? Kerrotko? Hänhän voi sanoa, että näki sinun ottavan jotain. Maalituomaritkin näkevät väärin. Mikseivät siis vartijat, voisitko avartaa? Ei heillä ole aikaa mennä tarkistamaan maalikamerasta / kuvasiko sellainen edes kohdasta, jossa olit? No?"

Niin...odotan yhä vastauksianne arvon ihmiset.

Vierailija
194/337 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV - MAMMA kirjoitti:

Koskaan en ole varastanut, eikä koskaan ole varkaaksi syytetty, mutta se on ihan selvä että en alkaisi kaiken kansan silmien alla esittelemään reppuani tai taskujani. Toinen yhtä selvä asia on se että en lähtisi mihinkään takahuoneeseen tekemään yhtään mitään.

Ilmottaisin että en ole mitään varastanut ja aion nyt poistua kaupasta, jos vartija on varma että olen myymälävaras, niin hän saa suorittaa kiinnioton ja hän saa soittaa paikalle polisit ja vartija saa saakot laittomasta kiinniotosta. Vartijalla on oikeus pysäyttää pakeneva varas ja ottaa kiinni verekseltään tavattu varas, mutta siitähän ei ole kyse, jos ei ole varastanut mitään.

Vartijoillehan tilanne on tuttu ja he tietävät miten pelastavat oman perseensä mokan jälkeen. Siinä pitää vaan sitten olla tarkkana että vartijat eivät sujauta mitään taskuihisi poliisin löydettäväksi. Tällaistakin nimittäin tapahtuu.

Kerro miksi juuri sinun laukkuasi ei saisi tutkia?

Ja yksikään vartija ei varmasti ole koskaan saanut sakkoja "laittomasta kiinniotosta".

Vartijat ovat mielestäsi siis valehetelijoita, tarpeettomia ja vain ihmisten kiusaajia?

Vierailija
195/337 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munkin mielestä täysin turhaa kutsua poliisit paikalle tossa tapauksessa. Miksi se nainen halusi tuhlata poliisien aikaa? Joku tärkeempi tapaus olisi voinut käydä samaan aikaan, ja sitten poliisit on selvittämässä aiheetonta varkaustapausta.

Ois niin paljon helpommalla selvinyt, jos vartijat olisivat vaan tutkineet. Jos olis varastanut, oli täysin oikein, että poliisit kutsuttiin, mutta nyt. Turhaa rahan ja ajan tuhlausta.

Ei kai se nainen niitä poliiseja kutsunut. Vartijathan sen ajan ja rahan haaskauksen aloittivat perusteettomilla epäilyillään.

Vierailija
196/337 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi sitä laukkuaan näyttää, jos ei ole mitään vienyt? Enemmän saa huomiota osakseen kun alkaa raivoamaan asiasta ja viedään takahuoneeseen poliisia odottamaan. Toki jokaisen oma valinta.

Jos mulla on työlaukku mukana, niin siellä saattaa olla vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvia esineitä ja asioita. Poliisille ne voi näyttää, mutta ei vartijoille.

Vierailija
197/337 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako vartijalle avata myös housut? 

Vierailija
198/337 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako vartijalle avata myös housut? 

Haluaisin näyttää löyhkäävän karvaisen mirrini vartijalle

Vierailija
199/337 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta sitten vartija pysäytti kassan jälkeen ja vaati näyttämään laukun sisällön. Päätin näyttää. Otin sieltä yksitellen esiin tavaroita, joita ladoin kaikkien katsottavaksi hihnalle. Siihen tuli

- huulipuna, jonka hylsyn tietenkin avasin ja osoitin, että tämä on käytetty

- ripsiväri, jonka myös avasin ja osoitin kassalle, vartijalle ja jonottajille, että käytetty on tämäkin

- sekalainen pino kuitteja, jotka jokaisen otin yksitellen esiin, silittelin suoraksi ja kerroin, mistä liikkeestä kuitti oli

- avaimia, erilaisia, joista tietenkin kaikista kerroin, mihin niillä pääsee ja pyysin vartijaa tarkistamaan, ettei mikään niistä avaa myymälässä mitään ovea eli vertaamaan omiinsa

- muistivihko, josta tietty näytin, että sinne on jo kirjoitettu, ei voi olla varastettu

- mainoskyniä ja taas yksitellen ne kaikki esittelin paikalla oleville

- kännykkä, josta totesin, että siihen sopii soittaa ja testata, että se on minun eikä viety kaupasta

- aikakauslehti, ruttuinen ja sanaristikko täytetty - minkä vartijalle selkeästi näytin

- keskentekoinen villasukka muovipussissa jne.

ja jotain muutakin. Viidennen tavaran aikoihin vartija alkoi hoputtaa, että hän haluaa tutkia laukun ja minä muistutin, että sen saa tehdä vain poliisi, mutta koska tässä vapaaehtoisesti esittelen laukun sisäöltöä, niin hän on hyvä ja katsoo, mitä kaikkea vielä löytyy.

Ei minua hävetä näyttää, mitä kaikkea löytyy, koska mitään en ole varastanut. Kun poliisi kutsutaan paikalle, se vartija on kutsujana, en minä asiakas, joten vika ei ole minun vaan vartijan.

Ja sait tästä sarjaorgasmin? Itse katsoisin tuollaista pelleilyä vieressä olevana asiakkaana halveksivasti.

Tottakai katsoisit, sinuthan on opetettu tekemään mitä käsketään. Sinä avaisit pikapikaa kassisi ja näyttäisit että olet kiltti ja tottelevainen kansalainen. Pyytäisit varmaan vielä anteeksi, että aiheutit näin vaivaa vartijalle. Ei sua yhtään haittais, ettei sillä vartijalla ole mitään oikeaa perustetta toiminnalleen, sulle riittää että se käskee sun näyttää kassisi koska voit olla varas. Ei se vartija nähnyt sun tekevän mitään, kunhan nyt vaan katseli että saatat pikkasen näyttää myymälävarkaalta, joten tutkitaas kassi. 

Mä näytän kassini jos siihen on joku perusteltu syy. Näin on esim. lentokentän turvatarkastuksessa. Se että joku vartija vaan tulee kaupassa ja vaatii kassinpenkomista ilman järjellistä ja oikeaa perustetta (on nähnyt mun varastavan/kassaportti hälyyttää) ei onnaa. Silloin homma hoidetaan sääntöjen mukaan. Mikäli vartijalle ei riitä mun sanani ja kaupan valvontakamerat siitä etten ole varastanut voi hän halutessaan soittaa poliisit paikalle. Mitään varastettua ei kassistani löydy, joten vartija voinee sitten poliiseille selvittää millä perusteella mua varkaaksi epäili. Se onkin sitten mielenkiintoista kuulla. Johtuiko se ulkonäöstä vai käyttäydyinko jotenkin oudosti. Joka tapauksessa on hauskaa kuulla, mikä tekee minusta niin myymälävarkaan näköisen/oloisen että kassini on pakko tutkia, vaikka sitten poliisivoimin. Sillä sitä olematonta varkauttahan kukaan ei ole voinut nähdä, syy on siis ihan joku muu.

Ja poliisilla ei ole muuta tekemistä kuin sinun kiukutteluusi aikansa tuhlaaminen?

Sanoisin kyllä, että vartija se mua enemmän kiukuttelee jos tosiaan ne poliisit soittaa, ainakin sen jälkeen kun todetaan etten mitään varastanut :)

Vartija tekee vain työtään. Urpo.

Sinun mielestäsi ketään ei saa epäillä rikoksesta? Koskaan?

Ja sinähän et edes anna vartijalle mahdollisuutta tarkistaa, oletko varastanut?

Mitä tästä hyödyt? Tuhlaat kaikkien aikaa ja kulutat yhteiskunnan varoja ja resursseja?

Sinä et taas tajua, että ihmisten aiheettomasti varkaaksi syyttely ei ole ok. Eikä sitä pidä kenenkään hyväksyä.

Niin? Sinä voit avata laukkusi sekunnissa ja todistaa epäilyn vääräksi.

Mikä siinä on sinulle ja muille ketjun riemuidiooteille niin ylivoimaista?

Ja edelleenkin, vartijat ovat mielestäsi siis tarpeettomia ja kiusaavat vain ihmisiä?

Todellako?

Kyseinen vartija voi itse yskähtää ja pyllistää, kun teen hänelle peräsuolitarkastuksen huvikseen, eihän hänellä ole mitään salattavaa.

Idiootti. Se vartija on siellä kauppiaan palkkaamana pitämässä yllä turvallisuutta ja kauppiaan puolia.

Käy vain jatkossakin varkaissa myymälöissä joissa on vain se yksi kassa työvuorossaan.

Olet todellinen pelle.

Eli sillä vartijalla on jotain salattavaa. Kyllähän se muuten ne housut laskis heti ja näyttäs että mitään ei ole kaupasta vienyt. Ihminen jolla ei ole salattavaa voi todistaa rehellisyytensä milloin vaan, siitä ei nouse niin iso huomiokaan kun sen tekee heti.

Ja pakko sanoa, että ollaan me "myymälävarkaat" aika tyhmiä. Halutaan ihan itse poliisit paikalle löytämään ne varastetut tavarat sieltä kassistamme :) Kyllä, myymälävarkaat tosiaan toimii näin.

Konsultoi ihmeessä kauppiaita ja vartiointifirmoja asiasta. Kaikki jotka sanovat olevansa syyttömiä,

ovat myös syyttömiä. Mieletön johtopäätös. Olet ihan vitun nero.

Kaikki asiakkaat eivät ole myymälävarkaita. Eikä asiakkaan tarvitse todistaa syyttömyyttään. Epäilijät, kauppias ja vartija todistaa sen varkauden. Se että kauppiaalta jotkut varastaa on ikävää, mutta siltikään mun ei tarvi sen takia luopua omista oikeuksistani.

Miksi todistelet sitten syyttömyyttäsi työtään tekeville poliiseille, kun et voi sitä syyttömyyttäsi todistella työtään tekevälle kauppiaalle tai vartijalle?

Vierailija
200/337 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö täällä joku eilen raivonnut, kun kaupassa epäilivät varkaaksi ja sai jonkun porttikiellon ko. kauppaan? Onkohan sama tyyppi? :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän