Tänään kaupassa nähtyä: keski-ikäistä naista syytettiin varastamisesta, nainen
ei suostunut näyttämään laukkujensa sisältöä vartijalle joka hänet otti kiinni. Sanoi vaan ettei ole ottanut mitään. Poliisit tuli paikalle, tutkivat naisen laukut ja mitään ei löytynyt.
Mielipiteitä?
Kommentit (337)
Jankkaaja on jankkaaja vaikka kuinka yrittäisi todistella, että onkin hauska ja säilyttänyt lapsen ilonsa, että minä olen niin hauska ja ärsytän tahallani koska se kuuluu minun retoriikkaani ja useinhan olen oikeassa. No joo, sinä et ole hauskaa seuraa leirinuotiolle vaan joku piirre luonteessasi tappaa tunnelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peukutuksista laskien 20-25% porukasta on lampaita jotka tyynesti alistuvat univormupukuisen tyypin mielivaltaan vaikka hänellä ei olisi lainvoimaa käskyihinsä.
"Ei nyt tehdä tästä numeroa"
Ööö, en nyt koe miten se on alistumista, kun sillä univormupukuisella kaverilla on kuitenkin oikeus kutsua poliisi paikalle tarkistamaan tilanne, niin en käsitä, mitä saatte siitä, että odotatte siellä kaupassa poliisien tuloa? (Ei ole käynyt itselleni, mutta jos kävisi)
Voitin?
Kirjoitan hitaasti että sinäkin ymmärtäisit.
Sillä univormupukuisella kaverilla ei ole mitään sellaista oikeutta jota sinulla tai minulla ei olisi. Kommentoi tätä jos viitsit.
En tietenkään jää sinne kauppaan vaan lähden pois -kenenkään voimatta sitä laillisesti estää.
Kirjoitit hitaasti? XD No, miten sitten tässä tapauksessa kauppa voi tarkistaa varastitko?
Vierailija kirjoitti:
Jankkaaja on jankkaaja vaikka kuinka yrittäisi todistella, että onkin hauska ja säilyttänyt lapsen ilonsa, että minä olen niin hauska ja ärsytän tahallani koska se kuuluu minun retoriikkaani ja useinhan olen oikeassa. No joo, sinä et ole hauskaa seuraa leirinuotiolle vaan joku piirre luonteessasi tappaa tunnelman.
Perusteluiden vaatiminen?
Pakko sanoa että jos asiakkaana näkisin tilanteen jossa vartija pysäyttää toisen asiakkaan ja pyytää näyttämään laukkua, niin pitäisin tätä kyllä varkaana JOS kieltäytyisi laukkuaan näyttämästä ja vaatisi poliiseja paikalle. Itselle ei tulisi mieleen kiusata vartijaa ja poliisia kieltäytymällä näyttämästä laukkuani, tosin näyttäisin tavarat itse enkä antaisi vartijan penkoa.
"Vartijan kiinniottamisoikeuden edellytykset ovat käytännössä samat kuin ns. jokamiehen kiinniotto-oikeudenkin edellytykset. Vartija voi vartioimistehtävää suorittaessaan ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksentekijän ensinnäkin silloin, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta. Lisäksi myös lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos oikeuttavat kiinniotto-oikeuden käyttämiseen. Vartija voi ottaa kiinni myös henkilön, joka on viranomaisen antaman etsintäkuulutuksen mukaan pidätettävä tai vangittava. Kiinniotettu henkilö on viipymättä luovutettava poliisimiehelle."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peukutuksista laskien 20-25% porukasta on lampaita jotka tyynesti alistuvat univormupukuisen tyypin mielivaltaan vaikka hänellä ei olisi lainvoimaa käskyihinsä.
Ööö, en nyt koe miten se on alistumista, kun sillä univormupukuisella kaverilla on kuitenkin oikeus kutsua poliisi paikalle tarkistamaan tilanne, niin en käsitä, mitä saatte siitä, että odotatte siellä kaupassa poliisien tuloa? (Ei ole käynyt itselleni, mutta jos kävisi)
Voitin?
Jos vartija ei tee kiinniottoa niin eipä sinullakaan ole ole mitään velvollisuutta jäädä kauppaan odottelemaan sitä poliisin tuloa. Jos vartija taas ottaa sinut kiinni (jokamiehen kiinniotto-oikeus), hänellä on nimenomainen velvollisuus luovuttaa sinut viipymättä poliisille. Niin tai näin, laukun sisällön esittely ei vaikuta siihen kauanko kaupassa joutuu viettämään. Kannattaa tosin huomata että poliisillakaan ei ole yleisoikeutta tutkia kenenkään laukkuja, vaan heidänkin täytyy paikalle tulon jälkeen arvioida onko kiinniotettua syytä epäillä rikoksesta, ennenkuin mitään saavat tutkia. Jos ei syytä ole, poliisi päästää kiinniotetun vapaaksi ja jälkikäteen voi nostaa vartijaa vastaan syytteen aiheettomasta vapaudenriistosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitin?
Sillä univormupukuisella kaverilla ei ole mitään sellaista oikeutta jota sinulla tai minulla ei olisi. Kommentoi tätä jos viitsit.
En tietenkään jää sinne kauppaan vaan lähden pois -kenenkään voimatta sitä laillisesti estää.
Miten niin ei voi estää?
"Vartijan kiinniottamisoikeuden edellytykset ovat käytännössä samat kuin ns. jokamiehen kiinniotto-oikeudenkin edellytykset. Vartija voi vartioimistehtävää suorittaessaan ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksentekijän ensinnäkin silloin, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta. Lisäksi myös lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos oikeuttavat kiinniotto-oikeuden käyttämiseen. Vartija voi ottaa kiinni myös henkilön, joka on viranomaisen antaman etsintäkuulutuksen mukaan pidätettävä tai vangittava. Kiinniotettu henkilö on viipymättä luovutettava poliisimiehelle."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitin?
Jos vartija ei tee kiinniottoa niin eipä sinullakaan ole ole mitään velvollisuutta jäädä kauppaan odottelemaan sitä poliisin tuloa. Jos vartija taas ottaa sinut kiinni (jokamiehen kiinniotto-oikeus), hänellä on nimenomainen velvollisuus luovuttaa sinut viipymättä poliisille. Niin tai näin, laukun sisällön esittely ei vaikuta siihen kauanko kaupassa joutuu viettämään. Kannattaa tosin huomata että poliisillakaan ei ole yleisoikeutta tutkia kenenkään laukkuja, vaan heidänkin täytyy paikalle tulon jälkeen arvioida onko kiinniotettua syytä epäillä rikoksesta, ennenkuin mitään saavat tutkia. Jos ei syytä ole, poliisi päästää kiinniotetun vapaaksi ja jälkikäteen voi nostaa vartijaa vastaan syytteen aiheettomasta vapaudenriistosta.
Miten niin muka laukun näyttäminen ei vaikuta siihen kauanko kaupassa joutuu olemaan? En usko, vaikutat vähän ammattirikolliselle, jolta tietenkin halutaankin tutkia se peräsuoli ja farkun taskut, mutta aivan varmasti useimmissa keisseissä pääsee menemään kun avaa laukun. Ja aika outoa, että ensin pitää jankuttaa 20 sivua siitä, että en avaa laukkuani, ennen kuin heittää ilmoille väitteen, että vaikka avaisinkin laukkuni niin silti en pääsisi menemään.
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus mitä lampaita.
Suurin osa av mammoista näköjän levittäisi reitensä kun vartija sanoisi että rouvan tai neidin pillu näyttää vähän löysältä ja nyt tehdään pienin testipano.
Sinähän se lammas olet kun jäät vartijan vallan alle sinne kauppaan odottelemaan poliisia kun taas mä jo viilettelen eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitin?
Miten niin muka laukun näyttäminen ei vaikuta siihen kauanko kaupassa joutuu olemaan? En usko, vaikutat vähän ammattirikolliselle, jolta tietenkin halutaankin tutkia se peräsuoli ja farkun taskut, mutta aivan varmasti useimmissa keisseissä pääsee menemään kun avaa laukun. Ja aika outoa, että ensin pitää jankuttaa 20 sivua siitä, että en avaa laukkuani, ennen kuin heittää ilmoille väitteen, että vaikka avaisinkin laukkuni niin silti en pääsisi menemään.
Ylläoleva oli ensimmäinen kommenttini tässä ketjussa. Jos vartija tekee kiinnioton ja laukun tutkittuaan päästää menemään, toimii hän laittomasti. Jos lain mukaan mennään niin tilanne on kuten yllä kuvasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten vartija pysäytti kassan jälkeen ja vaati näyttämään laukun sisällön. Päätin näyttää. Otin sieltä yksitellen esiin tavaroita, joita ladoin kaikkien katsottavaksi hihnalle. Siihen tuli
- huulipuna, jonka hylsyn tietenkin avasin ja osoitin, että tämä on käytetty
- ripsiväri, jonka myös avasin ja osoitin kassalle, vartijalle ja jonottajille, että käytetty on tämäkin
- sekalainen pino kuitteja, jotka jokaisen otin yksitellen esiin, silittelin suoraksi ja kerroin, mistä liikkeestä kuitti oli
- avaimia, erilaisia, joista tietenkin kaikista kerroin, mihin niillä pääsee ja pyysin vartijaa tarkistamaan, ettei mikään niistä avaa myymälässä mitään ovea eli vertaamaan omiinsa
- muistivihko, josta tietty näytin, että sinne on jo kirjoitettu, ei voi olla varastettu
- mainoskyniä ja taas yksitellen ne kaikki esittelin paikalla oleville
- kännykkä, josta totesin, että siihen sopii soittaa ja testata, että se on minun eikä viety kaupasta
- aikakauslehti, ruttuinen ja sanaristikko täytetty - minkä vartijalle selkeästi näytin
- keskentekoinen villasukka muovipussissa jne.
ja jotain muutakin. Viidennen tavaran aikoihin vartija alkoi hoputtaa, että hän haluaa tutkia laukun ja minä muistutin, että sen saa tehdä vain poliisi, mutta koska tässä vapaaehtoisesti esittelen laukun sisäöltöä, niin hän on hyvä ja katsoo, mitä kaikkea vielä löytyy.
Ei minua hävetä näyttää, mitä kaikkea löytyy, koska mitään en ole varastanut. Kun poliisi kutsutaan paikalle, se vartija on kutsujana, en minä asiakas, joten vika ei ole minun vaan vartijan.
Ja sait tästä sarjaorgasmin? Itse katsoisin tuollaista pelleilyä vieressä olevana asiakkaana halveksivasti.
Tottakai katsoisit, sinuthan on opetettu tekemään mitä käsketään. Sinä avaisit pikapikaa kassisi ja näyttäisit että olet kiltti ja tottelevainen kansalainen. Pyytäisit varmaan vielä anteeksi, että aiheutit näin vaivaa vartijalle. Ei sua yhtään haittais, ettei sillä vartijalla ole mitään oikeaa perustetta toiminnalleen, sulle riittää että se käskee sun näyttää kassisi koska voit olla varas. Ei se vartija nähnyt sun tekevän mitään, kunhan nyt vaan katseli että saatat pikkasen näyttää myymälävarkaalta, joten tutkitaas kassi.
Mä näytän kassini jos siihen on joku perusteltu syy. Näin on esim. lentokentän turvatarkastuksessa. Se että joku vartija vaan tulee kaupassa ja vaatii kassinpenkomista ilman järjellistä ja oikeaa perustetta (on nähnyt mun varastavan/kassaportti hälyyttää) ei onnaa. Silloin homma hoidetaan sääntöjen mukaan. Mikäli vartijalle ei riitä mun sanani ja kaupan valvontakamerat siitä etten ole varastanut voi hän halutessaan soittaa poliisit paikalle. Mitään varastettua ei kassistani löydy, joten vartija voinee sitten poliiseille selvittää millä perusteella mua varkaaksi epäili. Se onkin sitten mielenkiintoista kuulla. Johtuiko se ulkonäöstä vai käyttäydyinko jotenkin oudosti. Joka tapauksessa on hauskaa kuulla, mikä tekee minusta niin myymälävarkaan näköisen/oloisen että kassini on pakko tutkia, vaikka sitten poliisivoimin. Sillä sitä olematonta varkauttahan kukaan ei ole voinut nähdä, syy on siis ihan joku muu.
Ja poliisilla ei ole muuta tekemistä kuin sinun kiukutteluusi aikansa tuhlaaminen?
Sanoisin kyllä, että vartija se mua enemmän kiukuttelee jos tosiaan ne poliisit soittaa, ainakin sen jälkeen kun todetaan etten mitään varastanut :)
Vartija tekee vain työtään. Urpo.
Sinun mielestäsi ketään ei saa epäillä rikoksesta? Koskaan?
Ja sinähän et edes anna vartijalle mahdollisuutta tarkistaa, oletko varastanut?
Mitä tästä hyödyt? Tuhlaat kaikkien aikaa ja kulutat yhteiskunnan varoja ja resursseja?
Sinä et taas tajua, että ihmisten aiheettomasti varkaaksi syyttely ei ole ok. Eikä sitä pidä kenenkään hyväksyä.
Niin? Sinä voit avata laukkusi sekunnissa ja todistaa epäilyn vääräksi.
Mikä siinä on sinulle ja muille ketjun riemuidiooteille niin ylivoimaista?
Ja edelleenkin, vartijat ovat mielestäsi siis tarpeettomia ja kiusaavat vain ihmisiä?
Todellako?
Kyseinen vartija voi itse yskähtää ja pyllistää, kun teen hänelle peräsuolitarkastuksen huvikseen, eihän hänellä ole mitään salattavaa.
Idiootti. Se vartija on siellä kauppiaan palkkaamana pitämässä yllä turvallisuutta ja kauppiaan puolia.
Käy vain jatkossakin varkaissa myymälöissä joissa on vain se yksi kassa työvuorossaan.
Olet todellinen pelle.
Eli sillä vartijalla on jotain salattavaa. Kyllähän se muuten ne housut laskis heti ja näyttäs että mitään ei ole kaupasta vienyt. Ihminen jolla ei ole salattavaa voi todistaa rehellisyytensä milloin vaan, siitä ei nouse niin iso huomiokaan kun sen tekee heti.
Ja pakko sanoa, että ollaan me "myymälävarkaat" aika tyhmiä. Halutaan ihan itse poliisit paikalle löytämään ne varastetut tavarat sieltä kassistamme :) Kyllä, myymälävarkaat tosiaan toimii näin.
Konsultoi ihmeessä kauppiaita ja vartiointifirmoja asiasta. Kaikki jotka sanovat olevansa syyttömiä,
ovat myös syyttömiä. Mieletön johtopäätös. Olet ihan vitun nero.
Kaikki asiakkaat eivät ole myymälävarkaita. Eikä asiakkaan tarvitse todistaa syyttömyyttään. Epäilijät, kauppias ja vartija todistaa sen varkauden. Se että kauppiaalta jotkut varastaa on ikävää, mutta siltikään mun ei tarvi sen takia luopua omista oikeuksistani.
Niin, oikeutta odottaa kaupassa parikin tuntia poliisien tuloa :D Ei vit*u te jotkut ootte vaan niin neroja XD
Onneks mä käytän oikeuttani poistua kaupasta kuten alunperinkin piti ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitin?
Ylläoleva oli ensimmäinen kommenttini tässä ketjussa. Jos vartija tekee kiinnioton ja laukun tutkittuaan päästää menemään, toimii hän laittomasti. Jos lain mukaan mennään niin tilanne on kuten yllä kuvasin.
No, voitte alkaa noudattaa lakia vartijanne kanssa iiihan rauhassa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nuo oikeuksistaan ruikuttavat ämmät eivät mene Brysseliin, siellä nimittäin varusmiehet tutkivat JOKAISEN kaduntallaajien laukkuja - eivätkä muuten kysele siihen mitään lupia.
Toisaalta eivätpä nänä WT-raukat koskaan ole edes lentäneet, joten turha heiltä on matkailuakaan olettaa. Tuollaselta tyhmältä ämmältä loppuisi matkanteko jo kentälle.
Olisihan se huvittava näky nähdä turvatarkastuksessa kun vartijat raahaavat sivuun, jotain huutavaa itkupotkuraivariämmää, joka parkuu ja rääkyy MUTTA KUN MINULLA ON OIKEUS!!!!!:D
Täysin väärin.
Jos Brysselissä näin tehdään jonkun poikkeustilan voimin on kyseessä täysin lainmukainen toiminta, näin tehdään ja sillä hyvä.
Turvatarkastus on samaa sarjaa: laki mahdollistaa tämän ja pulinat pois.
Suomessa vartija joka ei ole nähnyt varastamista on taasen täysin eri asemassa. Hänellä ei ole mitään oikeutta vaatia mitään tai käskeä asiakasta pysymään paikallaan.
Huomaatko eron?
No miksi te sitten jäätte odottamaan poliisin tuloa, jos vartijalla ei ole (sinun mukaasi) oikeutta käskeä sinua pysymään paikoillaan?
Enhän minä jääkään.
Vartijan pitää väkivalloin -itsehän en siis käyttäydy millään muotoa uhkaavasti- pitää minut paikoillaan poliisien tuloon saakka.
Ja kun sitten paljastuu että en ole mitään varastanut alkaa vasta se hupi minun puoleltani.
Katsos, moni uhkaa lakimiehellä ja oikeuskäsittelyllä jne mutta jättää asian sikseen kun tajuaa miten kauan siinä kestää ja miten kallista se jutun häviäjälle on. Minä olen yksi niistä harvoista joka todellakin vie jutun loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitin?
No, voitte alkaa noudattaa lakia vartijanne kanssa iiihan rauhassa :D
Oletatko itse että vartija toimisi lainvastaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitin?
En tietenkään jää sinne kauppaan vaan lähden pois -kenenkään voimatta sitä laillisesti estää.Miten niin ei voi estää?
En kiistä ylläolevaa, se pitää 100% paikkaansa.
Odotat varmaan sitä "muttaa"... vai?
Se tulee tässä: vartija ei ole nähnyt minun varastavan -se on vuorenvarmaa koska en varasta koskaan, ikinä, mistään- ja näin ollen olen täysin vapaa poistumaan kaupasta.
Kerropas nyt, miten vartija voi laillisesti estää poistumiseni.
Odotan.....
"Poliisin mukaan kauppojen ja kauppakeskusten vartijat ylittävät oikeuksiaan ottaessaan kiinni näpistelijöitä." Niin, poliisi on samaa mieltä kuin minä, että vartijat ylittävät oikeuksiaan, hmm.
Mieluummin minä odotan paikalle poliisin kuin luotan yhteenkään vartijaan. Ikävä todeta mutta kaupan kassaan, kauppiaaseen tai vartijaan en luota, meillä on luottamuspula ja eturistiriita. En avaa laukkua, en lähde takahuoneeseen oman oikeusturvani tähden. Kannattaa odottaa poliisia ettei joudu syyttömänä kohdelluksi kuin varas tai ainakin väärä syytös todetaan vääräksi viranomaisen taholta.
Vierailija kirjoitti:
"Poliisin mukaan kauppojen ja kauppakeskusten vartijat ylittävät oikeuksiaan ottaessaan kiinni näpistelijöitä." Niin, poliisi on samaa mieltä kuin minä, että vartijat ylittävät oikeuksiaan, hmm.
Mieluummin minä odotan paikalle poliisin kuin luotan yhteenkään vartijaan. Ikävä todeta mutta kaupan kassaan, kauppiaaseen tai vartijaan en luota, meillä on luottamuspula ja eturistiriita. En avaa laukkua, en lähde takahuoneeseen oman oikeusturvani tähden. Kannattaa odottaa poliisia ettei joudu syyttömänä kohdelluksi kuin varas tai ainakin väärä syytös todetaan vääräksi viranomaisen taholta.
Miksi et luota vartijoihin? Etkö voi taata syyttömyyttäsi 100%:sti ja jos et niin miksi et?
Minä ainakin tiedän voivani taata syyttömyyteni. Esiinnyn rauhallisena ja löydän jokaiselle tavaralleni laukusta selityksen, vaikka siellä olisikin avattu purkkpussi, jota saa samasta kaupaasta, tai ripsari tai mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse toimisin samoin ja antaisin poliisin tulla. Ei ole mitään velvollisuutta näyttää laukkujaan vartijoille.
Miksi haluat tuhlata omaa, vartioiden ja poliisien aikaa tuollaiseen, kun voisit vain näyttää laukkusi vartijalle ja lähteä menemään?
No miksi te sitten jäätte odottamaan poliisin tuloa, jos vartijalla ei ole (sinun mukaasi) oikeutta käskeä sinua pysymään paikoillaan?