Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten alkaa taideyrittäjäksi?

Vierailija
04.04.2026 |

????

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ensin perehtyä alaan.

Vierailija
2/22 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee sellaista taidetta jota ostetaan, varma tapa menestyä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ala. Instagram täynnä korona-aikana maalareiksi heränneitä. Harkitse ennemmin vaikka kuvanveistoa. Tosin vaativampaa kuin roiskia akryyleilla sisustustauluja, mutta erottautumissaumaa enemmän.

Vierailija
4/22 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja...382

Vierailija
5/22 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja...382

Virren numero vai mikä?

Vierailija
6/22 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eka ilmoitat työkkäriin, että olet yrittäjä.

Vierailija
7/22 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään.

Vierailija
8/22 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustat gallerian?

Vierailija
9/22 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa iso perintö tai lottovoitto. Sitten voit tehdä mitä haluat.

Vierailija
10/22 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, eka ilmoitat työkkäriin, että olet yrittäjä.

Ei kai sitä.voi tietää menestyykö?

Vierailija
11/22 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalta paikkakunnalta tiedän taide ihmisen joka myi paitoja ja muita tuotteita joissa oma taidepainatus,painoi itse ne paidat ja myi tapahtumissa. hienot taidekuvat oli.

taide yrittäminen on vaikeaa ei välttis osta ketään tauluja.

moni myy kalentereita,postikortteja,t-paitoja joissa taidekuva. kaikki painatus ja tuote maksaa kuitenkin että itselle jää aika vähän per tuote,verot menee ja voi olla että itselle jää euroja.

mieti tarkkaan ja katso alan toimijoita.

Vierailija
12/22 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankit Marimekon kaapuvaatteen. Hommaat Värikkäät muovisanka neliösilmälasit. Puhut vähemmän.  - Pääset alkuun näillä. 

Vierailija
13/22 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tienaat vähemmän kuin 50 €/h niin ei tule kannattamaan.

Vierailija
14/22 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin sinulla pitää olla jokin vakaa päivätyö, jolla ansaitset elantosi, mutta aikaa ja voimavaroja jää vielä toiselle työlle. Sitten alat tekemään taidetta vapaa-ajallasi, ja perustat sivutoimisen yrityksen, jonka nimissä koordinoit taideharrastukseesi liittyviä rahavirtoja. Sitten kun taiteesi alkaa myymään niin hyvin, että ansaitset sillä toimeentulosi, voit irtisanoutua palkkatyöstäsi.

Vierailija
15/22 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat taideyrittäjällä? Teetkö taidetta itse, myytkö muiden tekemää taidetta agenttina, ryhdytkö mesenaattiksi vai aiotko perustaa gallerian?

Norjalainen taiteenkerääjä Erling Kagge kirjoitti mainion kirjan nimeltä Kunsten å samle kunst, ja siinä hän kirjoittaa että jokainen itseään kunnioittava taiteenkerääjä menee sänkyyn galleristien kanssa.

Jokainen vapaa taiteilija on verottajan silmissä yrittäjä. YEL on lakisääteinen yrittävakuutus ja taiteilijan sosiaaliturva.

Vierailija
16/22 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiminimi pystyyn, sillä pääsee alkuun. Oliko kyse siis tehdä taidealan yritystoimintaa, vai yritystoiminnasta taidetta?

Vierailija
17/22 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

omalta paikkakunnalta tiedän taide ihmisen joka myi paitoja ja muita tuotteita joissa oma taidepainatus,painoi itse ne paidat ja myi tapahtumissa. hienot taidekuvat oli.

taide yrittäminen on vaikeaa ei välttis osta ketään tauluja.

moni myy kalentereita,postikortteja,t-paitoja joissa taidekuva. kaikki painatus ja tuote maksaa kuitenkin että itselle jää aika vähän per tuote,verot menee ja voi olla että itselle jää euroja.

mieti tarkkaan ja katso alan toimijoita.

Minä olen myös tavannut tuollaisen paitataiteilijan. Ihan hienojahan ne kuvat olivat, mutta itse paidat olivat jotain huonolaatuisia "kiinanihmeitä", jotka menivät jo ekassa pesussa kulahtaneen näköiseksi. Kuva tosin oli laadukas ja pysyi hyvänä, vaikka paita ympäriltä hajosi. Harmitti tosissaan. 

Vierailija
18/22 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvominen on hankalaa koska työkkäri, YEL-vakuukset ym. tekee Suomesta hyvin arvaamattoman ympäristön pienyrittäjälle.

Vierailija
19/22 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan mitä tekisit. Oon tehnyt maalauksia yli 10v ja oon siinä hyvä. Useimmat maalaukseni menevät kaupaksi melko nopeasti, mutta ei se silti riitä täysin toimeentuloon. Niin paljoa en pysty tuottamaan hyviä ja riittävän isoja töitä. Oikeastaan pitäis itsellä olla ensin rahaa pitää näyttelyitä hienoissa gallerioissa ja ulkomailla myös. Esim. joudut maksamaan itse jo 300-400e, että saat yhden työsi johonkin yhteisnäyttelyyn vaikka  Helsingissä taidegalleriaan. 

Vierailija
20/22 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteen kanssa tuollaisella ei ole juurikaan tekemistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme