outoa? lääkäri pisti suojakäsineet käsiinsä ennen kuin tutkin kainaloni imusolut?
pidin tuota vähän liioiteltuna, ikäänkuin kainaloni olisi olleet jotenkin epähygieeniset, tai haisevat tai hikiset? Sheivaan kainalot ja laitan aina paljon deodoranttia, ja aina peseydyn ennen lääkärille menoa. Jotenkin tuntui liioitellulta tuo lääkärin toiminta. Olimme molemmat naisia. Olen puhdas, fiksu, normaalisiti pukeutuva, nainen, en juopon näköinen! Onko tää nyky tapa uusien lääkärien keskuudessa, ettei saisi kädet likaantua ollenkaan? Ne käsineet varmasti heikensi tuntoaistia muutenkin.
Kommentit (42)
Olisiko sitten parempi, että kaikki hoitajat ja lääkärit käpälöisivät teitä paljain käsin, vieläpä pesemättä niitä tai käyttämättä käsihuuhdetta, sen jälkeen kun ovat ensin koskeneet ties kuinka moneen potilaaseen ennen teitä? Hyvä käsihygienia ei ole loukkaus, vaan potilaan oikeus.
Ihotautilääkärit tunnustelee ihotauteja ilman hanskoja. Minusta ällöä. Aina ovat ilman.
Inhottaa viedänlasta ihotautilääkärille, kun eivät käytä hanskoja.
Ymmärrän täysin lääkärien ja hoitajien hanskojen käytön, käyttäisin itsekin jos samanlaisessa työssä olisin.
Ihmetyttää kuitenkin kuinka yleistä teidän mielestä tämä on. Omalla kohdalla lääkärit/hoitajat eivät ole koskaan kumihanskoja käteen pistäneet (paitsi gyne) vaikka lääkärillä todella usein ravaan, ja ovat tunnustelleet vaikka mitä kohtia kehostani :D
Jaa, on tutkittu vatsaa painellen keskussairaalan kirurgian polilla, ilman käsineitä, samoin yksityinen gastroenterologi ilman käsineitä. Ainoastaan gynekologi on käyttänyt käsineitä, ei muut.
Turku on tarkka hygieniasta. Tampere ei.
Kun olen mennyt Turussa jonnekin polille, he kysyivät, onko ollut toimenpiteitä tai leikauksia Tampereella. Kun oli ollut, niin otettiin mrsa-viljelyt KAINALOSTA, välilihasta, sieraimesta ja kurkusta.
Eli kainalossa vissiin helposti muhii bakteerit.
Minä käytän työssäni hanskoja myös esim. hiuksia harjatessa. Hampaita harjatessa on suusuojus ja hanskat, joskus jopa roiskesuoja silmille. En todellakaan halua elantoani tienatessa sairastua, muutenkin siihen on sote-alalla isompi riski.
Olen labrahoitaja ja käytän käsineitä aika paljon. Olen huomannut, että aika moni kollega käyttää paljon vähemmän. Ei tulisi mieleenkään esimerkiksi koskea vastasyntyneisiin vauvoihin ilman käsineitä. Myös sydänfilmit otan aina käsineet kädessä. Ajattelen että se on myös potilaan suojaksi. Monet asiat oppii kyllä tekemään käsineiden kanssa, tosin joskus verisuonia voi olla vaikea tunnustella esimerkiksi jollain eristyspotilaalla, johon ei voi koskea paljain käsin.
Laitan aina hanskat käteen tunnustellessa kainaloita tai jalkapohjia. Kandina en, koska vanhemmat kollegat käyttäneet. Kokemus on opettanut omat käytännöt. Joillain ihmisillä hiki on niin tiukkaa kamaa ettei haju irtoa useankaan pesun ja käsidesissä kylpemisen jälkeen. Ja oman mukavuuden lisäksi onhan se kohteliasta seuraavaa potilasta kohtaan ettei sormet haise hielle, kun vaikka tämän kasvoja tutkii. Vatsaa painellessa laitan hanskat vain jos potilas on vatsatautinen, hikinen, haiseva tai aion kokeilla myös nivuset (jotka haisee monella, varmaan myös minulla päivän päätteeksi).
Meillekin jo lähärikoulutuksessa puhutaan jatkuvasti aseptiikasta ja oikeanlaisesta työskentelystä hygienan suhteen etkä uskoisikaan, kuinka paljon hanskoja käytetään pelkästään oppitunneilla, joissa ei siis ole oikeita potilaita vaan joko toinen opiskelija tai nukke. Hanskat sitä ja hanskat tätä.
En siis näe itse yhtään mitään outoa hanskoissa.
Hanskojen käyttö ja käsien jynssääminen estää bakteereiden ja virusten leviämistä potilaasta toiseen, harvoin se lääkäri itse niistä kärsii mutta miettikääpä, kun päivystyksessä tutkitaan ensin perusterve räkätautilapsi ja sen jälkeen istutetaan sieltä virukset ja bakteerit heiveröiseen lonkkakipuiseen mummoon. Olisikohan mummo kuitenkin tyytyväisempi, että jätettäisiin kättelemättä ovella ja käytettäisiin hanskoja lonkkaa väännellessä, jos tietäisi syyn?
Itse toivoisin että lääkärit käyttäisivät enemmän käsidesiä sekä hanskoja. Ällöttävää katsella kuinka tutkivat jalkoja, haavoja ym. huolehtimatta käsihygieniasta. Sitten vaan seuraavan potilaan luo... Lääkäreillä on pitkä koulutus, joten on vaikea tajuta miksi eivät pysty silti sisäistämään niin yksinkertaista asiaa kuin käsihygienia. Teen työssäni käsihygieniatarkkailua sairaalassa ja voin kertoa että siinä on ihan hirveitä puutteita ja moni lääkäri ei tunnu välittävän asiasta tippaakaan, vaikka potilasturvallisuus vaarantuu. Kyse ei ole vain epämukavuudesta seuraavalle potilaalle, vaan resistentit mikrobit voivat helposti siirtyä käsien välityksellä.
Kyllä mäkin laittaisin hanskat käsiin jos alkaisin jonkun imusoluja puristella.
Minä käytän desinfektiohuuhdetta ennen käsineiden laittamista ja niiden poisoton jälkeen. Käsineet vaihdan jos ne likaantuvat eli ei levitellä eritteitä joka paikkaan. Potilasta voi toki kätellä ilman suojakäsineitä mutta silloinkin pitää käyttää huuhdetta ennen ja jälkeen kättelyn.
Tartuttavia tauteja levittävät kuten ripulipotilaat ovat vielä erikseen eli käytetään suojaessua ja maskia käsineiden lisäksi. Käsienpesu on myös tarpeen kun joihinkin pöpöihin desinfektiohuuhde ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen labrahoitaja ja käytän käsineitä aika paljon. Olen huomannut, että aika moni kollega käyttää paljon vähemmän. Ei tulisi mieleenkään esimerkiksi koskea vastasyntyneisiin vauvoihin ilman käsineitä. Myös sydänfilmit otan aina käsineet kädessä. Ajattelen että se on myös potilaan suojaksi. Monet asiat oppii kyllä tekemään käsineiden kanssa, tosin joskus verisuonia voi olla vaikea tunnustella esimerkiksi jollain eristyspotilaalla, johon ei voi koskea paljain käsin.
Itsekään en koskisi vastasyntyneisiin paljain käsin, saati ottaisi niiltä näytteitä paljain käsin. Vastasyntyneiden kanssa on kyse eniten siitä, että en halua siirtää heihin mikrobeja käsieni kautta. Käytän muutenkin aina käsineitä ihopistosten kanssa ja tietenkin avotekniikkaa käyttäessä, koska siinä voi helposti saada verta käsilleen. Sydänfilmejä otan yleensä ilman käsineitä, mutta käytän kuitenkin käsidesiä ennen ja jälkeen sydänfilmin ottamisen. Vakuuminäytteenotossa en yleensä käytä hanskoja, mutta käytän kylläkin aina käsidesiä ennen ja jälkeen näytteenoton. Käytätkö sinä käsineitä myös vakuuminäytteenotossa? T. toinen labrahoitaja
Vierailija kirjoitti:
Itse toivoisin että lääkärit käyttäisivät enemmän käsidesiä sekä hanskoja. Ällöttävää katsella kuinka tutkivat jalkoja, haavoja ym. huolehtimatta käsihygieniasta. Sitten vaan seuraavan potilaan luo... Lääkäreillä on pitkä koulutus, joten on vaikea tajuta miksi eivät pysty silti sisäistämään niin yksinkertaista asiaa kuin käsihygienia. Teen työssäni käsihygieniatarkkailua sairaalassa ja voin kertoa että siinä on ihan hirveitä puutteita ja moni lääkäri ei tunnu välittävän asiasta tippaakaan, vaikka potilasturvallisuus vaarantuu. Kyse ei ole vain epämukavuudesta seuraavalle potilaalle, vaan resistentit mikrobit voivat helposti siirtyä käsien välityksellä.
Aikoinaan tuli joku suomalainen sairaalasarja tosielämästä ja moni alan ammattilainen kiinnitti huomiota hoitajien yms. koulutetun väen lepsuun toimintaan. Oli varmaan karmeata katsottavaa hygieniahoitajan näkövinkkelistä.
Onhan asiat menneet eteenpäin ainakin jonkin verran kun käsidesiä on saatavana helposti potilassängynpäädyissä. Suurin ongelma on tiettyjen ihmisten vanhakantaisuus eli muutosvastarinta. Oikeastaan ihmetyttää miten sitä uskaltaa edes syödä sairaalan lepotilassa kun niin moni käyttää samaa jääkaappia, kahvinkeitintä yms. eli noissa paikoissa pöpöt leviävät helposti.
Kyrvälläkö olisi pitänyt hieroskella kieltä lipoen?
Kiihotunut naisten kainaloista ja sen vuoksi tutkin ne ilman käsineitä. Miespotilaiden kanssa käytän suojakäsineitä. terv Mieskandi
Kyllä olisin vähän ihmeissäni ja että yök, jos lääkäri ei laittaisi hanskoja tutkiessaan. En halua lääkärin pöpöjä kainalooni tai mihinkään muuallekaan.
Tuli tästä mieleeni, että ala-asteella kävin hammaslääkärillä, joka laittoi suojakäsineet vasta sitten, kun alkoi tekemään jotain toimenpiteitä. Eli kun ensiksi sanoi että katsellaas vähän mitä täältä suusta löytyy, niin ei ollut hanskoja, vaikka sormia kävi suussa, instrumenttien lisäksi. Vasta sitten kun aloitti jonkinlaisen toimenpiteen, niin vasta sitten laittoi suojakäsineet.
Jossain vaiheessa tämä ko. hammaslääkäri siirtyi tekemään pelkästään oikomishoitoja ja tästä syystä vaikkei oma-hammaslääkärini enää ollutkaan, niin hoitosuhde jatkui ihan lukioikään asti.
Mietin vain, koska yhdessä vaiheessa ala-asteen aikana hampaisiin alkoi tulemaan helposti reikiä ja lukioiässä mulla ei tainnut olla enää yhtäkään hammasta, jota ei olisi ikinä paikattu.
Ja oikomishoidot olivat aika raakoja, mm. 4 pysyvää vedettiin pois että saatiin suuhun tilaa.
Kävin kerran näyttämässä kantapään pattia, ja ällötti kun sairaanhoitaja ei käyttänyt käsineitä. :p