kannattaako vauva hommata jo opiskelujen aikana?
Ennen valmistumista. Sitten valmistumisen jälkeen voisi olla helpompi saada vakituinen paikka, kun olisi jo päiväkoti-ikäinen lapsi ja tekisi selväks ettei toista ole tulossa. Mitä mieltä olette?
Kommentit (45)
Ei kannata pitää niin otsestäänselvyytenä, että sen valmistumisen jälkeen tulee edes muita kuin pätkätöitä tai työttömyyttä, joten sekin voi lykätä niitä vauvahaaveita sitten. Omasta mielestäni kannattaa lisääntyä sitten kun jotenkin pystyy sen lapsen elättämään ja jaksaa. Oli sitten opiskelut tai muut projektit päällä elämässä, niin kannattaa arvioida oma jaksaminen ja toimia sitten sen mukaan.
No riippuu siitäkin onko 28-vuotias opiskelija vai 22-vuotias opiskelija. Jos olet jälkimmäinen, eli nuori opiskelija niin suosittelisin lukemaan tutkinnon loppuun. Uralle ja lapsille on molemmille vielä tulevaisuudessa hyvin aikaa. Jos alat olla jo yli 30-vuotias valmistumishetkellä niin en välttämättä lykkäisi lasten hankintaa, koska opintojen jälkeen on yleensä hyvä saada työurakin alkuun. Nuorille suosittelen lämpimästi opiskelujen loppuun saattamista ja työuran aloitusta ennen lapsia. Tämä tietysti vain minun mielipide, itse hölmönä tulin raskaaksi 26v, kaikki kurssit käyty ja olisin saanut gradun tehtyä ja pian valmistunut. Nyt kaikki lykkääntyi ainakin vuodella. Jälkiviisaana sanon että ihan keskelle opintoja tai sitten rehellisesti vasta siinä vaiheessa kun työura on saatu alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuo "lapseton kolmekymppinen ei saa mistään töitä" -myytti edes millään tasolla totta? Joskus nimittäin olen asiasta naispuolisten ystävieni ja tuttavieni kanssa puhunut, eikä kukaan ollut ikinä törmännyt tilanteeseen, jossa duunipaikka olisi jäänyt saamatta lapsettomuuden takia.
Olisi kiva nähdä aiheesta ihan luotettavaa tutkittua tietoa, sillä nyt väite tuntuu olevan vain nuorena lapsen saaneiden ase lapsettomia vastaan. Kuten sanottu, lapset eivät ole todiste siitä, etteikö lisää olisi tulossa.
No tää on tavallaan ihan turha kiistelyn aihe. Vaikka sulla olisi kolmelymppisenä kymmenen lasta, ei se takaa ettet saisi niitä vielä lisää. Toisaalta jos olet kolmekymppinen lapseton ei sekään takaa, ettet yhtäkkiä päätäkin alkaa suurperheen äidikdi jäädä 15 vuodeksi perhevapaille. Eli siis kumpikin tilanne on yhtä hyvä/huono.
Jos nyt miettii, että sä rekryisit:
Maija, 26v, vastavalmistunut. Aviomies ja omistusasuntokin löytyy.
Laura, 29v, vastavalmistunut. Samalla tavalla miehet ja kämpät, lisäksi 6v ja 4v lapset.
Kumpi alkaa vielä lisääntyä suuremmalla todennäköisyydellä?
Maija tekee todennäköisesti jossain vaiheessa lapsen tai useampiakin. Laurakin saattaa tehdä vielä lisää lapsia tai sitten ei. Ei noilla tiedoilla voi sanoa mitään siitä, kumpi todennäköisemmin lisääntyy, kun molempien elämäntilanteet on periatteessa lisääntymiselle otolliset.
Laura saattaa myös joutua olemaan runsaasti pois töistä lasten sairastelun takia.
Mä teen just amk: opparia ja aloitin yliopistolla syksyllä, vieressä tuhisee 1kk pikkuinen. Hyvin sujuu:) en ole itse kokenut lainkaan rankaksi. Meillä ei kyllä ymmärretty, kuinka lapsi vain hankitaan, oli aika mieletön lahja <3 niitä saadaan, jos saadaan.
Jos haluaa työntekijän joka ei varmasti lisäänny, kannattaa palkata plus 55v nainen. Kaikki muut voivat lisääntyä vaikka puhuisivat mitä.