Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään kaupassa nähtyä: keski-ikäistä naista syytettiin varastamisesta, nainen

Vierailija
23.03.2016 |

ei suostunut näyttämään laukkujensa sisältöä vartijalle joka hänet otti kiinni. Sanoi vaan ettei ole ottanut mitään. Poliisit tuli paikalle, tutkivat naisen laukut ja mitään ei löytynyt.
Mielipiteitä?

Kommentit (337)

Vierailija
301/337 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti nuo oikeuksistaan ruikuttavat ämmät eivät mene Brysseliin, siellä nimittäin varusmiehet tutkivat JOKAISEN kaduntallaajien laukkuja - eivätkä muuten kysele siihen mitään lupia.

Toisaalta eivätpä nänä WT-raukat koskaan ole edes lentäneet, joten turha heiltä on matkailuakaan olettaa. Tuollaselta tyhmältä ämmältä loppuisi matkanteko jo kentälle.

Olisihan se huvittava näky nähdä turvatarkastuksessa kun vartijat raahaavat sivuun, jotain huutavaa itkupotkuraivariämmää, joka parkuu ja rääkyy MUTTA KUN MINULLA ON OIKEUS!!!!!:D

Täysin väärin.

Jos Brysselissä näin tehdään jonkun poikkeustilan voimin on kyseessä täysin lainmukainen toiminta, näin tehdään ja sillä hyvä.

Turvatarkastus on samaa sarjaa: laki mahdollistaa tämän ja pulinat pois.

Suomessa vartija joka ei ole nähnyt varastamista on taasen täysin eri asemassa. Hänellä ei ole mitään oikeutta vaatia mitään tai käskeä asiakasta pysymään paikallaan.

Huomaatko eron?

No miksi te sitten jäätte odottamaan poliisin tuloa, jos vartijalla ei ole (sinun mukaasi) oikeutta käskeä sinua pysymään paikoillaan?

Enhän minä jääkään.

Vartijan pitää väkivalloin -itsehän en siis käyttäydy millään muotoa uhkaavasti- pitää minut paikoillaan poliisien tuloon saakka.

Ja kun sitten paljastuu että en ole mitään varastanut alkaa vasta se hupi minun puoleltani.

Katsos, moni uhkaa lakimiehellä ja oikeuskäsittelyllä jne mutta jättää asian sikseen kun tajuaa miten kauan siinä kestää ja miten kallista se jutun häviäjälle on. Minä olen yksi niistä harvoista joka todellakin vie jutun loppuun asti.

Et sinä mitään tule voittamaan. Jos sinun epäillään näpistäneen, niin tottakai vartija saa sinut ottaa kiinni. Sitä varten vartijat on tuonne palkattu, että he eivät päästä rikollisia karkaamaan. Jos sinä laitat vastaan, etkä suostu näyttämään laukkusi sisältöä ja yrität poistua paikalta, niin tämä ainoastaan lisää todennäköisyyttä syyllisyyteesi. Tällöin vartija on toiminut täysin oikein, kun on pitänyt sinut paikallaan ja soittanut poliisit.

Ei voi kyllä kuin ihmetellä, että millainen ihminen joutuu tällaisiin ongelmiin.

302/337 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia olisi sillä sipuli jos aiheettomasta varkausepäilystä joutuisi epäilijä korvaamaan jonkun muodollisen summan esim. 100 euroa. Tällöin aiheettomat epäilykset vähenisi eikä mielivaltaiset epäilyt lisääntyisi.

Itse vaatisin kuulutuksen että epäily oli aiheeton ja lisäksi anteekispyynnön ja satanen korvausta aiheettomasta epäilystä heti kouraan. Asia olisi sillä selvä ja kaikki tytyväisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/337 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä eukko! En ikinä jäisi jankkaamaan moista , mun ylpeys ja ego ei mene pilalle jos laukkuni näytän. Helpommalla pääsee, lisäksi hirveetä poliisvoimantuhlausta. En ikinä voisi kuvitella olevani noin itsekäs.

Ainoat ketkä tästä haloon nosaa, on romaanit mutta luulisi heilläkin ymmärrys riittävän, kun sen verran monet fellow-romaanit varastaa. Minä ainakin näyttäisi silloin laukkuun ylpeydellä , että ei siellä mitään ole - speard the good.

Vierailija
304/337 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerä eukko! En ikinä jäisi jankkaamaan moista , mun ylpeys ja ego ei mene pilalle jos laukkuni näytän. Helpommalla pääsee, lisäksi hirveetä poliisvoimantuhlausta. En ikinä voisi kuvitella olevani noin itsekäs.

Ainoat ketkä tästä haloon nosaa, on romaanit mutta luulisi heilläkin ymmärrys riittävän, kun sen verran monet fellow-romaanit varastaa. Minä ainakin näyttäisi silloin laukkuun ylpeydellä , että ei siellä mitään ole - speard the good.

Minä taas haluaisin että toimittaisiin lain mukaan.

Vierailija
305/337 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siispä jos ikinä minut kaupassa pysäytetään niin kysyn mitä minä olen kassan/vartijan mukaan tehnyt ja mitä hän näki, heidän pitää pystyä perustelemaan epäilyksensä. Sitten sanon jatkavani matkaa koska en ole varastanut mitään tai kysyn soittavatko he poliisit paikalle. Sitten vain odotetaan tai jos tilanne menee heidän puoleltaan uhkailuksi niin voin soittaa 112, siellä nauhoitetaan keskustelu.

Tässä ketjussa jankattiin niin paljon sen puolesta, että kauppiaalla on oikeus estää hävikki, kassalla on oikeus pyytää avaamaan laukku ja vartijalla on oikeus kiinniottaa epäilty varas niin pitäähän minunkin pitää kiinni oikeudestani olla rehellinen (ja muuten myös entinen) asiakas. Käänsin kelkkani täysin enkä enää tule olemaan hyväntahtoinen lammas kun en mitään väärää ole tehnyt.

Vierailija
306/337 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan oikein nainen piti kiinni oikeuksistaan.

Suomessa ei kenenkään tarvitse todistaa syyttömyyttään. Vartijan suorittamaan ruumiin tai kassin tarkastukseen ei tarvitse suostua.

Vartijan pitää verekseltään tavata varastamisesta epäiltynä jotta hänellä kiinniotto ja tarkastamisoikeus. Esimerkiksi hälytinlaitteen piippaus ei yksin tähän riitä.

Vierailija
307/337 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei suostu näyttämään niin luultavasti ON varastanut. Miksi muuten käyttäytyisi noin?

Vierailija
308/337 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran kun poliisipartio käy ko. kaupassa toteamassa epäilyn turhaksi loppuu kyseisen vartijan työkomennus.

Vierailija
309/337 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei suostu näyttämään niin luultavasti ON varastanut. Miksi muuten käyttäytyisi noin?

Onneksi Suomen laikien mukaan henkilö on syytön, kunnes toisin todistetaan. Voit käyttäytytä kuule ihan miten vaan. Itse nostaisin kovan metelin jos minut pysäytetäisiin koska tiedän ettei siihen ole aihetta.

Vierailija
310/337 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brittitutkimus kertoo, että auliisti laukkunsa avaavat ja taskunsa kääntävät ihmiset ovat valmiimpia varastamaan eivätkä pidä sitä niin tuomittavana tekona kuin ihmiset jotka eivät hyväksy varastamista ja loukkaantuvat kun heitä aiheettomasti syytetään. Jos et suutu varkaaksi epäilystä ja toimit hyväntahtoisesti avaten laukkusi ja suostuessasintarkastukseen olet todennäköisesti potentiaalinen varas, myönnät, että näin voi tapahtua. Ehdottomampi ihminen ei missään tilanteessa hyväksy varkautta.

Vierailija
311/337 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oloneuvostuuri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti nuo oikeuksistaan ruikuttavat ämmät eivät mene Brysseliin, siellä nimittäin varusmiehet tutkivat JOKAISEN kaduntallaajien laukkuja - eivätkä muuten kysele siihen mitään lupia.

Toisaalta eivätpä nänä WT-raukat koskaan ole edes lentäneet, joten turha heiltä on matkailuakaan olettaa. Tuollaselta tyhmältä ämmältä loppuisi matkanteko jo kentälle.

Olisihan se huvittava näky nähdä turvatarkastuksessa kun vartijat raahaavat sivuun, jotain huutavaa itkupotkuraivariämmää, joka parkuu ja rääkyy MUTTA KUN MINULLA ON OIKEUS!!!!!:D

Täysin väärin.

Jos Brysselissä näin tehdään jonkun poikkeustilan voimin on kyseessä täysin lainmukainen toiminta, näin tehdään ja sillä hyvä.

Suomessa vartija joka ei ole nähnyt varastamista on taasen täysin eri asemassa. Hänellä ei ole mitään oikeutta vaatia mitään tai käskeä asiakasta pysymään paikallaan.

Huomaatko eron?

No miksi te sitten jäätte odottamaan poliisin tuloa, jos vartijalla ei ole (sinun mukaasi) oikeutta käskeä sinua pysymään paikoillaan?

Enhän minä jääkään.

Vartijan pitää väkivalloin -itsehän en siis käyttäydy millään muotoa uhkaavasti- pitää minut paikoillaan poliisien tuloon saakka.

Ja kun sitten paljastuu että en ole mitään varastanut alkaa vasta se hupi minun puoleltani.

Katsos, moni uhkaa lakimiehellä ja oikeuskäsittelyllä jne mutta jättää asian sikseen kun tajuaa miten kauan siinä kestää ja miten kallista se jutun häviäjälle on. Minä olen yksi niistä harvoista joka todellakin vie jutun loppuun asti.

Et sinä mitään tule voittamaan. Jos sinun epäillään näpistäneen, niin tottakai vartija saa sinut ottaa kiinni. Sitä varten vartijat on tuonne palkattu, että he eivät päästä rikollisia karkaamaan. Jos sinä laitat vastaan, etkä suostu näyttämään laukkusi sisältöä ja yrität poistua paikalta, niin tämä ainoastaan lisää todennäköisyyttä syyllisyyteesi. Tällöin vartija on toiminut täysin oikein, kun on pitänyt sinut paikallaan ja soittanut poliisit.

Ei voi kyllä kuin ihmetellä, että millainen ihminen joutuu tällaisiin ongelmiin.

Ei.

Epäily on yhtä tyhjän kanssa. Vartija pitää omin silmin (vai valvontakameran avulla) nähdä varkaus.

Koska näin ei ole tapahtunut voin poistua. Jos vartija ottaa minut kiinni vastoin lakia se on juttu josta ei selviä anteeksipyynnöllä.

Koulutettu vartija tietää tämän myös, noudattaa lakia eikä estä poistumistani.

Vierailija
312/337 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siispä jos ikinä minut kaupassa pysäytetään niin kysyn mitä minä olen kassan/vartijan mukaan tehnyt ja mitä hän näki, heidän pitää pystyä perustelemaan epäilyksensä. Sitten sanon jatkavani matkaa koska en ole varastanut mitään tai kysyn soittavatko he poliisit paikalle. Sitten vain odotetaan tai jos tilanne menee heidän puoleltaan uhkailuksi niin voin soittaa 112, siellä nauhoitetaan keskustelu.

Tässä ketjussa jankattiin niin paljon sen puolesta, että kauppiaalla on oikeus estää hävikki, kassalla on oikeus pyytää avaamaan laukku ja vartijalla on oikeus kiinniottaa epäilty varas niin pitäähän minunkin pitää kiinni oikeudestani olla rehellinen (ja muuten myös entinen) asiakas. Käänsin kelkkani täysin enkä enää tule olemaan hyväntahtoinen lammas kun en mitään väärää ole tehnyt.

Onhan sinulla oikeus olla rehellinen, miten se poistuu, jos näytät laukkusi sisällön? Vai tarkoitatko, että sinulla on oikeus tulla laillisesti todetuksi rehelliseksi? Se on eri asia. Miksikäs muuten sinä sen tarvitset? Minulle ainakin riittää, että tiedän sen itse. Ja jos joku epäilee, voin oikaista asian ihan sanallisesti. Vai kuvitteletko, että joitain kassajonossaolevia kiinnostaisi varastitko oikeasti jotain ja uskoisit heidän päätelleen sinun varastaneen, jos et kierrätä juttua poliisilla? Outo logiikka. Mun silmissä vartijan epäily ei vielä tarkoita, että varkautta olisi tapahtunut, vaan kassinsa avaava ja eteenpäin päästetty asiakas olisi minun silmissäni väärä epäilty.

Vierailija
313/337 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brittitutkimus kertoo, että auliisti laukkunsa avaavat ja taskunsa kääntävät ihmiset ovat valmiimpia varastamaan eivätkä pidä sitä niin tuomittavana tekona kuin ihmiset jotka eivät hyväksy varastamista ja loukkaantuvat kun heitä aiheettomasti syytetään. Jos et suutu varkaaksi epäilystä ja toimit hyväntahtoisesti avaten laukkusi ja suostuessasintarkastukseen olet todennäköisesti potentiaalinen varas, myönnät, että näin voi tapahtua. Ehdottomampi ihminen ei missään tilanteessa hyväksy varkautta.

Mutta toisille hyväksyy? Eli jos joku olisikin varastanut jotain, mutta vartija ei olisi nähnyt sitä ihan varmasti (harva varas varmaan sujauttaa tavaraa näkyvästi kassiinsa tms.) niin täällä kasseistaan vauhkoavat edesauttavat sitä, että kyseistä ihmistä ei saa tarkistaa? En ymmärrä. Pikkukaupoilla ainakin tämä tekee asioista hankalampia :/

Vierailija
314/337 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän tyhmä "Vai kuvitteletko, että joitain kassajonossaolevia kiinnostaisi varastitko oikeasti jotain ja uskoisit heidän päätelleen sinun varastaneen, jos et kierrätä juttua poliisilla? Outo logiikka." Mitä helvettiä sillä on tekemistä mitä muut kassajonossa olevat ihmiset tilanteesta ajattelevat? Elätkö sinä elämäsi muille ihmisille? Ei kai kukaan oikeesti kommentoi näin vähä-älyisesti.. nyt ymmärrän miksi täällä ihmiset kehoittavat avaamaan laukkunsa. Ei niillä vaan leikkaa, että asiakkaalla on oikeus tulla kohdelluksi rehellisenä ilman todistettavaa varkautta. Saamarin sopulit, juoskaa alas jyrkänteeltä.

Vierailija
315/337 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta toisille hyväksyy? Eli jos joku olisikin varastanut jotain, mutta vartija ei olisi nähnyt sitä ihan varmasti (harva varas varmaan sujauttaa tavaraa näkyvästi kassiinsa tms.) niin täällä kasseistaan vauhkoavat edesauttavat sitä, että kyseistä ihmistä ei saa tarkistaa? En ymmärrä. Pikkukaupoilla ainakin tämä tekee asioista hankalampia :/

Tietenkään kyseistä ihmistä ei saa tarkistaa jos vartija ei ole nähnyt varkautta.

Niin sanoo laki.

Ei ole mitään "edesauttamista" tämän suhteen ja tuo vauhkoaminen on kokonaan omien korviesi välissä syntynyttä mielikuvituksen tuotetta.

Vierailija
316/337 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reps. Saisiko linkin tuohon "tutkimukseen"?

Vierailija
317/337 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oloneuvostuuri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin väärin.

Huomaatko eron?

Enhän minä jääkään.

Minä olen homoseksuaali ja vetoan välittömästi siihen, että vartija on esittänyt epäilyksensä pelkästään ämmämäisen käytökseni perusteella, jolloin hän harjoittaaa syrjintää seksuaalisen suuntautumiseni vuoksi! Ei olisi ensimmäinen kerta kun minua kohdellaan väärin sen takia että olen niin biaaatch!

Vierailija
318/337 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vartijan käytöksestä mutta mun kohdallani olis varmaan mennyt niin että olisin kaatanut laukkuni sisällön keskelle lattiaa ja esitellyt jokaisen esineen yksitellen mahdollisimman näyttävästi. Lisäksi esityksen jälkeen vaatinut kuuluttamaan.

Tai jos vartija olisi ollut asiallinen, olisin halunnut tietää syyn ja sitten näyttänyt laukkuni sisällön.

Vierailija
319/337 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran teini-iässä kesätyöläisenä menin Salossa Mariankadulla yhteen ruokakauppaan työpäivän jälkeen reppu selässä.

Kaupan kassa alkoi suoraan sanottuna huutamaan kun en ollut jättänyt reppuani jonnekin säilytyslokeroon vaan pidin sen mukanani! Halusi nähdä sen sisällön ja melskasi (viitaten ilmeisesti vieressä sijaitsevaan ammattikouluun) että "mehän ollaan sovittu että te ette reppuja tänne tuo".

Niin sitä vaan nuorena ja kilttinä tein nöyrästi mitä kassatäti käski.

Vieläkin harmittaa kymmenien vuosien jälkeen!

Vierailija
320/337 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtuukohan naisella kauppa?

Mulla ainakin vaihtuisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä