Jos nyt sisustaisit itsellesi yksiön, mikä olisi olennaisinta sisustuksessa?
Joudun työ- ja opiskelukuvion vuoksi asumaan seuraavat vuodet kahdessa kaupungissa. Toiselta paikkakunnalta olen hankkinut pienen yksiön, mutta vietän siellä vähintään yhtä paljon aikaa kuin kotona. Olen tottunut asumaan suuressa omakotitalossa, ja pienen tilan sisustaminen toimivaksi tuntuu haastavalta.
Mitkä olisivat sinun parhaat vinkkisi toimivaan yksiöasumiseen? Mitä kannattaa hankkia ja mitä ei? Kyseessä on pieni, 29 m2 asunto, johon ei ihmeitä mahdu. Eniten mietityttää nukkuminen: haluaisin kovasti hankkia asuntoon 160 cm parisängyn, jotta puolisoni voisi myös välillä tulla mukaan ja yöpyä asunnossa. Onko tässä mitään järkeä, vai olisiko sittenkin parempi hankkia esimerkiksi (hyvä) vuodesohva? Kuinka toimiva sellainen on käytännössä?
Mitä muita vinkkejä osaisit antaa yksiön sisustamiseen yhdelle aikuiselle (ja välillä vierailevalle puolisolle)? Mitä et ainakaan tekisi ja mitkä ratkaisut ovat sinun mielestäsi toimivia?
Kommentit (142)
Tukeva parvi plussaa tilan.
Pöydäksi joku taitettava seinälle nostettava hommeli niin saat tilaa kun pöytää ei tarvitse.
Jos on vain pieni ruokapöytä ja siinä kaksi tuolia, niiden tuolien kannattaa olla hyvät ja mukavat istua. Saavat jopa olla vähän nojatuolimaiset, vaikka olisivatkin kevytrakenteiset ja ilmavat. Pienet jakkarat ovat pidemmän päälle ärsyttäviä ainoina tuoleina, eikä niillä ole vieraidenkaan kiva istua.
Kunnon peti ja kunnon sosiaalinen tila vieraille (soffa ja yms) ja somehommat ja tv siinä se. Kahvinkeitin ja pari kattilaa ja pannu. Säilytystilat sängyn alla. Yksi korkeatasoinen taideteos. Ja kestäviä kukkasia. Eteisen kuramatto ja OH matto siinä ne. Verhot ehkä.
Joku seinälle nostettava sänkysysteemi.
Mutta parisänky noin pienessä :(
Ei viihtyisä.
Itse ostaisin 120-140cm levyisen sängyn - molempiin mahtuu mukavasti nukkumaan kaksikin ihmistä, ja tuon kokoiset sängyt menevät nopeasti kaupaksi, mikäli jäävät jossain kohtaa ylimääräisiksi. Mahduttaisin tilaan myös pienen kahden istuttavan sohvan ja pienen pyöreän ruokapöydän parin tuolin kera (pyöreän siksi, että tämän ympärille saa tarvittaessa helpommin useita istujia kuin neliskanttisiin). Varastoon tarvittaessa vierastuoleja jemmaan. Kivoja sisustushetkiä!
Vierailija kirjoitti:
Järjestä just niin kuin itse tykkäät. Mulle ihan sama. Ihan kuin varmaan sinullekin on ihan sama miten joku muu tyyppi haluaa asuntonsa järjestää.
Tai jos et vaan osaa, niin hanki sisustussuunnittelija pohtimaan kanssasi tätä perin tärkeää asiaa.
Oletpa sinä äksyllä päällä, miksi ihmeessä? Tietysti järjestän asunnon niin kuin itse katson parhaaksi, mutta nyt ajattelin kysyä siihen vinkkejä muilta. Maailmassa on taatusti tärkeämpiäkin asioita, en väitä muuta, mutta kyllä meillä kaikilla on näitä arkisia pikku pulmia, joita on välillä kiva miettiä yhdessä esimerkiksi tällaisella palstalla.
Ap
Parvi olisi noin pienessä hyvä. Sen alle mahtuisi esim työtila. Sohvaa tuskin kantaa hommata elei siellä vieraita käy.
Vaihtoehtoisesti ostat vain kuutioiksi taitettavia patjoja pari. Niistä saa hyvin pari vuoteen kuin vierekkäin laittaa.
Asuin aikanaan lähes 10 vuotta yksiössä ja mulle oli tärkeää että on hyvä erillinen erillinen sänky vaikka se veikin tilaa. Jos puoliso käy vain satunnaisesti niin toimisiko se että on hyvä yhden hengen sänky jossa nukut pääosin ja vierailuja varten leveä vuodesohva?
Mieti kaiken tavaran kohdalla onko se ihan välttämätön ja hanki riittävästi säilytystilaa. Pieni asunto näyttää tosi helposti sotkuiselta jos tavaraa on liika säilytystiloihin nähden.
Muuten mun mielestä yksiön sisustaminen ei poikkea isomman asunnon sisustamisesta koska oman maun ja tarpeen mukaanhan huonekalut ja tekstiilit ym. valitaan.
Osta kapea sänky ja vieraspatja. Jos puolisosi nukkuu siellä vain satunnaisesti niin leveä sänky vie vaan liikaa tilaa muutenkin pienestä asunnosta. Ja ei vuodesohvaa. Sellaiset on käteviä vieraita varten, mutta jatkuvasti niissä nukkuminen ei tee hyvää.
Jos haluat asunnosta hotellihuone-tyylisen, iso sänky sopii oikein hyvin. Sitten ei kyllä mahdu minkäänlaista sohvaa. Ehkä isommat ruokapöydän tuolit korvaavat sen puutteen? Seinälle tarpeeksi iso taulu tai kaksi, ei pientä piperrystä. Iso peili ikkunan vastaiselle seinälle maksimoi valon ja tilan tunteen.
Ehdottomasti parvi ja sen alle työtila. Muuten et pärjää. Tulet kiittämään av-palstaa tästä neuvosta.
Sehän nyt riippuu että mitä tulet siellä pääasiassa tekemään. Teetkö pääasiassa töitä eli työtila tärkein.
Käykö siellä muita vieraita kuin miehesi joskus.
Vierailija kirjoitti:
Tukeva parvi plussaa tilan.
Pöydäksi joku taitettava seinälle nostettava hommeli niin saat tilaa kun pöytää ei tarvitse.
Ei kannata, jos ei ole vanhanaikainen korkea asunto. Nukkumiseen parvi on varsinkin kesäaikaan pätsi. Lakanoiden vaihto on haasteellista ja jos parvi on normaalikorkuisessa tilassa, peittoa päältä siirtäessä lyö monesti rystysensä kattoon. Jos katto on sellainen röpelöpintainen, nirhaisee se rystyset ruvelle. Selitä siinä sitten töissä, että sängyssähän se tämä ruhje syntyi...
Veneitten sisustuksista saa tilaratkaisuja ja sitten vaan sovellat!
Jos nyt saisin asunnon sisustettavaksi niin hankkisin sinne sen kunnon leveän sängyn (vuodesohvat on kamalia nukkua), ruokapöydän, tuolit ja työpöydän ja tv-pöydän. Siinä olisi tarpeeksi kalusteita. Työpöytäkään ei ole pakollinen. Kalusteissa pitäytyisin vaaleissa väreissä ja piristäisin asuntoa värikkäillä matoilla ja tekstiileillä.
Vuodesohva ei ole mukava. Panostaisin itse ennemmin kunnon sänkyyn ja sinne alle sitten vaikka laatikkoja säilytystä varten.
Minusta yksiö kalustetaan siten että siellä voitte asua miellyttävästi eikä esim sohva vieraille aja mukavat yöunet takaavan sängyn ohi.
Minun tytär lähdössä myös opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja hän panostaa sänkyyn ja hyvään työpöytään. Ja se pöytävalaistus on myös tärkeää!
Vierailija kirjoitti:
Sehän nyt riippuu että mitä tulet siellä pääasiassa tekemään. Teetkö pääasiassa töitä eli työtila tärkein.
Käykö siellä muita vieraita kuin miehesi joskus.
Tarvitsen asuntoa ennen kaikkea työskentelyyn ( = opiskeluun) ja nukkumiseen. Siellä tuskin käy paljon muita vieraita, kuin puoliso.
Parvi ei välttämättä sovellu tuohon asuntoon, koska asunto ei ole erityisen korkea.
Ap
Nukkuminen on tosi tärkeää, joten sängyn pitäisi olla mukava, sen verran iso että helppo kääntyillä. Istuimet ovat mielestäni vähemmän tärkeitä, sohvaa ei välttämättä tarvitse. Sänkyähän voi käyttää myös istuimena, jos haluaa loikoilla rennosti.
Värimaailman pitäisi olla neutraali (valkoista, ruskeaa, harmaata), koska olen kai jotenkin rasittunut ja värit ovat alkaneet ärsyttää.
Järjestä just niin kuin itse tykkäät. Mulle ihan sama. Ihan kuin varmaan sinullekin on ihan sama miten joku muu tyyppi haluaa asuntonsa järjestää.
Tai jos et vaan osaa, niin hanki sisustussuunnittelija pohtimaan kanssasi tätä perin tärkeää asiaa.